۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین شورای فرهنگ عمومی زمینه اعتلای فرهنگی را فراهم کند/ در نظام اسلامی به‌دنبال یک مدل فرهنگ اسلامی هستیم
کد خبر: ۳۳۷۵۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۲۴ ساعت: ۱۳:۱۹ ↗ لینک کوتاه

در جلسه شورای فرهنگ عمومی مطرح شد

شورای فرهنگ عمومی زمینه اعتلای فرهنگی را فراهم کند/ در نظام اسلامی به‌دنبال یک مدل فرهنگ اسلامی هستیم

نماینده ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: شورای فرهنگ عمومی زمینه رشد و اعتلای فرهنگی را فراهم کند.

شورای فرهنگ عمومی زمینه اعتلای فرهنگی را فراهم کند/ در نظام اسلامی به‌دنبال یک مدل فرهنگ اسلامی هستیم

وی تصریح کرد: قرآن کریم برای معرفی نیکی، نیکان را به ما معرفی می‌کند و در واقع برای معرفی نیکی به مصادیق می‌پردازد. ما نیز در شورای فرهنگ عمومی باید مصادیق فرهنگی را که عاشورا، غدیر، قرآن، انتظار ظهور، نماز جمعه و جماعت است، معرفی کنیم.

امام جمعه قزوین در ادامه با بیان اینکه متصدیان امور فرهنگی مانند باغبان هستند،عنوان کرد: هیچ باغبانی نمی‌تواند با نگاه دستوری زمینه رشد و نمو را فراهم آورد. در حوزه فرهنگی نیز این گونه است و همه باید زمینه‌ رشد و اعتلای فرهنگی را فراهم کنیم.

 

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی بستر رشد و اعتلای فرهنگی را فراهم کند، اضافه کرد: نگاه خدای متعال این گونه بوده که پیغمبران باید زمینه و بستری را فراهم کنند تا مردم خودشان برای اجرای عدالت به پا خیزند و نگاه دستوری در این حوزه را راهگشا ندانسته است.

وی یادآور شد: رسول گرامی اسلام (ص) با فرهنگ در مقابل شمشیر ایستاد و فرهنگ دینی و الهی را تبیین کرد. نخستین آیات قرآن نیز در عرصه قلم و فرهنگ است و این مهم جایگاه والای فرهنگ و قلم را در نگاه دینی نشان می‌دهد.

عابدینی در ادامه عنوان کرد: خیلی وقت‌ها خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های بیگانه با فرهنگ ما آمیخته می‌شود و فرهنگ الهی و دینی ما را مخدوش می‌کند. خدا اصرار دارد بین فرهنگ شیطانی و الهی مرزبندی صورت بگیرد تا جامعه آسیب نبیند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین افزود: خدا می‌فرماید کار شیطان این است که شما را تحقیر کند و داشته‌ها و توانمندی‌هایتان را برایتان کوچک جلوه دهد تا در شما یأس و ناامیدی ایجاد کند. فرعون نیز با تحقیر قومش، بر آنها مسلط می‌شد و این شیوه‌ی فرهنگ‌های شیطانی است.

 

 

امام جمعه قزوین به اهمیت گام دوم انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است، بسیار حیاتی و مهم است و باید به صورت ویژه و اختصاصی به آن پرداخته شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین برخورداری از حریت و آزادگی را لازمه کار فرهنگی دانست و تأکید کرد: متأسفانه برخی جریانات سیاسی، حریت و آزادگی را زیر سؤال می‌برند و کسی که عضو آنهاست برای هر سخن گفتن باید از آنها اجازه بگیرد و این خارج از حریت و آزادگی است.

 

فرهنگ مهمترین عنصر توسعه به شمار می‌آید

هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: فرهنگ یک مسأله مهم محسوب می‌شود و عنصر فرهنگی مهمترین عنصر توسعه به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: هر جامعه با رشد فرهنگی می‌تواند به خوشبختی برسد و با نزول فرهنگی نیز به تباهی کشیده می‌شود. کشورهایی که نتوانستند مسیر توسعه را بپیمایند، بخاطر بی‌توجهی به عنصر فرهنگ بوده چرا که بی‌توجهی به فرهنگ، سایر عناصر توسعه را نیز بی اثر می‌کند.

استاندار قزوین ادامه داد: دشمن با عنصر فرهنگ هر کشوری را از اهداف خود دور می‌کند و پس از جنگ تحمیلی مهمترین عنصر دشمن برای به زانو درآوردن انقلاب، فرهنگ بوده است و باید با جدیت به این حوزه پرداخته شود.

وی عنوان کرد: باید به ارزش‌های دینی و اجتماعی خود تکیه کنیم چرا که اگر این دو مکمل یکدیگر شوند، شاهد رشد و اعتلای فرهنگی خواهیم بود.

 

دست‌یابی به توسعه پایدار نیازمند توسعه فرهنگی است

محمدحسین اسماعیلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین نیز در این جلسه اظهار کرد: فرهنگ از جایگاه بسیار ارزنده‌ای برخوردار است و به عنوان هویت هر ملت و سرزمینی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم باید به دنبال توسعه فرهنگی باشیم. بسیاری از کشورهای دنیا در حوزه‌های اقتصادی و مادی ممکن است به توسعه و پیشرفت رسیده باشند اما از آنجایی که شاید پیوست فرهنگی همراه این توسعه نبوده است، به سر منزل مقصود نرسیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین بیان کرد: ما در نظام اسلامی به دنبال یک مدل فرهنگ اسلامی هستیم که بر مبنای آیات قرآن بنیانگذاری شده باشد تا انسان محور اصلی آن قرار گیرد و مبتنی بر رحمت و رشد انسان باشد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین گفت: انقلاب اسلامی زمینه تثبیت و توسعه مدل فرهنگیِ رحمانی را فراهم کرد و همگی باید قدردان این نعمت الهی باشیم. در طول چهل سال گذشته قدم‌های جدی در این مسیر برداشته شده است اما مطمئناً تا رسیدن به سر منزل مقصود راهی طولانی در پیش داریم.

وی افزود: از همه جهت در تهاجم بیگانگان قرار داریم و امروز به خاطر ارتباطات گسترده در فضای مجازی، مرزهای جغرافیایی، زمان و مکان در نوردیده شده است و در این شرایط حساس لازم است با برنامه‌ریزی دقیق، جامع و فعالانه وارد عرصه شویم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان