۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین بذر واکسن فوق حاد پرندگان برای نخستین بار تولید می‌شود/ در کشور مرغ ارگانیک نداریم
کد خبر: ۳۳۷۹۲۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۷ ساعت: ۱۵:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در قزوین:

بذر واکسن فوق حاد پرندگان برای نخستین بار تولید می‌شود/ در کشور مرغ ارگانیک نداریم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در آینده نزدیک در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور بذر واکسن فوق حاد پرندگان برای نخستین بار در کشور تولید خواهد شد و این اقدام به مقابله با بیماری‌های طیور کمک می‌کند.

بذر واکسن فوق حاد پرندگان برای نخستین بار تولید می‌شود/ در کشور مرغ ارگانیک نداریم

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ علیرضا رفیعی پور در نشست خبری که امروز(چهارشنبه) به مناسبت روز ملی دامپزشکی در تالار خورشید برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه تب برفکی سازمان دامپزشکی هر سال پروتکل بیماری‌های دامی را به استان‌ها ابلاغ می‌کند و در تمام سال در قالب طرح‌های ملی همزمان و هماهنگ و براساس طرح‌ها و پروژه‌ها اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: با اجرای فازهای مختلف تب برفکی موفق شدیم در دو سال اخیر این بیماری را بین 20تا 30درصد کاهش داریم، این بیماری یک بیماری اقتصادی است و گوشت  شیر دام را با کاهش 50درصدی مواجه می‌کند و به دلیل کنترل آن د ارای اهمیت است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ابراز کرد: طی دو سال گذشته در تمام بیماری‌های استراتژیک کاهش 28 تا 75درصدی داشته‌ایم؛ در تب برفکی کاهش 50درصدی و در طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از 75درصد کاهش را شاهد بودیم و به این دلیل تولیدکنندگان امسال با کاهش هزینه مواجه شدند.

وی افزود: در زمینه تولید مرغ 2میلیون و 400هزار تن تولید داریم، این درحالی است که مصرف کشور دو میلیون تن است و مازاد این مقدار صادر می‌شود.

این مقام مسئول درباه میزان تولید گوشت قزمز گفت: تولید گوشت قرمز 800تا 850هزار تن است و این میزان 100هزار تا 160هزار تن کمتر از  مصرف کشور بوده و به همین دلیل 100تا 140هزار تن گوشت قرمز وارد می‌کنیم، درمجموع در تولید گوشت قرمز از موقعیت خوبی برخوردار هستیم و افزایش قیمت در این زمینه به دلیل نوسانات ارزی است.

تولید 97درصدی واکسن دامی در کشور

وی درباره کمبود واکسن گفت: در حوزه واکسن دامی بیش از 97درصد واکسن دامی در داخل تولید می‌شود، اما در زمینه طیور صرفا 30درصد واکسن مورد نیاز در داخل تولید می‌شود.

دبیرکل منطقه آسیا، اقیانوسیه و خاور دور سازمان بهداشت جهانی دام ادامه داد: باتوجه به وجود جنگ اقتصادی در سال جاری به تولید داخلی تاکید می‌شود تا واکسن طیور را در داخل تولید کنیم، در این زمینه استارتاپ‌ها و شرکت‌های داروسازی تلاش‌های خوبی انجام داده‌اند.

وی عنوان کرد: ما تاکنون وارد کننده بذر واکسن بودیم و این وابستگی نادرست بود اما در آینده نزدیک در مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی کشور بذر واکسن فوق حاد پرندگان برای نخستین بار در کشور تولید خواهد شد.

رفیعی پور افزود: اگر تکنولوژی تولید بذر نداشته باشیم درصورت بروز بیماری‌های طیور واردات واکسن جدید مدت‌ها طول می‌کشد و همین موضوع باعث از دست رفتن 25میلیون طیور در سال‌های گذشته شد، با رسیدن به این تکنولوژی شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

صادرات طیور به اوراسیا با رسیدن به گرید aو aپلاس

وی ابراز کرد: طرح ارتقای کیفیت دام در 14استان که دارای ممیزی هستند، اجرا می‌شود و سایر استان‌ها نیز درصورت اخذ ممیزی لازم می‌توانند این طرح را اجرا کنند و قیمت نیز با تشکل مرتبط با طیور، کشتارگاه و سازمان حمایت اعلام خواهد شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد: 37روز بهترین زمان استفاده از مرغ است اکنون صادرات ما به عراق، عمان، افغانستان و قطر است و با قرار گرفتن کشتار طیور  در گرید a و aپلاس اجازه صادرات به اوراسیا را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تاکنون 38کشتارگاه گرید اخذ کرده و 30کشتارگاه نیز در صف اخذ گرید هستند و هدف از این اقدام صادرات و استمرار تولید مرغ است.

این مسئول بااشاره به وضعیت تولید دارو در کشور گفت: اکنون 96درصد داروهای طیور و آبزیان در داخل کشور تولید می‌شود و تولید کنندگان در حوزه دارو به تکنولوژی و دانش بالایی دست یافته‌اند تاجایی که دارویی که امروز در کشور اروپایی به زبان خارجی تولید می‌شود قابلیت تولید در داخل کشور به زبان فارسی و انگلیسی را داراست.

کاهش 75درصدی بیماری‌های استراتژیک طی 2سال اخیر

وی افزود: کیفیت سنجی داروها به‌صورت میانگین انجام می‌شود، البته لازم است نظارت‌ها افزایش یابد تا حتی حفظ اَشکال فیزیکی در داروخانه و دامداری‌ها نیز رعایت شود.

دبیرکل منطقه اُ آی ای سازمان بهداشت جهانی دام اذعان کرد: در حوزه جنگ اقتصادی قطعا  دشمن به سراغ تهدیدات بیولوژیکی خواهد رفت، باتوجه به اینکه همه عوامل بیماری ‌زا پیش از انسان دام را تهدید می‌کند، شناسایی موارد مشکوک و بیشتر از حد معمول بیماری‌ها در دام به شناسایی حمله بیولوژیکی کمک می‌کند که با بررسی‌های انجام شده تاکنون در کشور حملات بیوتروریسم دشمن را مشاهده نکرده‌ایم.

وی در رابطه با قاچاق دام ابراز کرد: از زمانی که دستوالعمل مبارزه با قاچاق دام مطرح شده علاوه بر حمل و نقل، محل نگهداری و خرید و فروش دام نیز رصد و پایش می‌شود و به همین دلیل  طی نیمه دوم سال 97و نیمه اول سال 98شاهد کاهش قاچاق دام بوده‌ایم.

رفیعی پور اظهار کرد: در تولید مرغ سبز وضعیت طیور در سه مرحله هفته اول، هفته وسط و انتهای پرورش بررسی می‌شود تا رشد آن‌ها بدون مصرف آنتی بیوتیک باشد، این محصولات می‌توانند در رده گرید aتولید شوند.

وی درباره ارگانیک بودن طیور تصریح کرد: اصطلاح ارگانیک به این معناست که حتی غذای طیور نیز در مزارعی تولید می‌شود که فاقد هرگونه سموم هستند و در کشور هیچ برندی به این مرحله نرسیده است و در جهان میبزان بسیار کمی از مواد غذایی به این روش تولید می‌شود.

واردات 140هزار تنی گوشت قرمز

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به واردات محصولات دامی و استانداردهای لازم بیان کرد: در حوزه نهاده‌ها سازمان دامپزشکی نهاده‌های حوزه دامی را در حوزه ریز مغزی و مکمل داروها وارد می‌کند و مجموع واردات در این زمینه 70هزار تن است.

وی افزود: سقف واردات گوشت در هر سال 140هزار تن است که تاکنون 75تا 80هزار تن واردات داشته‌ایم و عمده محصولات از برزیل وارد می‌شود، نیوزلند، کشورهای اتحادیه اروپا بویژه رومانی و چند کشور آسیای میانه از جمله قزاقستان، مغولستان و ارمنستان دیگر کشورهایی هستند که واردات گوشت از آن‌ها صورت می‌گیرد.

این مسئول درباره کیفیت شیر مدارس اظهار کرد: تامین شیرخام و بررسی کیفیت آن به عهده دامپزشکی است و طی سال گذشته بیش از 10میلیون تن شیر تولید و به کارخانجات تولید محصولات لبنی تحویل داده شده که این شیرها عاری از موارد بیماری زای تب مالت و سل بودند، مراحل بعدی تامین شیر مدارس نیز از وظایف وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان