۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین وعده دوساله رئیس‌جمهور در قزوین که همچنان خاک می‌خورد/ هزار و ۱۰۰میلیارد اعتباری که منبع تامین ندارد!
کد خبر: ۳۳۸۲۱۸ نویسنده: یدالله ملکی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۹ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اما و اگرهای انتقال آب از سد طالقان پس از گذشت دوسال؛

وعده دوساله رئیس‌جمهور در قزوین که همچنان خاک می‌خورد/ هزار و ۱۰۰میلیارد اعتباری که منبع تامین ندارد!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: مجموع اعتبارات سال جاری برای پروژه آبرسانی ۱۷میلیارد بود که تاکنون ۲میلیارد و ۳۰۰میلیون آن تخصیص داده شده و صرف بهره برداری پروژه آبیک به ۱۲۰میلیارد تومان هزینه نیاز دارد، اما عدم تامین اعتبارات به‌عنوان مشکل اصلی اجرای پروژه را با پیشرفت ۸درصدی پس از دو سال مواجه ساخته است.

وعده دوساله رئیس‌جمهور در قزوین که همچنان خاک می‌خورد/ هزار و ۱۰۰میلیارد اعتباری که منبع تامین ندارد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره وضعیت پروژه خط انتقال آب سد طالقان به آبیک که تا به امروز پیشرفت 8درصدی داشته است می‌توان گفت؛ قرارداد این پروژه در سال 96با حضور رئیس جمهور منعقد و به دو بخش تصفیه خانه و خط انتقال تقسیم شد و با ابتدا با مشکلاتی مواجه بود.

در لایحه بودجه تصویب شد که 10درصد این پروژه توسط بخش دولتی و 90درصد نیز به دست بخش خصوصی اجرا شود و از آنجایی که پروژه آب شرب جذابیتی برای سرمایه گذار ندارد با این حال قراردادهای تصفیه خانه به روش botمنعقد و به شرکت زلال ایران واگذار شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در این باره به خبرنگار صبح قزوین ابراز کرد: خط انتقال بزرگترین بخش پروژه است که به شرکت جهاد نصر واگذار گردید اما از ابتدا با مشکلات موافقت‌نامه‌ای برای بودجه مواجه بود، که با تلاش مسئولان استان با 70درصد از پروژه توسط بخش دولتی و 30درصد به دست بخش خصوصی موافقت شد.

وی افزود: طبق زمان بندی سه ساله باید اعتبارات کار تامین و دراختیار پیمانکار قرار می‌گرفت اما دولت با مشکلات مالی مواجه شد و اعتبارات لازم تامین نشد و در نتیجه عدم تامین اعتبارات لازم پروژه پیشرفت خوبی نداشت.

یدالله ملکی عنوان کرد: 100میلیارد پیش پرداخت به پیمانکار تعلق می‌گرفت که از این میزان صرفا 3/5میلیارد پرداخت شده، بنابراین پروژه خط انتقال و به تعاقب آن تصفیه خانه که فعالیت آن به تکمیل خط انتقال وابسته است، تعطیل شده بود.

بهره برداری از پروژه آبرسانی آبیک تا هفت ماه آینده

وی افزود: علاوه بر عدم تامین اعتبارات افزایش قیمت ارز نیز پیمانکاران را با مشکل مواجه کرد و بر پیشرفت پروژه تاثیر منفی گذاشت؛ چراکه قراردادهای منعقد شده متناسب با قیمت ارز قبلی بود و این موضوع تامین و خرید وسایل مورد نیاز را سخت کرد.

این مسئول اذعان کرد: باتوجه به اینکه این پروژه مهم‌ترین پروژه آبفای استان است برای بررسی و حل مشکلات با شرکت آبفای کشور وارد مذاکره شدیم و جلساتی با پیمانکاران برگزار شده و در نتجه مشکلات تصفیه خانه تاحدی حل شده و برای ادامه کار قول داده شده است.

وی با اشاره به روش BOTگفت: در روش BOT، پیمانکار پروژه را اجرا می‌کند و دولت موظف است تا 25سال آب را از آن‌ها خریداری کند؛ اما عددی که سه سال پیش برای خرید درنظر گرفته شده با نرخ‌های امروز همخوانی ندارد چرا که هزینه‌ها تا سه برابر افزایش یافته؛ برای حل این مشکل قرار شده هزینه‌ها مجدد مورد بررسی قرار گرفته و در قیمت خرید تجدید نظر شود.

ملکی ادامه داد: خط انتقال آب سد طالقان با مشکلات بسیاری مواجه است و با درنظر گرفتن شرایط و اولویت بندی آبیک به علت وضعیت نامناسب آب شرب در اولویت قرار گرفت که برای اجرای این طرح نیز عدم تامین اعتبار مشکل اصلی به شمار می‌آید.

وی با بیان میزان اعتبارات ابراز کرد: مجموع اعتبارات سال جاری 17میلیارد بود که تاکنون 2میلیارد و 300میلیون آن تخصیص داده شده، البته از محل "تنش آبی" نیز پیگیری‌هایی برای این پروژه انجام شده است اما صرف پروژه آبیک به 120میلیارد تومان هزینه نیاز دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین افزود: با پیمانکار پروژه روش‌های مختلف برای حل مشکلات مالی بررسی شده؛ مواردی که در قانون بودجه 98پیش بینی شده و تهاتر مالیاتی و تهاتر وام بانکی از جمله راه حل‌های تامین منابع مالی پروژه آبیک است تا بتوانیم شش تا هفت ماه آینده آب را به آبیک برسانیم.

وی در پایان عنوان کرد: درمجموع پروژه تصفیه خانه و خط انتقال آب سد طالقان به نرخ امروز به هزار و 100میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ البته خط انتقال مشکلات دیگری نیز دارد اما بزرگترین و اصلی‌ترین مشکل عدم تامین منابع مالی است.

انتهای پیام/۶۰۰۶    

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان