۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مافیایی که رخصت تنفس به تولید داخلی نمی‌دهد
کد خبر: ۳۳۸۴۵۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲۱ ساعت: ۱۰:۴۴ ↗ لینک کوتاه

سیاهه صنعت چادر در دستان چشم بادامی‌ها؛

مافیایی که رخصت تنفس به تولید داخلی نمی‌دهد

واردات اجناس خارجی از دلایل اصلی گرانی چادر است و بسیاری از تجار به خاطر سودی که برایشان دارد اقدام به واردات می‌کنند؛ امروز قیمت این کالا تا سه برابر شده است.

مافیایی که رخصت تنفس به تولید داخلی نمی‌دهد
 

به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین؛ چادر از کالاهای مصرفی در ایران محسوب می‌شود که با چالش‌هایی مواجه شده به طوری که شاید این روزها بانوان چادری در تهیه یک چادر با کیفیت و با قیمت مناسب دچار مشکل شوند؛ از طرفی این محصول گویا کم کم به یک کالای لوکس تبدیل می‌شود و با قیمت‌های نجومی مواجه هستیم.

‎پوشش‌های حجاب به نسبت بسیاری از پوشش‌های دیگر گرانتر است و این موضوع برای کشور اسلامی همچون ایران شایسته به نظر نمی‌رسد، تولید این محصول در داخل کشور بسیار محدود است و سال‌هاست این امر مورد غفلت واقع شده که عرصه را برای پیشی گرفتن کشورهای غربی در تولید و عرضه پارچه چادری باز کرده است.

‎برای بررسی این موضوع و شنیدن دیدگاه مردم به مصاحبه با تعدادی از بانوان پرداختیم؛

دختر جوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار شاخص، با بیان اینکه گرانی‌ها توان خرید را از ما گرفته است، اظهار کرد: به علت وضعیت سخت معیشتی و تنگ دستی پدرم واهمه این را دارم که مبادا چادرم خراب شود و بار دیگر توان خرید آن را نداشته باشم.

وی افزود: اگر بخواهیم چادری بسیار ارزان تهیه کنیم به علت کیفیت بسیار پایینی که دارد به زودی خراب می‌شود و مجبوریم بار دیگر هزینه کنیم تا چادری جدید بخریم و از طرفی هم توان پرداخت هزینه بالا را هم نداریم؛ برایم جای سوال دارد که مانتوها با تنوع بالا و قیمت‌های مناسب به راحتی در دسترس است اما چادر را باید به زحمت تهیه کنیم.

*گرانی چادر دغدغه این روزهای بانوان ایرانی

مادری خانه‌دار اضافه کرد: افزایش چند برابری قیمت چادر حباب گونه بالا رفته به طوری که دلیل آن نامشخص است؛ می‌خواهم بدانم چرا قیمت یک قواره پارچه در عرض یکسال ۵ برابر شده است؟!

وی افزود: این انتظار از مسئولین وجود دارد که برای حل این معضل چاره‌ای بیندیشند؛ چراکه چادر که تا چند وقت گذشته به عنوان حجاب برتر معرفی می‌شد امروز به عنوان یک مشکل بزرگ تلقی شود.

‎این بانوی قزوینی ادامه داد: این سوال در ذهن به وجود می‌آید که آیا مسئولین نمی‌توانند پولی را که صرف واردات چادر می‌کنند را در کشور خودمان صرف تولید این کالا کنند تا علاوه بر اشتغال‌زایی، مشکل گرانی چادر را هم حل کنند.

‎وی اضافه کرد: متاسفانه گرانی چادر موجب شده که بسیاری از بانوانی که در گذشته چادری بودند به دلیل عدم تمکن مالی توانایی خرید چادر را نداشته باشند به طوری که دخترم به تازگی تصمیم گرفته است که پوشش چادر را انتخاب کند اما به دلیل گرانی‎‌ها تمایلی به این موضوع ندارم.

صادقی که دانشجوی قزوینی است در ادامه اظهار کرد: استفاده از چادر به عنوان یکی از فرهنگ‌های دیرین ایرانی اسلامی است که امروز گرانی آن موجب گلایه بسیاری از خانواده‌ها شده است.

وی افزود: انتظار داریم که به این موضوع رسیدگی شود چراکه گرانی چادر نه تنها موجب ناراحتی خانواده‌های متقاضی چادر شده بلکه شرایط را برای سوءاستفاده دشمن در جهت تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی با جایگزین کردن پوشش‌های نامناسب و ارزان فراهم کرده است.

دغدغه‌ بسیاری از بانوان ایرانی در زمینه چادر روز به روز نگران کننده‌تر می‌شود و علاوه بر بالابودن هزینه و نبود تولید داخل که به این مسئله دامن زده نیز نگرانی دیگر آن‌ها به خاطر این است که کم کم این پوشش ایرانی اسلامی به دلایل مختلف ممکن است به فراموشی سپرده شود و زمانی برسد که احیاء آن کار دشواری باشد.

*چادر خارجی ۷۰درصد بازار را تشکیل می‌دهد

نایب رئیس اتحادیه پارچه فروشان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار شاخص، اظهار کرد: شاید بتوان گفت امروزه تنها قشر سنتی متقاضی چادر مشکی است و نسل جدید بسیار کم به سراغ آن می‌آید به طوری که فروش آن پایین آمده است؛ طبیعتا افزایش قیمت چادر هم مانند کالاهای دیگر اتفاق افتاده چراکه اکثر چادر مشکی‌ها وارداتی است و دولت هم فعلا هیچ حمایتی نمی‌کند.

احمد میرزایی افزود: قیمت چادر از سال گذشته تا سه برابر شده است، همچنین در چادرهای مدل‌دار و آماده بسیار افزایش قیمت بیشتری داشته‌ایم چراکه هم از پارچه خام استفاده شده و هم دستمزد دوخت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: تولید داخلی چادر طی سال‌های اخیر به طور محدود آغاز شده اما در این عرصه مافیایی وجود دارد که با واردات جنس خارجی اجازه پیشرفت جنس‌های داخلی را نمی‌دهد. اما اگر کارخانه‌های ایرانی تدوام پیدا کند شاهد اتفاقات جدیدی خواهیم بود به طوری که تولیدات جدید این کارخانجات از کیفیت مناسبی برخوردار است.

این مسئول تصریح کرد: واردات اجناس خارجی از دلایل اصلی گرانی چادر است و بسیاری از تجار به خاطر سودی که برایشان دارد اقدام به واردات می‌کنند و از طرفی کیفیت بالای جنس‌خارجی قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست.

میرزایی گفت: حدود چهار ماه پیش ۱۰۰درصد پارچه چادری مغازه‌های را جنس‌های خارجی تشکیل می‌داد اما اکنون حدود ۵ درصد از آن تولیدات ایرانی است که وارد بازار شده  با این وجود ۷۰درصد پارچه چادری از کشورهای کره و ژاپن وارد می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه پارچه فروشان استان قزوین ادامه داد: کشورهای صنعتی نظیر ژاپن و کره به دنبال فلسفه حجاب نیستند، بلکه به منافع خود می‌اندیشند و این تاجران و دلالان ایرانی هستند که نوع تولید را به آن‌ها سفارش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار تاثیر بسیاری در گرانی چادر داشته است، گفت: در حوزه چادر درصد کمی کالای قاچاق وجود دارد که سعی شده از آن جلوگیری شود و همچنان مسئولان در تلاش هستند که قاچاق چادر را متوقف کنند.

*تقویت و حمایت از تولید داخل در گرو همت مسئولین

‎به سراغ یکی از مراکز عمده فروش ملزومات حجاب و چادر در قزوین رفتیم که فروشنده در پاسخ به سوالات ما اظهار کرد: اکنون خرید ۵ متر پارچه معمولی حداقل برای هر مشتری ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد که همین موضوع سبب کاهش تقاضای مردم شده است.

‎این فروشنده بیان کرد: قیمت انواع چادرهای پر طرف‌دار نظیر دانشجویی، لبنانی،قجری کمتر از ۲۵۰هزار تومان نیست لذا تهیه آن برای خیلی از مشتریان سخت شده به طوری که مجبور به تعمیر چادرهای کهنه و استفاده شده خود هستند.

در ادامه برای بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با دبیر بنیاد عفاف و حجاب قزوین پرداختیم؛

‎فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شاخص، اظهار کرد: اخیرا به وضوح مشاهده می‌کنیم که اغلب بانوان که در گذشته چادری بودند نیز چادرهایشان را کنار گذاشته‌اند و توجیحشان این است که چادر به شدت گران شده و نمی‌توانند این کالا را تامین کنند؛ متاسفانه ترجیح‌ می‌دهند که از مانتو‌های بلند استفاده کنند و در بازارها هم مانتوهایی که قاچاق و غیراسلامی وارد شده با قیمت‌های مناسب ناخودآگاه جزو انتخاب‌ آن‌ها قرار می‌گیرد.

‎وی افزود: اگر در این زمینه غفلت شود نیز به مرور زمان پوشش جامعه تغییر خواهد کرد؛ تقویت و توسعه کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه چادر که بحث نخ چادر و پارچه چادری است باید جزو اولویت‌های مسئولین قرار گیرد که یکی از راهکارهای مهم رونق تولید داخلی و کاهش قیمت چادر خواهد بود.

‎دبیر بنیاد عفاف و حجاب قزوین ادامه داد: اگر ما به این اولویت برسیم که بتوانیم چادر را در داخل تولید کنیم نتیجه مدنظر را خواهیم گرفت‏، نمی‌توانم بگویم صرفا یک باند مشخص اما یک جریان در کشور ما وجود دارد که به دنبال واردات با سود بالا برای خود هستند.

‎این مسئول در ادامه گفت: قطعا واردات چادر هم سود بالایی برای این جریان دارد و این افراد در مدیریت‌ها و شرکت‌‌های دولتی نفوذ دارند و با نفوذ خودشان اجازه حمایت از تولیدات داخلی در این عرصه را نمی‌دهند.

*مجلس برای صنعت چادر چه کرده است؟

‎محمدبیگی افزود: در سال گذشته نیمی از سرمایه‌گذاری خارجی ما صرف تولید نخ سیگارهای خارجی شده است که چیزی قریب به ۳۱۰ میلیون دلار می‌شود در حالی که نباید چنین مبلغی صرف تولید سیگار و دخانیات شود و متاسفانه حتی یک پنجم این مبلغ را برای چادر اختصاص نمی‌دهند.

وی بیان کرد: با وجود اینکه استفاده از چادر یکی از اصول فرهنگ ایرانی است اما چرا مردمان کره تولیدات پارچه چادری دارند، چرا ما باید از کشور نامسلمان و بودایی چادرهایمان را تهیه کنیم؟ باید طرح‌های تولید محور در حوزه پارچه چادری، کارگاه‌های دوخت انواع چادر با مدل‌های متنوع برای قشرهای متنوع جوان و نوجوان و دختران در سن تکلیف،بانوان باسنین مختلف، کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای،خانه‌های مد و لباس اسلامی باید تاسیس کنیم.

‎دبیر بنیاد عفاف و حجاب اظهار کرد: امروز در کشور تولید بالای مانتوهای بدون دکمه اتفاق می‌افتد اما یک صدم درصد هم تولید چادر نداریم، آیا دولت و مجلس نمی‌تواند برای این طرح کاری کند؟ چطور ممکن است که نماینده مجلس ما به فکر بردن خانم‌ها به ورزشگاه باشد اما به فکر پوشش همین خانم‌ها نیست؟!

این مسئول ادامه داد: چرا هزینه‌ها می‌تواند برای سیگار تعلق بگیرد، سیگاری که هر یک نخ آن یک دقیقه از عمر انسان را کاهش می‌دهد متاسفانه اجناس داخلی از کیفیت کمی برخوردار است آن هم به خاطر اینکه فناوری و دستگاه‌های تولید ما به روز نیست و حمایت چندانی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد و از طرفی عرصه برای سود مافیای چادر باز شده است.

‎محمدبیگی ادامه داد: متاسفانه گرانی چادر باعث شده بانوان ایرانی از چادر صرف نظر کنند، از مسئولین صدا و سیما خواستار این هستم که برای مردم توضیح دهند برای اینکه چادر روی سر زن ایرانی بماند چه کارهایی را انجام داده‌اند؟ سرکار خانم ابتکار مسئول امور بانوان جمهوری اسلامی بفرمایند چندین جلسه برای این موضوع صرف کرده‌اند و گزارش کار دهند.

 چادر به عنوان حجاب برتر یکی از اقلام مورد نیاز خانواده‌‌های ایرانی اسلامی است که حذف آن از سبد خرید خانواده ایرانی تهدید جدی برای فرهنگ کشور محسوب می‌شود چراکه یکی از گلوگاه‌های نفوذ دشمن و شبیخون فرهنگی به شمار می‌رود و مصادیق آن را به وضوح می‌توان در تغییر پوشش و بدحجابی برخی از بانوان دید.

امیدواریم که تدبیری جدی برای به خودکفایی رسیدن این تولید ملی صورت گیرد که هم عرصه‌ای برای اشتغال و تولید جوانان این مرز و بوم ایجاد شود و هم بتوان با قوت بیشتری در فرهنگ سازی پوشش برتر اسلامی قدم برداشت.

انتهای پیام/۱۵۰۰

منبع: شاخص

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان