۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فرآیند انتخاب کاندیداهای برگزیده برای انتخابات مجلس تشریح شد/ پیش از آغاز ثبت‌نام، گزینه‌های نهایی معرفی می‌شوند
کد خبر: ۳۳۷۳۵۲ نویسنده: رضا سبحانی‌فر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۳ ساعت: ۱۵:۵۰ ↗ لینک کوتاه

در مصاحبه صبح قزوین با دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان؛

فرآیند انتخاب کاندیداهای برگزیده برای انتخابات مجلس تشریح شد/ پیش از آغاز ثبت‌نام، گزینه‌های نهایی معرفی می‌شوند

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین گفت: ۴نماینده در کل استان انتخاب و معرفی می‌شوند و تلاش داریم که پیش از آغاز ثبت‌نام به کاندیداهای نهایی برسیم تا فقط منتخبین نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

فرآیند انتخاب کاندیداهای برگزیده برای انتخابات مجلس تشریح شد/ پیش از آغاز ثبت‌نام، گزینه‌های نهایی معرفی می‌شوند

رضا سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در شورای وحدت انقلاب اسلامی استان قزوین اظهار کرد: همزمان با پنجم شهریورماه سال جاری چهارمین جلسه شورای نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین برگزار شد که موضوع جلسه دعوت از کاندیداهای نیروی انقلابی به منظور تبیین سازوکار و مکانیزم شورای سیاستگذاری نیروهای انقلاب نسبت به انتخاب نهایی کاندیداهای برتر بود.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین افزود: در این جلسه اکثریت اعضای شورا حضور داشتند؛ همچنین از 11کاندیدای احتمالی دعوت شده، به جز یک نفر که در سفر کربلای معلی بود، همگی حضور داشتند؛ ضمن اینکه به جای یکی دیگر از این افراد، نماینده تام الاختیار وی در جلسه شرکت کرده بود.

وی عنوان کرد: در جلسه سازوکار و مکانیزم و فرآیند فعالیت تشریح و بیان شد تا کاندیداها نسبت به این موضوع کاملا اشراف پیدا کرده و با آگاهی تصمیم بگیرند.

سبحانی‌فرد بیان کرد: همچنین همه کاندیداهای حاضر در جلسه شورا وحدت نیروهای انقلاب پذیرفتند که نسبت به نتیجه نهایی مجموعه شورای نیروهای انقلاب تمکین خواهند کرد و آماده هستند با امضای تعهدنامه ای که برای این منظور تدوین شده تعهد خود را به صورت رسمی و کتبی اعلام کنند.

وی تصریح کرد: همه کاندیداهای حاضر در جلسه به داشتن تحکیم و تثبیت وحدت و انسجام نیروهای انقلابی تاکید داشتند تا براساس نتیجه نهایی فقط افرادی که به عنوان گزینه نهایی انتخاب و معرفی شدند برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کنند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین ابراز کرد: این جلسه کاملا امیدوارانه بود و اکثر حاضران فرآیند تشکیل جلسه و مطالب بیان شده را خوب ارزیابی کردند؛ همچنین کاندیداها مطالب و نقطه نظراتی را پیشنهاد دادند.

وی اضافه کرد: از جمله به این موضوع اذعان داشتند که اگر این کار انتخاب کاندیدا به صورت علمی و دقیق و منطبق بر شاخصه‌های مشخص مورد توافق جمع، انجام شود، قطعا با اطمینان خاطر بیشتری تمکین کرده و کار به شیوه صحیح‌تری پیش می رود که ما نیز تاکید داشتیم قطعا این امر براساس مکانیزم علمی و مورد تایید همگانی اتفاق خواهد بود.

10سوال اساسی از همه کاندیداها پرسیده خواهد شد

سبحانی‌فرد عنوان کرد: 20شاخص و معیار احصاء شده عمدتا برگرفته از بیانات امام راحل و مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف است، همچنین بخشی دیگر براساس شاخصه‌های بومی و محلی و مطابق با نیاز استان تعیین شده است.

وی تصریح کرد: این شاخصه‌های 20گانه مورد توافق همگان بود؛ همچنین افراد نقطه نظراتی بیان داشته و برخی شاخصه‌های دیگر را پیشنهاد دادند که ما نیز قول دادیم شاخصه‌های پیشنهادی آنها را به صورت مکتوب دریافت کرده و از آنها پس از تصویب در شورا استفاده ‌کنیم.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین تاکید کرد: قطعا انتخاب و قضاوت مجموعه شورا، براساس شاخصه‌های مورد توافق طرفین خواهد بود.

وی عنوان کرد: مبنای این شورا رسیدن به وحدت حداکثری است و برای رسیدن به کاندیدای نهایی فرآیند کار بدین شکل است که مرحله اول احصاء شاخص‌هاست که قبلا انجام شده و باید کامل‌تر شود، مرحله بعدی دعوت از کاندیداهای احتمالی جریان انقلابی برای تشریح مکانیزم فعالیت است.

دبیر ائتلاف شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: بعد از تبیین سازوکارها، کاندیداها به شورای نیروی انقلاب دعوت می‌شوند و به آنها به اندازه کافی وقت و فرصت برابر، منطبق با شاخص‌ها و سوالات تدوین شده داده می‌شود.

 وی عنوان کرد: 10سوال اساسی از همه کاندیداها پرسیده خواهد شد که این سوالات جنبه ملی، استانی و توانمندی‌های عمومی و فردی کاندیدا دارد.

سبحانی‌فرد اظهار کرد: در مرحله اول شورای 60نفره ارزیابی خود را در قالب امتیازی که کاندیداها کسب کرده‌اند رتبه‌بندی می‌شوند؛ در این مرحله دو برابر نیاز کاندیدای قطعی از کاندیداهای احتمالی براساس نظر شورا و مبنای شاخص‌ها انتخاب می‌شوند که این تعداد در شهر قزوین چهار نفر است.

وی تصریح کرد: در مرحله دوم کسانی که بیشترین امتیاز را در شورا اخذ کردند، در مجمع عمومی نیز کاندیداها بعد از معرفی و بیان برنامه‌های خود مورد سنجش و انتخاب از سوی اعضای مجمع عمومی شورای نیروهای انقلاب شهر قزوین قرار می‌گیرند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: مجامع سه‌گانه ما در شعرهای قزوین و آبیک و البرز متناسب با جمعیت آنها دایر خواهند شد که این مجامع یا به صورت تلفیقی و یا به صورت مجزا برگزار می‌شوند که در این مجامع به کاندیداها براساس قرعه کشی، وقت برابر داده می‌شود تا شناخت مجامع نسبت به آنها افزایش یابد.

وی عنوان کرد: در نهایت فصل الخطاب انتخاب کاندیداهای نهایی ما مجمع عمومی و نتیجه نظر سنجی در سطح جامعه خواهد بود.

چگونگی شکل گیری مجامع عمومی

سبحانی‌فرد بیان کرد: در شورای سیاستگذاری نیروی انقلاب، برای هر شهرستان یک هیئت موسس انتخاب کردیم که به تصویب شورا رسیده است و این هیئت موسس که میانگین آن ۵ تا 7 نفر است؛ وظیفه دارد براساس خصوصیاتی که افراد مجمع باید داشته باشند، نسبت به شناسایی اعضای مجمع اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اکنون هیئت موسس در 6شهرستان انتخاب شده و در حال عضوگیری هستند که تا 15شهریور عضوگیری تمام می‌شود و تا 30شهریورماه نیز باید مجمع تشکیل و هیئت رییسه و شورای شهرستان انتخاب شود.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین در ادامه گفت: مجامع ما از میزان جمعیت شهرستان‌ها تبعیت می‌کند؛ ضمن اینکه تعداد اعضای مجامع باید 150 نفر به بالا باشد که بر این اساس در آبیک مجمع ۱۵۰ نفری، البرز ۲۵۰ نفره و قزوین ۶۰۰ نفری خواهیم داشت که مجموع آنها ۹۵۰ تا هزار نفر خواهد بود.

وی تاکید کرد: سه شهرستان قزوین، البرز و آبیک یک حوزه انتخابی با دو کاندیدا و دو نماینده است که جمعیت این سه شهرستان براساس آخرین سرشماری ۹۵۰ هزار نفر است.

سبحانی‌فرد تصریح کرد: تاکستان نیز یک حوزه انتخابی مجزاست و لذا مجمع خاصی در این شهرستان تشکیل می‌شود و دو مجمع هم برای شهرستان‌های آوج و بویین زهرا که یک حوزه انتخابی است، شکل خواهد گرفت به عبارتی ۶ مجمع به ازای ۶ شهرستان خواهیم داشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های عمومی اعضای مجمع بیان کرد: دین‌مداری، تکلیف گرایی و ولایت مداری از ویژگی‌های عمومی اعضای مجمع است؛ ضمن اینکه مجمع در واقع متشکل از افراد انقلابی،‌ نخبه،‌ موثر در جامعه، فرهیخته و از اقشار و سلایق مختلف هستند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین عنوان کرد: نسبت حضور خانم‌ها و جوان‌ها در این مجامع مشخص شده است؛ براین اساس 25درصد از اعضای مجامع باید خانم و 30درصد دیگر نیز جوانان 25 تا 40 ساله باشند که در این صورت مجامع از جامعیت لازم برخوردار بوده و نماینده افکار عمومی جامعه و جریان انقلابی خواهند بود.

وی در ادامه گفت: 4نماینده در کل استان انتخاب و معرفی می‌شوند و تلاش داریم که پیش از آغاز ثبت‌نام به کاندیداهای نهایی برسیم تا فقط منتخبین نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

سبحانی‌فرد ابراز کرد: تلاش بر این است که در مجامع، گفتمان انقلاب برگرفته از معیارها و منویات مقام معظم رهبری و امام راحل حاکم باشد نه نگرش‌ها و تعصبات گروهی و منطقه‌ای.

وی تصریح کرد: بعضأ مطرح می‌شود که امکان مهندسی آرا اعضای مجمع وجود دارد که این موضوع قابل پذیرش نیست؛ چون اعضای مجمع افرادی نخبه، بصیر و آشنا به مباحث هستند و اینگونه نیست که به راحتی و با رایزنی پشت پرده و بدون درنظر گرفتن مصالح نظام، نظرات دیگران را بپذیرند؛ چراکه هر کدام آنها استقلال در قضاوت دارند.

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی استان قزوین در پایان ابراز کرد: با توجه به اینکه در هر حرکت اجتماعی و سیاسی احتمال خطا وجود دارد؛ لذا کمیته نظارت و بازرسی که اعضای آن افراد بی‌طرف هستند، برای جلوگیری از وقوع هرگونه رایزنی و لابی تشکیل خواهد شد.

انتهای پیام/7003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان