۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین زيبنده‌نيست نخبگان فرهنگي و هنري از همكاري در "هفته فرهنگی قزوین" محروم شوند/ مسئولان منافع استان را قرباني سلايق سياسي و جناحی خود نكنند
کد خبر: ۳۳۷۲۱۱ نویسنده: حمیدرضا سبحاني نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۶ ساعت: ۸:۳۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فرهنگي در مصاحبه با صبح قزوين:

زيبنده‌نيست نخبگان فرهنگي و هنري از همكاري در "هفته فرهنگی قزوین" محروم شوند/ مسئولان منافع استان را قرباني سلايق سياسي و جناحی خود نكنند

فعال فرهنگي گفت: زيبنده نيست شهرداري و شوراي شهر براساس ديدگاه سياسي غالب خود بسياري از نخبگان فرهنگي و هنري را از همكاري در برنامه‌هاي اين هفته محروم كنند به طوري كه صداي گلايه‌هاي اقليت داخل شورا نيز بلند شود.

زيبنده‌نيست نخبگان فرهنگي و هنري از همكاري در "هفته فرهنگی قزوین" محروم شوند/ مسئولان منافع استان را قرباني سلايق سياسي و جناحی خود نكنند

حمیدرضا سبحاني نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوين اظهار کرد: هفته‌ي فرهنگي قزوين كه در سال‌هاي اخير به مناسبت سالروز تاج گذاري شاه تهماسب صفوي در اين شهر كه به پايتختي آن رسميت بخشيد، برگزار مي‌شود ماهيت خوب و تاثيرگذاري دارد و خوشبختانه روند رو به جلويي را طي كرده است، اما به نظر مي‌رسد، مي‌توان به اهداف استراتژيك و كاربردي مهمتري در اين برنامه‌هاي فرهنگي رسيد كه به عنوان بازوي توسعه‌ي استان در ابعاد اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نقش ايفا كند.

وي ادامه داد: به عنوان مثال بايد گفت بُعد تفريحي و اجتماع آييني و فرهنگي مردم شهر يكي از اهداف مهم اين برنامه‌هاست، معتقدم بايد در اين زمينه با ساير برنامه‌هاي شهرداري كه در مناسبت‌هاي ديگر سال به ويژه عيد نوروز برگزار مي‌شود، تفاوت‌هايي وجود داشته باشد چنان كه توقع عمق بيشتر محتوايي به ذهن خطور مي‌كند.

اين نويسنده تصریح کرد: مي‌توان اهداف هويتي اين هفته را به طور گسترده تر براي مردمان همه‌ي ايران درنظر گرفت؛ البته با شيوه‌هايي مطلوب خلاقانه و هنري تاثيرگذاري بيشتري نيز خواهد داشت.

وی ابراز کرد: متاسفانه جمع كردن مردم شهر در يك مكان و برگزاري جُنگ‌هاي شاد و حضور هنرپيشه‌ها و خواننده‌هاي غيربومي درجه چندم، تكراري و كسالت بار شده و با توجه به اين كه در اكثر اوقات اعضاي محترم شوراي شهر در پيشاني مجلس نشسته اند، شائبه‌ي تبليغات انتخاباتي را در برخي ذهن‌ها فعال مي‌كند.

بسياري از نخبگان قزويني به پایتخت کوچ می‌کنند

سبحاني نژاد افزود: مهمترين هدف برگزاري هفته‌ي قزوين مي‌تواند معرفي بضاعت‌هاي استان، جذابيت‌هاي اقليمي و تاريخي همچنين شناساندن سرمايه‌هاي انساني استان باشد، از جمله اهداف استراتژيك فرهنگي ديگر شناساندن همراه با آشتي شهروندان استان با اين كهن شهر را نيز مي‌توان بيان كرد.

وی متذكر شد: متاسفانه بسياري از نخبگان قزويني علاقه و احساسي به اين شهر ندارند و مترصد فرصتي هستند كه به پايتخت كوچ كنند، بايد توجه داشت كه اولين قدم براي توسعه‌ي استان، احساس افتخار مردمان به زاد بومشان است كه به دلايل قابل كنكاش، اين افتخار هر روز كمرنگ‌تر مي‌شود.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: نشان دادن تاريخ و بزرگان ديروز و امروز اين منطقه و دعوت از نخبگان قزويني مطرح در كشور و جهان مي‌تواند تا حدودي اين نقيصه را ترميم نمايد، متاسفانه بعضي نخبگان قزويني از اين كه در پايتخت اعلام كنند اهل اين دارالمومنين هستند، خجالت مي‌كشند.

اين نويسنده افزود: قزوين نسبت به ساير استان‌هاي كشور، وسعت و جمعيت كمتري دارد ولي نزديكي به پايتخت، موقعيت شرياني جاده اي، قدمت تاريخي و بناهاي به جا مانده از ادوار مختلف همراه با تنوع آب و هوايي و اقليمي كم نظير فرصت‌هاي قابل توجهي را براي تسريع روند توسعه در اين استان فراهم آورده است كه بايد استفاده شود.

احداث اولين دارالشفاهاي ايران در قزوین

وی گفت: هفته‌ي قزوين مي‌تواند به سرمايه گذاران، توليدكنندگان و فرهيختگان انگيزه دهد تا از اين منطقه‌ي زرخيز بهره برداري زيبنده‌ي اين هويت و ظرفيت را داشته باشند. 

نويسنده‌ي نمايشنامه‌ي "حلقوم" ابراز کرد: هركوچه، هر ميدان و بناي قديمي اين شهر يادآور حكايت‌هاي تاريخي ارزشمندي است. اين شهر پرورش دهنده‌ي شهيدان شالباف، شالي، حسن پور، انصاري، علمي، انبارلويي و بسياري ديگر كه در ميان همشهريان خود همچنان گمنامند و چقدر خوب مي‌شد كه جوانان اين شهر با زندگي و حماسه‌هاي آنان آشنا شوند تا به زادگاهشان ببالند.

وي ادامه داد: دفاع جانانه در مقابل مغولان و افغان‌ها گرفته تا اعلام جهاد علماي قزوين در جنگ‌هاي ايران و روس و مشروطه خواهي قزويني‌ها، روايت‌هاي ناب و تاثيرگذاري وجود دارد كه مي‌تواند دستمايه‌ي فيلم سريال نمايشنامه رمان و داستان بشود.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: مدارس علميه‌ي پربار همچنين اولين دارالشفاهاي ايران در اين شهر احداث شده اند، نام‌هايي چون عبيد زاكاني، واعظ قزويني، مولاورديخان، سعدالسلطنه، آقاسيد جمال، آقاسيد علي و بسياري ديگر حكايت‌هاي آموزنده و بالنده اي از دوران زندگي خود داشته اند، مردمان امروز قزوين تا چه اندازه اين‌ها را مي‌شناسند؟!

حمايت از آثار هنري مدنظر قرار بگیرد

نويسنده‌ي سريال "رنج پنهان" اشاره كرد: در سپهر فرهنگي هر منطقه آثار مكتوب جايگاه ويژه اي دارند و همواره مي‌توانند مورد استفاده‌ي پژوهشگران، شهروندان فرهيخته، اديبان و هنرمندان قرار بگيرند. مرحومان گلريز و ورجاوند در كتاب‌هاي مفيد و مهم خود اشاراتي به اين منطقه داشته اند كه اگر چه در خور ستايش هميشگي هستند ولي كافي نيستند؛ زيرا هر فصل و بخش آن كتاب‌ها مي‌تواند دستمايه‌ي پژوهشگران و نويسندگان امروز قرار بگيرد.

سبحاني نژاد ادامه داد: حمايت از آثار هنري كه بيان كننده‌ي تاريخ و فرهنگ اين كهن شهر باشد نيز باید در هفته فرهنگی قزوین مدنظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بايد يادآور شد كه نويسنده اي چون "اورهان پاموك" شهر خودش استانبول را از طريق ادبيات به دنيا معرفي كرد و جيمز جويس نيز شهر دوبلين را به همين روش مطرح کرد. آلبرتو موراويا شهر رم و اسكات فيتز جرالد نيز نيويورك دهه‌ي سي ميلادي را تشريح كرد. بسياري از نويسندگان روسي و اروپايي حتي آفريقايي و آمريكاي لاتين نيز زادگاهشان را به وسيله‌ي كتاب‌هايشان به جهانيان معرفي كردند.

نويسنده‌ي سريال "تهران پلاك يك" تاكيد كرد: البته بايد اذعان داشت كه اعضاي محترم شوراهاي شهر در ادوار اخير حسن نيت زيادي داشته اند و اگر از تلاش و دغدغه مندي آنان تقدير نشود بي انصافي است، حمايت از برگزاري همايش نمايشي جوانان، همكاري با انجمن موسيقي و برگزاري نمايشگاه‌هاي خوشنويسي و نگارگري همچنين تعامل با انجمن سينماي جوان در اين هفته‌ي فرهنگي واقعا ارزشمند است.

از نفوذ جناحی و سیاسی در حوزه فرهنگ جلوگیری شود

وی ادامه داد: توجه به سرمايه‌هاي انساني قزوين نكته‌ي بسيار مهمي است، كاش اين هفته‌ي فرهنگي بستري جهت آشنايي مردمان اين ديار با فرزندان و همشهريان موفق خود فراهم مي‌كرد. هر جامعه با چهره‌هاي تاثيرگذار و الگو مي‌تواند توسعه پيدا كند و داراي انسجام و اعتبار باشد.

سبحاني نژاد اضافه كرد: مي‌توان نخبگان اقشار مختلف را در اين برهه‌ي زماني به شكلي تاثيرگذار در ناخودآگاه اجتماعي منطقه معرفي كرد و ارج نهاد، گاهي ديده شده در فضايي كوچك و با مخاطبيني محدود هدايايي به برخي پيشكسوتان و نخبگان اهدا شده است كه البته منظور بنده چنين شكلي از نخبه پروري نيست.

اين نويسنده اظهار کرد: به عنوان شهروندي كوچك از مسئولان و بزرگان استان خواهشمندم تا منافع و مصالح استان را قرباني سلايق سياسي و جناحي خود نكنند. هنگامي كه بحث توسعه‌ي همه جانبه‌ي منطقه مطرح مي‌شود بايد خطوط سياسي و جناحي را از بين برد و به وحدت نظر و عمل رسيد.

وي ادامه داد: اكثر استانداران غيربومي كه در اين كهن شهر مسئوليت گرفته اند، از تلاش گروه‌هاي سياسي براي نفوذ نفرات خودشان يا حتي جلوگيري از اعمال خوب و عمراني جناح مقابل كه زماني در راس قرار گرفته بودند، درد دل‌هاي زيادي داشته اند.

كميته‌هاي تاريخي، هنري و ادبي با حضور نخبگان قزوین تشکیل شود

نويسنده‌ي سريال "ساختمان پدر" عنوان کرد: زيبنده نيست شهرداري و شوراي شهر بر اساس ديدگاه سياسي غالب خود بسياري از نخبگان فرهنگي و هنري را از همكاري در برنامه‌هاي اين هفته محروم كنند به طوري كه صداي گلايه‌هاي اقليت داخل شورا نيز بلند شود.

وی تصريح کرد: در اين مقطع تاريخي بيش از هر زمان به وحدت و همدلي نيازمنديم و انتقاد تخريبگرانه، نه فايده دارد و نه تاثيرگذار خواهد بود. آنچه عرض كردم به عنوان شهروندي دلسوز بيان شد و به همه‌ي دست اندركاران اين برنامه‌ها خداقوت عرض مي‌كنم.

سبحاني نژاد بيان كرد: اميدوارم براي برنامه ريزي هفته‌ي فرهنگي سال ديگر از دهم شهريور سال جاري يعني يك روز بعد از اتمام مراسم، افدامات سازنده اي صورت بگيرد و كميته‌هاي تاريخي، هنري و ادبي با دعوت از بهترين فرهيختگان استان تشكيل شود تا شاهد برنامه‌هايي سودمندتر، گسترده تر و هدف گذاري شده تر باشيم.

فيلم نامه نويس قزويني گفت: لازم است در برنامه‌هاي هفته‌ي فرهنگي قزوين نخبگان، هنرمندان و انديشمندان قزويني بهتر معرفي شوند و برنامه‌ها به شيوه‌هاي خلاقانه تري برگزار شود تا ماندگاري و تاثير پذيري بيشتري داشته باشند.

وی در پایان گفت: متاسفانه در اين برنامه‌هايي كه سالانه برگزار شده، آثار مكتوب و تصويريِ فاخر و پرمحتوايي كه ماندگار و قابل ارائه در سطح كشور و حتي جهان باشند، تهيه نشده است. بي ترديد جاي پژوهش‌هاي اقليمي، تاريخي و فرهنگي خالي مانده است.

انتهای پیام/6006

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان