۲۷/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ دوشنبه

صبح قزوین ۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور فعالیت دارند/ تعداد کانون‌های مساجد استان قزوین بسیار کم است
کد خبر: ۳۳۸۴۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۳ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئيس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی مساجد کشور:

۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور فعالیت دارند/ تعداد کانون‌های مساجد استان قزوین بسیار کم است

رئيس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: از سال ۷۲ کانون‌های فرهنگی به تدریج در کشور راه‌اندازی شدند؛ به طوریکه اکنون بیش از ۲۵هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد که سهم استان قزوین ۳۶۱کانون است.

۲۵ هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور فعالیت دارند/ تعداد کانون‌های مساجد استان قزوین بسیار کم است

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حجت الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در یکصد و ششمین نشست شورای فرهنگی عمومی که ظهر امروز(پنج‌شنبه) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: 18 اسفند سال 71 براساس مصوبه عالی شورای انقلاب فرهنگی، با تصمیم وزیر وقت فرهنگ و ارشاد تصمیم گرفته شد تا برای مقابله با تهاجم غرب در دلِ مساجد که برترین پایگاه و سنگر است، کانون‌های فرهنگی و هنری ایجاد شوند.

وی افزود: به تردید قالب‌های فرهنگی و هنری به کار رفته در دلِ مسجد متفاوت از قالب‌های مورد استفاده در بیرون مسجد بوده و متناسب با هویت و بنیان مسجد است و متولیان مساجد اجازه ورود هر هنری را به این فضا نمی‌دهند.

رئيس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: از سال 72 کانون‌های فرهنگی به تدریج در کشور راه‌اندازی شدند؛ به طوریکه اکنون بیش از 25هزار کانون فرهنگی و هنری در کشور وجود دارد که سهم استان قزوین حدود 361کانون است.

وی عنوان کرد: تعداد کانون‌های فرهنگی و هنری استان قزوین با توجه به تعداد مساجد موجود در استان کم است و قابلیت افزایش آمار کانون‌ها در استان وجود دارد.

ارزانی بیان کرد: با توجه به اهمیت کارکرد کانون‌های فرهنگی و هنری، مصوبات خوبی در سال 71 به منظور ایجاد همگرایی بیشتر در بین متولیان و کسانی که در مساجد ایفای نقش می‌کنند؛ تصویب شده تا جلسات متوالی با هم داشته باشند تا امور مساجد در آن شورا بحث و بررسی شود که متاسفانه به دلایل مختلفی محقق نمی‌شود تا اینکه در سال 96 مجدد احیاء و اولین جلسه شورای سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور تشکیل شد.

تعداد کانون‌های مساجد در قیاس با تعداد مساجد موجود در استان کم است

وی افزود: این شورا که با حضور متولیان امر برگزار می‌شود دارای مصوبات خوبی بوده به طوریکه تاکنون 6جلسه تشکیل شده است.

رئيس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور عنوان کرد: نیازمند سند تحول در حوزه فعالیت‌ کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هستیم؛ لذا بازتعریفی در این زمینه انجام شد. چراکه انجام رصد فرهنگی امری بسیار مهم است.

وی ابراز کرد: مسئولان معمولا با توجه به نگاه و حیطه وظایف خود به مباحث فرهنگی نگاه کرده و پیشنهادات خود را ارائه می‌کنند، لذا معمولا رصد صورت گرفته کامل و همه جانبه نیست، اما با رصد درست از نیازها و مطالبات عموم جامعه، هنرمندان و نگاه اجتماعی، تصمیم‌گیران فرهنگی می‌توانند تصمیمات درستی بگیرند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در سند تحول افق خود را 1414 تعریف کردیم ضمن اینکه محوریت و رویکرد اصلی برنامه‌های کانون‌های فرهنگی و‌ هنری مساجد به ترتیب با اولویت کودکان، نوجوانان و جوانان است.

وی در ادامه گفت: برای ثبت نام اعضای 7 تا 14 ساله در سامانه 1.2 امتیاز و برای افراد بالای 21 سال یک امتیاز تعلق می‌گیرد تا مدیران مسئول به جذب گروه سنی کودک و نوجوان به کانون‌ها تشویق شوند چراکه شخصیت انسان در سنین کودکی شکل می‌گیرد.

رئيس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در پایان بیان کرد: زیست بوم مجازی کانون‌های مساجد با عنوان "بچه‌های مسجد" در حال فعالیت است که می‌تواند اطلاعات کامل و متقن اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را ارائه دهد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان