۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سخت‌ترین دوره اسارت غواصان کربلای ۴ در بصره و چرخاندن آنها در شهر بود/ گفته بودند ماهی‌ها ما را خورده‌اند/ تمسک به ولایت فقیه، رمز مقاومت بود
کد خبر: ۳۳۷۸۰۶ نویسنده: حمزه صابری فر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۸ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مصاحبه خواندنی صبح قزوین با غواص دوران دفاع مقدس:

سخت‌ترین دوره اسارت غواصان کربلای ۴ در بصره و چرخاندن آنها در شهر بود/ گفته بودند ماهی‌ها ما را خورده‌اند/ تمسک به ولایت فقیه، رمز مقاومت بود

حمزه صابری فر گفت: در عملیات کربلای ۴غواصان به اسارت گرفته شدند و تا یک سال و انتشار عکس غواصان دست بسته پیش از شهادت خبری از آن‌ها نبود، بدترین زمان اسارت بصره و چرخندن اسرا در شهر بود اما در این زمان روضه حضرت زینب(س) در شام تسکینی برای ما بود.

سخت‌ترین دوره اسارت غواصان کربلای ۴ در بصره و چرخاندن آنها در شهر بود/ گفته بودند ماهی‌ها ما را خورده‌اند/ تمسک به ولایت فقیه، رمز مقاومت بود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ حمزه صابری فر از جمله رزمندگانی است که با آغاز دفاع مقدس در جبهه‌های مقاومت حق علیه باطل حضور پیدا کرد و با عشق از وطن و ارزش‌ها دفاع کرد.

وی پیش از جنگ تحمیلی در بسیج عضو بود و با آغاز جنگ در سن 26سالگی در مناطق مختلف در قالب‌های مختلف حضور پیدا کرد و درحالی که در عملیات کربلای 4 به‌عنوان غواص حضور داشت به اسارت گرفته شد و این دوره 44ماه و 10روز به طول انجامید.

در مناطق و عملیات‌هایی از جمله میمک استان ایلام، فاو، عملیات مطلع الفجر گیلانغرب، فتح المبین، آزادی مهران، بدر، خیبر، والفجر 4 و بیت المقدس که به گفته وی باوجود شهدای بسیاری که در آن تقدیم اسلام شد شیرینی زیادی داشت حضور داشت و یک دوره نیز در پادگان الله اکبر همراه با دو هزار نفر دیگر آموزش تکاوری دید و یک دوره نیز غواصی آموخت.

همچنین در چند عملیات مجروح شد، اما هیچ یک از سختی‌ها او را از ادامه راه منصرف نکرد و تا رسیدن به هدف و پیروزی در منطقه حضور داشت.

به سراغ این آزاده و رزمنده دفاع مقدس رفتیم و پای صحبت‌ها و خاطراتش نشستیم تا از زبان خودش خاطرات و احساسات و اهدافش را بشنویم.

آغاز یک ماجرا؛ غواصی و حضور در عملیات کربلای 4

حمزه صابری فر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره آغاز دوره غواصی خود اظهار کرد: پس از یکی از عملیات‌ها اعلام شد عملیات دیگری نداریم به همین دلیل بیشتر افراد از منطقه خارج شدند و چند نفر باقی ماندیم و در آنجا آموزش غواصی شروع شد.

وی ادامه داد: من بواسطه خزینه‌ای بودن حمام‌ها در گذشته تاحدودی با شنای غیرحرفه‌ای آشنا بودم و پس از آن برای آموزش غواصی داوطلب شدم؛ دوره آموزشی شب‌ها در کارون انجام می‌شد.

این رزمنده دفاع مقدس ابراز کرد: در یکی از عملیات‌ها باید 700تا 900متر شنا می‌کردیم تا به ساحل دشمن برسیم و این ماموریت با موفقیت پیش رفت و سه تا چهار روز در منطقه دشمن بودیم و پس از عملیات برای بازسازی باقی می‌ماندیم.

وی افزود: درعملیات فاو نیز غواصی می‌کردم و پس از آن به ساختمان گمرک خرمشهر رفتیم، اما عملیات کربلای 4توسط آواکس لو رفته بود که البته برای فریب دشمن عملیات را یک روز به تاخیر انداختیم.

این غواص دوران دفاع مقدس عنوان کرد: در عملیات کربلای چهار باید مسیر زیادی را شنا می‌کردیم، اما پس از 60متر یکی از همرزمان به نام احمد بهتویی زخمی شد، آن زمان برای هماهنگ پیش رفتن و سهولت همه افراد به یک طناب وصل می‌شدیم.

وی ادامه داد: در زمان غواصی من نیز از ناحیه کتف زخمی شدم، دشمن در این عملیات با تیربار، دوشکا و دولول غواصان را هدف قرار داده بود، با این حال چند نفر زنده ماندیم، در این لحظه برای چند ثانیه روی آب خوابیدم و استراحت کردم.

صابری فر ابراز کرد: باوجود زخمی شدن و شهادت همرزمان با خود می‌گفتم؛" اگر به عقب برگردم شرمنده خواهم شد"، داخل سیم خاردارها و خورشیدی‌هایی که سه متر ارتفاع داشت، رفتم اما درنهایت با اصابت نارنجک موج آن مرا گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به سرد بودن هوا و خارج شدن بخار دهان دشمن از حضور ما آگاه می‌شد، در آن لحظه منورهای خوشه‌ای به تعداد 100عدد بر منطقه ما می‌زد و در نهایت در ام‌الرصاص به همراه تعداد دیگری از غواصان اسیر شدیم.

روایتی از غواصان دست بسته کربلای 4

این آزاده با اشاره به سخت‌ترین زمان اسارت اظهار کرد: بصره سخت‌ترین دوره اسارت ما بود، ما 15شب در بصره بودیم و 4ساعت از آن ما را در شهر گردادند و این زمان از تمام 4سال اسارت سخت‌تر بود.

وی ادامه داد: برای هر ماشین 12نگهبان وجود داشت و حین عبور آب دهان به سر و صورت ما می‌ریختند و اشیائی را به سمت مان پرتاب می‌کردند و ما از هم خجالت می‌کشیدیم و به یکدیگر نگاه نمی‌کردیم.

این رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: در آن زمان یاد سختی‌هایی که حضرت زینب(س) در شام کشیده بودند، افتادیم و پس از آن هر یک روضه حضرت زینب(س) می‌خواندیم و این از ذهنمان عبور می‌کرد که ایشان به همراه حضرت رقیه(س) و خانواده بودند اما ما این مورد را نداریم و این نکات رنج را برایمان قابل تحمل می‌کرد.

وی افزود: پس از 15روز به بغداد اعزام شدیم در آنجا نیز شکنجه و شرایط بسیار سختی حاکم بود و حتی ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی از جمله سرویس بهداشتی نیز وجود نداشت و 49نفر در یک آسایشگاه 12متری بودیم.    

شهادت با شرایط سخت

این غواص دفاع مقدس بیان کرد: پس از آن به پادگانی رفتیم و در زمان عبور گنبد امام حسن عسگری(ع) را مشاهده کردیم، در آنجا خاک بسیار زیادی در آسایشگاه وجود داشت و آن‌ها را در یک نقطه جمع کردیم تا از پشت آن به‌عنوان سرویس بهداشتی استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: پس از ورود به آسایشگاه در آن شرایط از 12شب تا 6صبح خوابیدم و این خواب برایم مثل یک معجزه بود و به نظرم هیچ گاه با این آسودگی نخواهم خوابید مگر زمانی که در گور باشم.

صابری فر اذعان کرد: یک روز یکی از دوستانم درخواست کرد تا برایش دعای توسل بخوانم، باوجود شرایط سخت این کار را برای او با زمزمه انجام دادم، هنگامی که به ذکر فاطمه زهرا(س) رسید ناله کرد و گفت؛ دیشب خواب دیدم مادرم که سادات است با سه فرد جلیل القدر به من گفتند تو فردا صبح مهمان ما هستی و صبح همان روز به طرز فجیعی توسط عراقی‌ها به شهادت رسید.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از اسرا را نیز ابتدا با دمای بالا داغ کردند و سپس روی بدن او آب جوش ریختند و وقتی تمام پوستش جدا شد بر بدنش نمک زدند که منجر به شهادت وی شد و پس از آن لباس بر تنش پوشاندند و بر سیم خاردارهای دیوار انداختند و اعلام کردند در زمان فرار او را به شهادت رسانده‌اند.

حمزه را ماهی‌ها نخورده‌اند

این آزاده با اشاره به زمان آزادیش از اسارت گفت: در زمان آزادی و جابجا کردن اسرای عراقی با ایرانی، مردم بسیاری از عراق برای دیدن ما آمده بودند، یکی از آن‌ها بیان کرد درواقع شما اسیر نبودید بلکه اسیر اصلی ما هستیم که مجبور به زندگی در این کشور با حکومت صدام هستیم، هنگام خروج نیز آب و یخ برای ما فراهم کردند.

وی ادامه داد: هنگام سوار شدن در ماشین یکی از بانوان عراقی درحالی که کودک خود را به آغوش من داده بود، گفت برای فرزند مریض من دعا کن، ما ایرانی‌ها را دوست داریم، درواقع شما از خاندان ائمه اطهار(ع) هستیند، من نیز برای فرزندش که در آغوشم بود امن یجیب خواندم و او را به والدینش تحویل دادم.

این رزمنده دفاع مقدس ابراز کرد: در ابتدای اسارت تا یک سال به‌عنوان شهید اعلام شده بودیم و پس از آن با عکس معروف غواصان دست بسته قبل از شهادت به‌طور رسمی، زنده و اسیر بودن ما اعلام شد.

وی اضافه کرد: در زمان دفاع مقدس همراه با برادرم در جبهه حضور داشتیم پس از مفقود شدن ما در کربلای 4 و بازگشت برادرم، پدرم از من سوال کرده بود و برادرم گفته بود حمزه را ماهی‌ها خوردند، اما پدرم گفته بود من خواب دیده‌ام حمزه را گرگ‌ها بردند و ماهی‌ها او را نخورده‌اند.  

جنگ ما را به پیروزی رساند

صابری فر بیان کرد: زمان بازگشت از اسارت ناراحت بودیم و آرزو داشتیم کاش دوستان شهیدمان نیز همراه ما به وطن بازمی‌گشتند درواقع نمی‌دانستیم با چه رویی پیش خانواده شهدا بازگردیم و این بسیار سخت بود و از روی خانواده شهدا خجالت می‌کشیدیم.

وی درباره جایگاه دفاع مقدس اظهار کرد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب همین جنگ ما را به پیروزی رساند و در نتیجه ایثارگری‌های زمان دفاع مقدس اکنون امریکا، اسرائیل و دشمنان ما سرگشته هستند و حتی عربستان نیز ذلیل شده و یمن آن‌ها را تهدید می‌کند و شرکت نفتی آن‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند.

این غواص کربلای 4 ابراز کرد: کشوری که مرم آن باهم وحدت داشته و کنار هم باشند و با حضور رهبری فرزانه همچون امام خامنه ای، به پیروزی خواهد رسید، حتی در زمان اسارت نیز ولایت بر ما حکومت می‌کرد و عراقی‌ها این جایگاه را نداشتند و باتوجه به ولایت استفامت می‌کردیم.

وی در پایان گفت: اکنون نیز مطیع رهبر معظم انقلاب هستیم و همانطور که خدا، قرآن، ائمه اطهار(ع) و خانواده را دوست داریم پیرو ولایت هستیم و هرجا لازم باشد در صحنه حضور خواهیم داشت.

انتهای پیام/6006 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان