۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین خدمات رایگان پرستاری و روانشناسی و سلامت روان به محرومان ارائه می‌دهیم/ خدمت به امام رئوف تنها در آستان مقدس مشهد خلاصه نمی‌شود
کد خبر: ۳۳۸۴۶۴ نویسنده: دکتر محمد مرادی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۲ ساعت: ۸:۵۳ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی صبح قزوین با پزشک خادمیار آستان قدس رضوی:

خدمات رایگان پرستاری و روانشناسی و سلامت روان به محرومان ارائه می‌دهیم/ خدمت به امام رئوف تنها در آستان مقدس مشهد خلاصه نمی‌شود

پزشک خادمیار آستان قدس رضوی گفت: خدمت به امام رئوف تنها در آستان مقدس امام مهربانی‌ها خلاصه نمی‌شود و خدمت در حرم مطهر برای قرارگیری در فضای روحی و تغذیه‌ی معنوی است و خادمان مقبر امام رئوف در مکان‌های مختلف خدمت خود را بجا می‌آورند.

خدمات رایگان پرستاری و روانشناسی و سلامت روان به محرومان ارائه می‌دهیم/ خدمت به امام رئوف تنها در آستان مقدس مشهد خلاصه نمی‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح‌قزوین؛ باب‌الجواد که نمایان می‌شود یکی از یونیفورم پوشان با لبخند به تو سلام می‌کند گویا آمده تا مهرش را نثار محبان امام رئوف کند، دیگری آن‌سوی حرم جارو می‌کشد، یکی اسپند می‌ریزد، یکی را برای راهنمایی زائر گذاشته‌اند، یکی کفش‌هایت را می‌گیرد و یکی...

صدای نقاره‌خوانان می‌پیچد به طرف ضریح می‌چرخی یونیفورم پوشان زیادی به زائرین خوشامد می‌گویند انگار امام مهربانی‌ها قدری از مهربانیش را به آن‌ها ابلاغ کرده‌است ته دلت خالی می‌شود خودت را در لباس‌ آن‌ها تصور می‌کنی در خیالت گوشه‌ای ایستاده‌ای محض رضایت او تصدق زائرانش می‌روی. به راستی چقدر شیرین است خدمت در کنار او و برای رضای او.

دکتر محمد مرادی از این دست خادمان است که در عرصه خادمی امام رضا(ع) در استان قزوین قدم برداشته است وی پزشک است و خدمات رایگان درمانی نیز به محرومان ارائه می‌دهد.

مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ درباره‌ی خدمت به مردم با عنوان امام مهربانی اظهار می‌کند: تولد در خانواده‌ی مذهبی نقطه‌ی آغازی بود تا کودکی، نوجوانی، جوانی و مسیر زندگی فعلی من حول محور عشق به اهل بیت(ع) باشد و رزق معنوی و برکت زندگی من از این راه تامین شود.

وی اضافه می‌کند: رشد در خانواده‌ی معتقد و مذهبی پلی برای رسیدن به رشد معنوی بود، این مسئله همان دلیل خادمی من از دوران کودکی شد و چیزی که در این میان جلوه‌ی ویژه‌تری داشت این بود که عشق و علاقه به اهل بیت(ع) ارتباطی به موقعیت اجتماعی و شرایط سنی خلاصه نمی‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اذعان می‌کند: دوران کودکی، مدرسه و دانشگاه خود را با فعالیت در تشکل‌های انقلابی و مذهبی و شرکت در هیئات مذهبی سپری کردم و این فرآیند توانست در کنار تقویت روحیه‌ی انقلابی نهضت حب نهضت ائمه(ع)را در وجود من تجلی ببخشد.

خادم افتخاری حرم رضوی در بخش خدمات کتب و انباری داری هستم

وی می‌گوید: با گذشت زمان به عنوان خادم کفشداری آستان امام‌زاده حسین(ع) انتخاب شدم و همزمان با آن در زمینه‌ی تخصصی خودم یعنی مشاور سلامت روان فعالیت می‌کردم و حدود12سال به عنوان خادم افتخاری کلاس‌ها و کارگاه‌های رایگان مشاورازدواج، بهداشت روان، مشاورخانواده و بلوغ را برگزارکردم. بعد از مدتی عنوان خادمی به خادمیاری شمس‌الشموس تغییر کرد و من فعالیت خود را در این مکان ادامه دادم.

این مسئول ابراز می‌کند: هم‌اکنون حدود دوسالی‌است که به عنوان خادم افتخاری حرم رضوی در بخش خدمات کتب و انباری داری را انجام می‌دهم و همزمان با آن به عنوان خادمیار سلامت و مسئول تیم پزشکی خدماتی مانند خدمت به مردم مستضعف در حوزه‌های مختلف سلامت مانند پرستاری و روانشناسی، سرکشی به بیمارستان، انجام مشاوره‌های تلفنی و حضوری رایگان و معرفی بیماران مستضغف به مراکز درمانی کمک می‌کنم.

وی عنوان می‌کند: چاشنی شیرینی که طعم خادمی را نسبت به سایر عملکردها متفاوت می‌کند قابلیت خستگی‌ناپذیر بودن خدمت است، حتی وجود برخی مخارج برای خدمت به اهل بیت هم به عنوان برکت رزقی و معنوی برای انسان محسوب می‌شود.

معاونت فرهنگی شمس‌الشموس درباره‌ی ارزش معنوی خادمیاری بیان می‌کند: خدمت به اهل بیت(ع) در هر زمینه و جایگاهی وجود دارد و گاهی همین عشق به اهل بیت(ع) و توفیق خادمی افراد با زمینه‌های شغلی متغاوت را در کنار هم جمع می‌کند که این شیرینی محبت اهل بیت را افزایش می‌دهد.

وی تصریح می‌کند: خدمت به امام رئوف تنها در آستان مقدس امام مهربانی‌ها خلاصه نمی‌شود و خدمت در حرم مطهر برای قرارگیری در فضای روحی و تغذیه‌ی معنوی است و خادمان مقبر امام رئوف در مکان‌های مختلف خدمت خود را بجا می‌آورند.

این پزشک خادمیار اضافه می‌کند: خادمان اهل بیت(ع) به ویژه خادمان امام مهربانی‌ها با وجود جایگاه‌های مختلف اجتماعی و شغلی ارادت خود را در محل کار و حوزه‌ی شغلی خود خارج از حرم به محبان امام ابراز می‌کنند، مانند پزشکانی که به عشق امام رئوف بیماران مستضعف را رایگان درمان می‌کنند، معلمان و مربیانی که اطلاعات علمی خود را در اختیار مردمی که توانایی مالی برای شرکت در کلاس‌های آموزشی ندارند قرار می‌دهند و حتی در میان انسان‌های دیگری وجود دارند که با شغل‌های متفاوت برای رضایت امام و محبان ایشان تلاش می‌کنند.

خدمت به ائمه همراه با برکت‌های آشکار و پنهان است

وی ادامه می‌دهد: خدمت به اهل بیت(ع) یک مسئله معرفتی‌است و اهل معرفت برای خدمت به زمان و مکان معینی اکتفا نمی‌کنند. مسیر خدمت به روی همگان باز است و اهل معنا که خود را درجایگاه خادم ملائک که خادمان امام هستند می‌دانند بر این باورند که هیچ خدمتی برای امام بی‌جواب نمی‌ماند.

مرادی باتوجه به سخن عالمان دینی تاکید می‌کند: طبق فرمایش آیت‌الله مجتهدی خورشیدی که از مشرق زمین طلوع می‌کند اگر به امام خود سلام نکند، اجازه‌ی طلوع ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که عالم محضر خداوند است و جهان هستی به برکت وجود اهل بیت(ع) وظایف خود را انجام می‌دهند.

وی می‌گوید: امام نظاره‌گر تمام امور است و پرونده‌ی تمام مسلمین توسط امام بررسی می‌شود و به واسطه‌ی برکت ایشان است که الطاف الهی بیشتر در اختیار آدمی قرارمی‌گیرد، پس لازم است برای جبران اندکی از محبت‌های امام در حد توان قدمی برای خوشحالی ایشان برداشته شود یا گره‌ای از مشکلات محبان ایشان و مردم برطرف شود.

این مشاور ازدواج و سلامت روان و جامعه عنوان کرد: معنویت تنها در عبادت خلاصه نمی‌شود اگرچه عبادت راه تقرب الهی است، اما عبادت تنها راه نیست اینکه انسان بتواند گره‌ای از مشکلات مردم و جامعه را بگشاید و استعداد خود را در مسیر درست و برای جامعه‌ی اسلامی به کار ببرد خدمت است که عبادت محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین درباره‌ی برکت معنوی خدمت به ائمه اذعان می‌کند: خدمت به ائمه همراه با برکت‌های آشکار و پنهان است و افرادی که به هر نحوی در مسیر خدمت به امام رئوف گام برمی‌دارند به صراحت شاهد عنایات حضرت هستند.

وی درباره‌ی یکی از عنایات امام مهربانی‌ها اضافه می‌کند: عنایات امام پنهان و آشکار به تمامی محبان اثبات شده‌است گاهی لطف امام از پیش‌آمد برخی حوادث جلوگیری می‌کند، گاهی در قالب رزق و برکت مادی آشکار می‌شود و گاهی نیز در قالب برآورده شدن حاجات بروز پیدا می‌‎کند.

خادمان بیش از سایر مردم باید مراحل امام شناسی را بدانند

این مسئول ادامه می‌دهد: یکی از عنایاتی که من به شخصه شاهد آن شدم، تصادفی بود که برای یکی از خادمین اتفاق افتاد در این حادثه‌ی بزرگ که خودرو کاملا متلاشی شده‌بود هر چهار سرنشین بدون اینکه آسیبی دیده باشند با سلامت کامل از خود را خارج شدند.

معاونت فرهنگی شمس‌الشموس درباره‌ی خصوصیات خادمین ابراز می‌کند: شغل هر فرد باید در منش و رفتار هر فرد متجلی شود و شخصیت و برخورد هر فرد نمایانگری صفات درونی او است که این مسئله باید در خصوص افرادی که به عنوان خادم درحال فعالیت هستند، بیشتر ظاهر شود.

وی بیان می‌کند: ویژگی رفتاری و عملی یک خادم باید در جایگاه و شان امام باشد و صفاتی از صفات امام را نمایان کند و هر فرد منتسب به امامی که توفیق خادمی او را دارد باید مراحل امام شناسی را برای ترویج صفات امام طی کند و در وحله‌ی اول در مسیر خودسازی قرار بگیرند.

مرادی ادامه می‌دهد: شخصی که به عنوان خادم امام مهربانی‌ها توفیق خدمت به امام را به دست می‌آورد، باید مهربانی و عطوفت خود را در تمام زمینه‌ها بروز دهد و حضور امام را در جایگاه‌های مختلف زندگی احساس کند این مسئله به خوبی می‌تواند ریشه‌ی برخی اشکالات، سوتفاهمات و کوتاهی‌های ذهنی نسبت به امام را برطرف کند.

وی اضافه می‌کند: خادمان امام رئوف بیش از سایر مردم باید مراحل امام شناسی را حفظ کنند، زیرا خدمت به کسانی را انجام می‌دهند که ارتباط مستقیم با درگاه خداوند دارند و بیشتر از هرکسی با اقشار مردم که حب امام را در سینه دارند در ارتباط هستند و برخورد آن‌ها می‌تواند در بسیاری از عوامل تاثیر گزار باشد.

این خادم سلامت در پایان درباره‌ی حاجات خود از امام مهربانی‌ها ابراز می‌کند: حاجتی که بیشتر از هر چیزی می‌تواند موثر باشد و در عصر حاضر دربرگیرنده‌ی تمامی حاجت است، دعا برای ظهور حضرت ولیعصر(عج) است که امید است امام مهربانی‌ها به دعای ظهور آمین بگوید و دومین درخواستی که از امام رئوف می‌توان داشت این است که توفیق خادمی را هیچ‌گاه از ما گرفته‌نشود.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان