۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین اجرای ۳طرح کاربردی در حوزه زیست فناوری استان
کد خبر: ۳۳۸۷۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۹/۶ ساعت: ۱۳:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی قزوین خبر داد

اجرای ۳طرح کاربردی در حوزه زیست فناوری استان

مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین گفت: با تجمیع اعتبارات پژوهشی توانستیم هزینه را مدیریت کرده و هفت طرح کاربردی انجام دهیم که سه مورد آن در حوزه‌ی زیست فناوری است.

اجرای ۳طرح کاربردی در حوزه زیست فناوری استان

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ نشست یک‌روزه تخصصی "زیست فناوری، شتابگری در خدمت کشاورزی مدرن، سلامت و محیط زیست" پیش‌ازظهر امروز(چهارشنبه) با همکاری ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در دانشکده‌ علوم پایه‌ی این دانشگاه آغاز شد و اکنون در حال برگزاری است.

در این نشست دکتر حامد مازندرانی‌زاده ضمن تشریح توانمندی‌های این دانشکده در حوزه زیست فناوری، اظهار کرد: اساس اولیه‌ی این دانشکده از دهه‌ی هفتاد بوده، اما از نظر شکلی دانشکده در سال 1394 از دانشکده‌ی فنی و مهندسی تفکیک شد و اکنون به عنوان یک دانشکده‌ی مستقل مشغول فعالیت است.

وی افزود: علاوه بر حضور 28عضو هیئت علمی در زمینه‌های مختلف، امکانات بسیار مناسبی همچون آزمایشگاه هیدرولیک و آزمایشگاه بیولوژی مولکولی در اختیار داریم. در عرصه‌ی بین‌المللی نیز مقاله‌ای که در سال 2018 به مدت یک سال در صفحه‌ی نخست سایت یکی از مجله‌های معتبر دنیا قرار گرفت، مربوط به اعضای هیئت علمی دانشگاه امام خمینی است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با بیان دستاوردهای دانشکده‌ کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه امام خمینی(ره) گفت: شرکت در مجامع علمی و ارائه‌ی مقالات، برگزاری کنگره‌های ملی و بین‌المللی در سطح دانشکده‌ی کشاورزی از دیگر دستاوردهای این دانشکده است.

وی ادامه داد: ما تجربه‌ی برگزاری کنفرانس بین‌المللی در زمینه‌ی آب و کنفرانس ملی در زمینه‌ی هیدرولیک را داریم، اکنون نیز چندین طرح ملی و استانی در این دانشکده در حال انجام است.

مازندرانی‌زاده تاکید کرد: رویکرد ما تنها پژوهش‌محور نبوده و سعی کرده‌ایم پژوهش‌ها را به سمت حل معضلات استانی و ملی سوق دهیم به نحوی که برخی همکاران ما امروز در نهادهای حاکمیتی چون کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حضور دارند و برای تدوین قوانین از نظر مشورتی اعضای هیئت علمی دانشکده استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد: کل دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) رو به پیش است و دانشکده کشاورزی بخشی از این کل پیشرو است، برنامه‌ی وسیعی را برای آینده‌ی این دانشکده در نظر گرفته‌ایم که بخش‌هایی از آن رویکرد پژوهشی دارد و بخشی هم به حل مسائل و معضلات می‌پردازد.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) در پایان نسبت به دستیابی این نشست به اهداف خود ابراز امیدواری کرد و گفت: هدف این نشست در ابتدا هماهنگ‌سازی ستاد توسعه‌ زیست‌فناوری است و امیدواریم بتوانیم امکانات خود را در اختیار پژوهشگران قرار دهیم و میان پژوهشگران دانشگاه و پژهشگران سطح استان ارتباط تنگاتنگی شکل گیرد.

در ادامه‌ی این نشست هادی صادق دقیقی با اشاره به موضوع مدیریت پژوهش در استان و فعالیت‌های انجام شده در این حوزه اظهار کرد: از سال ۹۴، دستگاه‌های اجرایی به تخصیص اعتبارات پژوهشی ملزم شده و دستگاه‌ها ملزم به اختصاص یک درصد از اعتبارات هزینه‌ای به عرصه‌ی پژوهشی شدند.

وی افزود: این روند در سال‌های 94، 95 و 96 ادامه پیدا کرد و ما در جلسات مختلف به بررسی طرح‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی می‌پرداختیم.

مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین تشریح کرد: یکی از چالش‌های بزرگ ما در این سال‌ها این بود که این یک درصد مبلغ بسیار کمی می‌شد و شاید برای بزرگ‌ترین دستگاه ما که جهاد کشاورزی بود، مبلغی بیش‌تر از۶۰ یا ۷۰ میلیون نمی‌شد، از سوی دیگر وقتی طرح‌ها را بررسی می‌کردیم، طرح‌های کارآمدی که بتوان در استان بر آن حساب کنیم وجود نداشت.

صادقی دقیقی اضافه کرد: پس از مشورت‌هایی مجوز تجمیع اعتبارات و اختصاص آن در راستای مشکلات و مسائل استان دریافت شد، استان قزوین نیز یکی از استان‌های پیشرو در این زمینه بود، در سال ۹۷ این مجوز را دریافت شد و با مصوبه‌ی مجلس و هیئت وزیران و در نهایت لایحه‌ی بودجه، اختیار تجمیع اعتبارات و هزینه برای طرح‌های کاربردی مهم به استان‌ها داده شد.

وی بیان کرد: پس از آن توانستیم این هزینه را مدیریت کرده و هفت طرح کاربردی را انجام دهیم، از این هفت طرح، سه مورد در حوزه‌ی زیست فناوری است؛ این سه طرح در زمینه‌ی محیط زیست، درمان سرطان سینه بر اساس نانوذرات طلا و طرحی در حوزه‌ دامپروری بود.

مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین عنوان کرد: این نقص در بخش دولتی وجود دارد که کمتر به سراغ استاد دانشگاه آمدیم، اما در دو سه سال اخیر با توجه به فرآیندی که برای مدیریت پژوهشی در استان تعریف شد و فراخوان‌هایی که برای طرح‌های پژوهشی داشتیم، تلاش می‌کنیم از پتانسیلی که در استان هست استفاده و اعتماد دانشگاهیان را جلب کنیم.

وی در پایان گفت: یکی از نقص‌های ما نیازسنجی پژوهشی است، امسال فراخوان 96 عنوان پژوهشی را داشتیم که در نهایت 10 اولویت را با توجه به مشورت‌ها و کارشناسی برای اجرایی و عملیاتی کردن انتخاب کردیم، در آینده می‌توان موضوع زیست فناوری را هم در طرح‌ها گنجاند و این مستلزم تلاش دستگاه‌های مربوط است.

انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان