۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین عراق و آسیای میانه، بازار مصرف تولیدات غذایی قزوین/ شیرهای بسته‌بندی فاقد مواد نگه‌دارنده است
کد خبر: ۳۳۸۱۲۶ نویسنده: هدایت آزادروش تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۴ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد

عراق و آسیای میانه، بازار مصرف تولیدات غذایی قزوین/ شیرهای بسته‌بندی فاقد مواد نگه‌دارنده است

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی علوم پزشکی قزوین گفت: در کل استان ۴۱۵واحد غذایی وجود دارد که اکنون ۳۱۵مورد از آن‌ها فعال هستند و در چهار قالب کارخانه، کارگاه با شناسه نظارت کارگاهی، مشاغل خانگی که با جهاد کشاورزی و اداره کار همکاری دارند و انبارها و سردخانه‌ها فعال هستند.

عراق و آسیای میانه، بازار مصرف تولیدات غذایی قزوین/ شیرهای بسته‌بندی فاقد مواد نگه‌دارنده است

هدایت آزاد روش در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ اظهار کرد: یکی از معاونت‌های هفت گانه دانشگاه‌های علوم پزشکی غذا و دارو است، این معاونت کنترل بهداشت و ایمنی مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی در سطح تولید را به عهده دارد.

وی ادامه داد: اگر واحدی خواستار اخذ مجوز برای تولید و بسته بندی غذا و دارو با برند خاصی باشد باید به معاونت غذا و دارو مراجعه کند، باید توجه داشت که کنترل سلامت و ایمنی واحدهایی که در قالب اتحادیه در زمینه تولید محصولات غذایی فعالیت می‌کنند به عهده معاونت بهداشت است.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی علوم‌پزشکی قزوین ابراز کرد: باتوجه به بعد مسافت و گسترده واحدهای تولیدی در استان اداره نظارت برای تسهیل و تسریع در روند انجام کار در چهار شهرستان آبیک، البرز، تاکستان و بوئین زهرا نیز واحد و کارشناس مستقر دارد.

وی اذعان کرد: در کل استان 415واحد غذایی وجود دارد که اکنون 315مورد از آن‌ها فعال است و در چهار قالب کارخانه، کارگاه با شناسه نظارت کارگاهی، مشاغل خانگی که با جهاد کشاورزی و اداره کار همکاری دارند و انبارها و سردخانه‌ها فعال هستند.

لبنیات در اولویت نظارت معاونت غذا و دارو قرار دارد

این مسئول بیان کرد: کنترل صرف تولید کافی نیست و لازم است انبارها و شرایط نگهداری محصولات نیز کنترل شود؛ انبارهای موجود در سطح شهر بسیار گسترده هستند و برای شناسایی آن‌ها با سازمان صمت همکاری می‌کنیم و پس از معرفی برای نظارت و بررسی شرایط به آن‌ها مراجعه می‌کنیم.

وی ادامه داد: نظارت بر انبارها و سردخانه‌ها از یک سال پیش آغاز شده و در درجه نخست انبارهای بزرگ مد نظر هستند و تاکنون 12واحد انبار و سردخانه شناسایی شده است.

آزاد روش عنوان کرد: علاوه بر مواد غذایی 80واحد فعال آرایشی بهداشتی نیز وجود دارد؛ درمجموع ما سعی داریم تاحد ممکن واحدها فعال نگه داشته شوند و صرفا واحدهایی که از خط قرمز ما یعنی سلامت عبور کنند از طرف ما غیرفعال خواهند شد.

وی افزود: بازدید از واحدهای تحت نظارت به‌صورت برنامه ریزی شده انجام می‌شود و روزانه سه اکیپ بازدید داریم که حداقل دونفره هستند، کارخانه‌ها براساس خطراتی که ممکن است برای مصرف کننده ایجاد کنند درجه بندی شده و بازدیدها براساس آن انجام می‌شود و واحدهای تولید لبنیات در اولویت قرار دارند و ماهانه مورد بازدید قرار می‌گیرند.

وجود ۳۱۵ واحد فعال تولید مواد غذایی در قزوین

این مسئول معاونت غذا و دارو گفت: بعد از مواد لبنی، فرآورده‌های گوشتی که شامل 2 تا 3مورد هستند در اولویت قرار دارند و پس از آن نیز کنسرو، ماکارانی و مواد خشک در اولیت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: لازم است در هر واحد یک مسئول فنی و کنترل کیفی حداقل 8ساعت در روز بصورت ثابت مستقر باشد و گزارش محصولات ماهانه به معاونمت ارائه می‌شود.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی علوم‌پزشکی قزوین تاکید کرد: درکنار آزمایشگاه‌های موجود در واحدهای تولیدی یک آزمایشگاه مجهز نیز در معاونت وجود دارد نمونه‌های واحدهای تولیدی پس از انتقال باشرایط مناسب در آنجا نیز مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سطح نظارت معاونت غذا و دارو و کیفیت تولیدات گفت: علی رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود محصولات خوبی در استان تولید شده و به خارج از کشور صادر می‌شود، در عراق و آسیای میانه از بازار خوبی برخوردار هستیم و حتی سرمایه گذار خارجی نیز وجود دارد.

پنج لایه پوشش از شیرهای بسته بندی نگهداری می‌کند

این مسئول اظهار کرد: در مجموع 50دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد که سطح بندی شده و هر دانشگاه با هم سطح خود مورد سنجش قرار می‌گیرد، قزوین به دلیل نداشتن داروسازی در سطح دو قرار دارد و معاونت غذا و دارو از سال 95تاکنون رتبه یکم کشوری در دانشگاه‌های سطح دو را داراست.  

وی درباره تولید شیر ابراز کرد: در زمینه مصرف شیر هنوز آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسبی صورت نگرفته، با باز بودن فضای مجازی و فعالیت و اظهار نظر افراد غیرحرفه‌ای این تصور در مردم ایجاد می‌شود که شیرهای کارخانه‌ای دارای نگه دارنده هستند.

آزادروش افزود: شیرهایی که در کارخانجات بسته بندی می‌شوند فاقد هرگونه نگه دارنده هستند و علت ماندگاری بالای آن‌ها پوشش پنج لایه بسته بندی آن است که هر لایه به تناسب ماده‌ای که دارد از قدرت حفظ مواد غذایی برخوردار است؛ البته این لایه‌های محافظ در بسته بندی هنوز در کشور تولید نمی‌شود و وارداتی است.

وی تاکید کرد: در شیرهای فرادما و استرلیزه تمام مواد خارجی و عوامل بیماری زا از آن گرفته شده و سپس بسته بندی می‌شود؛ باتوجه به اینکه شیر یک ماده زنده است و اگر عوامل بیماری زا از آن گرفته نشود باعث بیماری‌هایی از جمله تب مالت خواهد شد از این رو انتخاب شیر مناسب برای مصرف دارای اهمیت است.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی علوم‌پزشکی قزوین ادامه داد: علاوه بر آگاهی مسائل اقتصادی نیز از عوامل گرایش به شیرهای سنتی است، باید توجه داشت که علی رغم ارزان‌تر بودن شیر در محل عرضه سنتی درصورت از بین نرفتن عوامل بیماری زا و درگیری با بیماری فرد باید هزینه‌های بیشتری را مصرف کند.

وی در پایان ابراز کرد: تمام محصولاتی که دارای سیب سلامت و پروانه هستند تحت پوشش معاونت غذا و دارو قرار دارند و افراد درصورت داشتن شکایت از آن می‌توانند با شماره‌های 190و 1490تماس گرفته و یا با به همراه داشتن نمونه به معاونت مراجعه کنند که تاکید بر مراجعه حضوری و ارائه نمونه است.

انتهای پیام/6006 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان