۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین ۴۰هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد/ تخصیص ۳۰۰میلیون اعتبار به سازمان‌های مردم نهاد
کد خبر: ۳۳۷۵۱۹ نویسنده: مریم بیدخام تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۴ ساعت: ۱۴:۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین:

۴۰هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد/ تخصیص ۳۰۰میلیون اعتبار به سازمان‌های مردم نهاد

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به تخصیص ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به سمن‌ها گفت: طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گرفت و دفتر امور اجتماعی نقش دبیر هیئت نظارت را برعهده دارد.

۴۰هزار زن سرپرست خانوار در استان وجود دارد/ تخصیص ۳۰۰میلیون اعتبار به سازمان‌های مردم نهاد

مریم بیدخام در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اهمیت فعالیت سمن‌ها اظهار کرد: در چند سال اخیر بر افزایش کمی و کیفی سازمان‌های مردم نهاد تاکید داشتیم و در این راستا شرایط را برای علاقمندان به تاسیس سمن‌ها تسهیل کردیم.

وی افزود: به منظور توانمند سازی نیروهای مردمی که در زمینه کاهش آسیب‌ها تلاش دارند دوره‌های آموزشی متعددی برگزار شده، همچنین برپایی دوره‌های ماهانه به صورت مستمر در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین تصریح کرد: به شکل جدی بر فعالیت ان جی اوها نظارت می‌شود برای این منظور سمن‌ها باید از کلیه فعالیت‌های خود مستندسازی کرده و در اختیار ما قرار دهند.

وی بیان کرد: سمن‌ها باید پروانه فعالیت معتبر داشته باشند لذا با سمن‌های فاقد مجور برخورد اداری شده و تذکر لازم به آنها داده شده تا نسبت به اخذ پروانه فعالیت معتبر و یا تمدید آن اقدام کنند.

بیدخام عنوان کرد: سمن‌ها به دلیل برخورداری از جایگاه مردمی و ارتباط دوسویه با دولت و مردم نقش بی‌بدیلی در کاهش آسیب‌ها دارند.

وی با اشاره به ویژگی طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها گفت: طرح‌ها باید خلاقانه، کارشناسی شده، اثربخش و بومی بوده و با فرهنگ ملی و اسلامی ما سازگار باشند، همچنین از نتیجه و جامعه هدف مشخصی برخوردار باشند که ما از طرح‌های دارای این شاخصه‌ها حمایت می‌کنیم.

حمایت از 25 ان جی او فعال در استان

این مسئول تصریح کرد: امسال تلاش کردیم که در هر منطقه محروم، سمنی را مستقر کرده و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، براین اساس سازمان‌های مردم نهاد در حسینیه‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج استقرار یافته و با شناسایی افراد و ارتباط با آنها، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهند و تلاش می‌کنند تا مشکلات آنها را از این طریق رفع کنند.

وی بیان کرد: امسال به صورت عادلانه از حدود ۲۵ ان‌جی‌او که از استانداری، فرمانداری، بهزیستی و ورزش و جوانان مجوز گرفته بودند و طرح‌های آنها مطابق با سیاست‌های ابلاغی وزارت کشور بود، حمایت کردیم.

بیدخام تصریح کرد: این سمن‌ها از قبل زمان‌بندی برنامه‌های خود را تعیین کردند و کارشناسی هم برای بحث نظارت مشخص شده است؛ همچنین دستگاه تخصصی نیز بحث همراهی و فراهم کردن شرایط برای اجرای مطلوب طرح ارائه شده را برعهده دارد.

وی عنوان کرد: طرح حمایت و توانمندسازی کودکان کار و خیابان در شهرستان‌های قزوین و تاکستان، طرح مداخله اجتماع محور در البرز با هدف ارتقای سلامت اجتماعی و اجرای طرح آموزش شیوه‌های کارآفرینی به دختران در معرض آسیب در محله حیدریه و در قالب کارگاه‌های توانمندسازی و مهارت آموزی از جمله طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها بود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین گفت: امسال به آوج و آبگرم اعتبارات خوبی تخصیص پیدا کرد و از طریق سمن‌ها طرح‌های خوبی در شهرهای آوج و آبگرم اجرا شد که در این راستا طرح کارآفرینی و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر با اولویت زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شده و با نظارت بهزیستی انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به اینکه برخی هنرها و صنایع دستی در استان در معرض فراموشی قرار دارند؛ لذا تلاش کردیم تا از ظرفیت ان‌جی‌او‌هایی که می‌توانند در محلات مستقر شوند استفاده کنیم تا جوانان و زنان سرپرست خانوار در سطح محلات را شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهند تا توانمند شوند؛ چراکه برخی از اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه با همین آموزش‌ها، توانمند شده و اکنون خود به عنوان یک کارآفرین فعالیت دارند.

بیدخام بیان کرد: یکی از ان‌جی‌اوهای موفق در سطح استان، در حوزه بحث ازدواج فعالیت می‌کند که نکته جالب آن است که همه دخترانی که از این طریق آموزش دیده و به ازدواج آنها کمک شده، زندگی موفق و پایداری دارند زیرا این سمن با حوزه علمیه همکاری داشته و اساتید حوزه به زوجین، مهارت‌های زندگی را آموزش می‌دهند.

وجود بیش از 750نوع مواد مخدر صنعتی

وی بیان کرد: درمورد برخی از آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، براساس آمارهای ارائه شده توسط ثبت احوال دقیقا می‌توان متوجه افزایش یا کاهش آنها شد اما درمورد سایر آسیب‌ها همچون مفاسد اخلاقی و اعتیاد نمی‌توان به صورت دقیق و با عدد و ارقام نظری بیان کرد.

این مسئول عنوان کرد: به طور کلی با توجه به اقدامات انجام شده و یا در حال انجام در استان، آسیب‌ها رو به کاهش است و نکته مهم شفاف شدن آسیب‌هاست به عبارتی این مشکلات در گذشته هم به شکل جدی وجود داشت اما چون تابو بوده و کسی در مورد آنها صحبت نمی‌کرد و زیرپوستی بود.

وی در ادامه گفت: امروزه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به صورت علنی توسط نهادهای مختلف و با عدد و ارقام بیان می‌شود لذا در حال کنترل هستند.

بیدخام با اشاره به وجود بیش از 750نوع مواد مخدر صنعتی گفت: نقش خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار قابل توجه است؛ لذا با هوشیاری و افزایش آگاهی خانواده‌ها و مراقبت از فرزندان این آسیب‌ها تا حدود زیادی کنترل می‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین تصریح کرد: استان قزوین دارای یک میلیون 307 هزار نفر جمعیت بوده که نسبت جنسی آقا به خانم، 108 است؛ همچنین در سطح استان 344 کانون فرهنگی، 111 موسسه، 311 جاذبه‌های گردشگری و 86 مراکز اقامتی وجود دارد که ظرفیت‌های مناسبی به شمار می‌آیند.

وی با اشاره به وجود 40 هزار زن سرپرست خانوار در استان گفت: سال گذشته نزدیک به ۵ میلیون نفر از استان قزوین بازدید کردند که این یک ظرفیت مهم است و می‌تواند بازار مناسبی برای فروش آثار و تولیدات هنری زنانی باشد که در حوزه صنایع دستی و مشاغل خرد خانگی فعالیت می‌کنند.

بر فعالیت ان جی او ها نظارت جدی می‌شود

بیدخام با اشاره به میزان اعتبارات اداره‌کل امور اجتماعی استانداری قزوین بیان کرد: حدود 5 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار توانستیم جذب کنیم که از طریق وزارتخانه‌ها به دستگاه مربوطه واریز شده است و ما فقط کار نظارتی را برعهده داریم تا اعتبار تعیین شده فقط در چارجوب مشخص هزینه شود.

وی تاکید کرد: این اعتبار مستقیم از وزارتخانه به دستگاه اجرایی واریز شده و دفتر ما فقط نقش نظارت و مستندسازی دارد تا مواردی که مشهود می‌شود به صورت مکتوب به وزارت کشور ارسال کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری قزوین با اشاره به تخصیص 300 میلیون تومان اعتبار به سمن‌ها گفت: طرح‌های ارائه شده توسط سمن‌ها در هیئت نظارت مورد بررسی قرار گرفت و دفتر امور اجتماعی نقش دبیر هیئت نظارت را برعهده دارد.

وی عنوان کرد: جلسه هیئت نظارت با ریاست استاندار و یا معاون امور سیاسی استاندار و با حضور نماینده سمن‌ها، نماینده شورای استان، نماینده اطلاعات و پلیس امنیت برگزار و در نهایت نظر جمع توسط دفتر امور اجتماعی ابلاغ می‌شود.

بیدخام تصریح کرد: سعی کردیم برای اینکه عدالتی بین سمن‌ها باشد، از ظرفیت همه سازمان‌های مردم نهادِ دارای پروانه فعالیت معتبر به شکل عادلانه کمک بگیریم.

وی در پایان گفت: سمن‌ها طرح‌های خود را که در قالب سیاست‌های کلی نظام است ارائه کنند تا آنها را در اولویت قرار داده و به محض دریافت بودجه در اختیار سمن‌ها قرار ‌دهیم.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان