۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین تمام آموزش‌های مراکز دولتی فنی وحرفه‌ای رایگان است/ راه‌اندازی "وای فای" مهارتی
کد خبر: ۳۳۶۵۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۳۰ ساعت: ۱۳:۲۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای استان قزوین:

تمام آموزش‌های مراکز دولتی فنی وحرفه‌ای رایگان است/ راه‌اندازی "وای فای" مهارتی

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای استان قزوین گفت: استفاده از وای فای مهارتی نیز از برنامه‌های تعریف شده‌ای است که در نظر داریم از این تکنولوژی برای نشر و ارتقای توسعه مهارت به عنوان میز خدمت ۲۴ ساعته استفاده کنیم.

تمام آموزش‌های مراکز دولتی فنی وحرفه‌ای رایگان است/ راه‌اندازی "وای فای" مهارتی

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ حجت‌الله امینی در نشست خبری سازمان فنی و حرفه‌ای استان با اصحاب رسانه که ظهر امروز(یکشنبه) به مناسبت هفته مهارت و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: از ۳۱ تا ۶ مردادماه به عنوان هفته ملی مهارت در تقویم کشور لحاظ شده است؛ طی این هفته باید به فرهنگ مهارت آموزی توجه ویژه‌ای شود و این فرهنگ گسترش یابد.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی ما تربیت نیروی ماهر و پایه ریز اصلی اشتغال در جامعه است، افزود: امروز مهارت آموزی بحث روز در دنیا و بحث اشتغالزایی از موضوعات مهم کشور در سال تولید ملی است.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای استان قزوین با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار در سال ۹۷ حدود ۵۰هزار بیکار در استان داریم، گفت: استان به لحاظ صنعتی، کشاورزی و حتی دانش‌های علمی استانی توانمند است که باید با مهارت آموزی به این ظرفیت‌ها توجه شود.

امینی بیان کرد: ما به عنوان بسترساز زمینه بازار کار باید به لحاظ تفکر متناسب با روز حرکت کنیم و بازنگری لازم از وضعیت گذشته، دارایی‌ها و داشته‌ها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷۰مرکز دولتی و خصوصی فنی و حرفه‌ای در سطح استان وجود دارد، ابراز کرد: ۱۶۷ مرکز خصوصی و ۱۰ مرکز دولتی داریم که ۵۵ کارگاه مهارتی در رشته‌ها و حرفه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

این مسئول عنوان کرد: بر اساس آخرین آمار جمعیت استان یک میلیون ۳۰۰هزار نفر برآورد شده که از لحاظ فنی حرفه ای سرانه بسیار پایینی داریم، چراکه با وجود ۴۰۲ هزار خانوار در شهر قزوین تنها دودانشگاه وجود دارد.

امینی گفت: ۸۰ مربی متخصص در سطح استان داریم که در حوزه‌های خدماتی به صورت دولتی ارائه آموزش می‌دهند و در کنار آموزش‌های تئوری نیز آموزش مهارتی و شغلی ارائه می‌شود.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای استان ابراز کرد: طراحی جاب لند و ایجاد دهکده شغلی از برنامه های لازم در دستور کار است که می توانیم با معرفی معرفی شغل های جدید به بچه ها از سن کم مسیر شغلی را به آن‌ها معرفی کنیم.

مجموعه فنی و حرفه ای به طور عمومی شناخته نشده است

وی اضافه کرد: تعامل با مراکز رشد دنیا در حوزه استارت آپ و تکنولوژی‌هایی که از لحاظ طول عمر متفاوت هستند از مسیرهایی است که برای مهارت آموزی باید به آن توجه شود.

این مسئول عنوان کرد: ارتباط مهارت کارگران ساختمانی نیز در دستور کار ماست تا کسانی که در این حوزه فعال هستند مهارت حداقلی داشته باشند، فاز اول آن مشروط بر بیمه آنها آغاز شده است و ۵۴ هزار نفر در این صنعت مهارت گرفتند.

امینی اظهار کرد: استاندارهای شغلی و مهارت‌های ما بالای ۱۵سال است اما از لحاظ استاندارهای کار مهارت شغلی برای افراد بالای ۱۰ سال است، لذا ما این کار را از خانواده‌های آغازکردیم تا از این طریق بتوانیم استعداد نوجوانان را کشف و در آن مسیر هدایت کنیم.

رییس سازمان فنی و حرفه استان قزوین بیان کرد: سال گذشته ۱۵۰۰نفر از مادران آموزش کارآفرینی به افراد خانواده را داشتند که در جهت شناخت توانمندی‌ها و استعدادهای و تشخیص مهارتی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: مربی‌های آموزشی ما که در کنار آموزش دیدگان آموزش تجاری سازی و تبدیل محصول و بازاریابی آن را به کارآموزان آموزش می‌دهند که فاز اول آن در یکی از مراکز اجرا شد
فاز دوم به صورت کارگاه عملیاتی انجام می‌شود.

این مسئول ابراز کرد: هدف ما در سازمان فنی و حرفه‌ای این است که آموزش دیدن مبنی بر دریافت گواهینامه نباشد و در کنار هدایت اشتغالزایی و دنبال کردن آینده شغلی افراد آموزش دیده هستیم.

امینی گفت: به دنبال این هستیم در تجهیزات، نیروی انسانی انسانی و مهارت‌ها و آموزش‌های متناسب با روز بازنگری صورت گیرد و هم بتوانیم به سمت آینده تولید محور حرکت کنیم.

رییس سازمان فنی و حرفه ای استان اذعان داشت: پودمان‌های مهارت آموزی در حوزه خلاقیت و برای ایجاد اشتغال و بازاریابی صورت می‌گیرد که می‌توانیم با استفاده از شبکه‌های مجازی بتوانیم تمام جامعه هدف را به لحاظ شرایط سنی و خواسته‌ها و استعدادهایشان هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه دهه ۹۰ دهه بروز و ظهور عرصه خوداشتغالی است، افزود: با توجه به اینکه بحث عرضه نیروی کار زیاد شده است، اگر این فرهنگ بین خانواده‌ها ایجاد شود که هرکسی بعد از فارغ التحصیلی بداند چگونه اشتغالزایی کند می‌تواند گام مثبتی باشد.

امینی ادامه داد: استفاده از وای فای مهارتی نیز از برنامه‌های تعریف شده‌ای است که در نظر داریم از این تکنولوژی برای نشر و ارتقای توسعه مهارت به عنوان میز خدمت ۲۴ ساعته استفاده کنیم.

این مسئول گفت: یکی از اشکالات مجموعه فنی و حرفه ای این است که به طور عمومی شناخته نشده است، به طوری که آموزش‌های مختلف در هر حوزه ای را برای افرادی که آشنایی ندارند در این سازمان داده می‌شود.

پوشش آموزشی بیش از 400 روستا

امینی گفت: در بخش دولتی در ۴ماهه اول سال ۶۵۳ هزار و ۸۷۴ نفر ساعت در قالب ۴ هزار و ۸۷۲ نفر در قالب ۳۲۰ حرفه آموزش دادیم و در بخش آموزش حرفه‌ای هم از ۴۱۶ نفر آزمون مهارت گرفته شد.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای استان با بیان اینکه هزار و ۴۶ نفر از مهارت آموزان خانم و ۳ هزار و ۷۳۶ نفر آقا بودند، گفت: بخش خصوصی در ۶۴ حرفه و ۱۸ رشته که عملکرد از لحاظ نفر ساعت ۵۲۳ هزار و ۷۲۵ نفر ساعت آموزش دیدند.

وی افزود: در بحث روستاها هم بیشتر در حوزه کشاورزی، باغداری، دامداری، صنایع دستی هنر و طرح کسب و کار وارد شدیم که بعد از اجرایی شدن طرح آمایش استانی از آذرماه سال ۹۷، بیش از ۴۰۰روستا را تحت پوشش داریم.

این مسئول ادامه داد: با سازمان مدیریت استانداری رایزنی شده که وارد بحث گلیم بافی و قالی بافی وارد شویم و مرکز محمودآباد را به مرکز تخصصی قالی بافی از پشم چینی رنگرزی تولید و فروش اختصاص دهیم.

امینی اضافه کرد: باتوجه به اقداماتی خوبی که در حوزه گردشگری صورت گرفته در نظر داریم در آموزش مهارتی گردشگری مربوط به ایجاد مهارت هتلداری وارد شویم که در حال نوشتن یک طرح اولیه تلاقی تکنولوژی به سنت هستیم که بتوانیم یک محل بلا استفاده در شهرصنعتی را برای این حرفه در نظر بگیریم.

وی افزود: یکی از مشکلاتی مراکز  فنی و حرفه‌ای دولتی و خصوصی کمبود کارآموز است و برای حل این مشکل باید تغییر نگرش و تغییر استراتژی سازو کار صورت گیرد، که باید با استفاده از توسعه از طریق فضای مجازی این حرفه‌ها را به مردم معرفی شود.

این مسئول بیان کرد: حضور دستگاه‌های موازی یکی از مباحثی است که در مسیر هدف سازمان فنی‌و حرفه‌ای وجود دارد که باید با استفاده از از روش‌های نوین در جهت موازی دستگاه‌ها حرکت کنیم نه اینکه از طریق قوانین رقیب را حذف کنیم.

امینی گفت: فنی و حرفه ای برای هیچ آموزش مهارتی دولتی، هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و تمام آموزش‌های مراکز دولتی رایگان است، تنها مقداری خدمات برای آزمون و ثبت اولیه اخذ می‌شود که بسیار ناچیز است اما شهریه بخش خصوصی به صورت متمرکز از کشور ابلاغ می‌شود.

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای استان بیان کرد: طولانی بودن زمان صدور و تمدید مهارت‌های سازمان فنی و حرفه‌ای نقدی است که بر ما وارد است چرا کسی که باید  برنامه ریزی شده و بر اساس چارت زمانی حداکثر تا ۴۵ ابلاغ شود.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان