۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد
کد خبر: ۳۳۸۱۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۶ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

با حضور مسئولان استانی و کشوری؛

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد

با حضور مسئولان استانی و کشوری فاطمه محمدبیگی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ منوچهر حبیبی ظهر امروز(دوشنبه) در آئین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین که در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: معتقدم رشد و بالندگی و توسعه کشور فقط از مسیر کتاب می گذرد؛ بدین معنا که اگر کتاب در جامعه محور بود، ما باید به رشد و توسعه جامعه امیدوار باشیم.

وی افزود: بالاترین قدرت در جهان، اقتدار علمی است که آن هم با کمک مطالعه کتاب حاصل می‌شود که امروزه سیطره اقتدار علمی در جهان درحال گسترش است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین تصریح کرد: انسان‌ها نیازهای متعددی دارند اما دو نیاز اساسی بشر، آموزش و امنیت است که در صدر نیازها قرار دارند که آموزش با کمک کتاب به دست می‌آید که باید تلاش کرد تا امکان دستیابی به آموزش برای همگان در جامعه فراهم شود.

وی عنوان کرد: شاخص مهم پیشرفت و توسعه جوامع توجه به آموزش است بنابراین هر کشور و ملتی که به آموزش اهمیت بیشتری دهد به همان نسبت نیز توسعه یافته‌تر خواهد بود.

حبیبی بیان کرد: یکی از راه‌های دستیابی به رشد و بالندگی توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی است که امیدواریم در جامعه بیش از پیش گسترش یابد.

وی اضافه کرد: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما پایین است بنابراین باید مسئولان امر با سیاستگذاری مناسب در راستای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی تلاش کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین عنوان کرد: همه باید حرمت کتاب را به معنای خاص آن پاس بداریم و به فضای مجازی، اخبار و سایر موضوعات اجازه ندهیم که این حرمت را کمرنگ کنند.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم که کتاب در سبد خانوارها جای بگیرد و گرانی نباید مانع تحقق این امر شود لذا معتقدم اگر قرار است یارانه‌ای پرداخت کنیم به نظر من اولویت نخست در حوزه کاغذ و کتاب است.

در حوزه‌ اقتصادی باید در سال 1404 رتبه اول را داشته باشیم/ ضعیف عمل کردیم

وی تاکید کرد: باید با فرهنگسازی مناسب و ایجاد گفتمان عمومی پای کتاب را به ادارات و خانه ها باز کنیم تا در ادارات و خانه ها و مسیر حمل و نقل عمومی به صورت مستمر به این موضوع پرداخته شود و در این راستا نباید فقط به کتابخانه های عمومی کفایت شود.

حبیبی گفت: در ارزیابی مدیران شاخص‌های متعددی وجود دارد که به نظرم باید یک شاخص دیگر هم به آن اضافه شود که آن میزان کتابخوانی و مطالعه آنها است.

در ادامه داود محمدی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس اظهار کرد: امروز در کشور نسبت به تولید اهتمام ویژه‌ای وجود دارد که یکی از مصادیق مهم تولید، تولید علم است که نباید از آن غفلت کنیم.

وی افزود: پایه و اساس تولید، تولید علم است زیرا اگر در زمینه تولیدات علمی جایگاه خوبی بدست آوریم بدون شک در سایر مصادیق تولید نیز می‌توانیم گام های بلندی برداریم.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به اقدامات انجام شده هم اکنون در تولید علم و فناوری جلوتر از سند چشم‌انداز حرکت کرده و در این عرصه پیشگام هستیم و خوشبختانه کشور از نظر تولید علم در قله قرار گرفته و دارای جایگاه بسیار مطلوبی است.

وی اضافه کرد: مسیر تحصیل علم از کتاب و کتابخوانی می‌گذرد بنابراین باید نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای داشت.

محمدی بیان کرد: در حوزه‌های اقتصادی به جای آنکه در سال 1404 رتبه اول را داشته باشیم، اکنون در بین کشورهای خاورمیانه در رتبه هجدهم و در دنیا نیز در بین 170 کشور در رتبه 134 قرار داریم.

وی تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند در زمینه اشاعه فرهنگ مطالعه نقش پررنگی داشته باشند زیرا مطابق قانون تکلیف دارند که به کتابخانه‌ها کمک کنند بنابراین اگر میزان سهم تعیین شده خود را به کتابخانه‌ها بپردازند، می‌توانند کمک موثری در این زمینه باشند.

این مسئول بیان کرد: باید یارانه را به معنای واقعی کلمه به این موضوع اختصاص داد زیرا باتوجه به گرانی کاغذ و هزینه‌های مربوط به چاپ و نشر کتاب، انتشار کتاب برای ناشران بسیار سخت و دشوار شده است.

گفتنی است، در پایان این مراسم فاطمه محمدبیگی به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین منصوب شد. محمدبیگی دارای مدرک دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی است و پیش از این به عنوان معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، پژوهشگر و مدرس در این دانشگاه مشغول به خدمت بوده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان