۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین گزارش‌های بازرسی باید به‌صورت خاص و در اسرع وقت رسیدگی شود
کد خبر: ۳۳۸۵۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۷ ساعت: ۱۴:۱۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل بازرسی استان قزوین:

گزارش‌های بازرسی باید به‌صورت خاص و در اسرع وقت رسیدگی شود

رئیس کل بازرسی استان قزوین در جلسه دیدار با سربازرسان، بازرسان و کارشناسان این بازرسی، گفت: گزارش های سازمان بازرسی به صورت علمی تدوین میشود و گزارش ها به صورت خاص می‍بایست در اسرع وقت رسیدگی شود.

گزارش‌های بازرسی باید به‌صورت خاص و در اسرع وقت رسیدگی شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حجت الاسلام نورالله قدرتی رئیس کل دادگستری امروز(دوشنبه) ضمن حضور در بازرسی کل استان با سربازرسان، بازرسان و کارشناسان این بازرسی کل دیدار کرد.

در این جلسه رئیس کل دادگستری با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور مغفول مانده است، اظهار کرد: در بررسی‌ها و تحقیقات بازرسی می‌بایست شئون افراد رعایت گردد و موضوعات مهم و کلان باید با سرعت و دقت تصمیم گیری شود.

وی همچنین به نظارت بر نحوی هزینه کرد اعتبارات تخصیص داده شده به استان در سفر معاون برنامه ریزی و بودجه کل کشور، تاکید کرد.

این مقام مسئول در این جلسه سازمان بازرسی را بازوی دادگستری و یک دستگاه فراتخصصی دانست و بیان کرد: قضات دادسرا باید به گزارش‌های سازمان بازرسی به دلیل اینکه از یک مرجع تخصصی صادر می‌شود، توجه ویژه ای داشته باشند و گزارش‌های این سازمان را نسبت به سایر پرونده‌ها که دارای اهمیت بیشتری هستند مورد بررسی ویژه قرار دهند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص سازمان بازرسی که فرمودند "سازمان بازرسی چشم نظام است، امین و امید نظام است"، افزود: اصل بر این است که گزارش‌های سازمان بازرسی معتبر است اگر متهم قبول ندارد باید دلیل بیاورد و اگر قبول ندارد، منعی ندارد و می‌تواند درخواستی به شعبه جهت اخذ کارشناس رسمی داشته باشد.

در ادامه این جلسه عبدالله آقاعلیخانی بازرس کل استان، بازرسی را سازمانی کاملا مستقل شبه قضائی دانست که وظیفه اصلی آن تطبیق عملکرد دستگاه‌ها با قانون است.

بازرس کل استان قزوین در ادامه بیان کرد: تمامی دادستان‌های استان با سازمان بازرسی همکاری دارند، در بسیاری موارد هنگامی که قرار است هیئت بازرسی در اداره‌ای مستقر شود بر هماهنگی با دادگستری آن شهرستان تاکید می‌شود.

این مقام مسئول اهداف این جلسات را نزدیک شدن دیدگاه‌ها به هم دانست و بیان کرد: منطق حقوق، منطق علم ریاضی نیست حقوق واجد منطق خاص خود است.

وی بیان کرد: بحث سازمان بازرسی مانند سایر نهادهایی که بعنوان ضابط و یا در حکم ضابط هستند متفاوت است. یکی از ویژگی‌هایی که در سازمان بازرسی است این است که گزارش‌های آن قانونی است، دومین ویژگی آن شبه قضایی بودن سازمان است، ویژگی دیگر سازمان بازرسی هماهنگی در اهداف مشترک با دادگستری در برخورد با مفاسد جهت ارتقاء سلامت اداری و حاکمیت قانون است، کارشناسی بودن گزارش‌های بازرسی از ویژگی های دیگر سازمان است که به جهت تخصصی یا فوق تخصصی بودن آن خیلی به دادگستری کمک می‌کند.

آقاعلیخانی گفت: گزارش‌های سازمان بازرسی به صورت علمی تدوین می‌شود و گزارش‌ها به صورت خاص باید در اسرع وقت رسیدگی شود، هیچ گزارشی از لحاظ مبنایی نمی‌تواند در وزن گزارش‌های سازمان بازرسی قرار بگیرد، سازمان بازرسی سازمان کاملا مستقل شبه قضائی است و وظیفه اصلی ما تطبیق عملکرد دستگاه‌ها با قانون است و جناح ما جناح قانون مندی است.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی با مراجع قضایی در سطح کلان دارای مدیریت واحد است که این امر یکی از ظرفیت‌های سازمان بازرسی در مبارزه با فساد است.

بازرس کل در پایان بیان کرد: مراجع قضایی به ویژه دادسراها دارای وحدت موضوع در مبارزه با فساد هستند و با توجه به اینکه سازمان بازرسی از مجموعه کارشناسان با تخصص‌های متفاوت تشکیل شده؛ لذا می‌بایست به گزارش‌های این سازمان توجه ویژه ای نسبت به گزارش سایر تشکیلات نظارتی شود.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان