۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین کشف بقایای حمام صفوی در مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین
کد خبر: ۳۳۷۹۷۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۴ ساعت: ۱۲:۵۷ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر داد

کشف بقایای حمام صفوی در مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: به دنبال انجام فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی در مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین، آثار و بقایای حمام تاریخی متعلق به دوره صفوی در محدوده بین دبیرستان پاسداران و سالن تربیت‌بدنی این مجموعه نمایان شد.

کشف بقایای حمام صفوی در مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر صبح قزوین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین، علیرضا خزائلی گفت: به منظور خواناسازی سازه‌های معماری و شناسایی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده مجموعه دولتخانه صفوی پیش از هرگونه اقدام مرمتی، فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی برای کشف بقایای صفوی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور به سرپرستی نوذر حیدری و با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی در اواخر شهریور ماه سال جاری در ضلع جنوب شرقی این مجموعه آغاز شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته چندین گمانه‌زنی و کاوش محدود و پراکنده در مجموعه تاریخی دولتخانه صورت گرفته که به واسطه محدودیت فضاهای کاوش شده شکل دقیقی از سازه‌ها و ساختارهای این فضا به دست نیامده و کاوش حاضر به عنوان نخستین فصل کاوش هدفمند و گسترده به منظور دست‌یابی به بخشی از بقایای احتمالی ایوان نادری در نزدیک‌ترین اراضی دست نخورده به محل این بنای تاریخی در بخش‌هایی از محدوده زمین چمن صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین با اشاره به آثار به دست آمده در این فصل از کاوش‌ها اظهار کرد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی این دوره از کاوش‌ها در ترانشه‌های ایجاد شده در جهت شمالی جنوبی در ۱۰ متری شرقی استخر آب جنب سالن کشتی و نیز ترانشه واقع در جهت شرقی غربی مرکز زمین چمن بقایای متنوع و پیچیده‌ای از سیستم‌های آبرسانی، کوره‌های گرم کردن آب، توزیع و انتقال آب به بخش‌های مختلف حمام‌شاهی و دیگر حمام‌های احتمالی موجود در این مجموعه به دست آمد.

وی ادامه داد: از آنجایی که تاکنون به طور قطع آثاری از حمام و اجزای آن در مجموعه به دست نیامده است، این یافته‌ها آثار مدفون شده دوره صفوی را نمایان ساخته و وجود آثار الحاقی متاخرتر از صفوی و دوره‌های قاجار و پهلوی نشانگر تداوم استفاده از این سیستم‌ها دست کم تا دوره پهلوی اول بوده است.

این مسئول افزود: خوشبختانه بخش‌های اصلی این سازه‌ها به صورت سالم به دست آمده که عمق برخی از سازه‌ها از سطح زمین در برخی نقاط به ۳متر هم می‌رسد.

خزائلی با اشاره به دیگر یافته‌های این کاوش ابراز کرد: انبوه قطعات سفال ساده و لعابدار، قطعات کاشی‌های ساده و منقش، آجرهای لعابدار، بقایای استخوان‌های گوشت مصرفی و ماکیان، کوزه‌های سالم سفالی، قطعات نقاشی روی سطوح آهکی و داده‌های متنوع دیگر از جمله شیشه و چینی‌آلات با مهر کارخانجات روسی دوران پهلوی اول از جمله یافته‌های منقول این ترانشه‌ها به شمار می‌روند.

وی عنوان کرد: همچنین بقایای یک جمجمه انسان در زیر یک کف سنگفرش که تعداد ۸ دندان و بخش کوچکی از فک پائین آن باقی مانده و هیچ اثری از سایر اجزاء بدن آن وجود ندارد، از دیگر یافته‌های حاصل از این کاوش به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین بیان کرد: با پایان یافتن این فصل از کاوش و دست‌یابی به حجم وسیعی از اطلاعات تازه باب جدیدی در پژوهش، کاوش‌های باستان شناسی و احیاء مجموعه دولتخانه صفوی گشوده شد که امید می‌رود با تکمیل مطالعات باستان شناسی و تبدیل آن به سایت موزه امکان بازدید گردشگران از آثار و بقایای به جا مانده از دوران مختلف تاریخی در این مجموعه فراهم شود.

انتهای پیام/7003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان