۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تشکل‌های دانشجویی برای تحقق بیانیه "گام دوم" برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی کنند/ مسئولان نباید از سپردن مسئولیت‌های بزرگ به جوانان واهمه داشته‌باشند
کد خبر: ۳۳۸۱۰۴ نویسنده: امیرمحمد زارعی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

تشکل‌های دانشجویی برای تحقق بیانیه "گام دوم" برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی کنند/ مسئولان نباید از سپردن مسئولیت‌های بزرگ به جوانان واهمه داشته‌باشند

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: تشکل‌های دانشجویی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی داشته باشند و بر این باور باشند که نسل جوان می‌تواند برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند.

تشکل‌های دانشجویی برای تحقق بیانیه "گام دوم" برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی کنند/ مسئولان نباید از سپردن مسئولیت‌های بزرگ به جوانان واهمه داشته‌باشند

امیرمحمد زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ درباره‌ی نقش جوانان در انقلاب اسلامی و بیانیه‌ی گام دوم اظهار کرد: انقلاب اسلامی از آغاز شکل گیری تاکنون با نسل‌های متفاوتی از جوانان انقلابی مواجه بوده است.

وی افزود: نسل اول کسانی هستند که در سال ۴۲ به عنوان نسل جوان بخشی ازعمر خود را در مبارزه با استبداد رژیم منفور سابق گذراندند و به همراه امام خمینی(ره ) موجب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شده و جمهوری اسلامی را تشکیل دادند.

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه امام خمینی(ره) اذعان کرد: این نسل را می‌توان فداکارترین مجموعه وفادار به آرمان‌های انقلاب معرفی کرد، زیرا در دشوارترین روزهای انقلاب مدیریت جامعه را به عهده گرفتند و با وجود چالش‌ها و توطئه‌های گوناگون موفق شدند انقلاب را از مسیر انحراف نجات دهد.

وی ادامه داد: نسل دیگر که دست پرورده‌ی نسل اول بودند کسانی هستند که به عنوان موتور حرکت انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی را اداره کردند. این نسل که نسل انقلاب و جنگ نامیده می‌شوند توانستند با کمترین امکانات بر ارتش مزدور صدام پیروز شوند و حماسه‌های جاودانه‌ای از خود به یادگار بگذارد.

این فعال دانشجویی ابراز کرد: انقلابی‌ها درواقع کسانی هستند که در پیروزی انقلاب57 نقش بسزایی داشتند و با تجربه جنگ وارد میدان سازندگی شدند و در ارائه طرح‌های کلان عمرانی که کشور پس از جنگ به آن نیاز داشت، ساختار مدیریتی نظام را به عهده گرفتند.

وی بیان کرد: نسل سوم یا نسل امروز نسلی سیاسی و خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر درجامعه هستند. نسل امروز، به برکت استقلال و آزادی پدید آمده از انقلاب اسلامی نه تنها در فضای مدارس و دانشگاه‌ها بلکه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه، انتخابات متعدد خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و شوراها حضوری تعیین کننده، فعال و موثر دارند.

زارعی ادامه داد: این نسل که در دوران پرشور و تحرک پس از پیروزی انقلاب پرورش یافته، حضور در عرصه‌های مختلف اجتماعی، دخالت و تعیین سرنوشت کشور را حق خود می‌داند و با توجه به افزایش رشد جمعیت با استفاده از آزادی و اختیاری که از مواهب انقلاب به آنان سپرده شده بیشترین نقش را در بسیاری از تصمیم گیری‌های مبتنی بر آرای مردم دارد.

وی در ادامه گفت: این نسل که اکنون بیش‌از۷۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهد و تشکیل‌دهنده‌ی بدنه اصلی نظام در آینده‌ است به دلیل برخورداری ازقدرت تحلیل و آگاهی به تحولات سیاسی بهتر از دونسل پیش قابلیت جهت‌دهی کشور را به سوی تحقق اهداف انقلاب دارند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: با توجه به هشدارهای پی‌در‌پی رهبر معظم انقلاب واضح است که دشمن هزینه‌های خویش را صرف سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی جنگ نرم کرده‌است و از هر فرصتی برای نفوذ و ایجاد توطئه در کشور استفاده می‌کند؛ بنابراین تنها راه مقابله هوشیاری و اتکا به ارزش‌های اسلامی است.

وی افزود: تجاری کردن علم و جذب نخبگان لازمه هرگونه توسعه و پیشرفت، تحول در عقاید، فرهنگ عمومی و معیارهای مبتنی بر تولید علم و نظریه پردازی است، هچنین جنبش نرم‌افزاری در واقع حاصل رواج تفکر علم مداری، شایسته‌سالاری و حاکمیت قانون و ارزش‌هاست که از این رو عقلانیت، برنامه‌ریزی، نظم و امنیت، از لوازم تحقق چنین حرکتی محشوب می‌شود.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: نظام آموزشی و محتوای دروس، جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های اداری و فرهنگ عمومی بالاترین و مهم‌ترین تأثیرگذاری و تأثیرپذیری را بر جریان تولید علم، جایگاه عالم و محقق و در نتیجه تحولات مثبت یا منفی جامعه و حکومت را دارد.

وی ادامه داد: همه کشورها برای استقلال و پیشرفت سرزمین خود مسیر علم و فناوری را طی می‌کنند و کشورهایی که هم‌اکنون در مرحله‌ای از قدرت قراردارند که دیگر کشورها را تحت سلطه می‌گیرند، دقیقا همین مسیر را طی کردند و در کنار آن توانمندی نظامی خود را با به‌کارگیری نخبگان توسعه بخشیدند.

زارعی گفت: امروز جمهوری اسلامی با قدرت در همه زمینه‌ها ورود پیدا کرده و در زمینه علم و فناوری نیز رشد بسیار خوبی داشته است، اما این رشد بیشتر در زمینه تئوری بوده و به محصول تبدیل نشده است.

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) ابراز کرد: این جوانان بودند که در بخش نانو و هسته‌ای پیشرفت چشم‌گیر داشتند پس حتما می‌توانند در قسمت‌های دیگر هم سرآمد باشند و در این میان مسئولین وظیفه دارند با ایجاد فضای مطلوب راه را برای این جوانان باز کنند. همچنین برای حضور دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور مشعول تحصیل هستند تدابیری بیاندیشند.

وی دربارا‌ی جایگاه جوانان عنوان کرد: توجه به جوان یعنی توجه به هویت آینده واقعی کشور نه آینده‌ای تخیلی. آینده‌ای که قوه آن امروز در جان امت در قالب همین جوانان بروز کرده است.

این فعال دانشجویی با توجه به بیانات رهبر انقلاب ابراز کرد: نگاه به آینده یعنی نگاه به جوان، رهبر انقلاب اگر دستاوردها و گذشته را در بیانیه گام دوم انقلاب مرور می‌کنند، برای جوان و برای آینده است، یعنی قرائت تجربیات هم حتی طعم آینده دارد؛ آینده‌ای که اگر امروز بخواهیم با آن سخن بگوییم باید برای جوانان آن‌را تشریح کنیم.

وی ادامه داد: جوانی که وقایع تاریخی انقلاب را ندیده است مقوله‌ی تاریخ برای او باید جدی باشد تا بتواند تجربه‌ انقلاب را بازخوانی کند. بازخوانی وقایع باعث می‌شود این تجربه دقیق‌تر و درست‌تر به او منتقل شود و با اندیشه‌ رشد پیدا کند.

زارعی تصریح کرد: بازخوانی تاریخ می‌تواند در ایمان عمیق‌شده‌ی جوان امروزی که در طول این چهل سال حاصل شده تقریر دقیق‌تری از تجربیات را ارائه کند، تجربیاتی که بسیاری از آن‌ها در حجاب معاصرت درست بیان نشده است.

وی افزود: توجه به آینده و سخن گفتن با جوانان همیشه امر مطلوبی است، چرا امروز در چهل سالگی انقلاب و در پیام رهبر این‌قدر جدی است؟ چرا این ویژگی باید امروز و در این زمان این‌قدر به چشم بیاید؟ آیا دلیل آن این است که در جنگ امروز خود، نیاز به امید داریم و امید کالایی است که نزد جوانان بیشتر یافته می‌شود؟ یا اینکه نسل پیرمرد و فرتوت گذشته، قدرت مدیریت کشور را ندارند و ریشه دشواری‌های کشور پیرشدن مسئولین است؟

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین عنوان کرد: مسئولان نباید از سپردن مسئولیت‌های بزرگ به جوانان واهمه داشته‌باشند، زیرا جوانان آمادگی لازم را برای این امر را دارند.

وی گفت: اعتماد به جوانان باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها را وسط میدان عمل به کار بگیرند، البته این بدین معنا نیست که نسل گذشته به کل کنار گذشته شود بلکه باید از آن‌ها برای بهره‌گیری تجربیات استفاده شود.

این فعال دانشجویی ابراز کرد: مسئولین بیشتر کشورهای اروپایی افرادی تحصیل‌کرده و جوان هستند که مشاوران آن‌ها افرای باتجربه و پیشکسوت است، اما در کشور ما این رویه معکوس اجرا می‌شود و مسئولانی با سنین بالا بر مسند نشسته‌اند و مشاوران آن‌ها جوان هستند.

وی در ادامه افزود: مناسب است جوانان وارد میدان شوند و پیشکسوتان هم کمک حال آن‌ها باشند.

زارعی درباره‌ی دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب اظهار کرد: دیدار دانشجویان با مقام معظم رهبری بیان نقدهای دانشجویی در محضر معظم له بسیار حائز اهمیت است، زیرا حتی در مقابل مسئولان درجه چندم استان نیز این فضا برای بیان دیدگاه‌ها و نقدها باز نیست به طور مثال چندین بار از نمایندگان مجلس استان قزوین برای حضور در جمع دانشجویان دانشگاه دعوت شد تا پاسخگوی سوالات دانشجویان باشد اما این دعوت‌ها بی‌پاسخ ماند.

وی ادامه داد: حضور برخی نمایندگان مجلس استان در مجلس در حالی است که بیشتر تکیه آرای آن‌ها بر جوانان بود، اما بعد از ورود به مجلس جوانان و دانشجویان را فراموش کرده و حاضر به پاسخگویی نیز نبودند.

این فعال فرهنگی افزود: مسئولانی که در سطح استان حاضر به پاسخگویی نیستند باید رهبر معظم انقلاب را سرلوحه خود قرار دهند و مانند ایشان نقدهای دانشجویان را شنیده و پاسخگوی دانشجویان باشند.

وی عنوان کرد: تشکل‌های دانشجویی برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی داشته باشند و بر این باور باشند که نسل جوان می‌تواند برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند.

زارعی بیان کرد: زمانی که رهبر معظم انقلاب در آستانه چهل‌سالگی انقلاب و در سالگرد این پیروزی بزرگ بیانیه‌ای را تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب صادر می‌کنند و آن را نقشه راه برای «دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» می‌دانند لازم است آحاد مردم و به‌ویژه جوانان که مخاطب و رمز اصلی این بیانیه هستند پس از مطالعه در اجرای آن تلاش کنند.

وی گفت: تشکل‌های دانشجویی نیز باید بر این اساس برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی داشته باشند و بر این باور باشند که نسل جوان امروز می‌تواند با آگاهی از ظرفیت‌های کشور در عین روشنگری و آگاهی‌بخشی برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند و این آماده شدن برای پذیرفتن مسئولیت از وظایف تشکل‌های دانشجویی است.

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ابراز کرد: برای تحقق بیانیه‌ی گام دوم تشکل‌های دانشجویی ضمن تبیین و گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، با هدف تربیت نیروی انقلابی در زمینه‌های مختلف فعالیت کنند، البته هم‌اکنون نیز تربیت نیروی متعهد و توانمند در زمینه اقتصاد در اولویت قرار دارد.

وی با توجه به بیان مقام معظم رهبری اذعان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که «اگر تولید رونق گرفت آن‌وقت در بخش‌های مختلفی تحول ایجاد خواهد شد؛ هم تأثیر می‌گذارد در اشتغال، هم تأثیر می‌گذارد در کم کردن تورم، هم حتی تأثیر می‌گذارد در وضع توازن بودجه، هم تأثیر می‌گذارد در بالا رفتن ارزش پول ملی نیز اثرگذار است».

وی درباره‌ی فعالیت جامعه‌ی اسلامی دانشگاه عنوان کرد: جامعه‌ی اسلامی دانشجویی در سال جاری موضوعات سیاسی همواره دانشجویان را با مدل‌های خاصی از فعالیت‌های سیاسی که آگاهی داشت و با همکاری دبیر واحد سیاسی رویکرد کلیشه محور را در واحد سیاسی حذف کرد و بر این اساس با اولویت قراردادن حوزه‌ی مدل کادرسازی که مغفول مانده بود تلاش کرد تا دید آرمان گرایی واقع بینانه‌ای را که در تشکل وجود داشته ادامه دهد.

زارعی گفت: رصد مشکلات کشور و اعلام موضع به هنگام در مورد آن‌ها یکی از مسائل مورد توجه واحد سیاسی تشکل جامعه‌ی اسلامی بوده و در حد جایگاه خود برخی مطالبات استانی را انجام داده‌است.

وی در ادامه تصریح کرد: تشکل جامعه‌ی اسلامی دانشجویی در زمینه‌ی برنامه‌های مختص به ۱۳ آبان روز استکبارستیزی و ۱۶ آذر روز دانشجو میزگردهایی با استاتیدی همچون رائفی پور، دکتر سجادی از اساتید دانشگاه ساکن آمریکا و دکتر حسینی وزیر سابق ارشاد برگزار خواهد کرد.

این فعال دانشجویی درباره‌ی سایر فعالیت‌های تشکل جامعه اسلامی عنوان کرد: تمرکز تشکل جامعه اسلامی دانشجویی واحد خواهران در حوزه اندیشه‌ای بحث زن و خانواده بود تا خواهران عضو این تشکل بیشتر در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی صاحب حرف و تحلیل باشند و بتوانند به صورت جدی و تخصصی در جامعه حرف برای گفتن داشته باشند و نسبت به مسائل حساس جامعه واکنش نشان دهند.

وی افزود: برگزاری کارگاه‌های زن و خانواده نیازمند برخی آموزش‌ها و کسب تجربیاتی است که این تشکل در حوزه‌های آموزشی مراحلی فعالیت خود طی کرده‌است و معتقد است تشکل‌های دانشجویی زمینه‌ی خوبی برای دست‌یابی به برخی تجارب و آموزش‌ها هستند.

دبیر جامعه‌ی اسلامی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: سال جاری با توجه به سیاست گذاری‌های واحد آموزش تشکل جامعه‌ی اسلامی برنامه‌ها در چارچوب آموزش‌های بینشی، تشکیلاتی و مهارتی شامل آموزش مهارت‌های استارت آپی، مهارت‌های زندگی و مهارت‌های دانشجویی برگزار کرده‌است.

وی بیان کرد: اولین هدفگذاری و برنامه مد نظر شورای تشکل جامعه اسلامی دانشجویان توانمند سازی و تربیت نیرو در حوزه رسانه و بخش‌های مرتبط با حوزه روابط عمومی این تشکل بود با توجه به اینکه فعالیت در حوزه نشریات دانشجویی، ارتباط با رسانه‌ها و مدیریت برون داد رسانه‌ای از جمله وظایف حوزه روابط عمومی تشکل است در این راستا کارگاه‌های مرتبط و میزگردهایی با موضوع دستاوردهای رسانه ای جمهوری اسلامی در چهل سال گذشته برگزار شد.

زارعی در پایان ابراز کرد: در بحث نشریات دانشجویی در سال گذشته سه شماره از نشریه در اختیار دانشجویان قرار گرفت، همچنین مجوز دو نشریه نیز به نام‌های ‌"مد" ویژه خواهران و "سجاد" که بیشترین موضوعات آن مسائل سیاسی روز است گرفته شد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان