۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مشکلات عدیده بهورزان مناطق محروم و دور از مرکز شهر/ گذراندن دوره کارآموزی جزو سوابق کاری ما محسوب نمی‌شود
کد خبر: ۳۳۷۳۰۷ نویسنده: پریسا لطفی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۱ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

بهورز روستای "زویار" در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

مشکلات عدیده بهورزان مناطق محروم و دور از مرکز شهر/ گذراندن دوره کارآموزی جزو سوابق کاری ما محسوب نمی‌شود

بهورز روستای زویار گفت: بهورزان در افزایش سطح آگاهی و سلامت اعضای جامعه و مراقبت مادران باردار نقش مهمی به عهده دارند و در کنترل و پیشگیری بیماری‌های واگیر سهیم هستند اما در مناطق محروم مشکلات عدیده ای دارند.

مشکلات عدیده بهورزان مناطق محروم و دور از مرکز شهر/ گذراندن دوره کارآموزی جزو سوابق کاری ما محسوب نمی‌شود

پریسا لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره جایگاه و فعالیت بهورزان در سلامت جامعه اظهار کرد: مراقبت مادران باردار، اعلام اخطارها، نکات و راهنمایی آنان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های بهورزان است، راهنمایی‌ها در دوران بارداری در کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: مراقبت‌ها و پیگیری واکسیناسیون بموقع و مرتب نیز از جمله اقدامات بهورزان است؛ با نهادینه شدن واکسیناسیون در کشور شاهد حذف بسیاری از بیماری‌ها و رسیدن آمارها به صفر هستیم.

بهورز روستای زویار ابراز کرد: آموزش در زمینه بیماری‌های غیرواگیر از فعالیت‌هایی است که بهورزان در آن نقش مهمی به عهده دارند؛ این آموزش‌ها می‌تواند در کنترل و پیشگیری بیماری‌هایی همچون دیابت، فشار خون و حتی انواع سرطان تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به مشکلات بهورزان عنوان کرد: هم اکنون دو سال دوره‌ای که بهورزان در آموزشگاه طی می‌کنند جزء سابقه کاری آن‌ها محسوب نمی‌شود و این قشر خواستار رفع این مشکل هستند؛ البته این طرح در حال بررسی است اما هنوز تائیدیه آن صادر نشده است.

این بهورز افزود: یادآوری مداوم و پی در پی و پیگیری‌های دائم برای سلامتی افراد جامعه سختی‌های خاص خود را دارد و درمواردی افراد قانع نمی‌شوند، البته باوجود نرسیدن این شرایط به صفر شاهد بهبود چشمگیر آن در سطح جامعه هستیم.

نقش مهم بهورز در جلب اعتماد و آگاهی مناطق روستایی

وی بیان کرد: بهورزان مناطق محروم و دور از مرکز شهر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند که قدیمی و ناایمن بودن خانه بهداشت، دسترسی سخت به شهر و محل تحصیل فرزندان و شغل همسر و مشکلات رفت و آمد در گردنه‌ها از جمله آنهاست.

لطفی با بیان سطح آگاهی مردم در مناطق روستایی اذعان کرد: اکنون به دلیل پیشرفت و گستره ارتباطات و فضای مجازی اطلاعات و سطح آگاهی مردم نسبت به مسائل مربوط به بهداشت و سلامت حتی در مناطق روستایی و دور از مرکز شهری افزایش یافته و این بعد مثبت استفاده از ابزار فضای مجازی است.

وی ادامه داد: مردم در مناطق روستایی از بهورزان درخواست راهنمایی و کسب اطلاعات را دارند تا با این اقدام اطلاعات خود را در زمینه سلامت افزایش دهند.

بهورز روستای زویار با اشاره به خاطرات کاری خود ابراز کرد: در یکی از روزهای کاری یکی از مادران باردار به خانه بهداشت مراجعه کرد و پس از ثبت فشار متوجه فشار بالا و امکان تشنج شدم و مادر بلافاصله به مراکز درمانی ارجاع داده شد و اگر چند دقیقه دیرتر برای درمان اقدام می‌کرد جان خود و فرزندش به خطر می‌افتاد، این خاطره تجربه مهمی بود و نقش بهورز در آن مشخص است.

وی در پایان عنوان کرد: برگزاری مراسمات در مناسبت‌های مختلف همچون هفته سلامت نیز در جلب نظر و اعتماد مردم نقش مهمی دارد و زمینه انتقال اطلاعات و گسترش سطح آگاهی را فراهم می‌کند که در این راستا نیز برگزاری جشن هفته سلامت در فضای باز و همراه با تغذیه سالم و آش تجربه جالبی بود که در روستا نورد استقبال گسترده دانش آموزان و مادران قرار گرفت.

انتهای پیام/۶۰۰۶   

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان