۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین پوسترهای کارگاه مبارزه با فساد "هفت‌سنگ" منتشر شد/ شهید "تاج احمدی" ۵۰۰نقاشی از چهره شهدا خلق کرد
کد خبر: ۳۳۷۲۹۱ نویسنده: محمد رازقی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۱ ساعت: ۸:۵۰ ↗ لینک کوتاه

دبیر گروه هنری شهید تاج‌احمدی در مصاحبه با صبح قزوین:

پوسترهای کارگاه مبارزه با فساد "هفت‌سنگ" منتشر شد/ شهید "تاج احمدی" ۵۰۰نقاشی از چهره شهدا خلق کرد

دبیر گروه هنری شهید تاج‌احمدی گفت: سومین کارگاه هنری شهید تاج احمدی مردادماه امسال با محوریت مبارزه با فساد "هفت سنگ" برگزار شد و پوسترهای تولید شده در این کارگاه هم اکنون منتشر شده است.

پوسترهای کارگاه مبارزه با فساد "هفت‌سنگ" منتشر شد/ شهید "تاج احمدی" ۵۰۰نقاشی از چهره شهدا خلق کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ گروه هنری شهید تاج احمدی فعالیت خود را از آبان 97 و برگزاری کارگاه گرامیداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی آغاز کرده‌است. اعضای این گروه تلاش می‌کنند هنر خود را در مسیر دغدغه‌های انقلاب به کار گیرند و تا کنون سه کارگاه در این راستا برگزار کرده‌اند.

انتشار پوسترهای خلاقانهٔ کارگاه هفت سنگ با موضوع مبازه با فساد بهانه‌ای بود تا به سراغ دبیر این گروه برویم و با او دربارهٔ این گروه گفت‌وگو کنیم. محمد رازقی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات تصویری تحصیل کرده و 12 سال است در زمینهٔ گرافیک فعالیت می‌کند.

رازقی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به تشکیل جمع‌های خودجوش مردمی اظهار کرد: گروه شهید تاج احمدی نیز به عنوان یک گروه مردمی شکل گرفته و در مسیر خود از کمک نهادهایی چون جبههٔ فرهنگی انقلاب اسلامی و سازمان هنری رسانه‌ای اوج نیز بهره مند شده‌است.

این هنرمند ادامه داد: قزوین یکی از مراکز استانی است که جمع هنرمندان مردمی در آن شکل گرفته‌است. همزمان با کارگاه هفت سنگ، کارگاهی با موضوع سبک زندگی در یزد و قبل از آن کارگاهی با موضوع حمله ناو امریکایی به هواپیمای مسافربری ایرانی برگزار شد.

وی با اشاره به تشکیل شبکهٔ منسجم کشوری از هنرمندان دغدغه‌مند تصریح کرد: این هنرمندان در سراسر کشور ارتباط دوستانه‌ای با هم دارند و فعالیت‌های یکدیگر را را انعکاس می‌دهند. نهضت مردمی پوستر انقلاب نیز این گروه‌ها را حمایت می‌کند.

فعالیت یک جمع مردمی به برکت نام شهید "تاج احمدی"

رازقی در بیان علت نامگذاری گروه به نام شهید تاج احمدی، تشریح کرد: شهید تاج احمدی هنرمند شهید همشهریمان بود که در 19 سالگی در پاسگاه زید به شهادت رسید. این هنرمند با وجود سن کمی که داشت آثار فاخری در زمینه عکس، گرافیک دیواری و نقاشی از خود به یادگار گذاشته‌است.

دبیر گروه هنری شهید "تاج احمدی" ادامه داد: شهید تاج احمدی تنها بیش از 500 نقاشی چهره از شهدا از خود به جای گذاشته است و در سن 19 سالگی استعداد و نبوغ هنری خوبی از خود نشان دادند. با این وجود مردم قزوین آشنایی کمی با این شهید دارند.

وی با اشاره به فعالیت‌های گروه شهید تاج احمدی برای معرفی این شهید، ابراز کرد: ما کارمان را به برکت نام این شهید پیش می‌بریم و تلاش می‌کنیم زمینهٔ شناخته شدن او را هم فراهم کنیم. امسال نیز در سالگرد شهادت شهید مراسمی برگزار شد و همرزمانش خاطراتی از او بیان کردند.

هنر پوستر یک واکنش سریع در وقایع اجتماعی است

این هنرمند قزوینی با اشاره به نقشی که هنرمندان در اتفاقات بزرگ تاریخ از جمله پیروزی انقلاب اسلامی داشتند، اظهار کرد: شاخص‌ترین نمونه‌های آن را در وقوع انقلاب اسلامی و سرودها، پلاکاردها، نقاشی‌های دیواری و گرافیتی‌های تصویر امام می‌توان دید.

وی اضافه کرد: پس از انقلاب و در جریان جنگ نیز آثار هنری در زمینه‌های مختلف تولید شد که این حرکت همچنان ادامه دارد. فتنه 88 نیز برههٔ دیگری بود که هنرمندان در آن نقش‌آفرینی کردند و نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی در همان زمان شکل گرفت.

دبیر گروه هنری شهید "تاج احمدی" با تاکید بر اینکه خط حرکت گروه شهید تاج احمدی دغدغه‌های رهبر انقلاب است، تصریح کرد: جهت دهی گروه با توجه به اولویت‌هایی است که رهبر انقلاب تعریف می‌کنند، به عنوان مثال قصد داریم در آینده فعالیتی در زمینهٔ بیانیهٔ گام دوم انقلاب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پوستر نسبت به هنرهای تجسمی دیگر مانند نقاشی، نگارگری و خوشنویسی نوپاتر است، گفت: با این وجود هنر پوستر از سال‌های قبل از پیروزی انقلاب وجود داشته است.

رازقی با اشاره به اینکه پوستر به دلیل استفاده از تکنیک‌های نوین کامپوتری و عکاسی جذابیت زیادی دارد، گفت: هنر پوستر به دلیل بالا بودن سرعت تولید اثر، یک واکنش سریع در وقایع اجتماعی است و خاصیت پیام‌رسانی دارد. در صورتی که در هنرهای سنتی پیام‌رسانی کمتر مطرح است و زیبایی اثر اهمیت دارد.

انتشار پوسترهای کارگاه هفت سنگ در فضای مجازی

رازقی با بیان اینکه فعالیت‌های گروه شهید تاج احمدی در دو حوزه انجام می‌شود، ابراز کرد: گروه شهید تاج احمدی در دو حوزهٔ آموزش و تولید اثر فعالیت می‌کند. در حوزهٔ آموزش برنامه‌هایی برای توانمندسازی افراد با سطح مقدماتی و متوسط وجود دارد، حوزهٔ تولید اثر نیز برای افراد حرفه‌ای در نظر گرفته‌شده‌است.

وی افزود: این گروه تا کنون سه کارگاه در زمینهٔ تولید اثر برگزار کرده است. کارگاه اول با موضوع چهل سالگی انقلاب اسلامی و کارگاه دوم به نام سجیل با موضوع معامله قرن فلسطین در قالب اینفوگرافیک برگزار شد.

این هنرمند قزوینی با اشاره به انتشار این آثار، عنوان کرد: پوسترهای تولید شده در کارگاه چهل سالگی در راهپیمایی 22 بهمن، دانشگاه‌ها، معابر و فضای مجازی منتشر شد. آثار کارگاه سجیل نیز هنوز منتشر نشده و قصد داریم آنها را در نشریات و محصولات تصویری مثل موش‌گرافی نمایش دهیم.

دبیر گروه هنری شهید "تاج احمدی" عنوان کرد: سومین کارگاه مرداد ماه امسال با موضوع مبارزه با فساد برگزار شد، این کارگاه که هفت سنگ نام داشت، با حضور بیش از 20گرافیست برگزار شد و پوسترهای آن در فضای مجازی منتشر شده‌است. مجموعهٔ کامل این پوسترها در سایت نهضت مردمی پوستر انقلاب اسلامی بارگذاری شد.

انتهای پیام/5001

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان