۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سیل امسال بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد
کد خبر: ۳۳۷۳۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۲ ساعت: ۱۴:۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در قزوین:

سیل امسال بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: سیل امسال بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنایی، ابنیه، مزارع کشاورزی و منازل وارد کرد.

سیل امسال بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت زد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اسماعیل نجار در نخستین همایش ملی مدیریت بحران کشور که ظهر امروز(سه شنبه) در سالن اجتماعات شهید امامی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان مدیریت بحران کشور پس از ۵۰ ماه از مجلس بیرون آمد و به قانون تبدیل شد و رئیس جمهور در تاریخ چهارم شهریورماه آن را ابلاغ کرد و ما سعی کردیم کارهای مقدماتی برای اجرایی شدن قانون را انجام دهیم.

وی بیان کرد: مدیریت بحران فقط یک سازمان نیست و همه‌ مردم در این بحث اساس کار هستند و در حل مشکلات جامعه اگر نسبت به دستور مافوق عمل نکنیم باید به جزای اعمال خود برسیم؛ جایگاه مدیریت بحران بسیار رفیع و مهم است و اگر قانون به درستی اجرا و با همکاری همه نهادها نیز آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به موقع تدوین و تصویب شود، مشکلات جامعه خاتمه پیدا می‌کند.

نجار با اشاره به تبیین جایگاه مدیریت بحران افزود: اگر کم کاری و کوچکترین مشکلی در جامعه پیش بیاید باید تا انتهای کار پاسخگو باشیم و باید با اجرای صحیح دستورالعمل‌ها، کاستی ‌های جامعه را حل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در بروز سیل اخیر که در یک دوره ۵۰۰ ساله رخ داد، عدم لایروبی مشکل اصلی بود و بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور را درگیر خود کرده‌ بود.

این مسئول عنوان کرد: عدم نظارت در ساخت و ساز در شهرهای سیل زده باعث ایجاد مشکل شد و تمام دستگاه‌های اجرایی کشور باید هم در شرایط بحرانی و هم شرایط عادی ماموریت خود پاسخگو باشند.

نجار با اشاره به هماهنگی مناسب بین سازمان مدیریت بحران و دستگاه های خدمات رسان اضافه کرد: با وجود مشکلات بسیار در سیل اخیر توانستیم با اعزام ۱۲۰ تیم از وزارت کشور ظرف مدت ۴۸ ساعت بیش از ۸۰ درصد انشعابات برق و آب را راه اندازی کنیم.

وی تصریح کرد: با مصالح معمولی اما رعایت آیین نامه ۲۸۰۰ در ساخت و ساز می‌توانیم از مشکلات وارده در زمان حادثه جلوگیری کنیم و اگر ناظرین نظام مهندسی کوچکترین بی‌دقتی را انجام دهند موجب مشکلات بسیاری خواهد شد که در سیل اخیر شاهد موارد زیادی از این قبیل بودیم.

76 کشته در سیل سال جاری

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: اگر همه کارها در جامعه بر طبق اصول و قوانین پیش برود مشکلی پیش نمی‌آید و اگر نهادی کار اشتباهی انجام دهد باید پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: در حادثه سیل ۷۶ نفر کشته شدند که ۲۱ نفر از حادثه دیدگان مربوط به شهر شیراز بودند که علت اصلی بروز این حادثه تبدیل رودخانه به جاده در ۳۰ سال قبل بود و ۵۵ درصد مقصر این حادثه نیز شهرداری این شهر شناخته شد.

نجار گفت: ما در کشور ۱۴۷ هزار کیلومتر رودخانه داریم اما ساماندهی این اندازه رودخانه که مشکلات آن از ۵۰۰ سال گذشته تاکنون ایجاد شده در یک دوره کوتاه مدت امکان پذیر نیست و در این خصوص باید با برنامه‌ریزی پیش برویم.

این مسئول افزود: برخی از مسئولیت‌ها فقط در حیطه کاری ما نیست و همه نهادها باید با همکاری و واقف بودن به کار خود با یکدیگر همکاری داشته باشند و نباید در مسئولیت خود کم کاری کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری در بارندگی داریم، ابراز کرد: ما در حل مشکلات جامعه دائما به سمت مطلوب پیش رفته‌ایم و باید تلاش کنیم تا برای رسیدن به نقطه مورد نظر، با توجه به حادثه خیز بودن کشور موفق شویم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به خسارات سیل امسال گفت: سیل امسال بیش از ۳۵هزار میلیارد تومان خسارت به تأسیسات زیربنایی، ابنیه، مزارع کشاورزی و منازل وارد کرد.

این مسئول در پایان بیان کرد: برآورد خسارت‌های سیلاب اخیر درست نبوده‌ و با وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی دولت نیز میزان برآوردهای اعلام شده توسط استان‌های حادثه دیده باید دقیق‌تر اعلام شود.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان