۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین حوزه تاثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی در قزوین تا کجاست؟
کد خبر: ۳۳۸۳۸۸ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۱۸ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

حوزه تاثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی در قزوین تا کجاست؟

به نظر می‌رسد تعدادی از مدیران ارشد استان چندان علاقه ای به حضور و نقش آفرینی فعال در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان ندارند و صرفاً به حضور فیزیکی و امضای صورتجلسه بسنده می‌کنند و این ضربه ای بزرگ به بدنه فرهنگی و جامعه ایمانی دارالمومنین قزوین است.

حوزه تاثیرگذاری شورای فرهنگ عمومی در قزوین تا کجاست؟

صبح قزوین؛_____ محمدرضا ذاکر.

«فرهنگ» تعيين كننده نوع تفكر و احساس اعضاي هر جامعه و راهنماي اعمال انسان‌ها و معرف جهان بيني‌هاي آنها در زندگي است. فرهنگ عمومي به معناي فرهنگ غالب و گسترده‌اي است كه در ميان عموم جامعه رواج و رسوخ دارد و حوزه‌اي از عقايد،‌ ارزش‌ها، جلوه‌هاي احساسي و هنجارها را دربر می‌گیرد.

«در جوامع امروزی با توجه به این که نقش و نیروی اجتماعی «فرهنگ» نسبت به گذشته به مراتب بیش‌تر شده است، ضرورت هماهنگی و همسویی صاحب‌نظران، کارشناسان و برنامه‌ریزان فرهنگی، با نیاز‌های فرهنگی جامعه نیز بیش از پیش احساس می‌شود. بر این اساس شورای فرهنگ عمومی استان در مرکز هر استان با هدف شناخت و اطلاع از وضع فرهنگ عمومی و اصلاح و ارتقای آن و نظارت و پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل می‌شود». 

این موارد بخشی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان «آیین نامه شورای فرهنگ عمومی استان‌ها» مصوب فروردین 1385 است که طبق آن نماینده ولی فقیه در استان بعنوان رییس و استاندار بعنوان نایب رییس و تعدادی از مدیران کل و روسای ادارات و سازمانها در استان بعنوان اعضای اصلی «شورای فرهنگ عمومی استان» فعالیت دارند.

از سویی دیگر مسئله «فرهنگ» یکی از بارزترین فاکتورهای انقلاب اسلامی در ایران بوده است و دشمنان انقلاب اسلامی همواره کوشیده اند تا با تکنیک‌ها و روش‌های متنوع، در فرهنگ و آداب و رسوم اصیل ایران عزیز رسوخ کرده و به تدریج موجبات انحراف، افول و سقوط فرهنگ ناب ایرانی ـ اسلامی را فراهم آورند.

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای نیز در واکنش به دسیسه‌های فرهنگی دشمنان قسم خورده نپام، درباره برنامه ریزی فرهنگی و ایجاد یک سّد پدافندی و آفندی مقابل تهاجمات فرهنگی دشمن اینگونه می‌گوید: [در زمینه‌ی فرهنگ] راه صحیح این است که برنامه‌ریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به رویش‌های خوب، و جلوی ضربه‌ها و حملات و مانند اینها را بگیریم؛ یعنی هم آفند، هم پدآفند.

حال با این توصیفات، انتظار می‌رود جلسات این شورا، منظم و پرتکاپو و فعال و موثر برگزار و وضعیت فرهنگی شهرستان‌ها و استان در آن رصد و برای ترسیم نقشه عملیات فرهنگی و مقابله با آسیب‌های احتمالی و نیز دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی، برنامه ریزی دقیق و تقسیم کار جدی صورت گیرد. اما متاسفانه وضعیت تشکیل جلسات و خروجی این جلسات در قزوین، با سطح انتظار یادشده فاصله زیادی دارد.

به نظر می‌رسد تعدادی از مدیران ارشد استان چندان علاقه ای به حضور و نقش آفرینی فعال در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان ندارند و صرفاً به حضور فیزیکی و امضای صورتجلسه بسنده می‌کنند و این ضربه ای بزرگ به بدنه فرهنگی و جامعه ایمانی دارالمومنین قزوین است.

حضور نفرات غیرمسئول به نمایندگی از برخی مدیران کل و عدم پیگیری جدی مصوبات جلسات پیشین و آشفتگی زائد الوصف در اجرای برنامه های فرهنگی هنری در قزوین، از جمله مصادیق کُند بودن تیغ شورای فرهنگ عمومی در قزوین است!

همچنین، ابتر ماندن بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی و نیزآشفتگی و بی برنامگی در طرح ریزی و اجرای برنامه‌ها و امورات فرهنگی قزوین و رویگردانی خانواده‌های قزوینی از محصولات و مؤلفه‌های فرهنگی هنری از قبیل سینما، سرانه مطالعه کتاب و میانگین مدت مطالعه غیردرسی و عدم همراهی نسبی در راستای اصلاح سنت‌های غلط اشرافیگری و مصرف گرایی و ساماندهی مراسمات مذهبی و عزاداری و جشن و سرور در قزوین گواه این ادعاست که جلسات شورای فرهنگ عمومی صرفاً یک جلسه تشریفاتی و شاید بمنظور رفع تکلیف سازمانی تلقی می‌شود!

با این حال، در عصر حاضر، با توجه به این که نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون‌تر شده است، ضرورت هماهنگی و همسویی صاحب نظران، کارشناسان و برنامه‌ریزان فرهنگی کشور با نیازهای فرهنگی جامعه نیز بیشتر احساس می‌شود.

از طرفی، اکنون که کشور عزیزمان در پیچ تاریخی تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد، توجه و توسل به فرهنگ ناب اسلامی ـ ایرانی یکی از ابزارهای پرکاربرد و مفید و موثر در زمینه سازی بروز فضائل امت اسلامی و کاهش بزهکاری و نواقص موجود در جوامع اسلامی است.

لذا بدیهی ترین انتظارات از جلسات شورای فرهنگ عمومی استان را می‌توان (شرکت منظم و فعال اعضای حقوقی و حقیقی، ساماندهی مراکز فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی، همراه سازی حداکثر پتانسیل موجود در استان بمنظور اِعمال تاثیرات مثبت در شکل گیری فعالیت‌های منظم و منسجم فرهنگی منطبق با آداب و رسوم و عقائد مردم و توجه به قدرت فرهنگ و عملیات فرهنگی در جریان تحول و تکامل جامعه) برشمرد که متاسفانه در باب کوتاهی ها و انکار هریک از این مؤلفه ها در قزوین می‌توان کتاب‌ها نوشت!

انتهای پیام/5000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان