۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۱۲۰شهرستان فاقد کتابخانه عمومی است/ فقط ۲۰درصد مردم به کتابخانه‌ها دسترسی دارند
کد خبر: ۳۳۸۱۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۶ ساعت: ۱۲:۵۰ ↗ لینک کوتاه

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

۱۲۰شهرستان فاقد کتابخانه عمومی است/ فقط ۲۰درصد مردم به کتابخانه‌ها دسترسی دارند

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: سال ۹۳ در سطح کشور ۱۷۰شهرستان فاقد کتابخانه بود و اکنون علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته ۱۲۰ شهرستان در کشور دارای کتابخانه عمومی نیستند.

۱۲۰شهرستان فاقد کتابخانه عمومی است/ فقط ۲۰درصد مردم به کتابخانه‌ها دسترسی دارند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ آئین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین ظهر امروز(دوشنبه) با حضور مسئولان استانی و کشوری در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

امین متولیان در این مراسم اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی به این معناست که هر ایرانی مستقل از هرگونه گرایش سیاسی، یا آیین و مذهب و سن و جنسیتی که دارد بتواند وارد کتابخانه شده و از خدمات آن استفاده کند.

وی افزود: در دوره مدیریت جدید نهاد کتابخانه‌ها، سیاست اصلی که مورد تایید مقامات کشوری هم قرار گرفته، آن است که کتابخانه‌ها باید به مراکز فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در کشور تبدیل شوند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: کتابخانه‌ها دارای سه کارکرد اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی، آموزشی و فرهنگی هستند که البته امامت دهی کتب و کارکرد سنتی آن نیز در کتابخانه‌ها جریان دارد.

وی تاکید کرد: توجه به کارکرد فرهنگی، اجتماعی و آموزشی کتابخانه‌ها موضوع مهمی است که باید تکلیف اصلی باشد و در این راستا عمومی شدن کتابخانه‌ها تقویت این کارکردها را هم به دنبال خواهد داشت.

متولیان بیان کرد: یکی از شبکه‌های بزرگ ارائه خدمات فرهنگی در کشور که البته به دلایل مختلفی مظلوم است، کتابخانه‌های عمومی هستند که به ویژه در شرایط اجتماعی و اقتصادی سخت که برخی ارائه خدمات با توجه به ظرفیت اقتصادی محدود می‌شود؛ کتابخانه‌های عمومی پناهگاه و نقطه امید مردم می‌شوند.

شرایط دسترسی آسان به کتاب و کتابخانه برای همه فراهم شود

وی بیان کرد: نباید در بحث اداره کتابخانه‌ها فقط به بودجه‌های دولتی دلخوش کرد؛ زیرا سقف اعتبارات کشوری محدود است لذا باید با انجام رایزنی از ظرفیت‌های مراکز صنعتی و اقتصادی موجود در استان‌ها در این راستا استفاده کرد.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: همه مسئولان به مسئله اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکید دارند، اما براساس آمارها همه مردم امکان دسترسی آسان به کتاب را ندارند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم کتاب وارد سبد ماهانه مصرفی مردم شود باید شرایط دسترسی آسان به کتاب و کتابخانه برای همه مردم فراهم شود این در حالی است که فقط 20درصد مردم به کتابخانه‌ها دسترسی دارند لذا ضرورت دارد که کتابخانه‌ها در کشور توسعه یابند.

متولیان عنوان کرد: سال ۹۳ در سطح کشور 170شهرستان فاقد کتابخانه بود و اکنون علی رغم همه تلاش‌های صورت گرفته 120 شهرستان در کشور دارای کتابخانه عمومی نیستند.

این مسئول در پایان تصریح کرد: آینده کتابخانه‌ها در کشور در صورتی آینده روشنی خواهد بود که به معنای واقعی به صورت عمومی و ملی اداره شوند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان