۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین آزادسازی ۵هزار مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه رزجرد/ رودخانه‌‌ها سرخرگ‌ حیاتی دشت به شمار می‌آیند
کد خبر: ۳۳۸۸۹۵ نویسنده: یدالله ملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۱۴ ساعت: ۸:۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین مطرح کرد

آزادسازی ۵هزار مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه رزجرد/ رودخانه‌‌ها سرخرگ‌ حیاتی دشت به شمار می‌آیند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: طرح آزادسازی حریم و بستر ۲۶۰کیلومتر از رودخانه‌ها در استان آغاز شده و رودخانه رزجرد در اولویت قرار گرفته است.

آزادسازی ۵هزار مترمربع از اراضی حریم و بستر رودخانه رزجرد/ رودخانه‌‌ها سرخرگ‌ حیاتی دشت به شمار می‌آیند

یدالله ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت رفع تصرف و آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌های استان اظهار کرد: در استان 250تا 260کیلومتر رودخانه اصلی دائمی و فصلی داریم که عمده آن‌‎ها فصلی هستند.

وی ادامه داد: شناسایی شرایط رودخانه‌ها از 15سال پیش آغاز شده و دارای چند مرحله است که مطالعه و نقشه برداری با مقیاس یک پانصدم تا یک هزارم در نخستین مرحله و تعیین حریم بستر رودخانه و مطالعات ساماندهی از جمله آن‌هاست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین ابراز کرد: پس از تعیین حریم، فراخوانی برای علامت گذاری صادر می‌شود تا معترضین اعتراضشان را اعلام کنند و پس از دو مرحله فراخوان و درصورت عدم اعلام اعتراض، علامت‌گذاری بستر انجام می‌شود.

وی افزود: پس از علامت گذاری، تصرفات مشخص و شناسایی می‌شوند، در سطح استان اولویت‌بندی صورت گرفته و مواردی که در مناطق مسکونی قرار دارند در اولویت نخست قرار می‌گیرند و رودخانه رزجرد، باراجین و بازار از جمله آن‌ها هستند.

این مقام مسئول عنوان کرد: در چند مرحله برای متصرفین اخطار صادر می‌شود و درصورت عدم رفع تصرف مجبور به شکایت می‌شویم و دستور کلی قلع و قمع با هماهنگی دستگاه قضا انجام می‌شود.

رودخانه رزجرد در اولویت آزادسازی تصرفات

وی اضافه کرد: رودخانه رزجرد به علت تصرفات زیادی که به علت گردشگری و ویلایی بودن و قیمت زمین رخ بوده و همچنین واقع شدن در مناطق مسکونی در اولویت قرار گرفته است.

ملکی با اشاره به تصرفات صورت گرفته در رودخانه رزجرد گفت: 72مورد تصرف در این رودخانه واقع شده که با حکم قضایی قلع و قمع آغاز شده و تاکنون 5هزار مترمربع و 7مورد آزادسازی صورت گرفته و 10مورد نیز اعلام شده که کار تخریب را خودشان انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: کار در برهه‌ای از زمان به دلیل اظهار برخی مبنی بر عدم رسیدن اخطار به دستشان متوقف شد و اکنون با صدور مجدد اخطار، تخریب‌ها آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین عنوان کرد: رودخانه بعدی اباذر است که تصرفات آن شناسایی شده، همچنین فعالیت در رودخانه آبیک نیز آغاز شده که در این مورد خود متصرفین 6هزار و 500متر را آزادسازی کرده‌اند، پس از آن نیز رودخانه باراجین در دستور کار قرار دارد و در مجموع این اقدام برای تمام رودهای استان اجرایی می‌شود.

وی با بیان آسیب‌هایی که تصرفات رودخانه‌ها به همراه دارند؛ ابراز کرد: با انجام تصرفات مجرای عبور سیل تنگ‌تر و غیرقابل عبور می‌شود، با باز بودن مسیر، سیل به‌صورت طبیعی حرکت می‌کند اما با بسته بودن مسیر قدرت تخریب افزایش می‌یابد.

کشت یک ساله در حریم رودخانه‌ها بلامانع است

این مقام مسئول ابراز کرد: با افزایش قدرت تخریب، مناطق مسکونی، اراضی پایین دست و پل‌ها در معرض آسیب قرار می‌گیرند، به همین دلیل باید رودخانه عرضی داشته باشد که توانایی عبور دادن سیل‌های بزرگ را نیز داشته باشد؛ از این رو تغییر بستر رودخانه و تصرفات آسیب‌زا خواهد بود.

وی اذعان کرد: در بستر رودخانه هرگونه تصرف حتی کشت نیز ممنوع است اما در حریم رودها که بین یک تا 20متر را شامل می‌شود امکان کشت یک ساله وجود دارد اما کاشت درخت و دیوار کشی در این مناطق ممنوع است چرا که در روند لایروبی مشکل ایجاد می‌کنند.

ملکی ادامه داد: در مواردی که کشت یک ساله صورت گرفته تخریب انجام نمی‌شود چرا که آسیب‌زا نیست و درصورت بروز سیل، محصولات خود فرد در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین اظهار کرد: در برخی رودخانه‌ها از جمله شاهرود با اوقاف اختلاف نظرهایی وجود دارد، این اداره ادعا می‌کند که در صورت وقف یک ملک رودخانه‌های واقع در آن نیز وقف محسوب می‌شود و اجازه ورود به ما نمی‌دهد.

وی ادامه داد: براساس فتوایی که از رهبر معظم انقلاب اخذ شده، درصورتی فرد اجازه وقف دارد که ملک متعلق به او باشد، اما رودها ملک کسی نیستند تا بتوان آن‌ها را وقف کرد و از گذشته تاکنون جزء انفال بوده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: هنوز این اختلاف حل نشده و موضوع در دادگاه درحال بررسی است، علاوه بر شاهرود چندین مورد در آبیک و زیاران نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد.

در آزادسازی اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها هیچ‌گونه استثنایی قائل نمی‌شویم

وی عنوان کرد: از آنجایی که اجازه ورود همکاران آب منطقه‌ای به این مناطق وجود ندارد تصرفات بیشتری در آن صورت گرفته و حتی اجازه برداشت شن و ماسه صادر شده و رودخانه دچار آسیب و مشکل شده است، البته باوجود این در برخی موارد ورود پیدا کرده و آزادسازی‌هایی را انجام داده‌ایم.

ملکی درباره برداشت‌های شن و ماسه از رودخانه‌ها عنوان کرد: رودخانه‌ها سالانه دارای آورد رسوبی خاصی هستند، درحد کارشناسی معقول و متناسب با این آورد، برداشت مانعی ندارد و حتی برای بازکردن مجرا و هدایت سیل نیز مفید است به شرطی که موارد فنی مبنی بر عمق و بازه برداشت رعایت شود.

وی افزود: مشکل ما از یک طرف در موارد برداشت غیرمجاز بوده و از طرفی برای مواردی است که دارای مجوز هستند اما موازین قانونی و فنی را رعایت نمی‌کنند که برای این موضوع‌ها نیز شکایت و پیگیری انجام می‌شود اما در هر صورت و درنهایت آسیب وارد می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین بیان کرد: برخی در بستر رودخانه‌های غیرفعال به‌صورت کشت یک ساله شالی کاری می‌کنند در این موارد لازم است اجاره بهای زمین به دولت پرداخت شده و طبق موازین فنی و ضوابط انجام شود.

وی اذعان کرد: بیشتر ساخت و سازها برای گذشته است و اکنون به‌طور مداوم سرکشی انجام می‌شود اما درکنار فعالیت شرکت آب منطقه‌ای اطلاع رسانی  و همکاری مردم نیز لازم است.

ملکی تاکید کرد: ما در آزادسازی هیچ‌گونه استثنایی قائل نمی‌شویم و حتی اولین آزادسازی‌ها نیز برای مسئولین بوده، در واقع با استثنا قائل شدن، این اقدام یک قدم نیز پیش نمی‌رود؛ چراکه نگرش استثنا قائل شدن، سم است.

این مقام مسئول بیان کرد: رودخانه‌‌ها سرخرگ‌های حیاتی دشت به شمار می‌آیند و آب‌های زیرزمینی از این رودها به دست می‌آید، از این رو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تصرف در آن‌ها به دشت آسیب می‌زند.

وی در پایان گفت: رفع تصرف منافعی برای ما به همراه ندارد و این اقدام برای عدم آسیب زدن به مردم و سازه‌هاست و نباید این تصور را داشت که از آنجایی که سالیان زیادی است که سیل نیامده حادثه‌ای بروز پیدا نمی‌کند، برای نمونه سیل امسال در باراجین با دور برگشت 200ساله اتفاق افتاد.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان