۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نخستین سامانه سیار انتقال خون کشور در قزوین رونمایی شد
کد خبر: ۳۳۷۸۹۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۵ ساعت: ۱۴:۴۳ ↗ لینک کوتاه

با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران؛

نخستین سامانه سیار انتقال خون کشور در قزوین رونمایی شد

سامانه سیار انتقال خون اولین نمونه‌ای است که در کشور رونمایی می‌شود و تجهیزات آن در مراحل مختلف تامین شده و استانداردهای سازمان انتقال خون را در حد بالایی داراست.

نخستین سامانه سیار انتقال خون کشور در قزوین رونمایی شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ مراسم رونمایی از نخستین سامانه سیار انتقال خون کشور در قزوین امروز(دوشنبه) با حضور مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران و مسئولین استانی در پردیس دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

مهدی اکبری در مراسم افتتاح سامانه سیار انتقال خون اظهار کرد: در شش ماهه نخست 27هزار مورد مراجعه جهت خون گیری داشته‌ایم که از این میزان 20هزار مورد منجر به خون گیری موفق شد.

وی ادامه داد: در سال جاری شاهد افزایش آمار اهدای خون بودیم با این اقدام اکنون تمام نیاز خون در داخل استان تهیه شده و در برخی موارد ارسال خون به سایر استان‌ها نیز صورت می‌گیرد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ابراز کرد: با درخواست‌های مکرر شهرستان‌ها برای شرکت در اهدای خون تلاش برای اجرای طرح سامانه سیار انتقال خون در سال‌های گذشته شروع شد، اما به دلیل مشکلاتی که در تامین تجهیزات و نوسانات ارزی موجود بود تحویل آن در موعد مقرر به تعویق افتاد و در نهایت در شهریور ماه سال جاری عملیاتی شد.

وی ادامه داد: این سامانه سیار اولین نمونه‌ای است که در کشور رونمایی می‌شود و تجهیزات آن در مراحل مختلف تامین شده و استانداردهای سازمان انتقال خون را در حد بالایی داراست، پیگیری‌های اخذ مجوز برای این سامانه کلید خورده و بزودی مجوز نهایی و عملیاتی شدن طرح انجام خواهد داشت.

این مسئول عنوان کرد: در آینده جلساتی برای اولویت بندی شهرستان‌ها برای قرار گرفتن سامانه سیار جلساتی برگزار خواهد شد و این اولویت‌ها مشخص می‌شود.

وی درباره اهمیت و قابلیت استفاده از سامانه سیار اذعان کرد: باتوجه به اینکه قزوین استانی زلزله خیز است، در مواقع بحرانی نیازمند این هستیم که در کوتاه‌ترین زمان فرآورده‌های خونی را تامین کنیم و سامانه سیار یکی از موارد مفید در این زمینه است و کارایی بالایی دارد.

در ادامه منوچهر حبیبی ابراز کرد: سلامت و توسعه دارای اهمیت بالایی هستند و باید تمام تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها حول این محور انجام گیرد تا انسان سالم داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز به دلیل زندگی صنعتی، کم تحرکی و سمومی که در مواد غذایی وجود دارد سلامت درحال تهدید است، در حوزه سلامت خون موضوعی جدی است و بی‌توجهی به آن آثار بسیار مخربی را به همراه خواهد داشت.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قزوین عنوان کرد: لازم است مردم با دلایل علمی و محکمه پسند بخوبی نسبت به مزایای اهدای خون توجیه شوند، استفاده از تکنولوژی جدید نیز در صنعت خون دارای اهمیت است.

وی بیان کرد: قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی که داراست، سالانه حداقل بیش از 200میلیون تردد در محورهای استان انجام می‌شود البته طی سال‌های گذشته میزان کشته‌های تصادفات با کاهش 50درصدی مواجه بود.، به هر حال باتوجه به این موقعیت قوی بودن سیستم خون ضروری است.

منوچهر مهرام نیز در این مراسم ابراز کرد: تامین خون در استان به لحاظ کمی و کیفی در موقعیت مناسبی قرار دارد و این برای مجموعه علوم پزشکی به‌عنوان مصرف کننده اصلی محصولات انتقال خون رضایت بخش و ارزشمند است.

وی افزود: الزاماتی از طرف انتقال خوب در راستای داشتن استاندارهایی در بیمارستان‌ها وجود داشت که این عمل به ارتقای کیفیت بانک خون بیمارستان‌ها کمک کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین ابراز کرد: استان قزوین در انتقال خون دارای توانمندی و پتانسیل بالایی است، اما با کمبودهایی در زمینه تجهیزات و منابع مواجه است و نیازمند توجه بیشتر است.

گفتنی است؛ نخستین سامانه سیار انتقال خون کشور با اعتبار یک میلیارد تومان در قزوین رونمایی شد و از مزایای آن افزایش میزان خون دهی و استفاده در حوادث است. البته باوجود رونمایی از آن هنوز مجوز نهایی برای فعالیت اخذ نشده و مراحل آن در سازمان کشوری در حال انجام است.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان