۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پروژه شهیدزدایی از تهران و پاسخ‌های مبهم مسؤولان+عکس
کد خبر: ۳۳۷۵۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۵ ساعت: ۱۷:۴ ↗ لینک کوتاه

پروژه شهیدزدایی از تهران و پاسخ‌های مبهم مسؤولان+عکس

کلمه شهید از تابلوی برخی معابر تهران حذف شد. کسی مسؤولیت کار را بر عهده نمی‌گیرد. مدیریت شهری به جای پاسخ شفاف مشکل را گردن گذشتگان می‌اندازد اما هم‌چنان از تابلوی برخی خیابان‌ها کلمه شهید برداشته می‌شود.

پروژه شهیدزدایی از تهران و پاسخ‌های مبهم مسؤولان+عکس

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛یک هفته‌ای است که موضوع حذف کلمه شهید از روی برخی تابلوهای شهر حاشیه‌ساز شده است. مسئوولان شهری این موضوع را رد کرده و مقصر را گذشتگان می‌دانند و البته در برخی از موارد هم قول اصلاح داده‌اند.

مردم خودجوش عکس می فرستادند

همچنین در فضای مجازی کلیپی با هشتگ نشان ابدی دست به دست می‌شود و ساسان سروش یکی از افرادی که به صورت خودجوش اقدام به برچسب‌گذاری عنوان شهید بر روی تابلوهای کوچه‌ها کرد به خبرنگار فارس گفت: در توئیتر و اینستاگرام اخباری از شهرهای مختلف مبنی بر حذف کلمه شهید از روی تابلوها به دست من رسید، چند روزی گذشت و تعداد این اخبار بیشتر شد.

وی ادامه داد: وقتی که تعداد زیاد شد در صفحه شخصی خود فراخوان دادم که اگر کسی مشکلی در این زمینه دارد و یا به موردی برخورد کرده برای ما ارسال کند. بعد از اینکه تعداد زیادی پست به دستم رسید شروع به تحقیق در این زمینه کردم و خودمان کلمه شهید را به روی تابلوها اضافه کردیم.

واکنش شهرداری تهران به کلیپ منتشر شده

سروش با بیان اینکه کلیپ‌هایی از این کار تهیه کرده‌ایم، گفت: اما این موضوع با واکنش شهرداری مواجه شد.

وی ادامه داد: در ابتدا  کلمه شهید را به تابلوی خیابان مهدیزاده در منطقه یک،‌خیابان شهید عباسی در منطقه 12 و دو بن‌بست معزی و نمازی  که حذف شده بود، اضافه کردیم که البته شهرداری معتقد بود دو کوچه‌ای که ما برای آنها کلمه شهید گذاشته‌ایم، متعلق به شهدا نبوده‌ است و  نامه‌ای هم در این زمینه منتشر شد اما یک منبع مطلع در بنیاد شهید به ما گفت که دیتابیس شهدا معزی و نمازی هم موجود است اما ما به قطعیت نرسیدیم اما  در دو خیابان عباسی و مهدیزاده کلمه شهید برداشته شده بود.

این فرد که به صورت خودجوش اقدام به نصب برچسب ها کرده بود گفت: در مرحله دوم کلمه شهید را در 7 تابلویی که حذف شده بود چسباندیم و نقطه اشتراکشان این بود که وسط کوچه نام شهید بود اما در تابلوی پرچمی کلمه حذف شده بود البته برخی از مسؤولان شهری اعلام کردند که این کار با هدف اختصار ایجاد شده است. حال چطور با یک کلمه اختصار ایجاد می‌شود نمی‌دانیم.

سروش با بیان اینکه شهرداری تهران چند روز پیش اعلام کرد اگر شهروندان به موردی برخورد کردند  با 137 تماس بگیرند گفت:‌ما هم به مخاطبانمان گفتیم با 137 تماس بگیرند اما جالب است که در یک مورد در خصوص کوچه شهید تاج‌میری در منطقه 15 خودم با 137 تماس گرفتم اما تا این لحظه گزارشی ندادند و تغییری حاصل نشده است.

وی با تأکید بر این موضوع که این کار فقط در تهران صورت نگرفته است گفت: در بسیاری از شهرها از جمله تبریز این اقدام صورت گرفته است.

سروش با بیان اینکه کلمه شهید از تابلوی آیت، تقاطع رسالت واقع در منطقه 8 هم حذف شده است، گفت:‌البته ما دوباره کلمه شهید را به تابلو اضافه کردیم.

بسیاری از تابلوها نو بود

وی ادامه داد: بیشتر تابلوها نو بودند ولی کلمه شهید از آنها حذف شده است. اما مثلا تابلوی شهید فلاح در منطقه 9 قدیمی‌تر بوده است.

 

وی با بیان اینکه کلمه شهید را به کوچه ملکی، غرقی و همچنین خیابان انصاری در منطقه 16 اضافه کردیم گفت: البته برخی گفتند که این اصلاح را شهرداری انجام داده است.

کار برای 5 سال پیش است

مدیریت جدید شهری معتقد است که این اقدامات در 5 سال گذشته صورت گرفته و همچنین تابلوها را سازمان زیباسازی طی دستورالعملی از 5 سال قبل اصلاح کرده است.

یکی از مدیران شهری در این باره به خبرنگار فارس،‌گفت: تمام تابلوها توسط سازمان زیباسازی نصب شده است و تابلوها برای 5 سال قبل است.

رنگ قرمز پایداری کمی نسبت به نور دارد

وی با بیان اینکه در برخی از تابلوها کلمه شهید با رنگ قرمز نوشته شده است،‌گفت:‌رنگ قرمز نسبت به سفید پایداری کمتری در مقابل آفتاب دارد و امکان دارد در برخی موارد این رنگ پریده شود.

برخی پیمانکاران کلمه شهید را برای فردی که شهید نبود به کار برده اند

وی با بیان اینکه اعلام می‌کنند در برخی از تابلوها اصلا کلمه شهید وجود نداشته است، گفت: نقطه عکس این موضوع هم وجود دارد برخی از پیمانکاران به اشتباه کلمه شهید را برای فردی که شهید هم نبوده نوشته‌اند و یا استعلامات لازم در خصوص صحت و سقم موضوع از سوی مبادی ذی‌ربط دریافت نشده است.

عمدی در کار نبود/ تیمی را نگذاشته ایم که نام شهدا را حذف کنند

وی اضافه کرد: شاید یک درصد تابلوهای شهر اینگونه باشد و در بیشتر تابلوها اسم شهدا وجود دارد اینکه فکر کنید کسی عمداً  این کار را کرده اصلا ًدرست نیست و اینکه شهرداری تصمیم گرفته یک شبه کلمه شهید را از معابر حذف کند، صحت ندارد و امکان دارد که پیمانکاران در حین اجرا اشتباهاتی کرده باشند.

شهید زدایی برازنده ما نیست/کار گذشتگان بوده است

محمدجواد حق‌شناس عضو کمیسیون اجتماعی شورای پنجم شهر تهران هم معتقد است  در دو سال گذشته نامگذاری بسیاری از معابر به نام شهیدان انقلاب شهدای مدافع حرم صورت گرفته است و اگر بعضا در برخی موارد کلمه‌ای حذف شده مربوط به دوره قبل است اما اتهام شهیدزدایی به هیچ وجه برازنده شورای پنجم و مدیریت قبل نیست.

عضو سابق شورای شهر: کار ما نبود/مدیران فرار به جلو نکنند

البته مجتبی شاکری رئیس کمیسیون نامگذاری معابر در شورای چهارم این موضوع را رد کرد و گفت: این کار فرار به جلو است و اگر می‌گویند کلمه شهید در دوره ما حذف شده کلی نگویند و جزئی اعلام کنند در کجا و چگونه رخ داده است.

آقای رئیس: پاسخ ما اطلاعیه شهرداری است!

اما برخی از اعضای شورای شهر واکنش‌های متفاوتی در این خصوص نشان دادند و محسن هاشمی رئیس شورای شهر تأکید می‌کند که پاسخ ما اطلاعیه شهرداری است و همان جوابیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شده و موضع ما موضع شهرداری است.

البته مدیران شهری حذف کلمه شهید را رد کرده و اعلام کردند اگر بوده هم محدود است و اصلاح شد و از شهروندان خواستند اگر موردی مشاهده کردند با 137 تماس بگیرند.

واکنش های توئیتری اعضا ادامه دارد؛ کدام کم‌توجهی؟

همچنین علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در حاسب توئیتری خود نوشت: نه این شهرداری نسبت به نام شریف شهدا کم توجه است و نه این شورا.شهردار شورای پنجم سالیان را در جبهه‌های دفاع مقدس گذرانده است و تعداد قابل توجهی از اعضای شورا از خانواده ایثار و شهادت هستند. کدام کم‌توجهی؟ در این ایامی که مسئله اصلی ما حفظ وحدت و انسجام ملی است بذر تفرقه نیفکنیم.

مدیران جدید شهری معتقد هستند که این تغییرات در دوران گذشته رخ داده و ربطی به آنها ندارد و مدیران گذشته هم این موضوع را رد می‌کنند و خواستار پاسخ شفاف مدیران نسبت به این مشکل هستند.

کلمه شهید از تابلوی آیت هم حذف شد

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای چهارم شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: موضوع حذف کلمه شهید از برخی از تابلوهای معابر شهر تهران ابتدا در فضای مجازی منتشر شد و بعد مستندات آن گذاشته شد و آخرین نمونه آن تابلوی خیابان شهید مدنی است که کلمه شهید از آن برداشته شده است. 

مدیران فعلی باید پاسخگو باشند

وی با بیان اینکه این اتفاقی است که به صورت طبیعی در اختیار مدیریت شهری است و باید مسؤولان در این زمینه پاسخگو باشند، گفت: روال نامگذاری معابر به این صورت است که کمیسیونی ذیل کمیسیون فرهنگی با نام کمیته نامگذاری که اعضای آن از روابط عمومی شهرداری، شورا و کارشناسان هستند تشکیل شده و تمامی تصمیمات در این کمیته گرفته و در نهایت در صحن علنی به رأی گذاشته می‌شود و برای هر تغییر باید الزاماً مصوبه شورا وجود داشته باشد و بعد از تأیید موضوع به شهرداری ابلاغ می‌شود.

به گفته طلایی، البته برای برخی از تغییرات مراسمات رسمی گرفته می‌شود مانند خیابان نلسون ماندلا اما برای بسیاری از تغییرات هم شهرداران مناطق ورود کرده و تابلو را حذف و یا اصلاح می‌کنند.

وی با تأکید بر این موضوع که این اقدام در دوره گذشته صورت نگرفته است، گفت: خبرپراکنی‌های متعددی صورت می‌گیرد حتی بنده شنیده‌ام که در جایی پیمانکاران شهرداری با مردم هم در این باره درگیر شده‌اند.

وی به صحبت‌های روز گذشته محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون اجتماعی شورای پنجم اشاره کرد و گفت: به نوعی موضوع حذف کلمه شهید را به شورای چهارم ربط داده و اصل داستان را تکذیب کردم اما این امر در دوره قبل نبوده و اگر موردی دارند اعلام کنند و این اقدام نوعی اتهام‌زنی است.

طلایی گفت: چرا در مورد وضع جدید توضیح ندادند باید مدیریت شهری به افکار عمومی در این باره پاسخ دهد.

چرا مسؤولان سکوت کردند

وی در ادامه گفت: مسؤولین به جای سکوت در برابر این کار و انداختن تقصیرات بر گردن گذشتگان بهتر است پاسخ شفافی بدهند و اگر قرار است تابلویی را تغییر دهند و غفلتی صورت گرفته اعلام و معذرت‌خواهی کنند و پیشنهاد ما به مدیریت شهری پاسخ شفاف در این باره است تا هر چه سریع‌تر موضوع جمع شود.

انتقادات زیادی به مدیریت شهری در خصوص حذف نام کلمه شهید از روی تابلوها صورت گرفت اما اعضای شورا معتقدند که این کم‌لطفی است.

محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در این باره  به فارس گفت: افرادی که این کار را در فضای مجازی انجام می‌دهند به دنبال اهداف دیگری هستند.

نباید به نام شهدا کم‌لطفی کرد

وی با بیان اینکه نباید به نام شهدا کم‌لطفی کرد، گفت: در دوره جدید 38 درصد اسامی به نام شهدا خورده است.

میرلوحی با تأکید بر این موضوع که این تابلوها از دوره قبل بوده است و ما آنها را نزده‌ایم، گفت: اگر موردی هم بوده اصلاح شده است و ما نباید به موضوعات این چنینی دامن بزنیم و این موضوع به نفع شهر و شهروندان نیست.

وی معتقد است دامن زدن به این کار باعث می‌شود که به بقیه هم یاد بدهیم که بروند نام شهدا را پاک کنند و این موضوع درست نیست.

بر اساس این گزارش، داستان حذف کلمه شهید از برخی معابر شهر تهران همچنان ادامه دارد و تاکنون مدیران شهری به این موضوع پاسخ درستی نداده‌اند و مدام موضوعات مختلفی مطرح می کنند. البته پیروز حناچی شهردار تهران که چند روزی است عمل جراحی انجام داده امروز مقابل دوربین صدا و سیما آمد و قول رفع مشکلات را داد.

انتهای پیام/1404

منبع:فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان