۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین قزوین استانی دیابت‌خیز است/ علی‌رغم تصور رایج درد پهلو به‌ندرت نشانه نارسایی کلیوی است
کد خبر: ۳۳۶۸۳۱ نویسنده: دکتر چرخچیان تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۶ ساعت: ۱۰:۱۰ ↗ لینک کوتاه

فوق تخصص نفرولوژی کلیوی:

قزوین استانی دیابت‌خیز است/ علی‌رغم تصور رایج درد پهلو به‌ندرت نشانه نارسایی کلیوی است

فوق تخصص نفرولوژی کلیوی گفت: نارسایی کلیوی می‌تواند بدون علامت باشد و علی‌رغم تصور رایج درد پهلو به ندرت نشانه این بیماری است؛ همچنین کم خونی، بی‌حالی، خستگی و رنگ پریدگی از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

قزوین استانی دیابت‌خیز است/ علی‌رغم تصور رایج درد پهلو به‌ندرت نشانه نارسایی کلیوی است
دکتر چرخچیان در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین درباره بیماران کلیوی اظهار کرد: آمار دقیقی از بیماران مزمن کلیوی در دست نیست، اما بیماران دیالیزی باتوجه به تعداد تخت‌های دیالیز در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان قابل شناسایی هستند.
 
وی تاکید کرد: بیماری‌هایی همچون نارسایی کلیوی و ارتباط آن با دیابت و فشارخون نیازمند تبلیغ و اطلاع رسانی در رسانه‌های تصویری و شنیداری است؛ همچنین باید توجه داشت که مصرف نابجای دارو به‌ویژه مسکن‌ها که متاسفانه در کشور شایع است قابل پیشگیری است.
 
فوق تخصص نفرولوژی کلیوی عنوان کرد: نارسایی کلیوی می‌تواند بدون علامت باشد و علی رغم تصور رایج درد پهلو به ندرت نشانه این بیماری است؛ همچنین کم خونی، اختلالات الکترولیتی، بی‌حالی، خستگی و رنگ پریدگی از مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
 
وی ادامه داد: لازم است افراد به کم خونی توجه داشته و به طور دوره‌ای آزمایش دهند، زیرا در برخی موارد فرد نسبت به کم خونی و تغییر حالتی که به مرور عارض می‌شود، عادت می‌کنند و از این رو از نارسایی کلیوی غفلت می‌کنند.   
    
این پزشک ابراز کرد: امروز مراکز دیالیز و بیماران دیالیز افزایش یافته که البته این مشکل مختص استان قزوین نبوده و از جمله معضلات اجتماعی و اقتصادی در تمام جهان است و یکی از علت‌های آن افزایش دیابت و فشارخون است.
 
بیماری کلیوی معمولا بدون نشانه است
وی عنوان کرد: هم اکنون امکانات بیماران نارسایی کلیوی، دیالیزی و پیوند در استان وجود دارد، اما این میزان برای زمان حاضر کافی است و باتوجه به روند افزایش بیماری با شیب تند امکانات نیز برای سال آینده نیاز به افزایش دارد.
 
چرخچیان اظهار کرد: لازم است امکانات بیماران کلیوی ثابت نبوده و افزایش پیدا کند که در قزوین بخش دیالیز ولایت و الوند از جمله تمهیدات در این راستا بود؛ البته این نوع تصمیم گیری‌ها استانی نیست و به بودجه کشوری نیاز دارد.
 
وی افزود: بیماری سن و جنس نمی‌شناسد، اما نکته مهم توجه به این موضوع است که فشارخون و دیابت مهم‌ترین عواملی هستند که فرد را در معرض نارسایی کلیوی و دیالیز قرار می‌دهد.  
 
فوق تخصص نفرولوژی کلیوی تاکید کرد: مصرف مسکن‌ها معضلی قابل پیشگیری است و لازم است این نکته مورد توجه جدی افراد و پزشکان قرار گیرد.
 
چرخچیان درباره اهمیت مراجعه و تشخیص به موقع گفت: مراجعه زودتر به پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است و حتی در برخی موارد بهبودی کامل را به دنبال خواهد داشت و درمواردی نیز به کندتر شدن روند بیماری کمک می‌کند.
 
وی اضافه کرد: مراجعه بموقع به پزشک از عوارض ناشی از بیماری همچون پوکی استخوان و بیماری قلبی جلوگیری کرده و فرد را از نظر شرایط فیزیکی برای دیالیز آماده می‌کند، زیرا بیمار دیالیزی باید یک دوره تحت نظر باشد.
 
این پزشک بیان کرد: قزوین استانی دیابت خیز است، از طرف دیگر به دلیل افزایش بیماران مسن، افزایش بیماری‌های بدخیم و شیمی درمانی به طور کلی شیوع بدخیمی‌ها و مشکلات کلیوی در جامعه روند درحال افزایش دارد.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان