۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین واگذاری بودجه به برخی افراد از طریق آقای نوبخت صورت گرفت/ ما هیچ اختیاری در این موضوع نداشتیم/ بازسازی بیش از ۳هزار واحد در لرستان
کد خبر: ۳۳۷۸۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۵ ساعت: ۱۳:۱۴ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین:

واگذاری بودجه به برخی افراد از طریق آقای نوبخت صورت گرفت/ ما هیچ اختیاری در این موضوع نداشتیم/ بازسازی بیش از ۳هزار واحد در لرستان

مدیرکل بنیاد مسکن قزوین گفت: واگذاری این اعتبارات از طرف سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای نوبخت صورت گرفته است و در سال‌های گذشته نیز این موضوع وجود داشت و درواقع اختیار این اعتبارات در دست استان قزوین نبوده که آن‌ها را کجا و توسط چه افرادی هزینه کند.

واگذاری بودجه به برخی افراد از طریق آقای نوبخت صورت گرفت/ ما هیچ اختیاری در این موضوع نداشتیم/ بازسازی بیش از ۳هزار واحد در لرستان

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اصغر گونجی در نشست خبری با جمعی از اصحاب رسانه که امروز(دوشنبه) به مناسبت روز روستا در اداره کل بنیاد مسکن برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه تهیه طرح هادی در استان 843روستا وجود دارد که برای 662مورد طرح تهیه شده 144روستا نیز در دست تهیه است و 106روستا نیز نیاز به بازنگری دارند.

وی ادامه داد: هزینه اجرای طرح‌های هادی 56میلیارد و 800میلیون تومان بود و از سال 70با شروع طرح در401وستا با اعتبار 142میلیارد تومان طرح هادی انجام شد، همچنین با اعتبارات بنیاد و اعتبار قیر رایگان از سال 94دریک میلیون 432هزار متر مربع اجرای آسفالت صورت گرته است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان قزوین ابراز کرد: در راستای تنظیم سند روستایی نیز تاکنون برای 61درصد از روستاها یعنی 56هزار و 80جلد سند صادر شده و روستاهای باقی مانده نیز با مشکلاتی همچون جمعیت زیر 20خانوار و یا موقوفه بودن مواجه هستند.

وی افزود: در شهرهای با زیر 25هزار نفر جمعیت نیز 6هزار و 400جلد سند صادر شده است، در زمینه تهیه طرح هادی نیز 95درصد صورت گرفته که البته در گذشته این میزان 100درصد بود و وجود برخی مشکلات این میزان را به 95درصد رساند.

این مسئول عنوان کرد: در زمینه اجرای طرح هادی نیز میانگین کشوری 49درصد است، اما استان دارای پیشرفت 58درصدی در این مورد است، همچنین اعتبار استانی، ملی و از محل قیر رایگان 31میلیارد بوده که در سال جاری تاکنون از این میزان 11میلیارد تخصیص پیدا کرده است.

اجرای طرح هادی در 843 روستا

وی ادامه داد: میانگین کشوری در مقاوم سازی مسکن روستایی 40درصد بوده که این میزان در استان 50درصد است، در زمینه بهسازی مسکن نیز 4هزار واحد سهمیه ویژه وجود دارد که از این مقدار 270واحد ابلاغ شده و هزار واحد نیز به بانگک عامل معرفی شده که اعتبار هر یک از این موارد 40میلیون تومان است.

گونجی بیان کرد: قطعا خانه روستایی باید معیشت محور بوده و امکان نگهداری دام را داشته باشد، سال 80 اجرای سنگ فرش‌ها عبور و مرور دام‌ها با مشکل مواجه می‌شد که امروز این مشکل با توجه به نوع سنگ فرش رفع شده است، مردم می‌توانند برای آماده سازی محل نگهداری دام و دریافت تسهیلات به جهاد معرفی شوند.

وی ادامه داد: تفکیک و متراژ زمین‌ها در بازنگری طرح‌های هادی مورد بررسی قرار گرفته است و طبقه پایین برای دام‌ها مدنظر قرار گرفته و حتی وام نیز به آن‌ها تخصیص داده می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره همکاری با میراث فرهنگی در راستای بومی سازی گفت: 16روستا برای بوم گردی در استان انتخاب شده و 5میلیارد برای این روستاها هزینه شده و وام‌هایی نیز از طرف دو اداره بنیاد مسکن و میراث فرهنگی تخصیص داده می‌شود.

وی افزود: سعی ما بر حفظ بافت سنتی روستاست و حتی وام‌های بلاعوضی نیز به‌صورت تشویقی برای افرادی که خواستار ساخت و ساز در بافت سنتی هستند، اختصاص داده شده است.

این مسئول با اشاره به انتقادات به واگذاری اعتبارات به افرادی که داری هیچ سمتی در استان نیستند، تصریح کرد: واگذاری این اعتبارات از طرف سازمان برنامه و بودجه و شخص آقای نوبخت صورت گرفته است و در سال‌های گذشته نیز این موضوع وجود داشت و درواقع اختیار این اعتبارات در دست استان قزوین نبوده که آن‌ها را کجا و توسط چه افرادی هزینه کند.

وی درباره توسعه پایدار روستایی گفت: طرح توسعه پایدار و منظومه‌های روستایی تاحدودی جوابگو بوده و نیاز به فرهنگ سازی و همکاری سایر واحدهاست، البته اجرای طرح‌ها بر مبنای توسعه پایدار روستایی از سال جاری اجرایی می‌شود و پیش از این درحال مطالعه بود و در آن بر اشتغال‌زایی تاکید شده است.

گونجی عنوان کرد: در سال 93 برای شش بخش در استان طرح توجیهی ارسال شد و دفتر مرکزی بخش رامند را به دلیل بخش دامداری به عنوان پایلوت برای اجرای منظومه روستایی و توسعه پایدار انتخاب شد و برای طرح مطالعاتی در سه فاز حدود 200میلیون تومان هزینه شد.

احداث 3هزار و 800واحد در کرمانشاه

وی ادامه داد: در طرح توسعه پایدار روستایی 6استان درگیر منظومه روستایی هستند که در قزوین نیز رامند در بوئین زهرا انتخاب شده و در مرحله انتخاب تسهیلگر برای اجرا قرار دارد؛ تسهیلگر رابط بین روستا و دستگاه‌های اجرایی است و در اجرای طرح، اخذ تسهیلات، دامپروری، کشاورزی و بهسازی محیط روستایی کمک می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قزوین ابراز کرد: در کل استان 3هزار و 800واحد سهمیه اقدام ملی داریم که با تحویل گرفتن زمین‌ها از راه و شهرسازی در شهرهای زیر 100هزار جمعیت در تمام شهرستان‌های استان اجرا خواهد شد.

وی درباره اقدامات انجام شده در سیل ابتدای سال عنوان کرد: در سیلی که رخ داد سهمیه استان 219واحد تعمیری و 820واحد احداثی بود که در مرحله معرفی به بانک قرار دارند.

این مسئول درباره بازسازی منازل مسکونی در لرستان گفت: بنیاد مسکن قزوین به‌عنوان معین در استان لرستان مسئول احداث 2هزار و 260واحد و تعمیر 3هزار و 400واحد بوده که واحدهای تعمیری به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: هم اکنون هزار و 950واحد آواربرداری شده، هزار و 830واحد در مرحله نقشه‌برداری، هزار و 480واد در مرحله آرماتور بندی، هزار و 350واحد در مرحله اجرای فندانسیون، هزار و 150مورد اجرای اسکلت، 810واحد دیوار چینی، 650واحد اجرای سقف، 250واحد در مرحله اجرای گچ خاک قرار د ارند و 50واحد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

وی عنوان کرد: اکنون 60تیم کارشناس در لرستان مستقر هستند و سعی بر این است اگر شرایط جوی مساعد باشد ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی تا پایان سال به اتمام برسد.

گونجی ابراز کرد: در کرمانشاه نیز استان قزوین مسئولیت احداث 3هزار و 800واحد و تعمیر 12هزار واحد را برعهده داشت که به عنوان اولین ستاد و با بیشترین میزان واحدها را تحویل داد.

وی افزود: در سیل گلستان نیز برای ساخت منازل حضور نداشتیم، اما ماشین آلاتی از طرف بنیاد مسکن به آن مناطق اعزام شد.

انتهای پیام/6006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان