۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین فقط ما مسئول وجود اشکالات و ناهنجاری‌ها در دانش‌آموزان نیستیم/ سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش قزوین جایی ندارد/ در اجرای سند تحول سومین استان کشور هستیم
کد خبر: ۳۳۶۷۸۲ نویسنده: خیرالله رحمانی تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۴ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

بی‌پرده با مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین:

فقط ما مسئول وجود اشکالات و ناهنجاری‌ها در دانش‌آموزان نیستیم/ سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش قزوین جایی ندارد/ در اجرای سند تحول سومین استان کشور هستیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: سند ۲۰۳۰ و اقداماتی نظیر آن در هیچ‌کجای نظام و آموزش و پرورش اجرا نخواهد شد و درصورت گزارش کوچکترین ناهنجاری‌هایی در این زمینه با اشخاص اجراکننده برخورد جدی خواهد شد همچنین در این راستا تشکل نهاد و سازمانی در زمینهٔ ارزیابی عملکرد فرهنگیان فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

فقط ما مسئول وجود اشکالات و ناهنجاری‌ها در دانش‌آموزان نیستیم/ سند ۲۰۳۰ در آموزش‌وپرورش قزوین جایی ندارد/ در اجرای سند تحول سومین استان کشور هستیم

خیرالله رحمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ دربارهٔ طرح سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی و در اوایل انقلاب چهارچوب مشخصی برای تعلیم و تربیت کشور برنامه‌ریزی نشده‌بود و نظام آموزش ایران به الگوپذیری از فرهنگ غرب شناخته می‌شد.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی دغدغه‌ای با عنوان ایجاد فلسفه‌ای جامع برای آموزش پرورش به وجود آمد که این دغدغه باعث ارائه و اجرای طرح سند تحول شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اذعان کرد: سند تحول بنیادین مسیر مطرح شده را بیان می‌کند، این سند که براساس آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی طراحی شده باعث می‌شود فرزندانمان به نقطهٔ مطلوبی از زندگی دست یابند.

وی گفت: براساس این سند تغییر و تحول عظیمی در نظام آموزش و پروش ایجاد شد، سند تحول بنیادین در سال 86 به تصویب رسید که کلیهٔ عملکردهای آموزش و پرورش سراسر کشور در راستای ارزش‌های دینی، اخلاقی واعتقادی و براساس آیات و روایت را دربرمی‌گیرد.

این مسئول ابزار کرد: رسیدن به نقطهٔ تقرب الهی و حیات طیبه از اهداف سند تحول بنیادین به شمار می‌رود، اصول رسیدن به این هدف‌ها خدامحوری و قرارگیری در مسیر صحیح انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: سند تحول بنیادین شامل هشت سرفصل می‌شود که در فصل اول به کلیات نظام آموزش و پرورش و تعاریف اساسی واژگان در آموزش و پرورش پرداخته‌است که در این فصل مدرسه را محلی برای رشد همه جانبهٔ افراد و تجلی حیات طیبه معرفی می‌کند.

رحمانی عنوان کرد: فصل دوم بیانیهٔ سند تحول بنیادین شامل 30بیانیه در خصوص اصول اساسی نظام آموزش و پرورش، فصل سوم ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت، فصل چهار چشم‌اندازها، ویژگی‌های مدرسه و تعیین جایگاه رشد مدارس از نگاه مقام معظم رهبری در افق 1404 است.

وی ادامه داد: فصل پنجم بیانیه به بیان اهداف کلان در هشت هدف عمده پرداخته‌است، همچنین در فصل ششم این بیانیه به 15 راهبرد از اهداف کلان اشاره شده‌است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: در فصل هفتم این بیانیه به 23اهداف عملیاتی و 131راهکارهای صنعت مطرح شده‌است و در فصل هشتم به چهارجوب‌های اجرایی این بیانیه اشاره شده‌است.

وی گفت: ایجاد فضای فعالیت و درخشیدن دانش‌آموزان بعد از عرصهٔ تحصیل در مسیر تحقق و اجرای سند تحول مطرح می‌شود که هدف متعالی آن تحویل دانش آموزان مؤمن، معتقد، خلاق و آمادهٔ ورود به اجتماع عظیم است.

این مسئول بیان کرد: آموزش و پرورش در رسیدگی و رشد دانش‌آموزان در همهٔ عرصه‌های تربیتی با تکیه بر سند تحول بنیادین فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

وی افزود: آموزش و پرورش باید از ابعاد تک ساعتی خود خارج شود و طبق سند تحول برای ساحت‌های تربیتی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد تا از ایجاد هرگونه نقدی ساقط شود.

رحمانی گفت: ساحت‌های مهم تربیتی شامل ساحت اعتقادی، دینی و خلاقی است که طبق بیان مقام معظم رهبری تنها فردی که می‌تواند موجب ایجاد تحول و تحرک شود یک انسان مؤمن معتقد است.

وی افزود: توجه به رشد علمی افراد زمینهٔ رشد انسان در سایر ابعاد شخصیتی و تربیتی را کاهش می‌دهد که موجب ایجاد برخی ناهنجاری‌های اجتماعی است که زمینهٔ حل مشکلات ناهنجاری و تربیت انسان تمام ساحتی می‌تواند در سند تحول بنیادین خلاصه شود.

این مسئول دربارهٔ ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین ابراز کرد: ابعاد تربیتی سند تحول بنیادین شامل بُعد اعتقادی و اخلاقی، سیاسی و اجتماعی، زیستی و بدنی، زیبا شناسی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای و ساحت علمی و فناوری است.

وی تاکید کرد: ایجاد سطح توازن بین ساحت‌های شش‌گانه مسبب تربیت انسان مناسب برای نظام جمهوری اسلامی است که آموزش پرورش استان قزوین در راستای اجرای ساحت‌های شش‌گانه در مدارس بصورت هم‌زمان اقداماتی با تشکیل شش کمیته انجام داده‌است.

رحمانی در ادامه گفت: آموزش و پروزش استان قزوین در مسیر تغییر و تحول در حوزهٔ مدیران دستگاه‌های آموزشی قدم برداشته است، زیرا مدیر مؤمن، متفکر و معتقد می‌تواند موقعیت رشد دانش‌آموزان را فراهم می‌کند که برای تحقق این زیر نظام دستورعمل انتخاب و انتصاب مدیران در مسیر اجرا قرارخواهد گرفت تا تمامی کادر مدرسه و اولیا در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مدارس شرکت کنند.

وی افزود: زیر نظام برنامهٔ درس ملی در کنار زیر نظام مدیریت درحال اجراست که سال گذشته آخرین سال از استقرار ساختار "شش، سه سه" به معنای برگزاری دورهٔ سه سالهٔ ابتدایی متوسطهٔ اول، دورهٔ سه سالهٔ ابتدایی دورهٔ دوم، یک دورهٔ متوسطهٔ اول، یک دورهٔ متوسطهٔ دورهٔ دوم و پایهٔ ششم و دوازدهم برگزار شد.

وی ادامه داد: همزمان با تغییر ساختار نظام تغییر محتوا در نظام آموزش و پروش با تغییر کتب درسی دوازده پایه براساس اهداف و راهبردهای سند تحول بنیادین انجام شده‌است.

رحمانی افزود: تغییر زیرنظام تربیت معلم نیز همانند سایر زیرساخت‌ها با تشکل کمیته در بروزرسانی علم فرهنگیان گام‌هایی برداشته شده‌است، زیرا برای تغییر مطلوب در هر دستگاه ایجاد تغییر و تحول در تمامی قسمت‌های دستگاهی لازم است و معلم به عنوان نقش مهم آموزشی و تربیتی در سند تحول بنیادین تعریف شده‌است.

وی گفت: معلم در کلاس و مدرسه صرفاً متکم نیست، ما باید فضایی را در مدارس ایجاد کنیم تا معلم در نقش هدایت کننده و راهنما و دانش‌آموز به عنوان یک عنصر فعال، پرجنب‌وجوش و خلاق ایفای کار کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اذعان کرد: زیرنظام تأمین و تخصیص مالی برای رفاه 16هزار معلم استان قزوین باید بتوانند به درستی خدمت‌رسانی انجام دهند و برای اجرای این طرح ارائه خدمات فیزیکی و سخت‌افزاری برای معلمین در نظر گرفته‌شده‌است.

وی ادامه داد: بحث سرانهٔ آموزشی، پرورشی و ورزشی با بسیج شدن نهادهای دولتی بیشتر از قبل به فعالیت خود در شش ساحت تربیتی ادامه خواهد داد که ارائه خدمات ورزشی مانند استخر و زمین ورزش در حوزهٔ ارائه خدمات سرانهٔ آموزشی قرارخواهند گرفت.

این مسئول بیان کرد: تشکیل زیرنظام‌های تأمین فضا، تجهیزات و فناری و پژوهش و ارزش‌یابی تحصیلی براساس بررسی وزارت آموزش و پرورش که در استان انجام داده‌است، می‌توان گفت استان قزوین در اجرای سند تحول و تأمین کیفیت آموزش و پرورش به توفیقات خوبی مانند کسب سومین استان برتر کشور دست یافته‌است.

وی ابراز کرد: استفاده و بکارگیری از ظرفیت‌های استانی در راستای تحقق سند تحول بنیادین تأثیر بسزایی دارد، اگرچه دشمنان در حوزه‌های مختلف برای مقابله با کشور ما اقداماتی انجام داده‌اند اما تکیه نظام بر ارزش‌ها مانع از اجرای اقدامات دشمنان خواهد شد.

رحمانی بیان کرد: سند 2030 و اقداماتی نظیر آن در هیچ‌کجای نظام و آموزش و پرورش اجرا نخواهد شد و درصورت گزارش کوچکترین ناهنجاری‌هایی در این زمینه با اشخاص اجراکننده برخورد جدی خواهد شد همچنین در این راستا تشکل نهاد و سازمانی در زمینهٔ ارزیابی عملکرد فرهنگیان فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

وی عنوان کرد: طبق بخشنامهٔ ابلاغ شده حدود 208 برنامه در راستای اجرای سند تحول بنیادین در حال اجراست که محیط اجرای سند 2030 و امثال آن را به حداقل می‌رساند و آموزش و پرورش استان با ارائه بخش‌نامه‌ای در راستای استفاده از ظرفیت‌های خودی جایگزین بهره‌گیری از ظرفیت‌های بیرونی مانند گروه‌های هنری و سیلک‌ها در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

مدیرکل آموزش و پرورش قزوین ابراز کرد: وجود اشکالاتی در جامعهٔ کنونی قابل انکار نیست، اما برجسته‌سازی و پرداخت به ظرفیت‌های استانی و کشور به حتم دامنهٔ اشکلات موجود را کم خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: انتشار تعدادی کلیپ ناهنجار در شبکه‌های مجازی بعد از سخنرانی امیدبخش رهبر معظم انقلاب را می‌توان فعالیت دشمن در راستای خدشه ایجاد کردن در صحبت‌های رهبر انقلاب دانست، اما در این میان نباید بخاطر تعداد اندک این کلیپ‌ها از فعالیت‌های همه‌جانبه و زیبای سایر ظرفیت‌های کشور غافل شد.

این مسئول ادامه داد: وجود اشکالات و ناهنجاری‌هایی در دانش‌آموزان را نمی‌توان به کم‌کاری آموزش و پرورش مربوط دانست، زیرا دانش‌آموز مدت کوتاهی را در محیط مدرسه می‌گذرانند و بیشتر اوقات دانش‌آموزان نزد والدین و محیط اجتماعی می‌گذرد.

وی تصریح کرد: خانواده و جامعه اطراف تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد و خانواده‌ها و دستگاهای اجرایی مشمول به برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان است که باید به عنوان یک دغدغه مطرح شود که در این زمینه آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا در ساعات مدرسه کلیهٔ ارزش‌های اسلامی را در دانش‌آموزان تقویت کند.

رحمانی افزود: امسال استان قزوین میزبان همایش هویت‌بخشی به کودکان بوده‌است که این خود گام بزرگی در زمینهٔ هویت بخشی است و در حوزهٔ مدارس نیز اقداماتی در خصوص هویت‌بخشی دینی به دانش‌آموزان انجام داده‌است.

وی تاکید کرد: آنچه که انقلاب اسلامی را همچنان پیروز و موفق جلوه می‌دهد برجسته‌سازی و هویت‌بخشی ایران اسلامی است که این خود الگوی بزرگی برای مسئولین کشور اسلامی تا در احیای این هویت نهایت تلاش خود را انجام دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان اذعان کرد: جلوگیری از ناهنجاری‌ها و اشکالات، همکاری و همت تمامی دستگاه‌های اجرایی در جامعه را می‌طلبد که این امر مشمول برنامه‌ریزی تمام دستگاهای اجرایی است که مسبب ایجاد باور جمعی و در نهایت تحقق سند تحول بنیادین می‌شود.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان