۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین تحریم‌ها فرصت‌ خوبی برای صنایع کوچک ایجاد کرد/ عرضه دستاوردهای بانوان صنعتگر قزوین در نخستین رویداد نمایشگاهی
کد خبر: ۳۳۶۹۵۸ نویسنده: فاطمه غفوری تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۳ ساعت: ۱۰:۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس کانون زنان بازرگان استان درمصاحبه با صبح قزوین:

تحریم‌ها فرصت‌ خوبی برای صنایع کوچک ایجاد کرد/ عرضه دستاوردهای بانوان صنعتگر قزوین در نخستین رویداد نمایشگاهی

رئیس کانون زنان بازرگان استان گفت: با وجود تمام دشواری‌ها، تحریم فرصت‌هایی را نیز برای صنایع کوچک و متوسط ما ایجاد کرده است؛ بانوان باید به فرصت‌هایی که برایشان ایجاد شده توجه کنند و با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان در جهت رونق تولید گام بردارند.

تحریم‌ها فرصت‌ خوبی برای صنایع کوچک ایجاد کرد/ عرضه دستاوردهای بانوان صنعتگر قزوین در نخستین رویداد نمایشگاهی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ کانون زنان بازرگان استان قزوین در اسفندماه 96 تشکیل شد و بیستمین کانون از مجموعه ملی زنان بازرگان کشور است که در هر استان یک شعبه دارد. این کانون ذیل اتاق بازرگانی استان قزوین مشغول فعالیت است و اعضای هیئت مدیره ان نیز با برگزاری انتخابات منصوب شده‌اند.

فاطمه غفوری رئیس کانون زنان بازرگان استان قزوین است و حدود 15 سال است که در حوزه‌ی کسب و کار فعالیت می‌کند، او همچنین در مقطع دکتری رشته‌ی کارآفرینی بین‌الملل مشغول به تحصیل است؛ به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک با او به گفت‌وگو نشستیم تا از اهداف و فعالیت‌های کانون زنان بازرگان برای ما بگوید.

صبح قزوین: کانون زنان بازرگان چه اهدافی دارد؟

غفوری: همانطور که از نام کانون مشخص است، هدف ما در وهله‌ی اول تسهیل‌گری و ساماندهی زنان در حوزه‌های کسب و کار است. ما برای ارتقای سطح کیفی کسب و کار بانوان تلاش می‌کنیم و کانون زنان بازرگان این هدف کلی را ذیل کمیسیون‌های تخصصی خود پیگیری می‌کند.

صبح قزوین: دلیل تشکیل این کمیسیون‌ها چه بود؟

غفوری: با توجه به اینکه جامعه‌ی مخاطب ما در حوزه‌های پراکنده‌ای مشغول فعالیت هستند، در ابتدای امر اقدام به تشکیل چند کمیسیون تخصصی کردیم که بانوان بر اساس حوزه‌ی کاری خود در این کمیسیون‌ها عضو می‌شوند. صنعت، گردشگری، ساختمان و خدمات و تجارت، کارآفرینی و کسب و کارهای نوپا، آموزش و پزوهش عناوین کمیسیون‌های ما هستند.

صبح قزوین: ماموریت این کمیسیون‌ها برای مخاطبان متفاوت چیست؟

غفوری: رسالت این کمیسیون‌ها توانمندسازی بانوان در حوزه‌های ذیربط است. در میان مخاطبان ما عده‌ای از بانوان نیاز به خدمات توانمندسازی دارند و ما در این جهت به آنها کمک می‌کنیم.

دسته‌ی دوم خدمات به افرادی ارائه می‌شود که نیازی به توانمندسازی ندارند و در سطح صنعتی یا بازرگانی مشغول فعالیت هستند؛ ما بسترهای لازم برای توسعه‌ی بازار را برای این افراد فراهم می‌کنیم، از سوی دیگر خدمات توسعه‌ی مهارت‌های صادراتی نیز به این مخاطبان ارائه می‌شود.

صبح قزوین: چه احساس نیازی در حوزه‌ی صنایع قزوین موجب تشکیل این کانون شد؟

غفوری: پیش از تشکیل کانون، استان قزوین متولی بخش خصوصی در حوزه‌ی بانوان نداشت و خانم‌ها برای دریافت اطلاعات و مشاوره در فضای کسب و کار به مراکز دولتی مراجعه می‌کردند، این مراکز درگیر امور جاری و روزمره هستند و از فضای کاری بخش خصوصی اطلاع کمتری دارند، اما ما از چالش‌های بخش خصوصی مطلع هستیم و مشاوره‌ها و اطلاعات به روز به اعضای خود می‌دهیم، با این وجود سعی می‌کنیم از ظرفیت‌های بخش دولتی هم استفاده کنیم.

صبح قزوین: افراد برای عضویت در کانون زنان بازرگان باید چه شرایطی داشته باشند؟

غفوری: مطابق اساسنامه، افرادی می‌توانند عضو کانون شوند که صاحب کسب و کاری باشند و کارت عضویت اتاق بازرگانی را داشته باشند.

صبح قزوین: برای افرادی که هنوز کسب و کاری ندارند برنامه‌ای ندارید؟

غفوری: ابتدای سال 97 با همکاری دفتر امور بانوان استانداری و شورای توسعه تعاون شرکت شهرک‌های صنعتی و استانداری، مثلثی تشکیل دادیم و کمیته‌ای به نام کارآفرینی بانوان تشکیل شد. اگرچه پس از برخی تغییرات مدیریتی کار این کمیته ادامه پیدا نکرد، اما ما در ابتدا سعی داشتیم برای این افراد نیز برنامه داشته‌باشیم.

صبح قزوین: این برنامه پس از آن ادامه پیدا نکرد؟
غفوری: با توجه به اینکه این حوزه متولی‌های خاص خودش را داشت و در چارچوب رسالت‌های ما نبود، ما ورود جدی‌تری نکردیم. زیرا معتقدیم که این افراد باید یک سطح بالاتر بیایند و کسب و کار خود را راه اندازی کنند تا عضو کانون شوند.

البته عضویت در حوزه‌ی صنایع دستی کمی راحت‌تر است، چون بیش‌تر آن‌ها مشاغل خانگی هستند، چنین افرادی جذب و عضو وابسته‌ی کانون می‌شوند تا بتوانند بعدا کسب و کاری ایجاد کنند و عضو اصلی کانون شود.

صبح قزوین: برنامه‌های شما برای رشد افراد مستعد چیست؟

غفوری: برای کمک به رشد صاحبان ایده و دانشجویان، با مراکز رشد وارد تعامل شدیم تا از ظرفیت آن‌ها برای رشد مخاطبان بهره‌مند شویم. به این ترتیب این افراد در این مراکز رشد توانمند می‌شوند و دوباره به کانون می‌آیند، به عنوان مثال با مرکز رشد پارک علم و فناوری صحبت‌هایی داشته‌ایم و در حال بررسی تفاهم‌نامه‌های مشترک هستیم.

صبح قزوین: همکاری شما با این مراکز رشد در چه حیطه‌هایی است؟

غفوری: این همکاری در حوزه‌ی توانمندسازی و توسعه‌ی بازارهای صنعتگران انجام می‌شود. با این وجود قرار نیست ما کار مراکز رشد را انجام دهیم و باید با تعامل مناسب از تمام ظرفیت‌های استان استفاده کنیم؛ مثلا امسال و سال گذشته، در حوزه‌ی ارتقای سطح فکری خانم‌ها و ورودشان به دنیای جدی کسب و کارها با همکاری شورای توسعه تعاون شرکت شهرک‌های صنعتی، مجری یک تور نمایشگاه انتقال فناوری بودیم تا بانوان با عوامل و اجزای حیطه‌ی کسب و کار آشنا شوند؛ این موارد جزو حوزه‌ی آموزش و پژوهش فعالیت کانون است.

صبح قزوین: کانون زنان بازرگان چشم‌انداز خود را چگونه می‌بیند؟

غفوری: فلسفه‌ی تشکیل کانون ما انجام کار تشکلی است و در این راه تلاش می‌کنیم تمام ظرفیت‌های خود را برای رشد بانوان به کار گیریم، هدف و فلسفه‌ی کار برای ما مهم است و سعی می‌کنیم ولو با تعداد افراد کم، به دور از حاشیه به بهترین نحو عمل کنیم؛ زیرا اگر هرکس به سهم خودش قدمی در این راه بردارد، حوزه‌ی بانوان به مشکل نخواهد خورد.

صبح قزوین: وضعیت صنایع کوچک را در ایران چطور می‌بینید؟

غفوری: بیش‌تر تمرکز کشور ایران بر صنایع کوچک و متوسط است، در کانون زنان بازرگان نیز حدود 20 خانم صنعتگر داریم که بیشترشان جزو صنایع کوچک و متوسط استان قزوین هستند. این صنایع به دلیل چابکی و انعطاف‌پذیری که دارند، محل مانور زیادی دارند و می‌توانند در رونق تولید به ما کمک کنند؛ البته صنایع کوچک مشکلاتی هم دارند، اما در دوره‌ی جدید مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین اتفاقات خوبی افتاده و امیدواریم در آینده نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد.

صبح قزوین: کانون زنان بازرگان در هفته‌ی صنایع کوچک چه مطالبه‌ای دارد؟

غفوری: انتظار داریم به واحدهای صنعتی تحت مدیریت بانوان نگاه ویژه‌تری شود و مشوق‌های بهتری برای آنها در نظر گرفته شود؛ کما اینکه در مدت اخیر این اتفاق تا حدی افتاده و نگاه مثبتی به این موضوع وجود داشته است.

صبح قزوین: مسیر پیش روی فعالیت بانوان در صنایع کوچک را چطور می‌بینید؟  

غفوری: با وجود تمام دشواری‌ها، تحریم فرصت‌هایی را نیز برای صنایع کوچک و متوسط ما ایجاد کرده است؛ بانوان باید به فرصت‌هایی که برایشان ایجاد شده توجه کنند و با به اشتراک گذاشتن ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان در جهت رونق تولید گام بردارند. شاید این گام‌ها کوچک باشند، اما اگر استمرار پیدا کنند موثر خواهند بود.

صبح قزوین: درباره‌ی نمایشگاهی که این هفته در تدارک آن هستید توضیح دهید.

غفوری: نخستین رویداد نمایشگاهی رفع نیازهای واحدهای صنعتی استان قزوین و استان‌های همجوار 23 تا 25 مردادماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین برگزار می‌شود.

بخشی از این نمایشگاه متعلق به دستاوردهای بانوان صنعتگر و فناور استان قزوین است که در بخش‌های مختلف توانایی‌ها و محصولاتشان را به اشتراک خواهند گذاشت.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان