۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان قزوین تائید شد!/ کتیبه‌هایی بازمانده از دوران زندیه و صفویه
کد خبر: ۳۳۷۵۴۲ نویسنده: علیرضا خزائلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۶ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

با پیگیری صبح قزوین مشخص شد؛

سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان قزوین تائید شد!/ کتیبه‌هایی بازمانده از دوران زندیه و صفویه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: پس از بررسی نیروی انتظامی و یگان‌های تحقیقاتی میراث فرهنگی دستورات لازم برای اجرای روند قضایی سرقت کتیبه‌ها به کلانتری ابلاغ شد و پرونده همچنان درحال پیگیری و بررسی است.

سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان قزوین تائید شد!/ کتیبه‌هایی بازمانده از دوران زندیه و صفویه

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ۱۰شهریور ماه سال جاری اخباری با مضمون سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان انتشار یافت که این آثار ارزشمند میراث و یادگار دوران صفویه، زندیه و قاجاریه بود.

کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان از گزیده آثار ملک محمد قزوینی از خوشنویسان تاریخ خط ایران بود که جزو میراث ارزشمند و تزیینات بنای ملاوردیخان به شمار می‌رفت.

طبق گفته‌ی کارشناسان و مدیرکل میراث فرهنگی استان تعیین قیمت برای ارزش‌های هنری کار ناشایستی است و میراث ارزشمند با هر قیمت و جایگاهی نیازمند پاسداری و ارزش‌گذاری است اما یکی از اساتید خوشنویسی قزوین ارزش مادی کتیبه‌های آب انبار مسجد مولاوردیخان بیش از 10میلیارد تومان تخمین زده شده است.

آب انبار مسجد مدرسه مولاوردیخان قزوین از بنا‌های متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است.

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ درباره‌ی سرقت کتیبه‌های خطی مسجد ملاوردیخان اظهار کرد: طبق گزارش یگان‌های میراث فرهنگی، شکستن قفل ورودی مسجد و مفقود شدن کتیبه‌های خطی در چهار صبح روز ۲۹اردیبهشت ماه سال جاری توسط یکی از نمازگزاران به متولی مسجد ابلاغ شده است.

وی افزود: متولی مسجد ملاوردیخان بعد از مشاهده صحنه متوجه مفقود شدن چهارعدد کتیبه‌ی خطی در سردر مسجد می‌شود که بلافاصله مسئله‌ی مفقود شدن کتیبه‌ها را با نیروی انتظامی درمیان می‌گذارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین اذعان کرد: پس از بررسی نیروی انتظامی و یگان‌های تحقیقاتی میراث فرهنگی دستورات لازم برای اجرای روند قضایی سرقت کتیبه‌ها به کلانتری ابلاغ شد و پرونده همچنان درحال پیگیری و بررسی است.

این مسئول ابراز کرد: اخبار سرقت کتیبه‌های خطی دیرتر از زمان وقوع مورد انتشار رسانه‌ها قرار گرفت که در این مدت یگان‌های میراث فرهنگی و نیروی انتظامی درحال پیگیری و بررسی موضوع بودند.

خزائلی اذعان کرد: در خبرها برخی ارزش این کتیبه بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان عنوان کرده‌اند که این قیمت گذاری منطقی نیست و اصولاً ما در میراث فرهنگی نمی‌توانیم قیمت یک شیء تاریخی را به سرعت قیمت گذاری کنیم و از نگاه ما یک اثر یا دارای ارزش است یا ارزش لازم را ندارد که این کتیبه باارزش است اما اینکه مبغلی برای آن تعیین شود منطقی نیست و اصالت ندارد.

وی در پایان بیان کرد: آخرین اخباری که از جانب پلیس، دادستان و قوه‌ی قضاییه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته‌است مسئله‌ی پیگیری و شناسایی سارق است که هنوز به نتیجه نهایی ختم نشده‌است.

گفتنی است؛ «ملک محمد قزوینی» در ردیف بزرگترین خوشنویسان تاریخ خوشنویسی ایران و جهان است؛ هنرمندی نابغه که مبدع نوعی خط تزئینی بدیع و دلرباست که اگرچه پایه و اساس آن خوشنویسی است، اما نخستین جرقه‌های گرافیک و ارتباط تصویری در آن تلالو دارد.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان