۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رهبرانقلاب آخرین‌بار چه‌زمانی به کربلا مشرف شده‌اند؟
کد خبر: ۳۳۸۰۰۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۵ ساعت: ۱۳:۵۴ ↗ لینک کوتاه

رهبرانقلاب آخرین‌بار چه‌زمانی به کربلا مشرف شده‌اند؟

صفحه دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری، مطلبی درباره آخرین سفر رهبری به کربلا منتشر کرده است.

رهبرانقلاب آخرین‌بار چه‌زمانی به کربلا مشرف شده‌اند؟
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛به تازگی صفحه دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در اینستاگرام مطلبی درباره آخرین سفر رهبری به کربلا منتشر کرده است. سال ۱۳۳۶ آخرین مرتبه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب به کربلا مشرف شدند و از آن پس تاکنون فراق ۶۰ ساله‌ای میان ایشان و کربلا افتاده است.

در ادامه متن منتشر شده توسط صفحه دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری در اینستاگرام را مشاهده می‌کنید:

اولین زیارت
اولین باری که رهبر انقلاب به زیارت کربلا رفته‌اند در سال ۱۳۲۵شمسی در ۷ سالگی بوده: «پدرم میخواست برود مکه. بنا بود ما را ببرد عتبات، بگذارد، خودش برود مکه و برگردد. [اما]نتوانست گذرنامه‌اش را درست کند. گذرنامه عتبات را هم نتوانست بگیرد. شب‌های سختی گذراندیم... در بصره گمان می‌کردیم که دیگر تقریباً از خطر جسته [ایم]. منزل یکی از علمای آن‌جا وارد شدیم. یکی دو روز آن‌جا ماندیم. بعد بلیت گرفتند. رفتیم نجف. چند ماهی نجف بودیم. کربلا بودیم. کاظمین و سامرا بودیم...»

آخرین دیدار
سفر دیگر ایشان به عتبات عالیات در حدود ۱۸سالگی انجام‌گرفته است. در سال ۱۳۳۶، حدود ۵۸ سال پیش، به‌همراه مادر و برادر و تعدادی از بستگان برای دیدار با خویشاوندانی که ساکن نجف بوده‌اند عازم عراق می‌شوند. در شهر نجف در درس علما و مدرسان حوزه علمیه نجف حضور می‌یابند، ولی به خواست پدر پس از حدود دوماه به مشهد بازمی‌گردند.

محرم سال ۱۳۴۷ بار دیگر ایشان قصد زیارت کربلا می‌کند... اداره گذرنامه درخواست او را به ساواک فرستاد و برای صدور گذرنامه از آن سازمان استعلام کرد. پاسخ داده‌شده بسیار طبیعی بود: «مشارالیه... از هر فرصتی برای تحریک مردم استفاده می‌نماید و پای‌بند به هیچ اصول و هم‌چنین تعهدات خود نمی‌باشد. در صورت تصویب با عزیمت وی به عراق مخالفت شود.» و شد. این ممنوعیت خروج از کشور تا زمان پیروزی انقلاب باقی بود.
پس از پیروزی انقلاب نیز تاکنون فرصتی برای زیارت کربلای معلی برای ایشان فراهم نشده است.

رهبر انقلاب آخرین بار چه زمانی به کربلا مشرف شده اند؟
 
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان