۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ساختار فعلی محیط‌زیست قزوین پاسخگوی طیف وسیعی از مطالبات نیست
کد خبر: ۳۳۷۶۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۸ ساعت: ۱۴:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل جدید حفاظت از محیط زیست استان:

ساختار فعلی محیط‌زیست قزوین پاسخگوی طیف وسیعی از مطالبات نیست

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین گفت: ساختار فعلی محیط زیست قزوین پاسخگوی طیف وسیعی از مطالبات نیست و حتما باید این ساختار تغییر کند و لازم است از ظرفیت نهادهای مردمی نیز بهره برد.

ساختار فعلی محیط‌زیست قزوین پاسخگوی طیف وسیعی از مطالبات نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حسن عباس نژاد در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین که ظهر امروز(پنجشنبه) در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور اظهار کرد: محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است و امروز با پدیده‌ها و مشکلاتی مواجه هستیم که تداوم آن می‌تواند زندگی بشر را با خطر مواجه کند.

وی ادامه داد: آلودگی‌های مختلف محیط زیستی در کشور بیداد می‌کند و فرسایش خاک بسیار بالاست و بسیاری مشکلات از جمله پسماند علی رغم اقدامات خوبی که در این زمینه پسماند صورت گرفته به اپیدمی تبدیل شده است.

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قزوین ابراز کرد: موضوع پسماند معضلی ملی است و تاکنون موفق شده‌ایم که صرفا 30درصد پسماند و 65درصد از فاضلاب را مدیریت کنیم.

وی افزود: تفکر اقتصادی بدون الزامات زیست محیطی در کشور منجر به از بین رفتن زیستگاه‌ها در کشور و قزوین شده است، عدم توجه به حد بیولوژیکی رودخانه‌ها نیز از مشکلات موجود در کشور و استان قزوین است.

این مسئول عنوان کرد: در کشور سالیانه بیشتراز دو و نیم میلیون تن فرسایش خاک اتفاق می‌افتد و قزوین نیز از این موضوع مستثنی نیست و بیش از 50میلیارد هزینه این فرسایش است.

وی ادامه داد: باید تفکر سیستمی در محیط زیست حاکم شود، اکنون 12دستگاه در این زمینه فعال هستند که گاهی مسئولیت خود را به عهده محیط زیست واگذار می‌کنند.

این مسئول بیان کرد: هم افزایی چند دستگاهی در بدنه محیط زیست ضرورت دارد تا پدیده‌های محیط زیستی مدیریت شود، نقش استانداری در این زمینه دارای اهمیت است.

عباس نژاد بیان کرد: ساختار فعلی محیط زیست قزوین پاسخگوی طیف وسیعی از مطالبات نیست و حتما باید این ساختار تغییر کند و لازم است از ظرفیت نهادهای مردمی نیز بهره برد.

تلاش برای دائمی کردن تالاب الله آباد

در ادامه حسن پسندیده ابراز کرد: محیط زیست مباحثی فرابخشی است و امروز به مطالبه عمومی تبدیل شده، محیط زیست امانتی الهی است که باید به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.

وی ادامه داد: قزوین از جنبه‌های مختلف دارای ظرفیت و پتانسیل‌های زیادی است و نگاه مدیران نیز به سمت توسعه پایدار پیش می‌رود.

مدیر دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: در قزوین 5هزار واحد صنعتی وجود دارد از این رو باید الزامات محیط زیستی را در طرح‌های توسعه رعایت کرد و بیشتر شهرک‌ها و واحدهای صنعتی این الزامات را رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: قزوین از رتبه بالایی در کشاورزی برخوردار است و باید الزامات محیط زیستی در این مورد نیز رعایت شود.

این مسئول عنوان کرد: تالاب الله آباد در سال‌های اخیر با بارندگی‌ها بصورت فصلی احیا شد، مطالعات تامین آب تالاب مورد مطالعه قرار گرفته تا در آینده شاهد دائمی شدن این تالاب باشیم، همچنین دریاچه اوان دارای اکوسیستمی خاص و منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: دهکده طبیعت باراجین در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و باید الزامات و زیرساخت‌های کامل‌تری در آن رعایت شود تا به‌عنوان نمونه‌ای برای سایر شهرها و استان‌ها شود، همچنین ارزش اکولوژیکی باغساان تاریخی و سنتی قزوین دارای اهمیت است و یکی از ریه‌های اصلی تنفس قزوین محسوب می‌شود و به احیای وضعیت کیفی هوای قزوین کمک کرده است.

از سال97پسماندی وارد استان نشده است

پسندیده اذعان کرد: حفاظت، بهبود و به‌سازی محیط زیست و ممانعت از آسیب‌ها از وظایف محیط زیست است، اما توجه به محیط زیست مطالبه‌ای عمومی است که در استان به آن توجه می‌شود.

وی افزود: اکنون فقط 115 پرسنل در قزوین وجود دارد و این میزان پاسخگوی رسیدگی به نیازهای استان نیست و در موفقیت‌ها همراهی و همکاری سایر نهادها و مردمی نیز موثر بوده است.

مدیر دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست ابراز کرد: مطالعات 19طرح و پروژه در استان بررسی شده و بخش‌هایی از آن درحال اتمام است، اگر پروژه‌ای الزامات زیست محیطی را رعایت نکند متوقف خواهد ماند؛ قزوین از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و تاکنون 70مورد نمونه برداری برای بانک ژن انجام شده است و سرشماری صورت گرفته نشان دهنده افزایش حیات در محیط زیست بود.

وی ادامه داد: در مدیریت منابع آب شاهد این هستیم که منابع آب استان درحال کاهش است و برای اصلاح الگوی مصرف در کشاورزی و سایر منابع برنامه‌هایی انجام شده است.

این مسئول اظهار کرد: شاهد فعالیت روز افزون معادن در استان بودیم و به‌موجب قوانین جدید نظارت در مرحله استقرار، اکتشاف و استخراج از محیط زیست خارج شد و در نتیجه خارج شدن برخی معادن از استانداردهای محیط زیستی را تجربه کردیم.

وی در پایان ابراز کرد: از ابتدای سال 97طبق قانون باید پسماندهای هر استان در همان‌جا مدیریت شود و از این رو از سال 97هیچ پسماندی وارد استان نشده است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان