۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین به‌روز بودن در تدریس سواد رسانه‌ای جزو ضروریات است
کد خبر: ۳۳۷۵۱۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۴ ساعت: ۱۴:۵۰ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر فرهنگ رسانه در قزوین:

به‌روز بودن در تدریس سواد رسانه‌ای جزو ضروریات است

پژوهشگر فرهنگ رسانه گفت: آگاهی از ریل تکامل و پیشرفت رسانه و فن آوری برای برخورد با رسانه‌های کنونی و آینده ضرورت دارد و باید در تدریس تفکر و سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان و مخاطبان مطرح شود، درواقع هدف از این درس آماده کردن مخاطب برای آینده است.

به‌روز بودن در تدریس سواد رسانه‌ای جزو ضروریات است

به گزارش خبرنگار علم و فن‌آوری صبح قزوین؛ حسین غفاری در دوره آموزشی تدریس تفکر و سواد رسانه که ظهر امروز(یکشنبه) در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مدرسان سواد رسانه‌ای باید به‌روز باشند و با زمان مسابقه دهند و از مسائل رسانه‌ای روز آگاه باشد و متناسب با آن تدریس کند، درواقع نمی‌توان با روش سال گذشته امسال تدریس کرد.

وی ادامه داد: تکامل رسانه‌ها در طول 100سال گذشته ریل خاصی را طی کرده و براساس تصادف نبوده، از این رو آگاهی از این روند به درک آینده رسانه کمک می‌کند و با دانستن آن غافلگیر نخواهیم شد.

پژوهشگر فرهنگ رسانه ابراز کرد: تبدیل رسانه‌ها از آنالوگ به دیجیتال به معنای رهاشدن از جهان ماده و گذر از جهان فیزیک به ریاضی نخستین ریل در روند تکامل رسانه‌هاست و تمام جهان به سمت پیشرفت در این جهات پیش می‌رود.

وی افزود: همگراشدن و قابلیت اضافه شدن امکانات، قابل حمل بودن و شبکه شدن از دیگر ریل‌های پیشرفت و تکامل رسانه و فنآوری است و آگاهی از آن برای برخورد با رسانه‌های کنونی و آینده ضرورت دارد و باید در تدریس تفکر و سواد رسانه‌ای برای دانش آموزان و مخاطبان مطرح شود، درواقع هدف از این درس آماده کردن مخاطب برای آینده است.

این مدرس سواد رسانه‌ای عنوان کرد: برای تدریس تفکر و سواد رسانه فرارفتن از صرف متن کتاب و استفاده از مثال‌ها و مطالب متناسب با روز ضروری است، باید خبرها و صحبت درباره مسائل روز توسط خود دانش آموزان و مدیریت توسط مدرس انجام شود.

وی افزود: در سواد رسانه‌ای باید به متن که آشکارترین لایه هر پیام دیداری و شنیداری است، زیرمتن که جزئیات را بیان می‌کند و فرامتن که تحلیل است توجه شود، لازم است این موارد علاوه بر اینکه به‌صورت تئوری تدریس می‌شود در عمل و در قالب تمرین‌های کلاسی نیز تدریس شود تا قدرت تحلیل و تفکر دانش آموز سنجیده شود.

غفاری با تاکید بر شرکت فعال دانش آموزان و مخاطب در آموزش سواد رسانه‌ای گفت: یادگیری فعالانه با مناظره، صحبت کردن، شبیه سازی و یا انجام واقعی کار و مسابقه امکانپذیر است و اهمیت این موارد در یادگیری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تغییر دانش‌آموزان، بدون تغییر معلم فاجعه بی‌سوادی را به همراه دارد و باید به آن توجه جدی داشت؛ همچنین لازم است یادگیری به‌صورت همیارانه صورت گیرد.

پژوهشگر فرهنگ رسانه در پایان ابراز کرد: یادگیری همیارانه دارای اصولی است که طبق آن هیچ فردی بدون موفقیت دیگران موفق نمی‌شود، جلوگیری از سواری گیران مجانی، بازنگری و فرم پردازش گروهی، مدیریت تضادها و اختلافات، تصمیم گیری و ایجاد اعتماد و استفاده از فرصت تعاملات از جمله آن‌هاست.

انتهای پیام/6006   

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان