۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین "هفته فرهنگی قزوین" به زرق و برق ظاهری و هنرمندان تهرانی نیازی ندارد/ برنامه‌های این هفته زیربنایی و براساس دستاوردهای موثر فرهنگی نیست
کد خبر: ۳۳۷۲۰۵ نویسنده: محمدحسن سلیمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۶/۵ ساعت: ۸:۴۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس فرهنگی و قزوین‌پژوه در مصاحبه با صبح قزوین:

"هفته فرهنگی قزوین" به زرق و برق ظاهری و هنرمندان تهرانی نیازی ندارد/ برنامه‌های این هفته زیربنایی و براساس دستاوردهای موثر فرهنگی نیست

کارشناس فرهنگی و قزوین‌پژوه گفت: برنامه‌های هفته فرهنگی قزوین به اقدامات ظاهری و زرق و برق نیاز ندارد بلکه باید فعالیت‌های اساسی و بنیادی در راستای معرفی استان و شخصیت‌های مغفول مانده استان انجام شود.

"هفته فرهنگی قزوین" به زرق و برق ظاهری و هنرمندان تهرانی نیازی ندارد/ برنامه‌های این هفته زیربنایی و براساس دستاوردهای موثر فرهنگی نیست

محمدحسن سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، درباره مناسبت هفته فرهنگی قزوین و ظرفیت‌های این مناسبت بزرگ اظهار کرد: در شهریورماه به مناسبت انتقال پایتخت از تبریز به قزوین و تاسیس قزوین، روزی به‌عنوان "روز قزوین" نامگذاری شده که البته این مناسبت پیش از این در آبان ماه قرار داشت.

وی ادامه داد: هفته فرهنگی قزوین موقعیت و فرصتی ممتاز است که باید از آن برای بازمعرفی پیشینه تاریخی و هویت دیرینه فرهنگی نهایت بهره را برد.

این قزوین پژوه ابراز کرد: ما در منطقه‌ای با پیشینه تمدن 9هزارساله و یکجانشینی قرار داریم و یافته‌های باستان شناسی در سگزآباد و تپه‌های تاریخی استان این تمدن را نشان می‌دهد؛ این موضوع و فرصتی برای تمدن تازه، موقعیت فرهنگی ما را غنی کرده است.

وی افزود: امروز نیاز داریم آنچه از کهن شهر قزوین داشتیم را به همه عرضه کنیم و لزوما هفته فرهنگی قزوین فرصتی برای این کار در اختیار ما قرار می‌دهد و باید تلاش کنیم جدای از اقدامات ظاهری اقدامات زیربنایی و اساسی در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

این فعال رسانه‌ای عنوان کرد: درواقع ما نیازمند فعالیت‌های اساسی‌تر و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در تمام عرصه‌ها هستیم و لازم است همه به طور مشترک در این عرصه اقدام کنند.

وی با اشاره به ظرفیت گردشگری استان اذعان کرد: اکنون گردشگری در استان مغفول مانده چراکه نتوانسته‌ایم آنطور که باید ظرفیت و جاذبه‌های مختلف تفریحی، فرهنگی، مذهبی و مردم شناسی را عرضه کنیم و به میزانی که کوتاهی کنیم کمتر از ظرفیت‌ها بهره خواهیم برد.

متولیان مدیریت شهری آنطور که شایسته پیشینه قزوین است عمل کنند

سلیمانی افزود: اکنون اقتصاد محلی ما معیوب است و یکی از دلایل آن عدم استفاده از ظرفیت گردشگری و اقتصاد مبتنی بر این حوزه است؛ برای بهره بردن به بهترین شکل باید از هفته فرهنگی قزوین نهایت استفاده را برد.

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در هفته فرهنگی قزوین ابراز کرد: عمده فعالیت‌های این هفته زیربنایی و مبتنی بر دستاوردهای مؤثر فرهنگی نیست؛ البته از دست اندرکاران اجرای برنامه‌ها تشکر می‌کنم، اما نظرشان را به این نکته معطوف می‌کنم که آنطور که شایسته پیشینه قزوین است اقدام شود.    

سردبیر سابق روزنامه ولایت اظهار کرد: برنامه‌ها در این هفته می‌تواند مؤثرتر اجرا شود و صرف دعوت چند هنرمند از پایتخت و متحمل شدن هزینه‌های زیاد، تاثیر ویژه‌ای در حوزه بازشناسی قزوین ندارد.

وی ادامه داد: با برگزاری کارگاه، نشست و همایش، گذشته و تاریخ استان قابل ارائه است؛ معرفی پیشینه تاریخی، چهره‌های ماندگار و ادبیات کهن قزوین ضروری است.

این قزوین پژوه عنوان کرد: قزوین بیشتر از اینکه پایتخت خوشنویسی باشد پایتخت طنز ایران است و سه چهره ماندگار تاریخ ادبیات که دارای آثار قابل توجهی هستند یعنی عبید زاکانی، اشرف الدین حسینی قزوینی یا همان نسیم شمال و دهخدا قزوینی هستند.

وی ادامه داد: باید چهره‌های مغفول مانده معرفی شوند و در هفته فرهنگی قزوین هرسال حداقل 7چهره معرفی شده و 7همایش در سطح منطقه‌ای برگزار شود؛ معرفی این چهره‌ها می‌توانست در شب‌های مینودری رقم بخورد.  

این کارشناس فرهنگی درباره راه حل اجرای بهتر برنامه‌های هفته قزوین اظهار کرد: لازم است بلافاصله پس از اتمام هفته قزوین کارگروهی با حضور مدیریت شهری، مسئولین دخیل در فرهنگ و مدیریت ارشد استان شکل بگیرد و برای سال آینده برنامه ریزی و طراحی شود تا اقدامات اساسی‌تر و تاثیرگذارتری صورت گیرد.

وی افزود: نمی‌شود چند ماه پیش از هفته فرهنگی قزوین کاری کرد که کارستان باشد؛ با این شرایط و در شتاب زمان بیشتر اقدامات صوری و ظاهری خواهد شد و از این رو بهترین اقدام تشکیل کارگروه فنی و علمی از سرِ درد و استفاده از کارشناسان، افراد بااطلاع و باتجربه و شناخت عمیق است، با این کار می‌توان با حداقل اعتبار برنامه‌های خوبی اجرا کرد.

سلیمانی تاکید کرد: البته معرفی فرهنگ و پیشینه استان ضرورت و الزامی همیشگی است و اگر خواستار ماندگاری فرهنگ و آداب و سنن هستیم، ناچاریم همواره به موضوعات فرهنگی توجه داشته باشیم و درواقع باید نگاه معطوف به سال باشد نه صرف زمانی محدود و این موضوع در حوزه متولیان فرهنگ که ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و اعتبارات را در اختیار دارند، بیشتر مورد توجه است.

حضور بازیگران تهرانی هیچ پیامدی برای فرهنگ قزوین ندارد

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم اقدامی مؤثر و ویژه داشته باشیم و عمده فعالیت‌ها ظاهری بوده، لازمه انجام اقدامات بنیادی و اساسی استفاده از حداکثر توان است.

سردبیرسابق روزنامه ولایت قزوین ابراز کرد: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار و مصوباتش مورد تاکید دستگاه‌ها برای پیگیری باشد اما زمان زیادی است که این شورا تشکیل نشده است.

وی افزود: درواقع همراهی و همگامی دستگاه‌های فرهنگی و پرهیز از دوباره کاری و موازی کاری و حرکت بصورت متفق ضرورت دارد و امروز به این اتحاد و همگامی نیاز داریم.

سلیمانی تاکید کرد: در چند سال گذشته بیان کرده‌ام که اگر خواستار اقدام تاثیرگذار فرهنگی هستیم باید علاوه بر دستگاه‌های اجرایی تمام فعالان حوزه فرهنگ را در برگزاری هفته فرهنگی قزوین دخیل کرده و از مشارکت همگان بهره ببریم و همه را حول محور فرهنگ به یکدیگر متصل کنیم.

وی افزود: با مشارکت همگانی می‌توان از فرصت تازه استفاده کرد درغیر این صورت نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بخوبی استفاده کنیم.

این کارشناس فرهنگی عنوان کرد: نامشخص بودن اعتبارات برنامه‌های این هفته از دیگر ضعف‌های موجود است؛ لازم است بصورت شفاف مشخص شود که برای برگزاری هفته قزوین چه مقدار هزینه شده، در این صورت و با اطلاع یافتن مردم، تاثیرگذاری مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

وی افزود: ما نیاز نداریم این هفته را پرزرق و برق کنیم و هنرمندانی را از تهران دعوت کنیم بلکه می‌توان از توان هنرمندان استان بهره برد؛ درواقع دعوت‌ از هنرمندان تهران صرفا در دقایق حضور آن‌ها در جلسه تاثیر دارد و هیچ پیامدی برای حوزه فرهنگ استان نخواهد داشت و می‌توان از اهالی گمنام فرهنگ استان بهره برد.

این قزوین پژوه در پایان اذعان کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی نقشه راه مشخص داشته باشند و بخصوص مدیریت شهری باید از نقشه راه آگاه بوده و براساس آن اجرا کنند که متاسفانه در برگزاری برنامه‌های هفته قزوین این موضوع دیده نشده است.

انتهای پیام/۶۰۰۶  

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان