۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین رَمی شیطان فساد با هفت سنگ هنر/ هنرمندان قزوینی از زمین‌خواری در هفت‌سنگان می‌گویند
کد خبر: ۳۳۶۹۴۰ نویسنده: مهین کشاورز تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۲۲ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از یک کارگاه هنری با طعم مبارزه با زمین‌خواری؛

رَمی شیطان فساد با هفت سنگ هنر/ هنرمندان قزوینی از زمین‌خواری در هفت‌سنگان می‌گویند

تغییر کاربری‌ها در منطقه هفت سنگان قزوین بهانه ای شد تا هنرمندان قزوینی در گروه شهید تاج احمدی با طراحی پوستر از ضرورت مبارزه با فساد بگویند.

رَمی شیطان فساد با هفت سنگ هنر/ هنرمندان قزوینی از زمین‌خواری در هفت‌سنگان می‌گویند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛_______ مهین کشاورز.

موضوع ویژه‌خواری "هفت سنگان" از سال ۹۳ بر سر زبان‌ها افتاد، تغییر کاربری‌ زمین‌های کشاورزی که با سندسازی‌های دروغین به برخی از کارکنان دستگاه‌های دولتی و کارمندان دادگستری و برخی قضات دستگاه قضایی قزوین واگذار شد و با دریافت مجوز مسیر ویلاسازی را طی کرد. 

امروز که پنج سال از روشدن دست متخلفان در هفت سنگان می‌گذرد هنوز این پرونده در دستگاه قضایی به نتیجه نرسیده و حتی راهی شدن پرونده به تهران نتوانسته کلاف سردرگم پرونده هفت سنگان را باز کند و امروز مردم همچنان منتظر برخورد دستگاه قضایی با متخلفان در هفت سنگان هستند.

گروه هنری شهید "تاج احمدی" در قزوین در ابتکاری هنرمندانه با تشکیل کارگاهی با حضور جوانان هنرمندان به طراحی پوستر با محوریت مبارزه با فساد پرداختند.

در نگارخانه‌ی حوزه هنری قزوین مهمان جوانانی بودیم که سعی دارند با هنر خود قدمی برای حل مسائل اجتماعی بردارند. کارگاه هفت سنگ که در روزهای 16، 17 و 18 مرداد ماه با همکاری گروه هنری شهید تاج‌احمدی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و نهضت مردمی پوستر انقلاب برگزار شد، محوریت کار خود را مبارزه با فساد قرار داده است.

به گفته‌ی محمد رازقی دبیر اجرایی هفت سنگ، این برنامه سومین کارگاه گروه هنری شهید تاج احمدی است. نخستین کارگاه در آبان ماه 97 با موضوع 40 سالگی انقلاب اسلامی و گارگاه دوم با نام سجیل، اردیبهشت 98 و با موضوع معامله قرن فلسطین برگزار شده است.

رازقی درباره‌ی دغدغه‌هایی که به برگزاری هفت سنگ انجامید، به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: مبارزه با فساد و به طور خاص زمین‌خواری، از موضوعات مهم کنونی جامعه است و متاسفانه استان قزوین نیز در منطقه‌ی هفت سنگان دچار این موضوع شده‌است.

دبیر اجرایی کارگاه در ادامه ابراز می‌کند: رهبر انقلاب به مطالبه‌گری تشکل‌ها و جمع‌های خودجوش مردمی در مسائل اجتماعی تاکید داشته‌اند، ما نیز به عنوان یک گروه مردمی پیگیری دغدغه‌های رهبری را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

رازقی اضافه کرد: با توجه به دغدغه‌های رهبر انقلاب و نماینده ولی فقیه در قزوین، گروه شهید تاج احمدی تلاش می‌کند به جریان مبارزه با زمین‌خواری کمک کند و در این راه از هنر پوستر کمک می‌گیرد.

وی در پایان گفت: بیش از بیست گرافیست در کارگاه هفت سنگ حضور دارند و در پایان هر هنرمند یک اثر هنری تولید خواهد کرد.

در ادامه برای گفت‌وگو به سراغ مدرس کارگاه رفتیم.

مجتبی مجلسی از اصفهان مهمان شهر ما شده‌است، او مدرس گرافیک است و دبیری مجموعه طراحان گرافیک انقلاب اسلامی (آیه) را برعهده دارد.

از او درباره‌ی کارگاه هفت سنگ پرسیدم، می‌گوید: تغییرات اخیر قوه قضاییه موجب رسانه‌ای شدن بیش‌تر پرونده‌های فساد و به نتیجه رسیدن آن‌ها شده‌است؛ همین امر اهمیت کارگاه هفت سنگ را افزایش می‌دهد.

این مدرس گرافیک درباره‌ی نقش هنرمند در حل مسائل اجتماعی اظهار می‌کند: هنرمند به دنبال ارائه‌ی راه حل نیست، بلکه باید مسئله را واقعا مسئله کرده و توجه مسئولین را به آن جلب کند.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از نقش آفرینی هنرمندان در مسائل اجتماعی بیان می‌کند: در موضوع زلزله، سیل و مشکل آب آشامیدنی مردم جنوب، هنرمندان کشور پوسترهایی تولید کردند و این حرکت موجب ورود جد‌ی‌تر مسئولان به این حوزه‌ها شد.

مجلسی اضافه می‌کند: تجربه‌ی دیگر در اصفهان، ورود به پروژه ساماندهی گلزارهای شهدا بود که با تولید پوسترهایی نسبت به این موضوع حساسیت ملی ایجاد کردیم و به توقف این پروژه منتهی شد.

این هنرمند با تاکید بر اینکه هنر پوستر سابقه‌ی کوتاهی دارد، تصریح می‌کند: در برخی کشورهای دنیا مکان‌های خاصی برای نصب و انتشار پوسترها وجود دارد، اما این قالب هنوز در کشور ما جایگاه خود را پیدا نکرده و تنها راه انتشار آن فضای مجازی است.

دبیر مجموعه هنری آیه با اشاره به اینکه پوستر یک هنر مردمی است، عنوان می‌کند: پوستر خاصیت پیام‌رسانی دارد و این موجب می‌شود از فضای تخصصی گالری‌ها خارج شده و به میان مردم برود.

مجلسی ادامه می‌دهد: در سطح جهانی نیز پوسترهایی برای جهت‌دهی به مسائل اجتماعی طراحی می‌شود، نمونه‌ی آن طراحی پوسترهایی با موضوع اعتراضات فرانسه یا مخالفت با ترامپ است.

مدرس کارگاه هفت سنگ در پایان این گفت‌وگو می‌گوید: جشنواره‌هایی در جهان برای ارائه‌ی پوسترها وجود دارد، اما اهداف آن‌ها در جهت مطالبات مردم نیست؛ بنابراین ما باید جشنواره‌های خاص خود را برای تشویق هنرمندان برگزار کنیم.

دقایقی پس از گفت‌وگوی ما با دبیر اجرایی و مدرس کارگاه، آیت‌الله عابدینی نماینده‌ی ولی فقیه در شهر قزوین برای دیدار با هنرمندان وارد نگارخانه شدند.

با ورود او شور و نشاطی در میان هنرمندان به پا شد، آیت‌الله عابدینی از تک‌تکٍ آثار در حال تولید بازدید کرده و هنرمندان نیز درباره‌ی پوسترهای در حال طراحی خود برای امام جمعه توضیح دادند.

امام جمعه قزوین با اشتیاق به توضیحات هنرمندان درباره‌ی آثارشان گوش می‌کرد، نکاتی درباره‌ی آثار و ایده‌ها می‌گفت و سوالاتی نیز می‌پرسید.

همین بیان نکات درباره‌‎ی آثار هنری، حکایت از این داشت که حرکت جوانان هنرمند برای امام جمعه شهرمان اهمیت دارد.

نماینده ولی فقیه در قزوین پس از بازدید از آثار و گفت‌و گو با هنرمندان، دقایقی هم برای جمع صحبت کرد.

امام جمعه قزوین با قدرانی از زحمات هنرمندان اظهار کرد: نام این کارگاه یادآور پرتاب هفت سنگ به شیطان (رمی جمرات) است که در مراسم حج انجام می‎شود.

آیت‌الله عابدینی در ادامه با بیان اینکه باید کاستی‌های جامعه را شناسایی و برای درمان آن تلاش کرد، گفت: تصور کنید فردی یک بیماری خطرناک داشته باشد و پزشک، به علت تعارفات معمول این بیماری را پنهان کند؛ این سکوت و پنهان‌کاری خیانت است.

وی با بیان اینکه جامعه نیز گاهی نیاز به جراحی دارد، تصریح کرد: گاهی یک بدی و منکر باید از بدنه‌ی جامعه حذف شود و ما به عنوان چشم بینای جامعه نباید سکوت کنیم؛ زیرا اگر بیماری زود شناسایی شود، درمان آن راحت‌تر خواهد بود.

نماینده ولی فقیه در قزوین با اشاره به اینکه در شهر قزوین نیز چنین مشکلاتی مشاهده می‌شود، اظهار کرد: البته بیان خطای انسان‌های متخلف و دزد، به معنای انکار تلاش افراد خادم و جهادگر نیست.

عابدینی اضافه کرد: طبق توصیه رهبر معظم انقلاب، باید از سیاه نمایی پرهیز کرد و هرکس در هر جایگاهی که هست، باید برای معرفی پیشرفت‌ها و رویش‌های نظام به مردم تلاش کند.

امام جمعه قزوین با تاکید بر اینکه برای حمایت از انسان‌های خادم، باید با منکرها مقابله کرد، عنوان کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: مبادا امر به معروف و نهی از منکر را رها کنید؛ زیرا اگر آن را رها کنید، بدترین هایتان بر شما مسلط می‌شوند و هرچه فریاد بزنید صدایتان به جایی نمی‌رسد.

پس از صحبت‌های آیت‌الله عابدینی، تابلویی که اعضای کارگاه برای استاد مجلسی تهیه کرده‌بودند با دستان امام جمعه شهرمان به این استاد گرافیست اهدا شد.

پس از رفتن آیت‌الله عابدینی به سراغ هنرمندان کارگاه رفته و با آن‌ها گفت‌وگو کردیم.

امیررضا صباحی فر کوچک‌ترین عضو این کارگاه است؛ او دانش‌آموز رشته‌ی گرافیک است و امسال به کلاس دهم می‌رود.

از او خواستیم درباره طرحی که در این کارگاه روی آن کار می‌کند برایمان بگوید.

این هنرمند با اشاره به اینکه شعار پوستر خود را «غذا از جنس سنگ» انتخاب کرده است، گفت: طرح من  بشقاب غذایی است که روی یک میز شیک و مجلسی قرار گرفته؛ درون بشقاب پر از سنگ و خاک است که تعدادی کرم و خرخاکی از آن تغذیه می‌کنند.

او درباره‌ی حضورش در کارگاه هفت سنگ توضیح داد: ما قصد داریم با تولید پوستر، قدمی در راه مبارزه با فساد اخیر منطقه‌ی هفت سنگان برداریم.

صباحی فر درباره‌ی وظیفه‌ی هنرمندان در مسائل اجتماعی گفت: هنرمندان در گام اول باید نیازهای جامعه را شناسایی کنند و پس از آن رسالت رسانه‌ای خود را با تولید آثاری چون پوستر انجام دهند.

اما برگزاری این کارگاه نیاز به تغذیه‌ی محتوایی نیز دارد، برای اطلاع از این موضوع به سراغ علی تبریزی رفتیم؛ او دانشجوی رشته‌ی ارتباطات است و مسئولیت جمع‌آوری محتوا برای کارگاه هفت سنگ را بر عهده دارد.

مسئول محتوایی کارگاه هفت سنگ با اشاره به پرونده‌ی هفت سنگان تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای از مسئولین به واسطه‌ی دوری از مردم و عدم شفافیت مشغول مال اندوزی هستند.

تبریزی توضیح داد: به واسطه‌ی ورود امام جمعه و ارگان‌های دیگر، اطلاعاتی در موضوع هفت سنگان به دست ما رسید که پردازش این اطلاعات در قالب‌های هنری، رسانه‌ای و خبری وظیفه‌ی متخصصان این حوزه‌هاست.

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: گرافیست‌های گروه شهید تاج احمدی نیز با توجه به تخصص خود برای پردازش این اطلاعات به زبان هنری تلاش می‌کنند که امیدواریم مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه نباید معطل قانون و مسئولین شویم، گفت: طبق آموزه‌های امام و بیانات رهبری، هر جا مردم حضور داشته‌باشند، کار به خوبی انجام خواهد شد.  

تبریزی اضافه کرد: اینکه ما گمان کنیم کسی به جز ما حواسش به مسائل کشور هست و خودمان را کنار بکشیم، معمولا نتیجه‌ای نداشته و نخواهد داشت.  

این دانشجوی ارتباطات با تاکید بر اینکه بسیاری از جریان‌های مهم دنیا به واسطه‌ی هنر اتفاق افتاده‌است، گفت:. تلاقی این دو نگاه به این معناست که مردم باید در میدان حضور داشته‌باشند و از سوی دیگر هنرمندان به عنوان قشر پیشرو، پرچم حرکت را در دست بگیرند.

به سراغ یکی دیگر از هنرمندان کارگاه رفتیم؛ زهرا محمدی دانشجوی رشته‌ی گرافیک است و دومین همکاری‌اش را با گروه شهید تاج احمدی تجربه می‌کند.

محمدی با اشاره به شروع کارگاه از مرحله‌ی ایده‌یابی، اظهار کرد: ابتدا اساتید یک روز کامل مسئله‌ی فساد و زمین‌خواری را برایمان توضیح دادند و ایده‌یابی ما با توجه به این توضیحات انجام شد.  

این گرافیست درباره‌ی طرح خود در این کارگاه توضیح داد: پوستر من به این موضوع پرداخته که در موضوع هفت سنگان، افراد سودجویی با بی‌رحمی زمین‌های کشاورزان را از دست آن‌ها خارج کرده‌اند.

محمدی با تاکید بر اینکه هنر با روح انسان‌ها ارتباط برقرار می‌کند، گفت: هنر با طرح غیرمستقیم مسائل، تاثیر بیش‌تری بر افراد می‌گذارد و این ویژگی برجسته‌ی هنر است.

آخرین هنرمندی که با او گفت‌وگو کردیم اهل استان زنجان است؛ محمدحسن افشاری گرافیستی است که برای شرکت در کارگاه هفت سنگ به شهر قزوین آمده.

افشاری درباره‌ی دلایل حضور خود در هفت سنگ می‌گوید: موضوع فساد برای تمام کشور مهم است و اختصاص به شهر و استان خاصی ندارد؛ به همین دلیل برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و یادگیری از اساتید در این کارگاه شرکت کردم.

از او درباره‌ی طرحی که روی آن کار می‌کند پرسیدیم و او توضیح داد: طرح من به این موضوع می‌پردازد که وقتی دین به بازیچه تبدیل شود، افراد به راحتی از آن سوء استفاده می‌کنند و تا جایی گرد دین می‌چرخند که در جهت منافعشان باشد.

افشاری اضافه کرد: ایده‌ی دیگر، طرحی با ظاهر کلید است که با دقت ثانویه متوجه می‌شویم فسادی در آن پنهان شده‌است.   

این گرافیست درباره‌ی رسالت هنرمندان به جملاتی از شهید آوینی اشاره و تصریح کرد: این شهید بزرگوار می‌گوید اگر می‌خواهید آرمان‌های انقلاب در بستر جامعه کماکان سیر تکامل و تطور و تحول خود را داشته باشد و رو به پیشرفت رود، باید آن را در قالب هنر عرضه کنید.

گفتنی است کارگاه هفت سنگ به پایان رسیده و آثار تولید شده در آن به زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان