۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین "جوانان" همچنان پشت سد نگاه بی‌اعتماد مسئولان/ جان‌مایه‌ی "بیانیه گام‌ دوم انقلاب"حضور جوانان در متن امور کشور است
کد خبر: ۳۳۷۸۳۸ نویسنده: مطهره میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۱۱ ساعت: ۱۲:۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

"جوانان" همچنان پشت سد نگاه بی‌اعتماد مسئولان/ جان‌مایه‌ی "بیانیه گام‌ دوم انقلاب"حضور جوانان در متن امور کشور است

رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی گام دوم شانه‌های جوانان را برای به دوش کشیدن بار انقلاب آماده‌ دیدند که این اعتماد ناشی از موفقیت‌هایی است که در سالیان متمادی با مدیریت جهادی جوانان حاصل شده‌است.

"جوانان" همچنان پشت سد نگاه بی‌اعتماد مسئولان/ جان‌مایه‌ی "بیانیه گام‌ دوم انقلاب"حضور جوانان در متن امور کشور است

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛_____ مطهره میرزائی.

تاریخ انقلاب اسلامی را که ورق بزنیم در نقاط عطف ماجرا با صحنه‌های مختلفی از نقش‌آفرینی جوانان مواجه می‌شویم. از زمانی که جوانان این سرزمین اراده کردند در مقابل ظلم حکومت طاغوت بایستند، تا روزهایی که با لبیک به ندای ولی زمان خود، با سربند یازهرا(س) پشت سنگرها حاضر شدند و برای دفاع از وطن و ناموس روح‌ خود را به آسمان کشیدند،

اما ماجرا به اینجا ختم نشد؛ سال‌ها بعد، زمانی که عده‌ای گمان می‌کردند جوانان این سرزمین از انقلاب دور شده‌ و دیگر حاضر به فداکاری برای آرمان‌های خود نیستند، جوانان دهه شصت و هفتادی بودند که در رکاب جوانان دیروز و فرماندهان امروز، وارد میدان شدند و دست شمرهای زمانه را از جسارت به محضر عقلیه‌ی بنی‌هاشم کوتاه کردند. جوانانی که نه پیروزی انقلاب را درک کرده و نه امام را دیده بودند، اما با این انقلاب رشد کردند، دل به آرمان‌های آن سپردند و با جهاد خود صفحه‌ی خونینی را در تاریخ انقلاب رقم زدند.

این نقش‌آفرینی به جهاد نظامی و میدان جنگ محدود نمی‌شود، بلکه جوانان در هر عرصه‌ای که احساس نیاز کردند، قدم گذاشتند و باری را از دوش انقلاب برداشتند. از نمونه‌های آن می‌توان به زمینه‌های علمی چون پزشکی، هسته‌ای، نانو و صنعت دفاعی اشاره کرد که  افرادی چون شهید تهرانی مقدم وشهدای هسته‌ای در آن حضور یافتند و با وجود تمام موانع، مسیر انقلاب را هموار کردند، در نهایت نیز با بذل خون خود نشان دادند که اگرچه نبرد نظامی پایان یافته، اما راه جهاد و شهادت همچنان باز است.

اگر از گذشته‌ی این انقلاب گذر کنیم و به آینده‌ی آن فکر کنیم، خواهیم دید که تدابیر رهبر انقلاب که با محوریت نسل جوان برنامه‌ریزی شده‌است مسیری است که می‌تواند انقلاب اسلامی را به تمدن نوین اسلامی با رهبری ولیعصر(عج) منتهی کند.

برای تبیین بیانیه‌ی گام دوم از منظر دانشجویان سری به دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) می‌زنیم تا پای صحبت تشکل‌هایی بنشینیم که به فرمان ولی زمان خود می‌کوشند تا با حفظ ارزش‌های انقلاب به اهداف این کشور اسلامی جامه‌ی عمل بپوشانند.

امیر محمد زارعی به عنوان جوان معتقد انقلابی که امروزه در سنگر ولی زمان خود برای عمل به بیانیه‌ی گام دوم انقلاب می‌کوشد در گفت‌وگو با خبرنگار دانشجوی صبح قزوین؛ می‌گوید: جوانان نسل حاضر به عنوان نسل سیاسی خواستار مشارکت و ایفای نقش بیشتر درجامعه هستند و این نسل به برکت استقلال و آزادی که ماحصل انقلاب اسلامی است نه تنها در فضای مدارس و دانشگاه‌ها بلکه در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جامعه، انتخابات متعدد خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و شوراها  شرکت کرده و حضوری تعیین کننده و موثر دارند.

وی اضافه می‌کند: نسل جوان هم‌اکنون 65 الی70 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این جوانان امروزی هستند که در آینده بدنه اصلی نظام را به وجود خواهند آورد و به دلیل برخورداری از قدرت تحلیل و آگاهی به تحولات سیاسی انتظار می‌رود تا بهتر از دو نسل پیش کشور را در جهت تحقق اهداف انقلاب اداره کند.

دبیر جامعه‌ی اسلامیدانشگاه امام خمینی(ره) اذعان می‌کند: هشدارهای پی‌در‌پی رهبر معظم انقلاب به وضوح  نشان می‌دهد که دشمن تمام هزینه‌های خود را برای سرمایه‌گزاری در جنگ نرم استفاده کرده‌اند و از هر فرصتی در کشور برای ایجاد زمینه‌ی نفوذ و توطئه استفاده می‌کند که تنها راه مقابله لا این مستکبران هوشیاری و اتکا به ارزش‌های انقلابی است.

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود عنوان می‌کند: تجاری کردن علم و جذب نخبگان لازمه هرگونه توسعه، پیشرفتی تحول در عقاید، فرهنگ عمومی، معیارهای مبتنی بر تولید علم و نظریه پردازی است. جنبش نرم‌افزاری درواقع حاصل رواج تفکر علم مداری، شایسته‌سالاری و حاکمیت قانون و ارزش‌هاست از این رو عقلانیت، برنامه‌ریزی، نظم و امنیت از لوازم تحقق این حرکت عظیم به شمار می‌روند.

توجه به نسل جوان به معنای توجه به هویت آینده واقعی

این فعال دانشجویی ابراز می‌کند: امروز جمهوری اسلامی با قدرت در همه زمینه‌ها ورود پیدا کرده و در زمینه علم و فناوری نیز رشد بسیار خوبی داشته است، اما این رشد بیشتر در زمینه تئوری بوده و به محصول عملیاتی تبدیل نشده‌است.

وی درباره‌ی نقش جوانان و حمایت مسئولین از آینده‌سازان کشور می‌گوید: توجه به نسل جوان به معنای توجه به هویت آینده واقعی و دور از تخیل کشور است که این آینده‌ی روشن به عنوان نیرو در وجود جوانان بروز کرده است. نگاه به آینده یعنی نگاه به نسل جوان.

زارعی تصریح می‌کند: دلیل مرور پیام رهبر انقلاب از دستاوردها گذشته برای جوان مطرح کردن مسئولیت‌های آینده است، یعنی قرائت تجربیات هم طعم آینده را دارد؛ امروز اگر بخواهیم از آینده سخن بگوییم باید به جوانان رجوع کنیم جوانانی که وقایع تاریخی انقلاب را ندیده است اما در رکاب آن حرکت می‌کنند.

وی می‌گوید: نباید مسئولان از اعتماد و واگذاری مسئولیت‌های بزرگ به جوانان بترسند، زیرا جوانان آمادگی لازم را برای این امر را دارند. اعتماد به جوانان باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها را وسط میدان عمل به کار بگیرند البته این بدین معنا نیست که نسل گذشته به کل کنار گذشته شود، بلکه نسل دیروز باید به عنوان پشتوانه‌ی نسل امروز به فعالیت خود ادامه دهد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه امام خمینی(ره) درباره‌ی نقش تشکل‌های اسلامی در تبیین بیانیه‌ی انقلاب بیان می‌کند: تشکل‌های دانشجویی باید با برنامه‌ریزی و گفتمان‌سازی بر این باور باشند که نسل جوان امروز می‌تواند با آگاهی از ظرفیت‌های کشور در تکیه بر روشنگری و آگاهی‌بخشی برای پذیرفتن مسئولیت در کشور آمادگی پیدا کند و این آماده‌سازی دانشجویان برای پذیرفتن مسئولیت از وظایف تشکل‌های دانشجویی است.

وی در پایان می‌گوید: تشکل‌های دانشجویی ضمن تبیین و گفتمان‌سازی مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، با هدف تربیت نیروی انقلابی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند و هم‌اکنون که تربیت نیروی متعهد و توانمند در زمینه اقتصاد در اولویت است، تشکل‌های دانشجویی در تلاش‌اند تا در این زمینه تبیین‌های بیشتری انجام دهند.

در ادامه برای مصاحبه سری به دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) می‌زنیم تا در جریان برنامه‌ریزی‌های این تشکل برای پیشبرد بیانیه‌‌‌‌ی گام دوم قرار بگیریم.

حامد اکبری در گفت‌و گو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: جوان انقلابی شخصیتی پر از جوش و خروش، آرمان‌خواه و فعال است که در هر زمان پای کار می‌آید و مسئولیت انجام کاری را به عهده می‌گیرد مشکلی از مشکلات مردم برطرف می‌شود.

وی اضافه می‌کند: جوانان به عنوان موتور راهبر در عرصه‌های  مختلف ورزشی، فرهنگی، علمی، سیاسی، اقتصادی در جامعه فعالیت می‌کنند. جوانان ایرانی چه در گذشته و چه در زمان حال به جهان ثابت کرده‌اند که محدودیت‌ها و تحریم‌ها هیچ تاثیری در پیشرفت روزافزون نظام اسلامی ندارند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین اذعان می‌کند: رهبر انقلاب جوانان را در سخنرانی‌های خود به عنوان مخاطب فعال که اسباب پیشرفت کشور هستند، معرفی می‌کند و ذیل بیانات خود جوان ایرانی را یک جوان با ایمان متوکل که با تحمل سختی‌ها در عرصه‌های مدیریتی، امور جهادی، فرهنگی و دیگر عرصه‌ها باید فعالیت کند، مطرح می‌کنند و از آنان می‌خواهند تا در مسئولیت‌های خود با روحیه‌ی جهادی و خستگی ناپذیر خود برای تشکیل تمدن اسلامی تلاش کنند.

وی تاکید می‌کند: اگر جوانان با روحیه‌ی جهادی و انقلابی وارد عرصه‌ی فعالیت‌های مختلف شوند و در انجام امور ایستادگی، عزم راسخ و اراده داشته باشند دشمنان از مقابله با ایران کناره‌گیری می‌کنند.

اکبری تصریح می‌کند: هم‌اکنون برخی از مسئولین با سن بالا درحال فعالیت در جامعه هستند و حتی بعضی از  مسئولین چند مسئولیتی هستند که لازم است این تجربه داران عرصه را برای حضور جوانان در فراهم کرده و جوانان را از تجربیات مفید خود بهرمند کنند تا با این کار روحیه‌ی جوان‌گرایی و اعتماد به جوان تجلی پیدا کند.

وی عنوان می‌کند: حضور جوانان و حمایت‌ از آن‌ها نباید در سخنرانی‌های ظاهر و پشت تریبون خلاصه شود بلکه برای اطلاعت از امر ولی فقیه لازم است تا میدان را برای فعالیت جوانان آماده کنند و چنانچه که رهبرانقلاب در سخنان خود قرن پانزدهم هجری را آغازی‌ برای طلیعه‌ی تمدن نوین اسلامی می‌دانند، همچنین در سخنان خود به مسئولین خطاب می‌کنند که شرایط را برای روی‌کار آمدن دولت جوانان فراهم کنند و مسئولانی که در عرصه‌های مختلف از جوانان بهره نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند بدانند که گره و مشکلات مردم به دست جوانان گشوده خواهد شد.

این فعال دانشجویی ادامه می‌دهد: اگر به جوانان متعهد انقلابی اعتماد شود عدالت اجتماعی سریع‌تر در جامعه‌ی اسلامی حاکم می‌شود، زیرا شجاعت و آرمانگرایی جوانان متعهد می‌تواند کلیدی برای حل معضلات اجتماعی باشد دلیل تاکید رهبر انقلاب برای حضور جوانان در اجتماع روحیه‌ی جهادی، جهاد و آرمان‌خواهی جوانان است که آنان را در مسیر انقلاب اسلامی قرار می‌دهد و حکومت اسلامی را به دست ولیعصر(عج) می‌رساند.

وی بیان می‌کند: نقش تشکل‌هایی مانند بسیج‌دانشجویی با رسالتی که به عهده دارد باید در زمینه‌های تربیت نیروی انقلابی مانند تبیین گفتمان انقلاب اسلامی، کادرسازی، نقش‌آفرینی‌های تخصصی و عمومی در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، جهادی، فرهنگی و سیاسی که برای دانشجویان بسیار حائز اهمیت است فعالیت کنند.

اکبری در پایان عنوان می‌کند: رهبر معظم انقلاب دیدار با دانشجویان را  یکی از مهمترین راهبردهای کشور مطرح می‌کنند و مطالبه‌گری دانشجویان را از رسالت آن‌ها می‌دانند.

در ادامه‌ی گزارش و پرسمان‌های خود پای صحبت یکی از کارمندان نهاد رهبری دانشگاه امام خمینی(ره) نشستیم.

نسل جوان و انقلابی باید با جدیت بیشتری وارد میدان فعالیت شود

علی دورودیان در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ در این باره عنوان می‌کند: بیانیه‌ی گام دوم عصاره‌ی 30سال تجربه‌ی ولی فقیه مسلمین و چشم‌انداز سیر پیش روی انقلاب اسلامی است. متن بیانیه‌ی گام دوم ماحصل چهل سال گذشته، مسیر طی شده‌ی انقلاب و آینده و راهکارهای تحقق جامعه‌ی پیشرفته اسلامی است. این بیانیه برای نخستین بار توصیه و ریشه‌ای ترین جهاد ما را امید و نگاه خوشبینانه به آینده دانسته‌اند و این رهنمود را کلید اساسی همه‌ی قفل‌ها معرفی کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: جامعه کنونی خالی از نقد و کم و کاستی نیست و دلیل ابلاغ بیانیه‌ی گام دوم برطرف کردن نقص‌های موجود در جامعه و ایجاد تغییرات در اجرای امور است که جامعه را به سوی تمدن اسلامی هدایت می‌کند.

این مسئول ادامه می‌دهد: وظیفه‌ی تشکل‌های دانشجویی ایجاد نگاه نقادانه در کنار ایجاد امید و خوش‌بینی به آینده در نوع برخورد به مسائل جاری کشور است و این نگاه به صورت جنبش طرح مسئله در میان جوانان مطرح می‌شود که ما برای حل مسئله باید مباحث ترکیبی از معلوم‌ها و مجهول‌ها و یا داشته‌ها و نداشته‌ها مسائل را طراحی کنیم و برای حل آن‌ها راه حل‌های کاربردی ارائه دهیم.

وی می‌گوید: نگاه نقادانه به تنهایی پاسخگوی حل مشکلات نیست و لازم است برای ایجاد امیدواری در جامعه درکنار نقدها نقاط قوت نیز مطرح شود و ما با کنارهم قراردادن توانمندی‌ها و نقاط ضعف به حل مسائل بپردازیم که این طرح درکنار حل مشکلات باعث ایجاد امیدواری می‌شود.

این فعال فرهنگی اذعان می‌کند: جان مایه‌ی "بیانیه گام‌ دوم انقلاب"حضور جوانان در متن امور کشور است که این امر در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس به درستی انجام شد و با توکل به خداوند کشور را از حضور بیگانگان محفوظ داشت.

وی ادامه می‌دهد: با گذشت زمان و پس از دفاع مقدس به دلیل نگاه اشتباه و انحرافات مدیران حضور جوانان و بهره بردن از آنها از مسیر اصلی خود خارج شد و باعث خودباختگی و کاهش اعتماد به نفس جوانان گردید. دنیاطلبی و فساد در برخی مدیران رواج یافت و این مسئله تاثیر بسزایی در کاهش سرعت جامعه در تحقق الگوی کامل جامعه اسلامی شد.

فعال حوزه جوانان در قزوین تصریح می‌کند: تبیین و تفکر در بیانات مقام معظم رهبری به ویژه بیانیه‌ی گام دوم نشان می‌دهد که نگاه ویژه‌ی رهبر انقلاب به جوانان است که نشان می‌دهد جوانان باید در امور و مسائل کشور شرکت کنند تا این تغییرات در آینده‌ باعث توانمندی بیشتر جامعه شود.

درودیان تاکید می‌کند: نسل جوان و انقلابی باید با جدیت بیشتری وارد میدان فعالیت شود، اما شرکت در اعتکاف، هیئات و راهپیمایی‌ها به تنهایی برای پیشبرد اهداف کافی نیست. بلکه جوانان باید در مسیر عرصه‌های اجرایی حرکت کنند و برای تحقق پیشبرد جامعه، الگوی اسلامی تعریف کنند اگرچه در این مسیر فرازو نشیب‌های فراوانی وجود دارد، اما این تلاش می‌تواند تنه‌ی محکم درخت تنومندی باشد که شجره‌ی طیبه را تشکیل می‌دهد و در نهایت روزی به مرحله‌ی ثمربخشی و باردهی می‌رسد.

هیئت به خودی خود مکتبِ عاشوراست

وی در پایان ابراز می‌کند: رابطه‌ی امام و امت باید نوسازی شود و این بدان  معناست که وقتی رهبر انقلاب دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کنند تمام اقشار جامعه از جمله مردم و مسئولین در اجرایی شدن دستورات لبیک بگویند و سخنان رهبر را تنها به مجموعه‌ی اشعار و نگارشات اضافه نکنند.

 علیرضا زینلی در ادامه‌ی این گزارش به عنوان یکی دیگر از فعالان حوزه دانشجویی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین است که به خبرنگار صبح قزوین ابراز می‌کند: رهبر انقلاب اسلامی در بیانیه‌ی گام دوم شانه‌های جوانان را برای به دوش کشیدن بار انقلاب آماده‌ دیدند که این اعتماد ناشی از موفقیت‌هایی است که در سالیان متمادی با مدیریت جهادی جوانان حاصل شده‌است.

وی اضافه می‌کند: بی‌تردید همه معتقدیم که بن‌بست برای جوان انقلابی معنی ندارد این روحیات و فطرت جوان و جوهرِ آرمانخواهی و عزتمندی باعث شده تا مقام معظم رهبری نیز در این بیانیه به توانمندی‌های جوانان تاکید کنند، زیرا جوان انقلابی ثابت کرده‌است اهل مسامحه نیست و مرزبندی با دشمن را هیچ‌گاه فراموش نخواهد کرد.

این مسئول تصریح می‌کند: مجالس و منابر حسینی به‌مراتب موفق‌تر از مدارس، کتب درسی، سمینار‌ها و برنامه‌های تلوزیونی که ردیف بودجه‌های نجومی را به خود اختصاص می‌دهند در توسعه‌ی شعائر دینی کمک می‌کنند و هیئت قدمگاهِ شهدا و جوانان ارزشی هستند‌.

مسئول هیئت دانشجویی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در پایان اذعان می‌کند: هیئت به خودی خود مکتبِ عاشوراست و اثر وضعی و تربیتی و اصلاحی دارد که در دهه‌های اخیر علی‌الخصوص بعد از عنایاتی که حضرت آقا نسبت به مقوله‌ی هیئت انقلابی داشتند، هیئت‌ها روز به روز از نظر محتوایی غنی‌تر از گذشته شده‌‌است همچنین ورود محتوای اجتماعی و مسائل روز در اشعار هیئت به پویایی هیئات کمک بزرگی کرده‌است.

در پایان این گزارش به سراغ دبیر انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) رفتیم و دقایقی را با این جوان انقلابی درباره‌ی نقش جوانان در بیانیه‌ی گام دوم به گفت‌وگو پرداختیم.

محمدرضا رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشجو صبح قزوین؛ اظهار می‌کند: یکی از دلایل اصلی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های چشم‌گیر انقلاب اسلامی ایران اعتماد و  توجه به جوانان انقلابی بود که یکی از دلایل توجه و ارتباط رهبر انقلاب جوانان و مخاطب قرارگرفتن‌ آنان مسئله‌ی شور جوانی با روحیه‌ی خستگی‌ناپذیر است.

وی اضافه می‌کند: کلیدی‌ترین موضوع بیانیه گام‌دوم انقلاب مساله جوان است و رهبر انقلاب در بیانیه‌ی گام دوم  بیشترین تاکید را بر نقش جوانان در آینده انقلاب دانسته است، از سوی دیگر تفسیر این بیانیه در کنار سیره عملی رهبری انقلاب نسبت به انتخاب مدیران کشور ما را به یک چشم‌انداز جامع از نقش جوانان می‌رساند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) بیان می‌کند: جوانان باید برای عهده گرفتن مسئولیت‌های سنگین ظرفیت وجودی خود را گسترش دهند، ‌مطالعات خود را عمق ببخشند، صبر و حلم خود را افزایش دهند و بپذیرند که جوان گرایی از منظر رهبری به معنای تجربه‌زدایی از جبهه انقلاب نیست و وحدت نیروهای انقلابی برای نیل به اهداف و ارزش‌های انقلابی جز کلیدی‌ترین نکات بیانیه گام دوم ‌انقلاب محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: نگاه ویژه به جوانان و تأکید بر خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در راستای تحقق پیشرفت جامعه نیز از دیگر نکات مهم گام دوم انقلاب است.

رجبی ابراز می‌کند: توجه مقام معظم رهبری به جوانان و استفاده از تعابیری چون «آتش به اختیار» و «افسر جنگ نرم» برای جوانان نشان‌ی امید داشتن ایشان به جوانان است و جوانان باید خود را برای ورود به عرصه‌های مهم از انقلاب در گام دوم آماده کنند.

وی در پایان می‌گوید: تشکل‌های دانشجویی باید برای اطاعت از فرمان ولی فقیه در جهت تیببن و استفاده هرچه بیشتر از این بیانیه گام بردارند زیرا عمل به بیانیه‌ی گام دوم همان مسیر ترقی به سوی تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

انتهای پیام/3003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان