۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین انسجام ۱+۵ در مقابل ایران کاهش یافته است
کد خبر: ۳۳۷۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

انسجام ۱+۵ در مقابل ایران کاهش یافته است

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی، بحث ها و گمانه زنی ها درباره مواضع دو طرف و نتیجه احتمالی این مذاکرات شدت یافته است. در این میان، خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از نزدیک در جریان مذاکرات هسته ای ایران بوده، معتقد است رویکرد ۱+۵ در مقابل ایران دارای انسجام نیست.

 انسجام ۱+۵ در مقابل ایران کاهش یافته است
به گزارش صبح قزوین به نقل از تابناک، خاویر سولانا، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که زمانی دبیرکلی «ناتو» را نیز بر عهده داشته، معقتد است در شرایطی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران به زودی برگزار می شود، گروه 1+5 نشانه هایی از عدم وحدت فزاینده را از خود به نمایش می گذارد.
به نوشته خبرگزاری «اینتر پرس سرویس»، سولانا که در جلسه ای در موسسه «بروکینگز» سخن می گفته، اشاره کرده در مذاکرات پیش رو، به طور خاص روسیه و چین احتمالاً با هرگونه افزایش تحریم ها و یا دیگر فشارها علیه ایران مخالفت می کنند.
وی که در فاصله سال های 2003 تا 2009 مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده داشته می گوید: «به نظر من سطح سازگاری و انسجام 1+5 رو به کاهش است.
این کاهش، نخست به واسطه مسئله سوریه است.
به یاد داشته باشید که در موضوع سوریه، چین و روسیه موضعی متفاوت با آمریکایی ها و اروپایی ها دارند و این موضوعی مهم است.
این موضوع کوچکی نیست؛ زیرا برای ایران، سوریه بسیار مهم است.
اگر ما در این موضوع با هم نباشیم، حل مسئله دشوارتر خواهد شد».
سولانا می افزاید به نظر وی، سوریه آنچنان برای ایران با اهمیت است که اصولاً رسیدن به توافقی بر سر مسئله ایران، بدون توجه به سوریه ممکن نیست.
اما به اعتقاد وی، سوریه تنها موضوع مطرح نیست.
وی اشاره می کند که در اجلاس اخیر گروه «بریکس» در آفریقای جنوبی، رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و کشور میزبان که به طور تاریخی بیانیه های خود را به موضوعات اقتصادی محدود کرده بودند، مشترکاً نسبت به «تهدیدات اقدام نظامی و همچنین تحریم های یکجانبه علیه ایران» ابراز نگرانی کرده و خواستار آن شدند که «همه عدم توافقات با تهران، از روش های سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود».
به بیان سولانا، این قدرت های نوظهور به طور فزاینده ای نسبت به فشارهای غرب برای متوقف کردن واردات نفت و گاز آن ها از ایران ناخشنود هستند؛ به ویژه با توجه به آخرین برآوردها که نشان می دهد در صورت خارج ماندن نفت و گاز ایران از بازار، قیمت این فراورده ها احتمالاً در سال آینده افزایش می یابد.
وی می گوید «این موضوعی است که چین و دیگران خواستار آن نیستند» و می افزاید ممکن است چین برای تضمین نرخ رشد اقتصادی بالای خود، ناچار به افزایش واردات از ایران شود.
سولانا در ادامه به نقش روسیه در مسائل ایران و سوریه می پردازد و می گوید غرب باید در هر دوی این موضوعات، ارتباط خود با روسیه را تقویت کند.
وی که دو هفته پیش در سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کرده، می گوید سطح بالایی از بی اعتمادی نسبت به ایالات متحده و نیات این کشور درباره سوریه، در مسکو وجود دارد.
بر این اساس، سولانا می افزاید: «نگرانی من این است که آن ها (روس ها) در موضوع ایران نیز سرد شوند و ما توافق موجود میان گروه 1+5 را از دست بدهیم».
از دیدگاه وی، تا همین لحظه نیز انسجامی که 1+5 از خود نشان داده، یک «معجزه» بوده؛ اما این انسجام اکنون در معرض خطر قرار دارد.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان