۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین کتیبه کشف‌شده از امامزاده "ولی" در موزه مردم‌شناسی قرار گرفت
کد خبر: ۳۳۷۴۰۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۷ ساعت: ۱۴:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تاکستان:

کتیبه کشف‌شده از امامزاده "ولی" در موزه مردم‌شناسی قرار گرفت

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تاکستان گفت: کتیبه کشف شده از امامزاده "ولی" ضیاءآباد در موزه مردم شناسی تاکستان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و بعد از پایان بازسازی شبستان با تعبیه فضایی کتیبه به محوطه شبستان منتقل می‌شود.

کتیبه کشف‌شده از امامزاده "ولی" در موزه مردم‌شناسی قرار گرفت

امیر علیمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره ساماندهی و بازسازی بنای امامزاده "ولی" شهر ضیاءآباد اظهار کرد: با توجه به ارائه طرح توسعه بنای امامزاده "ولی" ضیاءآباد درخواستی از طرف اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مبنی بر ایجاد شبستان به اداره کل میراث فرهنگی ارسال شد.

وی افزود: این طرح در فروردین ماه ۹۸ در کمیته فنی مطرح شد که از مصوبات این جلسه، اداره اوقاف ملزم به اصلاحات نقشه بر اساس معیارها و ضوابط میراث فرهنگی شد و در همین راستا مقرر گردید بررسی و تائید مجدد به کمیته فنی اداره کل میراث فرهنگی ارجاع شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان تاکستان ادامه داد: با توجه به درخواست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مبنی بر طرح توسعه امامزاده ولی ضیاءآباد و تایید نقشه‌های اجرایی توسط کمیته فنی میراث فرهنگی استان، با طرح توسعه و ساخت شبستان با نظارت کامل میراث فرهنگی موافقت بعمل آمد.

وی عنوان کرد: روز گذشته در حین حذف بخش الحاقی متصل به بنای ثبت شده، کتیبه ای سنگی که دارای ارزش فرهنگی است، کشف شد که جهت بررسی و مطالعات علمی به اداره میراث فرهنگی تاکستان منتقل شد.

تخریبی در بنای اصلی امامزاده صورت نگرفته است

این مسئول عنوان کرد: تا زمانی که شبستان جدید احداث و تکمیل شود این کتیبه در موزه مردم شناسی تاکستان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و بعد از پایان بازسازی شبستان با تعبیه فضایی کتیبه به محوطه شبستان منتقل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به شایعاتی مبنی بر تخریب ساختمان اصلی امامزاده "ولی" عنوان کرد: تخریبی در بنای اصلی امامزاده صورت نگرفته و بخشی که در حال بازسازی است مربوط به دوره معاصر بوده و بنای اصلی امامزاده که به شماره ثبت ۲۶۲۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، هیچ گونه آسیبی ندیده است.

علیمحمدی در پایان گفت: تا اطلاع ثانوی ادامه اجرای عملیات بازسازی متوقف شده تا بحث بازبینی مجدد محوطه توسط کارشناسان وباستان شناسان میراث فرهنگی صورت پذیرد.

گفتنی است؛ در پی تخریب بنایی قدیمی آستان مقدس امام زاده ولی شهر ضیاءآباد کتیبه ای با ابعاد ۱ ×۱.۵ کشف شد که قدمت آن به زمان ایلخانی که مربوط به سال ۷۰۰ هجری قمری است.

انتهای پیام/3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان