۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین "برای تونیک"؛ ورزشی که ایرانی‌ها آن را ابداع کردند/ قزوین پیشتاز رونق ورزشی کاملا ملی
کد خبر: ۳۳۶۵۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۴/۲۹ ساعت: ۱۵:۱۱ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

"برای تونیک"؛ ورزشی که ایرانی‌ها آن را ابداع کردند/ قزوین پیشتاز رونق ورزشی کاملا ملی

مسئول کمیته برای تونیک استان قزوین گفت: برای تونیک ورزشی کاملا بومی و ابداع شده توسط بانوی ایرانی است که علاوه بر قدرت و تعادل خلاقیت و تمرکز را نیز افزایش می‌دهد و قابلیت صادر شدن به جهان را دارد و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

"برای تونیک"؛ ورزشی که ایرانی‌ها آن را ابداع کردند/ قزوین پیشتاز رونق ورزشی کاملا ملی

به گزارش خبرنگار ورزشی صبح قزوین؛ ورزش "برای تونیک" روشی است که با الهام از کدگذاری بین المللی حروف الفبا طراحی شده است. این ورزش اجرای تمرین‌های همزمان کلیه ورزشکاران در سنین مختلف با شرایط جسمانی متفاوت را امکانپذیر می‌سازد و هر فردی می‌تواند برای تونیک را با انتخاب و سلیقه شخصی خود اجرا نماید.

در سال 1870 میلادی یک فرد نابینای فرنسوی به نام لوئی برای جهت ایجاد سهولت در خواندن و نوشتن از طریق لمس برای هر حرف الفبا کدگذاری ویژه ای طراحی نمود.پیرو این ابتکار به تدریج تمامی ملت ها این روش را بکار گرفتند و خط برای بین المللی گشت.

در اوایل دهه 1380 یاسمن موئدی یک ایرانی فعال در امور اجتماعی فرهنگی نیکوکاری ورزشی با ترکیب قوانین کدگذاری حروف الفبا با اجرای تمرینات ورزشی ،برای تونیک را ابداع کرد.

وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی در سال 1391 این ورزش را به رسمیت شناخت و در سال 1392 انجمن برای تونیک زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی فعایلت خود را آغاز کرده است.

معصومه احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین اظهار کرد: اولین دوره مربیگری درجه 3 "برای باند" به همت هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی شهرستان قزوین و کمیته "برای تونیک" استان قزوین با حضور 32نفر و با تدریس معصومه صیاد جهان خواه مسئول کمیته "برای باند کشور" در قزوین برگزار شد.

وی ادامه داد: "برای تونیک" ورزشی کاملا بومی و ایرانی است و توسط یاسمن مؤیدی ابداع شده و برگرفته از خط بریل است؛ الگوی برای تونیک بر شش نقطه پیاده می‌شود و براساس آن حرکت‌هایی خاص انجام می‌شود.

مسئول کمیته برای تونیک استان قزوین ابراز کرد: الگوی "برای تونیک" بر ابزارها و رشته‌های مختلف ورزشی از جمله trx، ورزش‌های قدرتی، کششی و کودکان قابل اعمال است و در قالب 8 کمیته فعالیت دارد.

وی افزود: تشکل ورزشی بین المللی این ورزش در سال 1389 در فرانسه به ثبت رسیده و در سال 1391در ایران به رسمیت شناخته شد و بصورت فردی و همگانی قابل اجرا بوده و هر فرد با هر سن و جنسیتی می‌تواند در این ورزش فعال باشد.

لزوم صدور ابداع ایرانی در حوزه ورزش به جهان

نایب رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی شهرستان قزوین عنوان کرد: به دلیل جدید بودن ورزش هنوز مسابقاتی برای آن تعریف نشده است، اما امسال چند استان پیشرو در این رشته از جمله قزوین بصورت همایشی و نمایشی در مسابقات ارائه می‌شود.

وی درباره ویژگی منحصر به فرد "برای باند" و "برای تونیک" اذعان کرد: فعالیت با باند، قدرت و تعادل و شور و نشاط را افزایش می‌‌دهد در "برای باند" خلاقیت و تمرکز نیز به این ویژگی‌ها اضافه می‌شود و در طول 45دقیقه فعالیت فکر و ذهن صرفا درگیر حرکات ورزشی و بدن می‌شود.

احمدی بیان کرد: تمام مربیانی که در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند بصورت کاملا علمی تمرین کرده اند و مسئولین استانی قول وارد شدن به بازار کار و برگزاری کلاس برای آنان را داده‌اند.

وی اظهار کرد: براساس ابلاغ وزارت ورزش به تمام استان‌ها "برای تونیک" به دلیل ایرانی بودن باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و رشد کند.     

رئیس هیئت "برای تونیک" استان قزوین تاکید کرد: باید دنیا در این رشته ورزشی از ایران الگو بگیرد و درواقع ما می‌توانیم در این حوزه صادر کننده باشیم که این موضوع و رشد "برای تونیک" به اتحاد و توجه بیشتر نیاز دارد.

انتهای پیام/۶۰۰۶ 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان