۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین پروژه شهید زدایی از معابر تهران با استدلال‌های آب دوغ خیاری حناچی
کد خبر: ۳۳۷۶۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۳۰ ساعت: ۱۰:۱۱ ↗ لینک کوتاه

مردم در دل و جانشان عطر شهدا را دارند و لازم نیست معابر عمومی مزین به این واژه باشد!

پروژه شهید زدایی از معابر تهران با استدلال‌های آب دوغ خیاری حناچی

عدم دغدغه جدی اصلاح طلبان خصوصا در گرامی داشت مراسمات و مناسبات مذهبی در شهر تهران بود که بیشتر حساسیت و نگرانی افکارعمومی را برانگیخت.

پروژه شهید زدایی از معابر تهران با استدلال‌های آب دوغ خیاری حناچی
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین؛اصلاح طلبان در مدیریت شهری تهران در حوزه های مختلف دچار مشکل هستند. در حوزه مدیریت فرهنگی شهر تهران این معضل بیشتر دیده می شود. اخیرا موضوع حذف نام واژه شهید از اسامی معابر عمومی شهر تهران باعث نگرانی و ایجاد حساسیت اجتماعی در بسیاری شده است. موضوع اینجاست که به یکباره دیده شده است برخی از تابلوهای معابر تهران تنها با نام و فامیل شهدا مزین هستند و کلمه شهید که اغلب با رنگ قرمز و درگوشه این تابلوها با اندازه کوچک نوشته می شد، حذف شده است.

این موضوع بسیار قابل تامل بود. برخی از مسئولان شهرداری تهران درباره این مطلب که حساسیت زا بود، مطرح کردند که چندان این موضوع عمومیت نداشته و طبق معمول مشکل را به پای پیمانکار گذاشتند و گفتند از ادامه آن جلوگیری کردند. اما اگر نبود انتقاد مردم از این موضوع آیا بازهم شهرداری تهران اقدام به تصحیح اشتباه خود می کرد؟

درحالی شهرداری در برخی از معابر تهران دست به حذف واژه شهید زد که از سوی دیگر اهتمام شورای شهر تهران در تغییر نام و اسامی معابر پایتخت آنهم به نام شعرا و هنرپیشگان و هنرمندان جای تعجب دارد. همین سال گذشته بود که ماجرای تغییر نام یک خیابان آنهم به نام «دکتر محمد مصدق» جنجالی شد. اصلاح طلبان شورای شهر تهران سعی کردند ابتدا نام خیابان کارگر شمالی را تغییر دهند اما با حساسیت هایی که جامعه درباره کارگران دارد، موفق به این کار نشدند و خیابان دیگری به اسم مصدق تغییر نام داد.

از سوی دیگر شورای شهری های اصلاح طلب در اقدامی جالب وقت و زمان زیادی را برای تغییر معابر شهر تهران به نام هنرمندان اختصاص دادند. در این میان بیش از 50 معبر و خیابان شهر تهران تغییر نام داد تا اصلاح طلبان به خواسته  خود برسند. اما حالا دراین میان که اصلاح طلبان نشان داده اند به اسامی خیابان ها و کوچه ها بسیار توجه دارند، دیده می شود که کلمه شهید از تابلوهای شهر تهران یک به یک برچیده می شود. این موضوع برای بسیاری عجیب است که چرا اصلاح طلبان که حساسیت خاصی به اسامی خیابان ها دارند در برابر این موضوع سکوت کرده اند و اجازه می دهند این اقدام صورت بگیرد؟

همین عدم دغدغه جدی اصلاح طلبان خصوصا در گرامی داشت مراسمات و مناسبات مذهبی در شهر تهران بود که بیشتر حساسیت و نگرانی افکارعمومی را برانگیخت. درواقع افکارعمومی به خوبی می داند که اصلاح طلبان دغدغه های دیگری دارند و از این روست که با تغییر این مسئله واکنش جدی از خود بروز دادند.

از سوی دیگر صحبت های شهردار تهران درباره این تغییرات بسیار قابل تامل و جای سئوال داشت. در همین رابطه، «پیروز حناچی» در مقام پاسخ گفته است: «یک سری تابلو عبوری داریم که برای سرعت ۳۰ کیلومتر به بالا است که شما باید تابلو را در لحظه ببینید و سریع تصمیم بگیرید که بپیچید یا خیر. تابلوهای که برای سرعت انتخاب می شوند باید حداقل اختصار در آنها رعایت شود که این یک دلیل فنی است.»

وی درباره پاسخ معنوی این موضوع هم گفته است: «یک دلیل اخلاقی هم ما داریم که ما افتخارمان به این است که کوچه‌های‌مان به‌نام شهدا مزین شده. شهدایی که در این محلات زندگی می‌کردند، عطر و یادشان همچنان وجود دارد و خانواده‌هایشان همچنان در این محلات زندگی می‌کنند. شهدا افتخار ما و افتخار همه ایرانیان هستند هر کسی هر کاری می توانسته در زمان دفاع مقدس انجام داده است.»

پس با این حساب قصور شهرداری و شورای شهر تهران در مورد ارزشهای اسلام و انقلاب و شهدا به این سبب است که مردم در دل و جان شان شهدا را می ستایند و مسئولان ذی  ربط لازم نمی بینند که واژه شهید روی تابلوها بیش از این نقش ببندد. بنابراین چون مردم در دل و جانشان عطر شهدا دارند و لازم نیست معابر عمومی مزین به این نام باشد!

از سوی دیگر مگر واژه شهید چقدر در تابلوها جا اشغال می کرد که برای دلایل فنی باید حذف می شد. خاصه اینکه این واژه با رنگ قرمز نوشته می شد و متمایز با رنگ سفید که جلوه بیشتری داشت، بود. 

«مهدی چمران» رئیس سابق شورای شهر تهران به همین بخش از سخنان حناچی واکنش نشان داده و بیان می کند: « آقای شهردار عنوان کرده که برای انتخاب سریع مسیر باید متن تابلوها کوتاه‌تر باشد که با فرض قبول این صحبت‌ها باید عنوان کنم  مگر متن تابلوهای که بر سر کوچه‌ها نوشته شده، چقدر بلند است! مگر خودروها چه سرعتی را در این معابر دارند که آقای شهردار به جای عذرخواهی اینگونه عنوان کرده است و جا دارد شهردار تهران از شهروندان تهرانی به ویژه خانواده شهدا عذرخواهی کند.»

با این اوصاف شهرداری و شورای شهر تهران نشان داده اند که چه دغدغه های فرهنگی در شهر تهران دارند و از این نظر مردم حق دارند که بیشتر در حوزه مسائل ارزشی و معنوی نگران و دلواپس باشند.
انتهای پیام/1404
منبع:جهان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان