۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین زنده‌شدن امید به زندگی در مناطق محروم به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی/ سپاه با احیای روستاها زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرد
کد خبر: ۳۳۷۹۸۳ نویسنده: مطهره میرزایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۵ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از محرومیت‌زدایی در روستاهای الموت غربی گزارش می‌دهد؛

زنده‌شدن امید به زندگی در مناطق محروم به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی/ سپاه با احیای روستاها زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرد

"از مردم، با مردم و برای مردم" شعاری بود که مردان انقلابی را به جای پشت میزنشینی به مناطق محروم کشاند و در ۵محور اساسی تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، عمران و آبادانی، اشتغال و اقتصاد و سلامت شروع به فعالیت کردند.

زنده‌شدن امید به زندگی در مناطق محروم به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی/ سپاه با احیای روستاها زمینه مهاجرت معکوس را فراهم کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ ---مطهره میرزایی
چند سالی است که نهادهایی با اهداف از پیش تعیین شده به وظایف و مسئولیت خود جامه عمل پوشاندند و برای تحقق آرمان‌ها مستقیما وارد میدان شدند؛ چراکه این افراد پیشرفت را در رضایت و رفاه مردم دیده؛ لذا به صدای نیاز مردم پاسخ دادند.

"از مردم، با مردم و برای مردم" شعاری بود که مردان انقلابی را به جای پشت میزنشینی به مناطق محروم کشاند و در 5محور اساسی تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، عمران و آبادانی، اشتغال و اقتصاد و سلامت شروع به فعالیت کردند.

فعالیت این عوامل تاکنون در 72منطقه‌ی روستایی اعمال‌ شده ‌است و همچنان نیز ادامه دارد. به همراه اهالی رسانه برای بازدید از مناطق در حال پیشرفت راهی روستای الموت غربی شدیم.

مسیرهای پرپیچ و خم جاده‌ای را پشت سر گذاشته، از مسیر الموت غربی به روستای کاکوهستان رسیدیم و در کنار قنات احیا شده‌ای قرار گرفتیم.

مجتبی مهاجری معاون عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین اظهار می‌کند: قنات کاکوهستان با قدمت هزار سال دچار افکن شده بود که با لایروبی‌های انجام شده موفق به احیای این قنات به خط طولی 250متر شدیم.

وی می‌گوید: اعتبار این قنات حدود 120میلیون تومان بود که 30میلیون تومان توسط کمک‌های مردمی، 30میلیون تومان دولت و حدود 60میلیون تومان توسط قرارگاه برای مرمت و لایروبی این پروژه‌ که جزو سه پروژه‌ی اساسی کشور محسوب می‌شود صرف شد.

این مسئول ابراز می‌کند: پروژه‌ی مرمت قنات کا‌کوهستان حدود9 ماه طول کشید که ثمره‌ی این لایروبی افزایش 5برابری آب قنات، گسترش زمین‌های کشاورزی به 100هکتار مترمکعب و افزایش محصولات کشاورزی بود.

علی‌اصغر محمدبیگی عضو شورای روستای کاکوهستان در ادامه‌ صحبت‌های مهاجری اذعان می‌کند: قنات روستای کا‌کوهستان به علت وقوع زلزله در این منطقه مسدود شده بود که مانع از ورود آب به روستا می‌شد و عدم وجود امکاناتی مانند آب کشاورزی باعث مهاجرت مردم از روستا شده ‌بود.

وی اضافه می‌کند: در گذشته منبع ذخیره‌ی آب بعد از 24ساعت حدود 20سانتی‌متر آب ذخیره می‌کرد اما بعد از لایروبی قنات آب در مخزن بعد از 5ساعت به طور کامل ذخیره می‌شود که این روند افزایش آب بهره‌برداری از محصولات را پنج برابر افزایش داده‌ است و موجب کشت صیفی‌جات در این مناطق شده ‌است.

ایوب محمدبیگی دهیار روستای کاکوهستان در ادامه‌ی صحبت‌های عضو شورای روستای کاکوهستان عنوان می‌کند: افزایش پنج برابری آب قنات تولیدات کشاورزی مانند گردو، فندق، گیلاس را چند برابر کرده‌ است؛ اما مشکلی که در جاده وجود دارد و مسافت زیاد موجب خسارت به میوه‌ها قبل از رسیدن به مقصد می‌شود.

وی در ادامه می‌گوید: قیاس میزان تولید محصولات و شرایط اقتصادی نسبت به گذشته و حال باورکردنی نیست؛ این روند باعث مهاجرت معکوس روستائیان شده‌ است که با رشد و توسعه‌ی جمعیت، تولیدات محصولات کشاورزی و دامی افزایش پیدا می‌کند.

این مسئول ادامه می‌دهد: احیای قنات توسط عوامل قرارگاه و مردم روستای کا‌کوهستان موجب افزایش انگیزه‌ مردم حتی در زمینه‌ی دامپروری شده ‌است به‌طوری که هم‌اکنون شاهد پرورش 3هزار راس گوسفند و 1500راس گاو هستیم که سهم زیادی از درآمد روستا را تامین می‌کند.

جاده را به قصد رسیدن به منطقه‌ی دیگری ادامه می‌دهیم. ماشین در کنار روستای کوچکی به‌نام طهمورث آباد توقف می‌کند و با استقبال گرم مردم روستایی مواجه می‌شویم. برای رسیدن به پروژه‌ی بعدی به‌ علت صعب‌العبور بودن مسیر، سوار ماشین دیگری می‌شویم.

مهاجری با اشاره به عملکرد گروه قرارگاه پیشرفت و آبادانی درباره‌ی پروژه‌ی مخزن آب شرب اظهار می‌کند: مشکل بزرگ روستای طهمورث آباد عدم وجود مخزن بهداشتی برای آب آشامیدنی بود که با همکاری اداره‌ی آب و فاضلاب، مردم و شورا موفق به بهره‌وری از چشمه روستا و احداث مخزن 100متر مکعبی شدیم.

وی می‌گوید: مخزن آب آشامیدنی شامل 900متر خط انتقال و ایستگاه پمپاژ آب 50متر مکعبی است، بهره‌برداری از این مخزن با اعتبار حدود900 میلیون تومان و در مدت 9ماه انجام شد.

بهمن کیماسی دهیار روستای طهمورث آباد در ادامه‌ی صحبت‌های مهاجری عنوان می‌کند: مشکلات روستایی اعم از کمبود آب آشامیدنی جمعیت روستا را از 70خانوار به 30خانوار رسانده بود اما با همت نیرو‌های جهادی، قرارگاه پیشرفت و آبادانی و همکاری آستان قدس رضوی مخزن آب آشامیدنی به ابعاد 100مترمکعب احداث شد.

وی ادامه می‌دهد: آب موجود در این مخزن توسط دو سرچشمه که در فاصله‌ی 200و900 متری مخزن هستند تامین می‌شود.

این مسئول ابراز می‌کند: احداث مخزن آب، اهالی روستا را که ساکن شهر بودند به خانه‌های روستایی خود بازگرداند و به دامپروری و کشاورزی روستا رونق بخشید، ارائه‌ی خدمات برای بهداشت دام‌ها، پروژه‌های زیرساختی، طرح‌های فرهنگی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی روحیه‌ی و انگیزه امید را در مردم زنده کرد.

وی اضافه می‌کند: افزایش جمعیت روستای طهمورث آباد موجب بازسازی مدرسه‌‌ و مسجد شد و این مدرسه با سه محصل فعالیت خود را آغاز کرد.

تیمور کیماسی یکی از اهالی روستا در ادامه‌ی صحبت‌های دهیار روستای طهمورث آباد اذعان می‌کند: به علت عدم وجود امکانات به شهر مهاجرت کردم که این مهاجرت مشکلات شغلی را برایم ایجاد کرد اما هم‌اکنون حدود دو سال است که با وجود امکانات فعلی به روستا بازگشتم و مشغول کار دامپروری هستم.

در ادامه بعد از پذیرایی اهالی روستا راهی منطقه‌ی دیگری از روستاهای الموت غربی می‌شویم ماشین در میان درختان شاه‌توت و در کنار استخری توقف می‌کند.

مهاجری درباره‌ی پروژه‌ی عمرانی منبع آب شرب اظهار می‌کند: استخر قابل رویت متعلق به روستای توته‌چال الموت غربی‌است که جهت تامین آب شرب 40خانوار این روستا به ابعاد 50مترمکعب و 250متر خط انتقال و 500متر شبکه‌ی داخلی انجام شده ‌است.

این مسئول عنوان می‌کند: هزینه‌ی برآورد شده برای این پروژه حدود 130میلیون تومان بود و علت احداث مخزن آب در این منطقه، مشکلات کم‌آبی و لوله‌کشی‌ مستقیم آب از منبع به منازل و استفاده از آب شرب به صورت غیربهداشتی بود.

یکی از اهالی روستای توته‌چال درباره‌ی احداث مخزن آب ابراز می‌کند: عملکرد نیرو‌های جهادی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی اهل روستا را به وجد آورد و روزنه‌ی امیدی ایجاد کرد، اما روستا همچنان از مشکل کم‌آبی رنج می‌برد که ما از نیروهای قرارگاهی درخواست می‌کنیم بازهم پاسخگوی نیازهای مردم روستا باشند.

سلخوری ادامه داد: از اعضای قرارگاه درخواست می‌شود برای حل مشکل قنات که منبع مناسبی برای ذخیره‌سازی آب به مقدار کافی و رونق محصولات کشاورزی که درآمد روستاییان است مجدد به میدان بیایند و ایفای نقش کنند.

بعد از یادداشت برداری‌های مهاجری از سایر مشکلات روستا راهی منطقه‌ی بازرگاه از روستای الموت غربی برای اقامه‌ی نماز می‌شویم سپس مسیر صعب‌العبور دیگری را برای رسیدن به پروژه‌ی عمرانی روستا طی می‌کنیم.

مهاجری در رابطه با پروژه‌ی عمرانی احداث مخزن آب شرب سه روستا می‌گوید: بعد از بازدید از منطقه‌ی روستایی بازرگاه، علندر و چنگال دشت متوجه استفاده‌ی اهالی این روستا از آب غیربهداشتی رودخانه‌‌های شاهرود و حواشی آن‌ شدیم.

وی ادامه می‌دهد: پس از بازرسی منطقه، در مدت12 ماه موفق به احداث مخزن 100مترمکعبی با شش کیلومتر شبکه‌ی انتقال داخلی و دو حلقه چاه پمپاژ برای بهداشتی کردن آب ‌آشامیدنی شدیم.

این مسئول عنوان می‌کند: مجموعه‌ی جمعیت تحت پوشش این مخزن 60خانوار است و اعتبار برآورد شده برای این پروژه حدود 400میلیون تومان بود که 30 میلیون سهم کمک‌های مردمی، 90میلیون شرکت آبفا و 170میلیون توسط قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی بوده‌ است.

سیاوش کیماسی عضو شورای روستای علندر درباره‌ی عملکرد قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین اظهار کرد: پیش از این مسئولان زیادی برای حمایت و کمک به مردم در این منطقه حضور یافتند اما بعد از مطلع شدن از اوضاع نامناسب منطقه به هیچکدام از قول‌هایی که داده ‌بودند عمل نکردند.

وی ابراز می‌کند: حضور قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی فقط حضور محض در منطقه نبود بلکه این نیروها به حضورشان جامه‌ی عمل پوشاندند و پای کار آمدند البته این حمایت، مردم از جمله مرا مجدد به آغوش روستا بازگرداند.

کیماسی می‌گوید: در گذشته آب شرب روستا از رودخانه‌های اطراف شاهرود تامین می‌شد که آب بعد از جوشاندن در کوزه برای مصرف آماده بود البته استفاده از آب غیربهداشتی اهالی روستا را مبتلا به بیماری‌ انگل کرد.

وی ادامه داد: اما وجود آب بهداشتی بسیاری از مردم را به مهاجرت معکوس واداشت و وارد چرخه‌ی اقتصاد کرد، به طوری که خود من با احیای کار کاشت برنج، کاشت زیتون و برای اولین بار در منطقه‌ی الموت موفق به کاشت پسته شدم که به لطف خدا و کمک نیروهای قرارگاه با موفقیت‌‌هایی هم همراه بودم.

مهاجری در مسیر بازگشت درباره‌ی نوع عملکرد قرارگاه پیشرفت و آبادانی عنوان می‌کند: هدف این قرارگاه تکیه دادن بر آرمان‌های اصلی انقلاب است و حضور ما در کنار مردم زمانی باعث پیشرفت می‌شود که همکاری مردم هم وجود داشته باشد؛ زیرا تلاش ما به تنهایی کافی نیست.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نه تنها در بحث عمرانی بلکه با وارد شدن به یک منطقه در پنج محور اساسی به‌طور همزمان و با استفاده از کارشناسان متخصص در هر زمینه گام برمی‌داریم.

این مسئول در ادامه می‌گوید: تاکنون موفق به کمک‌رسانی به 72روستا از مناطق الموت غربی، الموت شرقی و طارم شده‌ایم اما این کمک‌رسانی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و امیدواریم طبق برنامه‌ی بودجه که برای هر دهستان حدود دو میلیارد تومان است، بتوانیم خدمات را هرچه بهتر ارائه کنیم.

وی تصریح می‌کند: در سال گذشته بیشتر در بحث عمرانی فعالیت کردیم اما درسال جدید با توجه به عنوان سال در راستای رونق تولید به ویژه در زمینه‌ی کشاورزی برای رسیدن به اقتصاد بهتر تلاش خواهیم کرد که البته شروع کار را از منطقه‌ی روستایی خسرود آغاز کردیم.

مهاجری اضافه می‌کند: با بهره‌گیری از زمین‌های راکد در جهت تولیدات گندم‌های اورگانیک، حمایت از هنر قالی‌بافی، خدمات پیشگیری از بیماری و برنامه‌های فرهنگی مسیر پیشرفت را هموار خواهیم کرد.

وی در پایان می‌گوید: تلاش نیروهای قرارگاه همه‌جانبه است اما مشکلاتی مانند عدم همکاری یا کم‌کاری برخی مسئولین مربوطه، موضوع روند پیشرفت کار را کاهش می‌دهد اما نیروهای قرارگاه با شعار از مردم با مردم برای مردم، هم‌چنان پای کار خواهند ماند.
انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان