۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین هدفم آماده‌سازی دانش‌آموزان قزوینی برای مسابقات جهانی است/ آموزش رباتیک از طریق برگزاری کلاس‌های مجازی
کد خبر: ۳۳۷۹۴۲ نویسنده: پرهام ساقریچی‌ها تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۰ ساعت: ۱۵:۲۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر مرکز رباتیک "ارمغان دانش" استان قزوین:

هدفم آماده‌سازی دانش‌آموزان قزوینی برای مسابقات جهانی است/ آموزش رباتیک از طریق برگزاری کلاس‌های مجازی

مدیر مرکز "ارمغان دانش" استان قزوین گفت: کانون ارمغان دانش درنظر دارد برای کسانی که شرایط حضور در کلاس‌‎های آموزشی را ندارند، خدمات آموزشی مجازی ارائه دهد و در این راستا به تولید محتوا و کلیپ‌های آموزشی برای دست‌یابی همگانی دانش‌آموزان به محتویات آموزشی بپردازد.

هدفم آماده‌سازی دانش‌آموزان قزوینی برای مسابقات جهانی است/ آموزش رباتیک از طریق برگزاری کلاس‌های مجازی

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ توجه به نوجوانان در جامعه کنونی به معنای سرمایه‌گزاری برای آینده و سرنوشت هر ملت است و نوجوانان و جوانان به عنوان عنصر موثر در آینده‌ی کشور نیازمند توجه و پرورش هستند.

رها کردن نسل جوانان در شبکه‌های مجازی بدون آگاهی و درنظر گرفتن شرایط سنی مسئله‌‌ای است که گاهی باعث قربانی شدن نشاط و جوانی این قشر می‌شود اما در این میان کم نیستند جوانانی که برای کمک به هم‌نوعان و نسل پیش‌روی خود با هدف تحقق پیشرفت کشور پای کار آمدند تا دانش‌آموزان این مرز بوم در آینده بتوانند پرچم ایران را در عرصه‌ی علم و صنعت به اهتزاز درآورند.

پرهام ساقریچی‌ها جوان دهه‌ هفتادی‌است که تصمیم دارد آینده‌ی پرافتخاری را برای دانش‌آموزان ایرانی رقم بزند، این جوان مدرس با تاسیس کانون ارمغان دانش در تلاش‌ است تا اطلاعات علمی و مهارتی خود را به دانش آموزان بیاموزد و نوجوانان ایرانی را برای شرکت در مسابقات رباتیک ایران و جهان آماده کند.

ساقریچی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ درباره‌ی عملکرد خود اظهار می‌‌کند: تاریخچه‌ی رشته‌ی رباتیک به نمایشنامه‌ای با اجرای دو گروه انسانی و ربات و با هدف تبادل انسان و ربات برمی‌گردد که در پایان این نمایشنامه تسلط  ربات به انسان را به نمایش کشیده‌ می‌شود. با گذشت زمان، عرصه‌ی رباتیک وارد ساخت ربات‌های انسان‌نما می‌شود که  این تحول انقلاب جدیدی در علم و صنعت را به وجود می‌آورد.

وی اضافه می‌کند: ربات‌های انسان‌نما از جایگاه ویژه‌ای نسبت به سایر ربات‌ها برخوردار هستند، زیرا ربات‌های انسان‌نما تنها ربات‌هایی هستند که می‌توانند رفتارهایی مشابه انسان داشته باشند اما تفاوت‌‎هایی میان انسان و ربات وجود دارد که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به غرایز انسانی اشاره کرد. انسان به طور غریزی برخی صفات را انجام می‌دهد اما در ربات‌ها یک هوش مصنوعی وجود دارد که توسط انسان دستورعمل‌هایی به آن ابلاغ می‌شود.

مدرس سابق مدرسه رباتیک دانشگاه امیر کبیر می‌گوید: در دانشکده برق و رایانه دانشگاه آزاد استان قزوین که فعالیت‌های دانشجویان رشته‌ی رباتیک توجه مرا به خود جلب کرد و این امر سبب شد تا تحصیلات خود را در رشته‌ی رباتیک ادامه دهم.

وی اذعان می‌کند: کارشناسی ارشد خود را در رشته مکانیک گرایش دینامیک کنترل ربات‌ها و هفت سال در مرکز تحقیقات رباتیک دانشگاه آزاد قزوین تیم ربات انسان نما مشغول فعالیت بودم که در این مدت موفق به کسب چندین مقام خارجی و داخلی در مسابقات بین الملی در زمینه ربات‌های انسان نما دریافت کرده و همچنین به مدت یکسال در دانشگاه امیرکبیر به عنوان مدرس رباتیک مشغول به کار شدم.

این مدرس رباتیک ابراز می‌کند: قزوین به عنوان یک شهر استراتژیک در حوزه‌ی رباتیک شناخته‌شده‌است و رباتیک استان قزوین در مقطع دانشجویی از جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور برخوردار است.

مدیر مرکز ارمغان دانش ادامه می‌دهد: فعالیت‌ دانشجویان در عرصه‌ی رباتیک مشمول زحمات دکتر موسی‌خانی است و زحمات وی باعث شد تا استان قزوین مسیر خوبی را در حوزه‌ی رباتیک طی کند همچنین تدبیر این استاد در آموزش رباتیک به قدری قوی و جامع بوده‌است که موجب مطرح شدن دانشجویان استان قزوین در سطح کشور شده‌است.

وی خود را جزو کوچکی از پژوهشگران و پرورش‌یافتگان استاد موسی‌خانی می‌داند و می‌گوید که جزو افراد اندکی‌است که تلاش برای کشور خود را به امکانات و اولویت‌های خارج از کشور ترجیح داده‌است.

ساقریچی‌ها بیان می‌کند: تمام فعالیت‌های استان قزوین در حوزه‌ی رباتیک که در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است در مقطع دانشجویی بود، اما چیزی که مرا ترغیب به آموزش در مقطع دانش‌آموزی کرد رشد و پرورش کودکان و نوجوانان در عرصه‌ی رباتیک بود. زیرا دانش‌آموزان اگر از سن ابتدایی فعالیت و کار خود را در حوزه‌ی رباتیک آغاز کنند در دوران دانشجویی به کارشناسان و تولیدکنندگان رباتیک تبدیل خواهند شد چه بسا می‌توانند اسباب افتخار کشور ایران در حوزه‌ی رباتیک باشند.

وی تصریح می‌کند: هدف من از تاسیس مرکز آموزشی رباتیک، کسب رتبه برای دانش‌آموزان استان قزوین در عرصه‌ی رباتیک و مطرح شدن استان قزوین است.

این مدرس عنوان می‌کند: انسان‌های یک کشور شبیه به درختان پرمحصول هستند که در دامان سرزمین خود مراحل رشد و پرورش را طی می‌کنند، پس دیدن نتیجه‌ی کار و باردهی درختان حق مسلم این سرزمین است که نباید از آن دریغ شود. مسئله علم و دانش همچنین فرآیندی را طی می‌کند یعنی زمانی که محصل در سرزمین خود به تحصیل می‌پردازند، درست نیست که نتایج کار خود را در کشورهای دیگر ببینند اگر چنین اتفاقی رخ دهد این کشور هیچ‌گاه نمی‌تواند با این شرایط پیشرفت کند.

وی اضافه می‌کند: آینده کشور در دست کودکان ماست و دانش‌آموزان کسانی هستند که در آینده‌ی کشور سهم بسزایی دارند، اما برای تحقق این آینده‌ی لازم است بسترسازی انجام شود تا دانش‌آموزان بتوانند پرچم ایران را سربلند نگه‌دارند.

مدرس کانون ارمغان دانش عنوان می‌کند: در گذشته شرکت و حضور در دانشگاه صنعتی شریف برای افراد جامعه رویایی بیش نبود، اما هم‌اکنون دانشگاه زمینه‌ای را برای فعالیت دانش‌آموزان هفت‌سال به بالا با همکاری شرکت نادکو بستری را فراهم کرده‌است و به افراد واجد شرایط نمایندگی تدریس رباتیک در استان‌ها را ابلاغ می‌کند که من نمایندگی استان قزوین برای تدریس رباتیک دریافت کرده‌ام.

نماینده ثبت نام مسابقات رباتیک دانش آموزی دانشگاه صنعتی شریف بیان می‌کند: با سرمایه‌ی اولیه خود در سال 98 موفق به تاسیس کانون ارمغان دانش در استان قزوین شدم و هم‌اکنون در حال جذب دانش‌آموزان از رده‌ی سنی 7 تا 18 سال برای آموزش ترمی رباتیک در سه  گرایش مکانیک، کامپیوتر به منظور آماده سازی دانش پژوهان برای شرکت در بیست چهارمین مسابقات ملی آموزشی نوآوری و ابتکارات دانش آموزی ( نادکاپ دانشگاه صنعتی شریف ) هستم.

وی می‌افزاید: دانش پژوهان این مرکز علاوه بر مسابقات نادکاپ دانشگاه شریف خود را برای نهمین دوره مسابقات بین المللی رباتیک جام دانشگاه امیر کبیر ( فیرا کاپ آزاد ایران ) که سال 2020 ایران میزبان این مسابقات است، آماده خواهند کرد.

مدرس سابق مدرسه رباتیک دانشگاه امیر کبیر ابراز می‌کند: انتخاب سبک تدریس رباتیک برای دانش‌آموزان بسیار مسئله‌ی جامع و مهمی است، زیرا طرز بیان مفاهیم علمی برای دانش‌آموزان تاثیر بسیاری در یادگیری دانش‌آموزان دارد که کانون ارمغان دانش با درنظرگیری شرایط دانش‌آموزان شرایط روانشناسی خوبی را متناسب با سن افراد برای انتقال مفاهیم در نظر گرفته‌است.

وی درباره‌ی سبک تدریس خود می‌گوید: دانش پویان در ابتدا با مفاهیم ابتدایی علم مکانیک در رباتیک آشنا می‌شوند، هدف از این آموزش‌ها پرورش خلاقیت دانش پژوه و افزایش اعتماد به نفس به منظور خلق مکانیزم‌های حرکتی جدید و الهام گرفتن از پیرامون محیط خود، آشنایی با انواع و اقسام سازه‌ها و مکانیزم‌های موجود در صنعت به زبان ساده تر از دروس دانشگاهی است.

ساقریچی‌ها در ادامه می‌گوید: بخش دوم اضافه کردن قسمت الکترونیکی به قسمت مکانیکی است که در این بخش دانش‌آموزان از مرحله‌ی لحیم‌کاری به مرحله‌ی طراحی بُرد، طراحی پی سی بی و کار با مقاومت‌ها و خازن‌ها و المان‌های الکترونیکی را آموزش آشنا می‌شوند تا بتوانند ابراز کاربردی را برای بازهی بهتر استفاده کنند.

وی اضافه می‌کند: آموزش‌هایی که در حوزه‌ی فنی به دانش‌آموزان در این مرکز ابلاغ می‌شود مانند کار با کولیس به همراه کسب مهارت علمی متناسب با شرایط دانش‌آموزان است و دانش‌آموزان در سن کم می‌توانند مهارت دانشگاهی به دست بیاوند و به راحتی  در عرصه‌های رباتیک فعالیت کنند.

این مدرس جوان بیان می‌کند: آموزش و انتقال دانش‌ یک مهارت و هنر محسوب می‌شود شاید آموزش به بزرگسالان شیوه‌ی راحتی باشد، اما ارتباط‌ ‌گیری با دانش‌آموزان مهارت بالایی را می‌طلبد زیرای دنیای نوجوانان دنیای زیبایی‌است و کوچک‌ترین اشتباه و عدم ارتباط ‌گیری تاثیر بسیاری بر تفکرات دانش‌آموزان دارد.

وی ادامه می‌دهد: کلاس‌های کانون ارمغان دانش 10 جلسه‌ی یک و نیم ساعته در یک ترم برگزار می‌شود و هم‌اکنون با 51 دانش‌آموز و 5کارمند فعال در بخش کلاس‌های خصوصی و عمومی درحال فعالیت است.

پژوهشگر سابق تیم رباتیک دانشگاه آزاد استان قزوین اظهار می‌کند: کلیه‌ی ابزار و وسایل که برای ساخت و آموزش ربات در مرکز ارمغان دانش استفاده می‌شود از کالاهای ایرانی است تا برای تمام اقشار جامعه قابل تهیه باشد از سوی دیگر حمایت از کالاهای ایرانی اسباب پیشرفت و ترقی کشور را فراهم می‌کند.

وی تاکید می‌کند: کالاهای خارجی برای ساخت ربات اگرچه از کیفیت مطلبوبی برخوردار است، اما نمی‌توانند آرزوی دانش‌‌آموز مستضعف را برآورده کند و آموزشگاه ارمغان دانش با هدف جذب دانش‌آموزان در تمام اقشار مسیری با مخارج کم را برای تحقق آرزوی دانش‌آموزان و پیشرفت کشور فراهم کرده‌است.

مدیر کانون ارمغان دانش عنوان می‌کند: معایب دیگر استفاده از کالای خارجی، مسائل ارزی است. زیرا با واردات کالاهای خارجی ارز بسیاری از کشور خارج می‌شود از سوی دیگر سیاست‌گذاری فرهنگ خارجی که هیچ ارتباطی با فرهنگ اصیل ایرانی ندارد جایگزین فرهنگ ایرانی می‌شود که این خود با ارزش‌های جامعه ما مغایرت دارد.

ساقریچی‌ها عنوان می‌کند: به عنوان جوان ایرانی تلاش برای پیشرفت علم و صنعت را جزئی از وظایف خود دانستم و با سرمایه‌ی خود تصمیم گرفتم تا به وظایف خود نسبت به کشور را عمل کنم.

این مدرس در ادامه می‌گوید: یکی از دلالیل من برای برای آموزش در مقطع دانش‌آموزی استفاده از ظرفیت‌های فکری نوجوانان در جایگاه درست بود، زیرا یکی از معضلاتی که نوجوانان کشور را تهدید می‌کند مسئله شبکه‌های مجازی و بازی‌های رایانه‌ای است زیرا قشر نوجوان بدون آگاهی از شرایط، تحت تاثیر افکار شبکه‌های مجازی و بازی‌های رایانه‌ای قرار می‌گیرند که این مسئله آن‌ها را از  شرایط مطلبوب نوجوانی بهرمند نمی‌کند از سوی دیگر هیچ تاثیری در پیشرفت و آینده‌ی نوجوان ندارد.

وی اضافه می‌کند: نوجوانان سرمایه‌های خانواده و اجتماع هستند و این سرمایه‌های گرانقدر به حتم نیازمند یاری و پرورش هستند، پس سرمایه‌گذاری در جای مطمئن می‌تواند راهکار مناسبی برای خانواده و جامعه باشد که این مرکز با درنظرگیری مسائل روز در راستای  پرورش انسا‌هایی است که در آینده می‌توانند سهم بزرگی از تجارت و صنعت کشور را انجام ‌دهند.

مدرس کانون ارمغان دانش ابراز می‌کند: با اجرای طرح دانش‌بنیان به بسیاری از جوانان کم‌سن ایرانی بهای حضور در عرصه‌ی فعالیت و اجتماع داده‌شد که این مسئله تا حدودی باعث یشرفت برخی از مدیرعامل دانش بنیان شد. اگرچه ماندن در بازار تولید کار ساده‌ای نیست اما در عرصه‌ی تولیدات نرم‌افزاری خوشبختانه فعالیت‌های خوبی را برای کشور انجام شد و همین توجه به جوانان بود که آن‌ها را برای قدم برداشتن در راستای پیشرفت تشویق کرد.

وی درباره‌ی اهداف کانون ارمغان دانش می‌گوید: کانون ارمغان دانش درنظر دارد برای کسانی که شرایط حضور در کلاس‌‎های آموزشی را ندارند، خدمات آموزشی مجازی ارائه دهد و در این راستا به تولید محتوا و کلیپ‌های آموزشی برای دست‌یابی همگانی دانش‌آموزان به محتویات آموزشی بپردازد.

این مدرس بیان می‌کند: کشورما هم اکنوندر میدان نبرد اقتصادی و افکاری قرار دارد که ناخودآگاه نوجوانان را وارد فضایی می‌کند که با فرهنگ جامعه مغایرت دارد و این دگیری فکری موجب آسیب‌دیدگی نوجوانان می‌شود که من به عنوان مدیر مرکز آموزش ارمغان دانش ترجیح می‌دهم دانش‌آموزان بجای قرارگیری در جایگاه نادرست، در شرایط آموزشی و ساخت ربات قرار بگیرند تا ضمن دست‌یابی به آیند‌ه‌ی خوب از آسیب‌ شبکه‌های مجازی دور مانده و با رباتیک انرژی و تفکر خلاقانه‌ی خود را تضمین می‌کنند.

پژوهشگر سابق تیم رباتیک  دانشگاه آزاد قزوین ادامه می‌دهد: نگاه کارشناسانه‌ی کانون ارمغان دانش به دانش‌آموزان و تلاش برای پرورش درست آن‌ها در اجتماع بسیار موثر بوده و من شاهد تاثیرات اجرای اهداف و برنامه‌های مرکز خود در مدت کم بوده‌ام.

وی می‌گوید: والدین دانش‌آموزان رضایت خود را درباره‌ی روند اجرایی تدریس مناسب برای کودکان و فاصله‌گیری آنان از شبکه‌های مجازی و بازی‌های رایانه‌ای را اعلام کردند که این مسئله می‌تواند شروع اتفاقات خوب باشد.

ساقریچی‌ها ابراز می‌کند: انتقال علم و آموزش یکی از راه‌های آگاه‌سازی است که با گسترش علم احتمال اشتباه به حداقل می‌رساند و کانون ارمغان دانش آمادگی خود را در زمینه‌ی رباتیک برای همکاری با کلیه‌ی مدارس اعلام می‌کند تا با این روش دانش‌آموزان استان قزوین را همانند دانش‌آموزان سایر استان‌ها به سوی اهداف پیش ببرد.

وی در پایان می‌گوید: هزینه‌ی درآمد کانون ارمغان دانش شاید نتیجه‌ی دلخواه برای من نباشد، اما زمانی که در مقابل تلاش‌هایم شاهد پیشرفت دانش آموختگان خود هستم و می‌دانم که دانش آموختگان در آینده  شخصیت‌های برجسته این مرز و بوم خواهند شد. چشیدن سختی‌ها و کم کاستی‌ها برایم طعم شیرینی دارد و به صراحت می‌توانم بگویم دانش آموختگان این مرکز بعد از گذشت چند سال قابلیت کار در پروژهای بزرگ را خواهند داشت.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان