۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۷۰ کانون "سلامت محله" در قزوین فعالیت می‌کند
کد خبر: ۳۳۷۳۸۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۶ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌های مردمی:

۷۰ کانون "سلامت محله" در قزوین فعالیت می‌کند

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌های مردمی گفت: کانون‌های سلامت مردمی در راستای ارتقای سطح سلامت و اجتماعی کردن سلامت فعالیت می‌کنند که این تعداد در استان قزوین ۷۰مورد است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۹۹به ۱۲۰مورد برسد.

۷۰ کانون "سلامت محله" در قزوین فعالیت می‌کند
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ علی عزیزخانی ظهر امروز(شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره کانون‌های سلامت روستایی و شهری استان اظهار کرد: امید به زندگی از شاخصه‌های مهم در جامعه است و این آمار در ایران 76سال و در استان 78سال است؛ این عدد در ابتدای انقلاب 55 بود و در میانگین دنیا 71سال است.
 
وی ادامه داد: 16سال آخر زندگی انسان‌ها با بیماری همراه است و 20درصد ژنتیک و جنس، 30درصد رفتاری مردم و 50درصد نیز عوامل اجتماعی در آن تاثیرگذار است و 25درصد مردم در این سه مورد سهیم هستند.
 
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی در امور مشارکت‌های مردمی ابراز کرد: هم اکنون بیماری‌های غیرواگیر همچون سرطان، دیابت و فشارخون درحال افزایش است و مردم قزوین سالی 33کیلوگرم شکر مصرف می‌کنند در راستای کنترل این عوامل و برای اجتماعی شدن سلامت به همکاری خود مردم نیاز شدید وجود دارد که فعالیت کانون‌های سلامت در این مؤثر است.
 
وی ادامه داد: این کانون به‌عنوان تشکل اجتماع محور و محلی که مردم در آن با هدف ارتقای سلامت خود محله و جامعه مشارکت می‌کند.
 
این مسئول افزود: تاکنون 70کانون در استان راه‌اندازی شده که 24کانون در قزوین، 20 مورد در تاکستان، 9مورد در البرز، هشت مورد در بوئین زهرا، سه مورد آبیک و شش مورد در آوج را شامل می‌شود و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 99این میزان به 120برسد.
 
کانون‌ها به‌صورت داوطلبانه و با هدایت بخش علوم پزشکی شکل می‌گیرد
 
وی عنوان کرد: محل استقرار کانون می‌تواند خانه بهداشت، خانه سلامت شهرداری‌ها یا هر محلی که توسط بخش خصوصی و دولتی به آن اختصاص پیدا کند؛ در محله‌ها با محوریت مرکز بهداشتی و درمانی یا خانه بهداشت است و در هسته اولویت آن رابطان، سفیران، گروههای خودیار و افراد محلی در آن نقش دارند و اعضا از طریق رای گیری انتخاب می‌شوند.
 
عزیزخانی بیان کرد: دبیر انتخابی به مدت یک سال فعالیت می‌کند و در قدم بعدی مشکلات سلامت و آسیب محله احصاء می‌شود، فراخوان جهت عضویت در کانون، آموزش، ارائه مشاوره، مداخله‌های محلی، برگزاری مجمع سلامت محله با مشارکت سه گروه مردم، دولتی‌ها و خیرین و افراد متکمن از دیگر فعالیت‌های کانون سلامت است.
 
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: کانون‌ها به‌صورت داوطلبانه و با هدایت بخش علوم پزشکی شکل می‌گیرد و تحت نظر مراکز جامع سلامت شکل می‌گیرند و بازوی آن‌ها هستند و کمیته راهبری وضعیت کانون، تولید محتوای علمی و نطارت بر کانون‌ها را به عهده دارند.
 
وی عنوان کرد: توانمندسازی مردم محلات جهت حفظ سلامت خود، مردم و جامعه مورد تاکید صریح ريئیس دانشگاه علوم پزشکی است.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان