۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۲۴ ماه حقوق نگرفتیم/ حاضریم زندان برویم اما شرمنده خانواده‌ نباشیم/ ۱۰سال انتظار برای حل مشکلات شرکت کافی نبود؟
کد خبر: ۳۳۷۲۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۱۰ ساعت: ۱۳:۱۵ ↗ لینک کوتاه

کارگران معترض شرکت "کنتورسازی" در مصاحبه با صبح قزوین:

۲۴ ماه حقوق نگرفتیم/ حاضریم زندان برویم اما شرمنده خانواده‌ نباشیم/ ۱۰سال انتظار برای حل مشکلات شرکت کافی نبود؟

کارگران معترض شرکت "کنتورسازی" گفتند: سه ماه پیش به ما وعده‌ی پرداخت بیمه و حقوق را دادند، اما این وعده نیز مانند بسیاری از وعده‌های آن‌ها به تحقق نرسیده و اداره‌ی کار تنها راهکار شکایت را برای کارگران ارائه داد که شکایت کارگران هم به نتیجه‌ای نرسید.

۲۴ ماه حقوق نگرفتیم/ حاضریم زندان برویم اما شرمنده خانواده‌ نباشیم/ ۱۰سال انتظار برای حل مشکلات شرکت کافی نبود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ کارگران شرکت کنتورسازی استان قزوین امروز(یکشنبه) در اعتراض به حل نشدن مشکلات این شرکت و انتظار 10ساله خود برای تحقق وعده و وعیدهای مسئولان استان برای چندمین بار تجمع کردند.

شرکت کنتورسازی در سال ۱۳۴۷ تأسیس شد و با رونق تولیدی که پیدا کرده بود تولیدات این شرکت به کشورهای مختلف صادر می‌شد، اما در سال 88 در روند خصوصی‌سازی شرکت و تخلف مالی در جریان عرضه سهام آن، امروز درهای آن به روی کارگرانی که عمر خود را پشت خط‌های تولید این کارخانه گذراندند، بسته شده است. فرمان تعطیلی کارخانه از سوی سرپرست شرکت کنتورسازی با عنوان «نبود مواد اولیه» صادر شده است.

کنتورسازی ایران که از سال ۱۳۸۱ در بورس پذیرفته شده بود، در سال‌های ابتدایی دولت نهم زمینه خصوصی‌سازی کاملش فراهم شد. سرانجام سهام حاکمیتی این شرکت در سال ۱۳۸۷ از طریق بازار بورس در سومین مرحله عرضه، با سه برابر قیمت پایه به شرکت سرمایه‌گذاری و تجارتی معین رنان واگذار شد. در نهایت قریب به ۷۰ درصد سهام در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری و تجارتی معین رنان قرار گرفت.

هشت درصد از سهام نیز متعلق به شرکت آیترون و مابقی سهام نیز در بازار بورس به صورت شناور در اختیار دیگر سهام‌داران قرار گرفت؛ سهامی که با اسم رمز «واگذاری به کارگران» خصوصی‌سازی، اندک پس‌انداز کارگران را جذب کرده و امروز لقب «مال‌باخته» به آنها داده است.

این کارگران معترض در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره‌ی مشکلات این شرکت گفتند: اجناس شرکت کنتورسازی که در گمرک مانده بود با توجه به حکم مراجع قضایی استان و سازمان گمرگ بصورت آزاد صادر شده است، اما هنوز خط تولید راه اندازی نشده است.

این کارگران افزودند: مدیر این شرکت درهای شرکت کنتورسازی را بسته‌است و با وجود اینکه مدیرعامل شرکت در زندان است، اما امور شرکت را از دور پشتیبانی می‌کند همچنین شخصی که خود را مدیر نمی‌داند و قراردادی در این زمینه انجام نداده‌است، امور این شرکت را به عهده‌گرفته‌است.

این معترضان ادامه دادند: 180کارگر در این شرکت درحال فعالیت هستند که از سال 95 و به مدت 24ماه حقوقی درقبال کارکردهای خود دریافت نکرده‌اند همچنین این کارگران بطور قراردادی در این شرکت مشغول فعالیت هستند و تنها چند نفر از این افراد استخدام رسمی شده‌اند.

کارگران شرکت کنتورسازی ابراز کردند: شرکت کنتورسازی از سال 87بطور شخصی شروع به فعالیت کرد و مشکلات اصلی شرکت نیز از همان زمان آغاز شد. مسئولان به ما وعده داده‌بودند که اجناس در اختیار شرکت قرار بگیرند و کارگران مجدد مشغول کار شوند، اما این شرکت از ابتدای سال جاری بسته شد و از 30مردادماه سال جاری که قطعات شرکت از گمرگ آزاد شد درب‌های شرکت کنتورسازی با زنجیر بسته شد.

این معترضان عنوان کردند: از 30مردادماه سال جاری که قطعات وارد شرکت شد ما به دستور دادستانی تنها موفق به بازگشایی درب ورودی شرکت شدیم، اما درب سالن‌های این شرکت بسته‌ است.

این کارگران بیان کردند: از زمانی که حقوق و مطالبات کارگران متوقف شد اوضاع کارگران رو به بحران رفت و کارگران این شرکت را به کارگری در نانوایی و بنایی کشاند که حداقل نان و زندگی روزانه‌ی آن‌ها تامین شود، اما این مبالغ پاسخگوی نیازهای کارگران نیست.

این معترضان عنوان کردند: بدهی این شرکت به هر کارگر حدود 80میلیون تومان است که شکایات و پیگیری‌های ما برای دریافت این مبلغ یا حتی کمتر از آن به در بسته خورده‌است و هیچ مسئولی پاسخگوی این ماجرا نیست، اما این تنها گوشه‌ای از مشکلات ماست. بیمه‌ی کارگران این شرکت مدت‌ها بی‌اعتبار مانده‌است که این مشکلات کارگران را بیش از پیش نگران می‌کند.

کارگران شرکت کنتورسازی اذعان کردند: بیمه‌ی کارگران تنها تا سه ماه پیش پرداخت می‌شد که البته در ماه‌های آخر هم شامل بیمه‌ی درمانی نبود که این مسئله علاوه برکارگران خانواده‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند، مسئولین در ظاهر با حضور مدیرعامل فعلی موافق نیستند اما در واقع از اقدامات وی حمایت می‌کنند.

این معترضان تصریح کردند: این شرکت با وجود یک خط تولید هیچ‌گونه صادراتی به کشورهای دیگر نداشته‌است و حرف‌هایی نظیر تولیدات 7هزارعددی کنتور و صادرات آن به کشورهای عراق و ترکیه دروغی بیش نبوده‌است و این دروغ‌ها صرفا جهت ارتقای سهام بورس بود که هزینه‌‎ی سود آن صرف بدهکاری‌های دولتی نظیر بانک شد.

کارگران شرکت کنتورسازی گفتند: مدیریت اشتباه مدیرعامل این شرکت و فعالیت‌هایش در سازمان بورس کارگران و سهام‌داران شرکت کنتورسازی را به خاک سیاه کشانده است، بزرگترین کلاهبرداری در سازمان بورس در زمان این مدیر انجام شد و مسئولین با مشاهده‌ی اعمال نادرست وی از اقدامات وی جلوگیری نکرده‌اند.

این معترضان افزودند: بدهی این شرکت بالغ بر هزار و 100میلیارد تومان است که سهم کارگران در مقابل این رقم بزرگی مبلغ ناچیزی به شمار می‌رود که حدود 300میلیارد تومان آن برای پرداخت مالیات و بدهی به بانک است.

کارگران شرکت کنتورسازی بیان کردند: سه ماه پیش به ما وعده‌ی پرداخت بیمه و حقوق را دادند، اما این وعده نیز مانند بسیاری از وعده‌های آن‌ها به تحقق نرسیده و اداره‌ی کار تنها راهکار شکایت را برای کارگران ارائه داد که شکایت کارگران هم به نتیجه‌ای نرسید و کارگران با گذشت 24ماه بدون حقوق مانده‌اند.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان