۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین نَبرد در دنیای فالوورها!
کد خبر: ۳۳۶۷۴۴ نویسنده: محمدرضا ذاکر تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۵/۱۲ ساعت: ۷:۱۴ ↗ لینک کوتاه

نَبرد در دنیای فالوورها!

آمار خیره کننده افزایش کاربران فضای سایبر و نفوذ آن در لایه‌های مختلف زندگی از فضای کسب و کار گرفته تا تبلیغات و آموزش و سرگرمی، کافیست تا با درک صحیح از ذائقه و سلایق مردم و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی، همه برای ایفای نقش به هنگام و به اندازه و جهادی در این فضا مهیا شوند.

نَبرد در دنیای فالوورها!

صبح قزوین؛_____محمدرضا ذاکر.

امروزه با افزایش سطح و تغییر شکل ارتباطات، فضای مجازی با جمع زیادی از انسان‌ها سر و کار دارد و به خاطر ویژگی خاص آن جزء مسائل مهم جوامع بشری تلقی می‌شود.

آمار رسمی نشان می‌دهد کل کاربران اینترنت در سال 2018 در دنیا بیش از 4میلیارد نفر، کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از 3میلیارد نفر و استفاده‌کنندگان از گوشی هوشمند هم نزدیک به 3میلیارد نفر بوده است.

سهم ایران از این آمار، بیش از پنجاه میلیون کاربر اینترنت و 30میلیون کاربر تلفن همراه هوشمند است. افزایش روزافزون مخاطبان سایت‌ها و کاربران شبکه‌های متنوع اجتماعی داخلی و خارجی در کشورمان نشان می‌دهد فضای مجازی امروز به بخش غیرقابل انکار و ضروری زندگی مردم مبدل شده است و جنگ بر سر تصاحب فالوورها در گرفته است.

بی شک در آینده ای نه چندان دور تمدنی نوین جهانی براساس فضای مجازی شکل خواهد گرفت. افزون بر این، آمار خیره کننده افزایش کاربران فضای سایبر و نفوذ آن در لایه‌های مختلف زندگی از فضای کسب و کار گرفته تا تبلیغات و آموزش و سرگرمی، کافیست تا با درک صحیح از ذائقه و سلایق مردم و کارکردهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی فضای مجازی، همه برای ایفای نقش به هنگام و به اندازه و جهادی در این فضا مهیا شوند.

همچنین بیانات رهبرمعظم انقلاب در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی نشان از اهمیت ویژه به مدیریت این عرصه دارد. ایشان در یکی از بیانات خود با اشاره به اهمیت نقش آفرینی در عرصه سایبری می‌فرمایند: حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد! این فضا مثل یک رودخانه پر از آب و خروشان است که می‌آید و دائماً هم بر آب آن افزوده و خروشان تر می‌شود. اگر ما بر این رودخانه تدبیر کنیم و برنامه داشته باشیم، زه کشی کنیم و هدایت کنیم این رودخانه را تا به سد بریزد، می شود فرصت. اگر رهایش کنیم و برنامه ای برای آن نداشته باشیم می شود یک تهدید!

با توجه به فرمایشات معظم له می‌توان نکات زیر را مدنظر قرار داد:

1- اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است پس باید برای آن برنامه داشت و بدان توجه کرد.

2- پیشرفت تکنولوژی‌ها بدون توقف و اجتناب ناپذیر است؛ لذا توجه بیش از پیش به صنایع وابسته به فضای مجازی باید در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد ولی امروز تا نقطه مطلوب آن فاصله زیادی داریم.

3- تدبیر، برنامه، زه‌کشی و هدایت این فضا منتهی به فرصت است در غیر اینصورت تبدیل به تهدید می‌شود. این موضوعی است که در سال‌های اخیر و در اتفاقات سیاسی و امنیتی از انتخابات 88 تا اغتشاشات 96، طعم تلخ چشم پوشی و اهمال کاری در این موضوع را خوب چشیده ایم.

اما به اعتقاد نگارنده، مشکلات متعدد و فقدان لایه سخت‌افزاری و زیرساخت‌های ارتباطی و صنعتی مورد نیاز از واردات بی رویه و دردآور تلفن‌های همراه هوشمند تا وابستگی کامل به خارج از کشور و عدم حمایت از شبکه‌های اجتماعی ایرانی توسط دولت، نباید مانع ایفای نقش و جهاد در عرصه سایبری توسط جامعه ایمانی و قشر مومن و انقلابی و دغدغه مند ما شود.

هرچند کاستی‌های موجود در بی انگیزگی و دل زدگی فعالین فضای مجازی بی تاثیر نیست، ولی هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد و نیز باید باور کنیم که امروز فضای مجازی به یک کارزار واقعی و صحنه تقابل حق و باطل بدل شده است و تلاش و مجاهدت توأم با تحمل سختی‌های موجود قطعاً و یقیناً از دید خداوند متعال دور نمانده و چه بسا تأثیر فعالیت و قلم فرسایی و صرف وقت و هزینه در فضای سایبر را دوچندان می‌کند.

همچنین بازخوانی بیانات رهبر انقلاب در گره گشایی و رفع موانع موجود و دلگرمی افسران جوان جنگ نرم موثر بوده و قطعا از این پس هم راهگشا خواهد بود.

در همین راستا، امام خامنه ای در تشریح اهمیت حضور و نقش آفرینی در فضای مجازی می‌فرمایند: همانطور که در دوران جنگ مسلحانه و به تعبیری “جنگ سخت” مردانی حضور یافتند که خانواده داشتند، درس و دانشگاه داشتند، کار و زندگی داشتند، بیکار نبودند، ولی بزرگترین کارشان شد دفاع از اسلام و انقلاب و از همه چیز خود گذشتند و ایثار نمودند. اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.

با تأسی از همین راهبرد، امروز شاهد آن هستیم که هزاران جوان مومن و انقلابی و متعهد و دلبسته به آرمان‌های متعالی اسلامی و انسانی، از جمله گروه‌های سایبری بسیج با حضور در عرصه سایبری کشور در حال رقم زدن اتفاقات خوب و مبارکی هستند که بی شک برکات و تاثیرات مثبت آن جامعه ما را فراخواهد گرفت.

بیان حقیقت با زبان شیوا و هنرمندانه و رساندن حرف حق با استدلال به گوش هزاران مخاطب شبکه‌های اجتماعی و سایت های اینترنتی و روشنگری و افشاگری خُدعه‌ها و نیرنگ‌های دشمن در تقابل با ارزش‌های انقلاب اسلامی را می‌توان مصداق "کار فرهنگی تمیز" و "کار فرهنگی حق" تلقی کرد.

اهمیت این نقش آفرینی و حضور فعالانه تا جایی است که رهبر انقلاب در دیدار با مردم قم با اشاره به نفوذ ضدانقلاب در فضای مجازی و بهره مندی از ظرفیت‌های این فضا به نفع سیاست‌های دشمنان می‌فرمایند: "انقلاب و نظام با خواست و حمایت مردم شکل گرفته و استمرار یافته اما مستکبران با وقاحت تمام مردم را به مقابله با همین نظام فرا می خوانند که لازم است مردم در مقابل این تبلیغات ایستادگی و علیه آن حرکت کنند و جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تودهنی به دشمنان تبدیل کنند."

امروز حرکت تهاجمی و اثربخش افسران جنگ نرم و کاربران متعهد فضای مجازی در دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب چهل ساله ایران اسلامی و "تودهنی زدن" به دشمنان قسم خورده انقلاب، مستلزم همت مضاعف و بکارگیری تمام توان موجود و مورد نیاز این عرصه، توأم با حمایت دستگاه‌های دولتی و وزارت ارتباطات در تأمین پیش نیازهای پیکار در این آوردگاه بزرگ است.

بی شک در کنار مجاهدت‌های اثرگذار گروه‌های خودجوش انقلابی و دغدغه مند، ایجاد بستر مناسب و فراهم کردن زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری توسط دولت و پافشاری و پیگیری و رفع موانع قانونی توسط وکلای ملت جهت تامین این نیاز اساسی در کشور می‌تواند ظفرمندی ما را در جنگ تمام و عیار بیمه کند. جنگی که همه موجودیت و حیثیت ما را نشانه رفته است و هرگز نباید از آن غافل شد.

انتهای پیام/3000

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان