۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین ۳هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شد/ پراید از سال ۹۹ شماره گذاری نمی‌شود
کد خبر: ۳۳۷۰۳۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۶ ساعت: ۱۳:۱۲ ↗ لینک کوتاه

فرمانده پلیس راه کشور در قزوین:

۳هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شد/ پراید از سال ۹۹ شماره گذاری نمی‌شود

فرمانده پلیس راه کشور گفت: ریاست پلیس راهور ناجا اعلام کرد که ما در سال ۹۹ دیگر سواری پراید را شماره گذاری نمی‌کنیم؛ چراکه آمارها نشان می‌دهد که سهم دخالت این وسیله در تصادفات خیلی بالا است و معمولا یک طرف از عوامل تصادفات را تشکیل می‌دهد.

۳هزار نقطه حادثه‌خیز در کشور شناسایی شد/ پراید از سال ۹۹ شماره گذاری نمی‌شود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ سردار سیدتیمور حسینی در کمیته ایمنی راه‌های استان قزوین که امروز(شنبه) در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: بدون شک هیچ موفقیتی اتفاقی نیست و قطعا در پس تمام دستاوردها نیز برنامه‌های مشخص و قوی وجود دارد.

وی افزود: استان‌های ما در کشور در زمینه پیشگیری از وقوع تصادفات به سه دسته تقسیم می‌شوند که آمار برخی سینوسی بوده و بعضی هم وضعیت بدی دارند و چندسال است که آمار افزایشی دارند اما قزوین از استان‌های انگشت شمار است که روند کاهشی را حفظ کرده است.

فرمانده پلیس راه کشور گفت: در ارائه آمارهای عوامل تصادفات نیز سهم عامل انسانی ۹۳درصد است؛ باید بین جرم و مجازات تناسبی عادلانه وجود داشته باشد و چند جرم داریم که مجازات اعدام دارد و وقتی جرم سبک‌تر می‌شود، مجازات هم سبک است.

این مسئول عنوان کرد: یک غفلت در تصادفات جاده‌ای باعث تلفات چندین نفره می‌شود درحالی که مجازات سنگینی برای فرد خاطی قائل نمی‌شویم و این از بخشندگی حوزه راه است.

وی بیان کرد: خودروهای ما باید ایمن باشد چراکه به خیلی از عوامل پنهان توجه نداریم و بحث ایمنی و فنی خودرو از جمله این موارد است که در سیستم‌های ایمنی خودرو به ویژه ترمز مهم است.

وی بیان کرد: علی رعم اینکه سهم انسان در وقوع تصادف خیلی بالا است اما ما معتقد هستیم که در حوزه راه و وسیله نقلیه باید به کاهش تصادفات برسیم و باید روی فکر و فرهنگ افراد کار کنیم و این مسئله بسیار طولانی و زمان بر است تا نهادینه شود.

فرمانده پلیس راه کشور گفت: ما بازدید میدانی از سطح استان‌های کشور را شروع کردیم و از تمام توانم برای مرتفع کردن استان‌ها از جمله استان قزوین که همکاری خوبی دارند نیز استفاده خواهم کرد.

وضعیت سورای پراید باید تعیین تکلیف شود

این مسئول یادآور شد: خوشبختانه  سال‌هاست استان قزوین سیر نزولی تصادفات و تلفات جاده‌ای را دارد و امیدواریم که همین روال منطقی ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: شهریور که ماه بحرانی در تصادفات است را در پیش داریم که امیدواریم با کمترین خسارات از آن عبور کنیم که تا پایان سال شرایط مطلوبی را ایجاد خواهد کرد.

فرمانده پلیس راه کشور گفت: طی برنامه‌ریزی میان مدت سعی داریم تا تمام اصلاحاتی که نیاز است را مرتفع کنیم و معتقدیم که تصادف اجتناب ناپذیر نیست و می‌شود کنترل کرد و به صفر رساند چراکه تلفات و تخلفات در این حوزه زیبنده کشور ما نیست.

حسینی تصریح کرد: متاسفانه  به علت تخلفات و تصادفات در طول سال معادل ۵درصد از تولید ناخالص ملی کشور را از دست می‌دهیم که مورد غفلت واقع شده است.

وی بیان کرد: در چهار ماهه اول سال ۹۸ ما بایک با یک اختلاف خیلی ناچیز نسبت به سال گذشته کاهشی را در تصادفات و تلفات جاده‌ای داریم.

فرمانده پلیس راه کشور ادامه داد: اما این آمار مورد انتظار ما نیست چراکه اقدامات بسیار خوبی از جمله در استان قزوین صورت گرفته است.

حسینی ابراز کرد: امیدواریم در سال ۹۸ به حداقل ۱۲درصد کاهش دست پیدا کنیم؛ در استان‌‎هایی مثل قزوین به این چشم انداز نزدیک شدیم.

وی ادامه داد: اما آمار بالای تصادفات در استان‌های بزرگ کار را برای ما سخت کرده است و باید برنامه‌ریزی از جنس برنامه‌ای که در استان قزوین اجرا شده را در پیش بگیریم و باید الگویی برای سایر استان‌های کشور باشد.

این مسئول درباره شماره گذاری سورای پراید تصریح کرد: سردار هادیان پور ریاست پلیس راهور ناجا اعلام کرد که ما در سال ۹۹ دیگر سواری پراید را شماره گذاری نمی‌کنیم چراکه آمارها نشان می‌دهد که سهم دخالت این وسیله در تصادفات خیلی بالا است و معمولا یک طرف از عوامل تصادفات را تشکیل می‌دهد.

فرمانده پلیس راه کشور افزود: وضعیت سورای پراید باید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف و در بازه زمانی مشخص از چرخه ترافیکی خارج شود و با یک خودروی ایمن‌تر جایگزین شود که بتواند جان سرنشینانش را در زمان وقوع حادثه حفظ کند.

حسینی اضافه کرد: پلیس در فرایند حذف پراید از چرخه ترافیکی فقط یک عضو است و به نوبه خود عزم جدی دارد اما به تنهایی نمی‌تواند خیلی از اتفاقات را رقم بزند و ما انتظار داریم که همه دستگاه‌ها همکاری کنند.

روشنایی آزادراه‌ها از مطالبات جدی مردم است

وی درباره کاهش حجم ترافیکی راه‌های کشور مانند محور رودبار به گیلان گفت: بحث ما در این محور اتصال آزادراه قزوین-رشت است که این کار باید در سال‌های پیش اتفاق می‌افتاد و قطعه باقی مانده در دست ساخت است که امیدواریم به زودی شاهد افتتاح و زیربار رفتن این بخش باشیم.

فرمانده پلیس راه کشور بیان کرد: استان‌های فارس، کرمان، خراسان جزو استان‌هایی هستند که بیشترین آمار تصادفات کشور را دارند و ما در شهریورماه از تمام توان خود برای کنترل ترافیک استفاده می‌کنیم.

حسینی افزود: آمایش پاسگاه‌ها نیاز به یک بازنگری دارد چراکه ما شاهد ایجاد راه‌‌های جدید هستیم و بر این اساس هم باید در آمایش سرزمینی و جانمایی پاسگاه‌ها هم تجدیدنظر کنیم که در دست مطالعه است.

وی عنوان کرد: ۳هزار نقاط پرحادثه در سطح کشور شناسایی شده و بدون شک با مطالعه و دقت بیشتر قطعا این عدد قابل تغییر است و بخشی از این مناطق هم مرتفع شد.

این مسئول عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۹۸ حدود ۳۵درصد از نقاط پرحادثه را مرتفع کنیم که بستگی به تخصیص بودجه و اجرای عملیات عمرانی دارد.

فرمانده پلیس راه کشور افزود: یکی از مشکلات جدی ما بحث روشنایی است که در آزادراه‌ها جزو الزامات قانونی پیش بینی شده و اساسا یکی از گله‌مندی‌های جدی مردم در راه‌هایی که عوارض پرداخت می‌کنند، ایرادات شکلی به راه است.

وی بیان کرد: روشنایی آزادراه‌ها هم از مطالبات جدی مردم و از دغدغه‌های ما است، چراکه بخش عمده‌ای از تصادفات در معابر آزادراهی به دلیلی کم بودن دید راننده و سرعت‌های بالا است که امیدواریم همکاری بین وزارت نیرو و راه وشهرسازی نیز این مشکل مرتفع شود.

حسینی در پایان گفت: برابر با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ هر سه سال یک بار باید افزایش جریمه‌ها اجرایی شود و تدابیر لازم در این مورد توسط هیئت مدیره ناجا اجرا می‌شود.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان