۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین مسئولین در ایمن سازی فضای مجازی کوتاهی می‌کنند
کد خبر: ۳۳۷۰۶۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۷ ساعت: ۱۲:۱۵ ↗ لینک کوتاه

معاون حقوق بشر و امور بین‌المللی وزیر دادگستری:

مسئولین در ایمن سازی فضای مجازی کوتاهی می‌کنند

معاون حقوق بشر و امور بین‌المللی وزیر دادگستری گفت: کودکان حق دارند علاوه بر فضای امن خانه و خانواده از فضای امن فضای مجازی و اینترنت بهره‌مند باشند اما مسئولین باید پاسخگو باشند که چرا در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

مسئولین در ایمن سازی فضای مجازی کوتاهی می‌کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ محمود عباسی در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که امروز(یکشنبه) در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: قانون اساسی ایران به عنوان قانون اساسی پیشرو، اصول متعددی به حقوق ملت اختصاص داده و به بهترین وجه برترین حقوق شهروندی را به تصویر کشیده است.

وی افزود: یک سوم از جمعیت کل کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند از این رو این حقوق به رسمیت شناخته شد و در سیاست‌های کلی و قوانین و مقررات کشور متناسب با سیاست‌های کلی نظام، قرار گرفت.

معاون حقوق بشر و امور بین‌المللی وزیر دادگستری بیان کرد: یکی از قوانین و مقررات کشور کنوانسیون حقوق بین‌الملل کودک است که در مجلس به تصویب رسیده و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک خاطرنشان کرد: در این کنوانسیون مجموعه‌ای از این حقوق به رسمیت شناخته شده است چراکه از مجموع جمعیت جهان، دو میلیارد کودک و نوجوان هستند که برای حمایت از این قشر پیمان نامه‌ای به تصویب رسید که حاصل تفکر جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: برخلاف گذشته که نگاه عاطفی و احساسی بر کودکان به صورت کلاسیک حاکم بود، بر اساس این کنوانسیون نگاه حق مدارانه باید وجود داشته باشد و از حقوق کودکان دفاع می‌کند چراکه کودکان حق زندگی، امنیت، رفاه اجتماعی، آموزش و تحصیل را دارند.

این مسئول ابراز کرد: این جمله که “کودکان آینده سازان جامعه هستند” بیانگر این است که جامعه و مردم باید به حقوق کودکان توجه کنند چراکه در حقوق و مقررات و آموزه‌های دینی بر آن تاکید شده است.

نباید در جامعه کودک کار داشته باشیم

عباسی اظهار کرد: براساس معارف اهل بیت به حقوق کودکان و والدین بسیار تاکید شده است؛ زمانی که ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم شایسته نیست در گوشه‌های مختلف از جامعه شاهد کودکان کار باشیم!

معاون حقوق بشر و امور بین‌المللی وزیر دادگستری  ادامه داد: آیا شایسته است که کودکانی که باید در آغوش خانه و خانواده باشند، کودک طلاق شوند و این‌ها نشانه دوری گزیدن ما از ارزش‌های دینی و نادیده گرفتن قوانین و مکلفات آن است.

این مسئول اضافه کرد: ۱۶ دستگاه اجرایی، دستگاه قضایی وظیفه سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و پایش حقوق کودک در سراسر کشور هستند که از سال ۸۴ در قالب کنوانسیون حقوق کودک شکل گرفته است.

وی بیان کرد: زمانی که تمام مدیران اجرایی و فعالان عرصه کودک در این نشست‌ها حاضر می‌شوند به معنای اهمیت جایگاه و حقوق کودکان در نزد مسئولین استان خواهد بود.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک خاطرنشان کرد: امسال را به عنوان سال تحول در حوزه حقوق کودک معرفی کردیم و در این راستا باید برنامه‌ریزی مناسب صورت گیرد و با مدیریت درست چالش‌های این مسیر برداشته شود.

وی با بیان اینکه مسئولان باید پاسخگوی حقوق کودکان باشند، ادامه داد: مسئولین حاضر باید  در این خصوص گزارش دهند که چه اقدامی در این خصوص انجام داده‌اند و با بررسی چالش‌ها راهکار مناسب را ارائه دهند.

عباسی بیان کرد: اساسا باید بدانیم چالش بازماندگان از تحصیل چیست و راهکار آن را ارائه دهیم؛ باید تلاش همه جانبه داشته باشیم تا بتوانیم پاسخگوی این نیاز اساسی باشیم.

چالش‌ها و مسائل حوزه کودکان بازمانده از تحصیل باید مدیریت شود

معاون حقوق بشر و امور بین‌المللی وزیر دادگستری اظهار کرد: کودکان حق دارند علاوه بر فضای امن خانه و خانواده از فضای امن فضای مجازی و اینترنت بهره‌مند باشند.

این مسئول افزود: دست اندرکاران حوزه فضای مجازی باید در این راستا پاسخگو باشند چراکه کسانی که مبدا اینترنت و دستاوردهای نوین هستند نیز در کشورهای خودشان برای حمایت از کودکانشان امنیت بر قرار کردند.

عباسی بیان کرد: مسئولین باید پاسخ باشند که در این رابطه چه کرده‌اند و پاسخگوی مردم و خانواده‌ها باشند که در این زمینه چرا کوتاهی کرده‌اند؟! چرا ما باید شاهد این وضعیت آشفته در فضای مجازی باشیم؟!

وی ادامه داد: مدیران کل، معلمان و دست‌اندرکاران آموزش ما باید پاسخگو باشند که چرا باید کودک بازمانده از تحصیل داشته باشیم و این چالش‌ها و مسائل باید مدیریت شود؛ با امکانات و استعدادهایی که در کشور داریم، شایسته نیست که شاهد این مشکلات باشیم.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک بیان کرد: ما اعتقاد داریم که سمن‌ها و نهادهای مردم نهاد برآمده از بطن مردم به نحو مطلوبی می‌توانند این موارد را بررسی و مدیریت کنند و مسئولان باید در این زمینه حمایت لازم را داشته باشند تا بتوانیم زمینه ارتقای حقوق کودک را فراهم سازیم.

عباسی در پایان گفت: امسال در تهران با همکاری دستگاه‌های مختلف علاوه بر برگزاری کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک؛ جشنواره حقوق کودک را همراه با برگزاری نمایشگاه دستاورد ۴۰ ساله انقلاب در این زمینه خواهیم داشت.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان