۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین بهره‌مندی مردم روستاهای محروم طارم از آب کشاورزی و آشامیدنی/ عزم جهادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی و جاده‌های مرگی که بازسازی می‌شود/ منطقه ای با منابع غنی مس اما همچنان محروم!
کد خبر: ۳۳۷۷۸۶ نویسنده: مطهره میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۷/۷ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی مردم روستاهای محروم طارم از آب کشاورزی و آشامیدنی/ عزم جهادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی و جاده‌های مرگی که بازسازی می‌شود/ منطقه ای با منابع غنی مس اما همچنان محروم!

قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی عملیات خود را با خدمت رسانی به ۷۱ روستای در سه دهستان کار خود را آغاز کرده و همزمان با هفته دفاع مقدس ۱۲ طرح عمرانی در منطقه طارم که به همت جهادگران قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی ساخته شده بود افتتاح شد.

بهره‌مندی مردم روستاهای محروم طارم از آب کشاورزی و آشامیدنی/ عزم جهادی قرارگاه پیشرفت و آبادانی و جاده‌های مرگی که بازسازی می‌شود/ منطقه ای با منابع غنی مس اما همچنان محروم!

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح‌ قزوین؛ به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس پروژه‌های عمرانی قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین در منطقه طارم سفلی با حضور سردار شاهرخی فرمانده سپاه استان قزوین، محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، فرخزاد معاون عمرانی استاندار قزوین و جمعی از مدیران استان و شهرستان قزوین افتتاح شد.

در ابتدای بازدیدِ سردار شاهرخی از مناطق محروم طارم پروژهٔ راه دسترسی روستای علی‌آباد به انجلین افتتاح شد.

سرهنگ حمزه برین دربارهٔ پروژه بازگشایی راه روستای علی‌آباد به انجلین اظهار کرد: مسیر روستای علی‌آباد به انجلین توسط قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی احداث شده‌است که این مسیر دسترسی روستای دهستان چوقور به مرکز استان را که حدود ۲۰۰ کیلومتر بود را به ۳۵ کیلومتر با اتصال به آزادراه قزوین_زنجان کاهش داده است.

جانشین قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی استان قزوین اذعان کرد: مرحلهٔ بازگشایی راه روستای علی‌آباد به انجلین در مرحلهٔ اول قرار دارد و طول این مسیر 10 کیلومتر است.

وی افزود: اعتبار درنظرگرفته‌شده برای بازگشایی راه روستای علی‌آباد به انجلین 700میلیون تومان بود که 300میلیون از این هزینه توسط قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی و 40میلیون اعتبار توسط مشارکت مردم تامین شد. همچنین اعتبار پیش‌بینی شده برای مشارکت دستگاه‌های اجرایی مربوطه حدود 300 میلیون است که هنوز تحقق نیافته‌است.

در ادامهٔ بازدید مسئولین از پروژه‌های قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی سردار شاهرخی از دو پروژهٔ کانال انتقال آب کشاورزی روستای عباس‌آباد و روستای حصار بازدید کرد.

سرهنگ برین دربارهٔ کانال انتقال آب کشاورزی روستای عباس‌آباد ابراز کرد: کانال انتقال آب کشاورزی روستای عباس‌آباد به طول دو کیلومتر افتتاح شده‌ که اعتبار پیش‌بینی شده برای این کانال حدود 200 میلیون تومان بود که 50میلیون از این اعتبار توسط قرارگاه، 50میلیون توسط مشارکت مردم و 100میلیون توسط دستگاه اجرایی مربوطه پرداخت می‌شود.

وی دربارهٔ کانال انتقال آب کشاورزی روستای حصار عنوان کرد: برآورد اعتبار برای احداث کانال انتقال آب کشاورزی 100میلیون تومان بود که مشارکت مردم در این اعتبار 40میلیون و همکاری قرارگاه 50میلیون تومان بود که پروژه با همین هزینه به اتمام رسید.

 ادامهٔ بازدید مسئولین از پروژه‌های عمرانی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه قزوین کلنگ‌زنی مخزن روستای چمن امیرآباد بود.

برین درباره افتتاح پروژهٔ احداث منبع آب آشامیدنی این منطقه گفت: مخزن آب آشامیدنی روستای چمن امیرآباد 100مترمکعب است که تا ماه بعد مراحل احداث آن به اتمام خواهد رسید.

جانشین قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی سپاه استان قزوین عنوان کرد: قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی با شعار "بامردم، برای مردم، توسط مردم" روی کار آمد تا با شناسایی مناطق محروم استان در راستای توسعه و پیشرفت و محرومیت زدایی این مناطق اقدام کند.

وی افزود: قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی دست در دست هم داد تا بتواند هر دو دست خود را در دستان مردم قرار دهد و مشکلی از مشکلات مردم را برطرف سازد.

این مسئول ابراز کرد: روستاهای بخش طارم بیش‌از 30 درصد زیتون کل‌کشور را تأمین می‌کند از سوی دیگر دارای منابع مسی غنی است، اما وجود محرومیت در این مناطق باعث بروز مشکلات شده‌است.

وی بیان کرد: قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی در منطقهٔ طارم موفق به اتمام 12پروژهٔ عمرانی و تعمیر و بازسازی حدود 20 مدرسه و مسجد در این منطقه شده‌است.

برین ادامه داد: هزینهٔ برآورده شده برای مناطق روستایی طارم حدود یک میلیارد و 322میلیون تومان بود که سهم قرارگاه از این اعتبار 580میلیون تومان، مشارکت مردم 282میلیون تومان و سهم مشارکت دستگاه‌های دولتی 460 میلیون تومان است.

نماینده مردم قزوین در مجلس در حاشیه این بازدید در جمع مردم روستای چمن امیرآباد اظهار کرد: حدود سه میلیارد تومان اعتبار از محل شورای برنامه‌ریزی استان قزوین برای برطرف کردن مشکلات راه روستایی دهستان چوقور درنظر گرفته شده که با کمک قرارگاه پیشرفت، عمرانی و آبادانی سپاه استان قزوین در هفت بخش اصلی اجرایی می‌شود.

داوود محمدی گفت: نیروگاه بادی، معدن مس و شهرک صنعتی اگر فعالیت خود را آغاز کنند، زمینهٔ اشتغالزایی برای حدود هزار نفر از جوانان این منطقه فراهم خواهد شد.

جواد رجبی در حاشیهٔ بازدید سردار شاهرخی از پروژه‌های عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دربارهٔ برخی مشکلات مناطق طارم اذعان کرد: مشکلات راه و جاده دانش‌آموزان این مناطق را در فصل زمستان با مشکل مواجه می‌کند و این درحالی‌است که منطقهٔ طارم دارای دانش‌آموزان ممتاز و نخبه‌ای است که هنوز استعدادیابی نشده‌اند.

مسئول کارگروه تعلیم و تربیت قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی قزوین افزود: یکی از دانش‌آموزان نوجوان این منطقه موفق به کسب رتبهٔ پنجم دومیدانی در سطح کشور شده‌است، در گوشه‌ای دیگر از این مناطق معلمی وجود دارد که دانش‌آموزان خود را برای مسابقات تنیس کشوری آماده می‌کند.

وی ابراز کرد: روستاهای بخش طارم با وجود محرومیت در امکانات از ظرفیت‌های خوبی برخورار هستند که نیاز به توجه و حمایت دارند.

سردار شاهرخی در ادامهٔ بازدید خود از زنبورداری منطقهٔ طارم بازدید کرد.

زنبوردار منطقهٔ طارم در حاشیه بازدید مسئول قرارگاه پیشرفت عمران و آبادانی عنوان کرد: حدود 15 سال در حوزهٔ زنبورداری مشغول فعالیت بودم، اما شرایط برای ادامهٔ این کار را از دست دادم.

مقدم افزود: با شرکت در کلاس‌های زنبورداری قرارگاه مجدد فعالیت خود را آغاز کردم و توانستم برای سایر جوانان روستا اشتغال‌زایی کنم.

وی بیان کرد: هم اکنون نحوه زنبورداری را به 10نفر از جوانان روستا آموزش دادم و همچنین باعث مهاجرت معکوس دونفر از جوانان شدم.

این زنبوردار ابراز کرد: هم اکنون با 400کندو مشغول کار هستم و 10زنبوردار دیگر با 80 کندو به طور مجزا مشغول و پنج نفر به عنوان کارگر مشغول فعالیت زنبورداری هستند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات زنبورداری وجود دلالان برای انتقال عسل به بازار بود، زیرا دلالان با قیمت کم از زنبوردارن عسل را تهیه می‌کردند و با قیمت بالا به بازار عرضه می‌کردند و قرارگاه توانست باعث ارتباط مستقیم زنبورداری با بازارهای تهران، زنجان، گیلان و قزوین شود و مشکل زنبورداران را در بازار فروش برطرف کند.

زنبوردار منطقهٔ طارم عنوان کرد: عسل‌های تولید شده توسط این زنبورداری مورد بررسی آزمایشگاه‌ها قرار گرفته‌است و مراحل کیفیتی را به خوبی پشت سر گذاشته و سالانه با تولید 15تن عسل توانسته شرایط اقتصادی خوبی را فراهم کند.

وی در پایان گفت: حدود 400 تن شکر سالانه صرف تغذیهٔ زنبورها می‌شود که تعاونی برای هرکندو 10کیلوگرم تعلق می‌گیرد، همچنین قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی نیز سهم بسزایی در تهیهٔ شکر برای زنبورداران به عهدهٔ دارد.

سردار شاهرخی در پایان این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دربارهٔ عملکرد این قرارگاه اظهار کرد: قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی قزوین حدود دوسال است با شناسایی مناطق محروم استان در راستای محرومیت زدایی و با هدف توسعه و عمران نقاط محروم درحال فعالیت است.

وی افزود: قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی عملیات خود را با خدمت رسانی به 71 روستای محروم استان در سه دهستان زوارک الموت شرقی، دستجرد الموت غربی و چوقور طارم سفلی آغاز کرده‌است.

فرمانده سپاه استان قزوین ابراز کرد: قرارگاه پیشرفت، عمران و آبادانی برای حل مشکلات مناطق محروم پای کار آمده‌است تا با همکاری خود مردم اسباب رفاه مردم را فراهم کند.

وی گفت: طرح‌های اجرایی قرارگاه بیشتر در حوزه تأمین امکانات ضروری مردم مانند احداث مخزن و کانال آب کشاورزی و آشامیدنی و همچنین احداث راه روستایی است. 

این مسئول ادامه داد: مأموریت مهم سپاه خدمات رسانی به مردم است و اعتبارات احداث خدمات عمرانی از مصوبات ادارات، کمک‌های مردمی و منابع مالی سپاه تأمین می‌شود.

شاهرخی گفت: زمانی که از ظرفیت‌های مردمی در اجرای طرح و پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود، امید به زندگی و سطح رفاه اجتماعی در مسیر افزایش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/3003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان