۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین راه انس با مخاطب را در "امر به معروف" انتخاب کرد‌یم/ اجرای طرح چهارشنبه‌های طلایی حساسیت دشمن را برانگیخت
کد خبر: ۳۳۷۹۷۵ نویسنده: حجت‌الاسلام ناصرالرضا ضیائی‌نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۴ ساعت: ۸:۱۹ ↗ لینک کوتاه

مجری طرح "چهارشنبه‌های طلایی" در مصاحبه با صبح قزوین:

راه انس با مخاطب را در "امر به معروف" انتخاب کرد‌یم/ اجرای طرح چهارشنبه‌های طلایی حساسیت دشمن را برانگیخت

مجری طرح "چهارشنبه‌های طلایی" گفت: ما در "امر به معروف" راه انس با مخاطب و تاثیر بر او را انتخاب کرده‌ایم، روش ما تذکر لسانی را هم درون خود داشته و در واقع چیزی فراتر از آن است.

راه انس با مخاطب را در "امر به معروف" انتخاب کرد‌یم/ اجرای طرح چهارشنبه‌های طلایی حساسیت دشمن را برانگیخت

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ حجت‌الاسلام ناصرالرضا ضیائی‌نیا علاوه بر تحصیلات حوزوی و تدریس در سطوح عالی حوزه، مدرک دکترای فقه و حقوق دارد و در دانشگاه تهران نیز تدریس می‌کند.

او و همسرش خانم شاکری چند سالی است طرحی را برای ترویج حجاب اجرا می‌کنند که مبنای کار خود را برقراری ارتباط و انس با مخاطب قرار داده‌ و تاکنون در شهرهای مختلفی اجرا شده‌ است.

این زوج جوان قمی مهمان دفتر صبح قزوین بودند و گفت‌وگوی مفصلی درباره‌ی این طرح با آن‌ها انجام دادیم. آنها همچنین طرح "چهارشنبه‌های طلایی" را دو روز در خیابان خیام قزوین اجرا کردند که دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین و تعدادی دیگر از بانوان قزوینی نیز آنها را همراهی می‌کردند. قسمت نخست این گفت‌وگو پیش از این منتشر شد و در ادامه قسمت دوم این گفت‌وگو را می‌خوانید.

صبح قزوین: ایده‌ی طرح امر به معروف بر مبنای محبت و مودت از چه زمانی به مرحله‌ی اجرا رسید؟  

ضیائی‌نیا: خانم شاکری از سه یا چهار سال پیش شروع کردند به اینکه به خانم‌های بدحجاب هدیه‌های همسو با حجاب بدهند که این کار مورد استقبال آن‌ها واقع می‌شد. به تدریج این فعالیت توسعه پیدا کرد و ابتدا در قم و سپس در مشهد انجام شد، به خانم‌های باحجاب نامناسب، اقلامی مثل گیره روسری و گل سر هدیه می‌شد و همان خانم‌هایی که شاید به نظر برخی امکان پذیرش نداشته باشند، از این حرکت استقبال و هدیه را می‌پذیرفتند و گاهی از آن استفاده هم می‌کردند.

صبح قزوین: چرا نام این طرح را چهارشنبه‌های طلایی گذاشتید؟

ضیائی‌نیا: چون این  طرح از کنار بارگاه ملکوتی و طلایی امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها شروع شد و چهارشنبه روز زیارتی امام رضا علیه السلام است، به چهارشنبه طلایی موسوم شد.

صبح قزوین: طرح چهارشنبه‌های طلایی در ادامه چگونه گسترش پیدا کرد؟

ضیائی‌نیا: پس از شروع کار در قم و مشهد، به تدریج کار گسترده شد، ابتدا فقط من و همسرم بودیم و گاهی برخی دوستان هم به کمک ما می‌آمدند، تا اینکه گزارشگری از کار ما گزارشی تهیه کرد و این کار دیده شد. در آن زمان ما هیچ امکاناتی نداشتیم و با کمترین امکانات فعالیت می‌کردیم.

اکنون در شهرهایی از نقاط مختلف کشور، از زاهدان و خوزستان و بندرعباس تا ملایر و شهرهای شمالی کشور این طرح اجرا شده‌ است. ما قصد داشتیم شهر مقدس مشهد را به عنوان پایگاه طرح انتخاب کنیم، که الحمدلله گروهی جهادی این کار را در مشهد به عهده گرفتند. البته برخی سازمان‌ها نیز همکاری نکردند و شبهاتی هم توسط برخی مدعیان ایجاد شد که الحمدالله اثری نداشت. خوشبختانه طرح به گونه‌ای پیش رفت که دشمن موضع گرفت و شبکه‌های معاند مثل BBC نیز خصومت خود را نشان داد و ما فهمیدیم که این طرح بسیار موثر بوده است.

صبح قزوین: شبهاتی که به طرح وارد می‌شد چه بود؟

ضیائي‌نیا: یکی از شبهات به این طرح در معنای امر به معروف بود، برخی امر را دستور معنا می‌کنند و می‌گویند رهبر انقلاب فرموده‌اند فقط تذکر لسانی بدهید و رد شوید. ما در پاسخ این افراد می‌گوییم اگر می‌خواهید به حرف رهبری عمل کنید، ایشان در جاهای دیگر هم صحبت‌هایی داشته و فرموده‌اند ادبیات گفتاری باید متناسب با مخاطب و تاثیرگذار باشد. ما نیز راه انس با مخاطب و تاثیر بر او را انتخاب کرده‌ایم، روش ما تذکر لسانی را هم درون خود دارد و چیزی فراتر از آن است؛ ما روش‌هایی که نسبت به مخاطب برخورد دستوری دارند و با او انس نمی‌گیرند را متناسب با دستورات اسلامی نمی‌دانیم، این روش‌ها غلط است و نتیجه‌ای نخواهد داشت. 

صبح قزوین: این طرح در چه مناطقی از شهرها اجرا می‌شود؟

ضیائی‌نیا: ما معمولا در محل‌هایی مثل خیابان خیام قزوین که شلوغ و پر رفت‌وآمد بوده و بدحجابی بیش‌تری در آن دیده می‌شود این طرح را اجرا می‌کنیم. اما به افرادی که کم‌تجربه‌ هستند و تازه شروع به اجرای طرح کرده‌اند پیشنهاد می‌کنیم محلی را انتخاب کنند که افراد آن دارای علقه‌های مذهبی باشند. اما افراد با تجربه می‌توانند به هر جایی بروند و ما خودمان نیز چون تجربه حضور در دانشگاه تهران و بحث منطقی با دانشجوها را هم داریم، ابایی از حضور در هر منطقه‌ای نداریم.

صبح قزوین: در مدت اجرای طرح تاکنون با واکنش نامناسبی از سوی مخاطبان مواجه شده‌اید؟

 ضیائی‌نیا: خیر، نهایتش این است که یک خانم بدحجاب گفته من هدیه را نمی‌خواهم، به هیچ عنوان دعوا و درگیری اتفاق نیفتاده ‌است.

صبح قزوین: تیم اجرای طرح از چه گروه‌هایی تشکیل می‌شود؟

شاکری: سه بخش برای این کار در نظر گرفته‌ایم. یک زوج طلبه سرگروهند، یک گروه کار دعوت را انجام می‌دهند و چند نفر هم هدایا را اهدا می‌کنند. در گروه هدیه، حتما یک نفر از خانواده‌های شهدا حضور دارند. ما بعد از دو ماه حضور در مشهد به این نتیجه رسیدیم که کار فقط جهادی و انقلابی پیش می‌رود و هیچ راه دیگری ندارد، اگر بخواهیم به نهادها و سازمان‌ها تکیه کنیم کار فرسایشی خواهد شد.

صبح قزوین: برای تداوم ارتباط با مخاطبان چه چاره‌ای اندیشیده‌اید؟

شاکری: هسته ارتباطی اولیه با مخاطب یک روز در هفته شکل می‌گیرد، اما در ادامه آن خانم را با کانال‌هایی که داریم تحت تاثیر قرار داده و به سوال‌ها و ابهاماتش پاسخ می‌دهیم. گاهی حتی ممکن است یک نفر مشکل اقتصادی پیدا کرده ‌باشد، ما مشکل اقتصادی او را برطرف می‌کنیم و به تدریج به ما نزدیک می‌شود. 

البته بعضی فقط هدیه را می‌گیرند و می‌روند، اما همین که می‌گیرند هم خوب است. بعضی از این افراد از هدایای دریافتی پیام تشکر و استوری می‌گذارند، در صفحه اینستاگرام هم قرعه‌کشی سفرهای زیارتی داریم و به همین دلیل خیلی از این افراد صفحه را دنبال می‌کنند.

صبح قزوین: خاطره ویژه‌ای از استقبال مخاطب و تداوم ارتباط به یاد دارید؟

شاکری: خانمی در مشهد وقتی خواهر شهید را در جمع ما دید او را در آغوش کشید و خیلی خوشحال شد، بعدا که ما تصویر و فیلم این دیدار را در صفحه اینستاگرام منتشر کردیم، با استقبال مردمی زیادی مواجه شد و صفحه‌های مردمی هم آن را انتشار دادند. جالب اینکه خود این فرد در صفحه اینستاگرام ما به نظراتی که دراین‌باره بود پاسخ می‌داد و گفت این بهترین خاطره‌ امروزم بود.

در میدان شهرداری رشت که قبل از قزوین در آنجا بودیم هم وقتی به خانمی که حجاب نامناسبی داشت گفتیم از مشهد آمده‌ایم، اشک در چشمانش جمع شد. به ویژه در شهرهای شمالی وقتی می‌گفتیم از کنار امام رضا آمده‌ایم حالشان منقلب می‌شد و روی شانه‌ی بچه‌ها گریه می‌کردند و می‌گفتند ما امروز منتظر یک خبر خوب بودیم.

صبح قزوین: چه اقلامی را به افراد هدیه می‌کنید؟

ضیائي‌نیا: وصیتنامه و کتب شهدا، محتواهای مرتبط با حجاب، کتاب‌هایی در موضوع حجاب و متناسب با ادبیات محاوره‌ای نسل جدید، گل‌سر برای بچه‌های کوچک، روسری و گیره روسری از جمله این هدایا هستند.

صبح قزوین: چه کارشناسی و تفکری پشت انتخاب این هدایا وجود دارد؟

ضیائي‌نیا: این اقلام متناسب با ذائقه‌ی نسل جدید است، مثلا برای مانتوهای جلوباز پیکسل طراحی و جمله‌ای درباره‌ حجاب روی آن نوشتیم. این فعلا یک راه‌حل اورژانسی برای این مانتوها بود. از آنجایی که این خانم‌ها خودشان هم از مانتوهای جلوباز ناراضی بودند، بازخورد مثبت زیادی از این پیکسل‌ها گرفتیم.

این کالاها با سلیقه‌ی خانم‌های طرح انتخاب می‌شود و متناسب با نسل جدید دهه هفتادی و هشتادی است؛ یا مثلا برای دخترهایی که به سن تکلیف رسیده‌اند، اما روسری ندارند جشن روسری می‌گیریم. به این صورت که این دختر را به مغازه می‌بریم و با سلیقه‌ی خودش یک روسری را انتخاب می‌کند، چون سلیقه‌ی خودش بوده و آن را دوست دارد سر می‌کند و ما هم به عنوان هدیه‌ی امام رضا(ع) آن را به او می‌دهیم. همین یک عهدی با امام رضا(ع) می‌شود که از سن تکلیف تا آخر حجابش را رعایت کند.

صبح قزوین: آیا برای ارتباط و تاثیرگذاری بر مردان نیز برنامه‌ای دارید؟ 

ضیائي‌نیا: بله، مفاهیم حجاب را برای مردانی که با خانم‌هایشان می‌‌آیند نیز توضیح می‌دهیم، تشویق مرد به همسرش روی قلب او اثر می‌گذارد. در حین این صحبت‌ها خیلی از مردان می‌گفتند که ما از ابتدا می‌خواستیم همسرمان باحجاب باشد و حجاب را می‌پسندیم.

انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان