۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین بی‌شرمی بنزینی!
کد خبر: ۳۳۸۸۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۱۳ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

بی‌شرمی بنزینی!

بهتر است برخی دولتمردان و مشخصاً اصطلاح‌طلبان، دست از این بازی بی شرمانه خود برداشته و آثار آنچه از اقدام نابخردانه بنزینی بر جامعه تحمیل کرده‌اند را بپذیرند.

بی‌شرمی بنزینی!

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛دولت یک تکلیف قانونی برای افزایش قیمت بنزین و اصلاح الگوی مصرف آن را با اختیاراتی که داشت، به بدترین شکل ممکن اجرایی کرد و پس از آنکه با آثار اقدام نابخردانه خود مواجه شد، تلاش کرد تا تقصیر خود را گردن دیگران بیندازد و این تلاش تا جایی پیش رفت که رئیس جمهور در اظهار نظری عجیب گفت که حتی خودش هم خبر از افزایش قیمت بنزین نداشته است؛ علاوه بر آنکه این گفته رئیس جمهور مورد انتقاد همگان، حتی اصلاح‌طلبان تندروی حامی دولت قرار گرفت، طبق گفته‌های بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون سیاسی وزیر کشور، راست نبودن بی‌خبری رئیس جمهور از اجرای طرح بنزینی بر همگان روشن شد.

دولتی‌ها به هر شیوه‌ای که می‌شناختند، تلاش زیادی کردند که تقصیر اجرای بد بازگشت سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را گردن سران قوا بیندازند. از جمله این تلاش‌ها می‌توان به تیتر "تصمیم نظام" یکی از خبرگزاری های حامی دولت و دیگر اخبار رسانه‌های اصطلاح طلب و همچنین اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد.

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور بعد از اعلام خبر افزایش قیمت بنزین اعلام کرد: "این کار در راستای اجرایی‌شدن مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه است". بعد از اظهارات نوبخت، رئیس جمهور و سایر وزرای کابینه نیز اعلام کردند که "بنزین 3هزارتومانی تصمیم سران قواست"!

این در حالی بود که علی لاریجانی در نشست خبری اخیر درباره جلسه بنزینی شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی گفت: "دولت طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌توانست این کار را انجام دهد؛ منتهی به‌خاطر شرایط و حساسیت‌ها در سران قوا مشورت کرد؛ این جنبه مشورتی‌اش بود، ولی پیشنهادِ دولت بود."

به نظر می‌رسد اصلاح طلبان که به دلیل زیرپا گذاشتن کرامت مردم و اهمیت ندادن به اصل اطلاع رسانی پیش از اجرایی شدن هر تصمیم مهم اقتصادی در اقدام بنزینی دولت، جایگاه اجتماعی خود را فروریخته می‌بینند، در ادامه تلاش‌های خود برای بازگشت اعتبار به چهره بی‌اعتبارشان، بازی ناشایستی را به‌منظور فریب افکار عمومی آغاز کرده‌اند.

در جدیدترین برگ از این تلاش مذبوحانه، علی مطهری در اظهار نظری عجیب، دولت و مجلس را مخالف اجرای طرح بنزینی و رهبری را عامل اصلی اجرای آن اعلام کرده است.

طبق اخباری که در خبرگزاری‌ها منتشر شده، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در روز یازدهم آذرماه در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان که به همت بسیج دانشجویی دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد، درباره سوالی پیرامون افزایش قیمت بنزین تاکید کرد: "یکی دو سالی هست که این مسئله به عنوان یک امر ضروری در کشور مطرح شده است؛ مجلس این اختیار را به دولت داده بود دولت هم انجام می داد با این که ضرورت کار را می دانست هر دفعه بهانه‌ای می آورد و از این اقدام سرباز می زد. مجلس هم چند بار خیز برداشت ولی هیچ پیشنهاد رای نیاورد و دولت و مجلس توپ را در زمین هم می انداختند و زیر بار نمی رفتند؛ اینجا رهبری وارد شدند و فشار آوردند که چرا هیچ کاری نمی کنید به دولت چند بار گفته بودند مسئله بنزین چه شد و چرا اقدامی نمی کنید با این که دولت و مجلس مخالف بودند ولی این کار را انجام دادند."

در حالی این نماینده اصلاح طلب تلاش کرده تقصیر اجرای بد دولت و کم کاری نظارت مجلس را به رهبری نسبت دهد که پیش از این رهبر معظم انقلاب در روز 26 آبان‌ماه (تنها دو روز پس از اجرای طرح بنزینی) در درس خارج فقه در بخشی از سخنان خود ضمن تأکید بر عدم نظر مثبت یا منفی خود راجع به جزئیات این طرح، فرمودند: "اوّلاً وقتی یک چیزی مصوّبه‌ی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان؛ گفتم من چون نظرات کارشناس‌ها هم در این قضیّه‌ی بنزین مختلف است، بعضی‌ها آن را لازم و واجب میدانند بعضی‌ها مضر میدانند، بنابراین من هم که صاحبنظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم. سران قوایند، نشستند با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند، باید عمل بشود به آن تصمیم؛ این یک نکته."

نکته جالب اینجاست که علی مطهری، در روز دوازدهم آذرماه، یعنی یک روز پس از اظهارات سخیف خود، به‌گونه‌ای دیگر واقعیت را بیان کرده؛ علی مطهری در جمع دانشجویان دانشکده برق دانشگاه خواجه نصیر در بخشی از صحبت‌های خود گفت: "در این‌که اتفاق خیلی بدی افتاده تردیدی نیست. هم تصمیم بدی گرفته شده و هم بد اجرا شده، خیلی‌ها از دولت و مجلس هم غافلگیر شدند. آقای رئیس‌جمهور به عنوان مقام اول اجرایی قطعا در این باره مسئول است. اگر شرایط عادی بود حتی باید ایشان را در مجلس استیضاح می‌کردیم اما حالا شاید این کار به صلاح نباشد؛ لذا استیضاح وزیر کشور به عنوان مسئول اجرای این طرح را پیگیری می‌کنیم که بسیار بد عمل کردند و مردم را قانع نکردند. می‌توانستیم خیلی کارها انجام دهیم که اینطور نشود."

البته وی در بخش دیگری از سخنان خود باز هم تأکید کرده: "به هر حال با توجه به اینکه در شرایط تحریم ما امکان واردات بنزین را نداریم رهبری چند بار پیگیری این موضوع را مطرح کردند."

آنچه همواره مورد تأکید و پیگری مقام معظم رهبری بوده، اصلاح الگوی مصرف انرژی است که ایشان در سخنرانی های مختلف نسبت به اهمیت آن مسائلی را بیان فرمودند. حال آنکه تأکید مقام معظم رهبری را در خصوص اصلاح الگوی مصرف انرژی، در کنار اقدام نابخردانه دولت قرار داده و اینگونه نتیجه گیری کنیم که طرح بنزینی دولت، با فشار رهبری اینگونه اجرا شد، جز "بی‌شرمی" و "کتمان حقایق به قصد فریب افکار عمومی"، چه می‌تواند تفسیر شود؟

بهتر است دولت و مشخصا اصطلاح‌طلبان، دست از این بازی بی شرمانه خود برداشته و آثار آنچه از اقدام نابخردانه بنزینی بر جامعه تحمیل کرده‌اند را پذیرفته و آنطور که مقام معظم رهبری فرمودند، از این پس تلاش کنند که این اقدام، کمترین آثار منفی را برای مردم در پی داشته باشد.

انتهای پیام/1404

منبع:تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان